2017. 03. 28. kedd
Gedeon, Johanna
: 309 Ft   : 285 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Radaros előny az első forduló után

Art of WAR  |  2010-06-07 09:46:40

Győrben, az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred szervezésében került megrendezésre az MH járőrverseny első fordulója, ahol a női csapatok küzdöttek meg a helyezésékért. A pálya nehézségei mellett a hölgyeknek a természettel is ringbe kellett szállniuk, hiszen az időjárás ezen a napon is hozta 2010-ben már megszokott formáját.

A napok óta tartó esőzések nagyon meglátszottak a terepen: a versenybíróság is meggyőződhetett erről, hiszen amikor a laktanyából a feladat ellenőrzésére ment ki, mindösszesen három ellenőrzési pontot tudott elérni. A hetes ellenőrzési pontig számtalan komoly víz átfolyáson és tócsán kellett átvergődni, és ezt az UAZ sem bírta mindig. A közel három kilométeres útszakaszon háromszor állt le a gépkocsi motorja és csak kis karbantartás után lehetett újraindítani a motort.

A versenyt a hölgyek a külső körülmények ellenére nagyon komolyan vették. A rendezők a járőrpályán történő jobb eligazodást szalagozással segítették. Az az út, melyet szinte tíz méterenként végig kijelöltek, egyenesen a célba vezetett. Akik ezt követték, 16,5 kilométer megtétele után jutottak el a kiinduló ponttól a laktanyában lévő célig. Azoknak viszont, akik a térképen tájékozódva az ideális útvonalat követték, a befutásig 13,5 kilométert vagy ennél kevesebb távot kellett leküzdeniük. A versenybíróság már a technikai értekezleten felhívta a csapatok figyelmét arra, hogy a szalagozás a „nagy eltévedések” elleni segítség miatt van, és lehetőséget jelent a tájékozódásra. Akik ezt választják, biztosan be fognak érni a célba, de önmagukat hozzák hátrányos helyzetbe, mert három olyan szakasz is akadt, ahol a jelzett rész lényegesen eltért az ideális útvonaltól. Ezzel tehát időt fognak veszíteni, ami csak nagyon jó futóteljesítménnyel dolgozható le.

A verseny félidejében a hetes ponthoz érkező ellenőrök meglepődve tapasztalták, hogy mindösszesen két csapat jelentkezett be az ideig az ellenőrző pontra és teljesítette a feladatot. Ezen az állomáson a csapattagoknak a „szakadék” felett kötélen függeszkedve kellett átkelniük. A lányoknak ez nem mindennapi feladat volt, de tisztességes csapatmunkával és sok biztatással szinte mindenkinek sikerült teljesítenie. A feladat nem teljesítése „plusz büntetést”, ráadáskörök lefutását vonta maga után, amit a versenyzők tíz kilométerrel a lábukban már nem szívesen akartak.

A nyolcas ellenőrző ponton is kemény feladat várt a katonanőkre: sebesült csapattársukat hordágyon kellett elvinniük a kijelölt helyre. A legnagyobb gondot itt is az időjárás okozta azzal, hogy megtöltötte esővízzel az egy héttel ezelőtt még száraz bányagödröt. Ahol a pálya kitüzésénél száraz lábbal át lehetett menni, most bokáig érő víz állt. A sebesültet közel kétszáz méter hosszú pályán hegyen, völgyön, vízen át cipelték a már meglehetősen fáradt amazonok. Aki a hordágyon feküdt, annak sem volt egy álomutazás ez az út, különösen az utolsó ötven méter bizonyult nagyon keservesnek, amikor a csapatoknak egy meredek, csúszós parton kellett leereszkedniük.

Ezen az ellenőrzési ponton már látni lehetett a verseny állását is. A tizenötös rajtszámmal, utolsóként indult légtérellenőrző csapata ötödikként futott be és csak néhány perccel volt előttük a nagy rivális, a tizenkettedikként indult Honvédelmi Minisztérium csapata. A két favoritot követően egymás után jöttek a többi csapatok, akik még a további helyezésekért voltak versenyben. A nyolcas pont akadályának a leküzdését követően már előttük volt a célegyenes és a zuhogó esőben egészen a célig lehetett hajrázni.

A célban szembesülhettek a versenyzők azzal, mekkora jelentősége volt a perceknek és a másodperceknek. A második helyezett kevesebb, mint egy perccel előzte meg a harmadik helyezést elért csapatot, és a negyedik is mindössze 36 másodperccel maradt le a dobogóról. Nem egy csapatvezető nézegette szomorúan az eredményeket, és elemezte azt, hogy miért és hol csúsztak le a jobb helyezésekről. Az eredményeket látva sokan nem is gondolták volna, hogy a csapatoknak ezen a versenyen egy 15 kilométeres távot kellett teljesíteniük. A célban a rendezők forró teával és tapssal várták a fáradt versenyzőket, akik alig várták, hogy végre leüljenek és kiöntsék a cipőikbe folyt vizet. A versenyen indulókon a táv végére egyetlen száraz ruhadarab sem maradt. Az eredményhirdetésig a versenyzőknek volt idejük és lehetőségük a felfrissülésre, a szétázott ruháik lecserélésére.

A 2010. évi járőrbajnokság nők versenyében első helyezett az MH 54. Veszprém Légtérellenőrző Ezred csapata, második helyezést ért el a Honvédelmi Minisztérium csapata, harmadik helyezett az MH 25. Klapka György Lövészdandár csapata lett.

Az érmeket és az okleveleket Bozsóki Attila mk. alezredes, ezredparancsnok helyettes adta át, és köszönte meg a versenyzőknek a nem mindennapi időjárási viszonyok közötti sportszerü helytállást. A verseny egyik rendezője, Chmelik Ernő alezredes elmondta: a 2010. évi MH járőrbajnokságnak ez csak az első felvonása volt, az ezévi összetett helyezéseket később, a férfiak eredményének ismeretében fogják kihirdetni. Az előző évek tapasztalatai alapján vették ketté a nők és a férfiak versenyét, hiszen csapatok nagy létszáma miatt kezelhetetlenné vált a verseny, mert több olyan ellenőrző pont volt, ahol feltorlódtak a csapatok és vita alakult ki a holtidő kérdésében. Ezt a vitát akarták elkerülni azzal, hogy a nőknek és a férfiaknak külön versenynapokon rendezték a meg járőrt.

A folytatásra a fiúkkal néhány hét múlva, valahol a Bakonyban kerül majd sor.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-03-20 09:56:37
Nehéz esztendő vár a honvédségre 2017-ben, ám folytatódnak a megkezdett intézkedések, amelyek az állomány méltóbb megbecsülését célozzák, a fejlesztések pedig rég nem látott tempóban valósulnak meg a következő időszakban. Dr. Benkő Tibor vezérezredessel, a Honvéd Vezérkar főnökével tekintettünk előre az idei esztendőt illetően.
2017-03-17 11:56:28
A magyar katonák eddig is bebizonyították, hogy tudásban, felkészültségben bármikor felveszik a versenyt más nemzetbeli bajtársaikkal – köszönt el az ENSZ Ciprusi Békefenntartó Misszió (UNFICYP) magyar kontingens 41. váltásának tagjaitól dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka.
2017-03-13 15:40:22
A német védelmi minisztérium a napokban döntést hozott arról, hogy az amerikai Northrop Grumman vállalattól MQ-4C Triton típusú pilóta nélküli repülőeszközöket vásárol. A Tritonok leszállítása 2025 után kezdődik meg.
2017-03-10 11:38:40
2017. február 27-én levegőbe emelkedett a legújabb kínai felderítő és csapásmérő feladatokra is alkalmas Wing-Loong II típusú drón. A pilóta nélküli repülőgép összesen 31 percet töltött a levegőben.
2017-03-09 10:16:04
Az INS Viraat repülőgép-hordozó után az Indiai Haditengerészet újabb ikonikus, szovjet gyártmányú eszközétől válik meg a közeljövőben, ugyanis március 29-én az INS Rajali légibázison elbúcsúztatják a Tu-142M nagy hatótávolságú tengerészeti felderítő repülőgépeket.
2017-03-08 15:10:24
Indiai küldöttség tárgyalt a Novoszibirszki Légijármű-javító Üzemben (NARZ) február végén. Az előzetes tárgyalások pontosítása után szerződést írtak alá a gyárral, melynek értelmében 30 darab Mi-17-1V helikopter nagyjavítására kerül sor.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 28., 13:54
18 évvel ezelőtt, vagyis 1999. március 27-én hadtörténelmi jelentőségű esemény történt a NATO Szerbia elleni akciója során. A légvédelemnek sikerült megsemmisítenie az amerikai légierő egyik F-117A Nighthawk „lopakodó” bombázóját.
2017. 03. 27., 09:55
1968 elejétől az észak-vietnami légvédelem új taktikát kezdett alkalmazni az amerikai repülőgépek ellen azzal, hogy a támadó kötelékekre több tüzelőállás indított rakétát.
2017. 03. 24., 09:09

Magyar-amerikai közös kiképzés

Háromnapos közös kézi lőfegyvergyakorlaton vett részt a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár kijelölt állománya, illetve az amerikai 10. páncélos felderítőezred 4. zászlóaljának „Apache” százada a szomódi lőtéren.
2017. 03. 23., 09:31
Hét Bács-Kiskun megyei katona is tagja az ENSZ ciprusi békefenntartó missziója következő váltásának. Valamennyien a kecskeméti repülőbázison dolgoznak, egy év külszolgálatot vállaltak.