2017. 01. 21. szombat
Ágnes
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Több csapatot legyőzött a Bakony

Art of WAR  |  2010-07-12 09:24:02

Az MH 54. Veszprém Légtérellenőrző Ezred a hetedik alkalommal írta ki az 54-es kihívást, melynek szép számban indultak neki a katonák, rendőrök, tűzoltók és büntetés-végrehajtók. A szervezők idén új pályával és új feladatokkal várták a két napos küzdelem résztvevőit: a verseny fő helyszínét a zánkai üdülőcentrum adta.

A versenyt szervező légtérellenőrzők laktanyájában reggel nyolc óra előtt nagyon sok ismeretlen gépkocsi és versenyző sorakozott: a regisztráció folyamatosan tartott, az ország minden részéből érkezett indulni szándékozók hosszú sorokban várakoztak.

A versenyről a helyi média képviselőit Vass Tibor százados, a rendezvény főszervezője tájékoztatta. Többek között elmondta: a versenyt két naposra tervezték, ezalatt a versenyzőknek 108 kilométert kell teljesíteniük, de ez a táv megnövekedhet annak függvényében, milyen útvonalat választanak a csapatok. Az útvonal során huszonhat ellenőrző pontot kell érinteni, ezek többségénél valamilyen ügyességi feladat vár a versenyzőkre. A feladat teljesítése időjóváírást, nem teljesítése büntetést von maga után. Az ellenőrző pontokat a csapatoknak érinteniük kell, mert különben kiesnek a versenyből.

Vass Tibor tájékoztatásul elmondta még: a regisztráció alapján harminckét férfi, tizenöt vegyes és három női csapat, valamint negyvenegy egyéni induló nevezett, ez összességében százkilencvenhárom versenyzőt jelent. A pálya útvonala alapján biztosnak látszik az, hogy a versenyzőknek legalább egy éjszakát valamelyik ellenőrző ponton, vagy az erdőben kell eltölteniük, de az ügyesebbek elérhetik a zánkai központot is. A rendező kiemelte: nagyon odafigyeltek a versenyzők biztonságára, végig biztosított az egészségügyi ellátás, ezért időben tudnak segíteni a bajba jutottakon. Ezen kívül kijelöltek olyan könnyen elérhető találkozási pontokat is, ahová ha a versenyt feladók eljutnak, behozzák őket gépjármüveikkel a laktanyába. "Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a nehéz terepviszony miatt elég gyakoriak a kisebb, húzódásos sérülések. Azt is tudni kell, hogy a kihíváson indulók a verseny során a saját ellátásukról önállóan gondoskodnak. Az ellátás alatt kell érteni a vizet, az ételt és a fektetőanyagokat", fogalmazott a százados.

Hangsúlyozta: ennek a próbának annak ellenére, hogy a végén minden kategóriában értékelik a legjobbakat, nem a verseny a lényege, hiszen akik részt vesznek rajta, azok a katonai élet kihívásait ismerhetik meg, melynek a végén kapnak egy pólót, amin mindenki számára láthatóan ott áll: „Legyőztem a száznyolc kilométert.”

Az idei kihíváson az újdonság az új útvonal mellett az volt, hogy Zánka befogadta a versenyt, és ezért ide koncentrálódott a feladatok többsége. Ez azt jelenti, hogy egyes csapatok már az első nap végére elérhették az üdülőközpontot, ahol nagyon sok feladat várta őket. Innen indulhattak el a további ellenőrzési pontok felkutatására, valamint a bónusz feladat teljesítésére. Utóbbi nem volt kötelező, akik teljesítették, négy óra jóváírást kaphattak. Zánkán a feladatok között szerepelt többek között a balatoni sárkányhajózás, ezzel közel három kilométert kellett a versenyzőknek teljesíteniük, a festéklövészet, a kaland park megpróbáltatásai, de előtte vízen való átkelés is, amit csak egyedi ötletekkel lehet megoldani. Vass Tibor külön hangsúlyozta: a zánkai együttmüködés nagyon sokat segített a rendezőknek a verseny színvonalasabbá tételében.

A rendezvény megnyitóján Zentai László alezredes köszöntötte a résztvevőket, eseménymentes és nagyon sportszerü feladatteljesítést kívánt. Az ezred parancsnokhelyettese elmondta: az ezred történetében szokás az, hogy a kihíváson valamelyik ezredparancsnok-helyettes is elindul. "Mivel Szücs József ezredes parancsnok lett, kénytelen vagyok folytatni a hagyományokat és a kihíváson képviselni az ezred parancsnoki állományát", mondta.

A „kihívás” mezőnye a terveknek megfelelően kedd délelőtt tizenegy óra után Újdörögd katonai bázis térségéből rajtolt el. Az indulást követően zánkai üdülő centrumba települt versenyközpontba a „kihívás” helyzetéről folyamatosan érkeztek az információk. A rajtot követő második nap délután öt órakor már nagyon sok volt a kiesett csapat és az egyéni versenyző. Becsülendő az, hogy több csapat tagja döntött úgy, hogy annak ellenére, hogy már a csapatversenyből kiestek, azért a pályán végigmennek. A versenyt meglátogató Szücs József ezredes kérte a rendezőket, hogy ismerjék el az indulók teljesítményét azzal, hogy kapjanak ők is egy-egy gratuláló oklevelet.

A zánkai központban található kalandpark a verseny huszonkettedik állomása volt. Több csapat futott itt egymásra, és a holt időben egy kicsit legalább kifújhatták magukat. A feladat - fák között való egyensúlyozás különböző módokon és átjárókon - sok versenyző számára szokatlan feladat volt. A feladat végrehajtását megelőzte a gyakorlópályán történő felkészülés. A pálya üzemeltetői minden mozdulatot és biztonsági előírást elmagyaráztak és begyakoroltattak és csak ezt követően jöhetett a kalandpálya, karabinerekkel és fejvédővel. A versenyzőknek mindezt az öt-hat méteres magasságban azzal kellett megélniük, hogy a célba érkezésig még van harminc-egynéhány kilométerük.

A második nap végén mindössze harminckét versenyző ért célba. A Bakony a szervezők segítségével megmutatta nehézségeit.

A férfi csapatok közül végül győzött az MH Pápa Bázis Repülőtér, második helyezést az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis, harmadik helyezést az MH 64. Logisztikai Ezred csapata érte el.

A vegyes csapatok versenyében első helyezett Tapolca Honvéd SE, második az MH 54. Veszprém Légtérellenőrző, harmadik az ÖHP és a Léte. vegyes csapata lett.

Férfi egyéniben első helyezést ért el Balázs Ádám szakaszvezető az MH 1.Honvéd Tüzszerész és Hadihajós Zászlóalj, második Kiss Alajos alezredes az MH Támogató Dandár, a harmadik Somogyi Péter főtörzsőrmester az MH Bakony Harckiképző Központ állományából.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-01-11 12:14:03
A szerb védelmi és belügyminisztérium a napokban szerződést kötött az európai Airbus Helicopers vállalattal 9 darab H-145M típusú forgószárnyas vásárlásáról. Korábban, még 2016. októberben a felek már aláírtak egy memorandumot az ügyben.
2017-01-03 13:39:26
Nem panaszkodhatunk: a 2016-os év számos haditechnikai csemegével szolgált az érdeklődők számára. Ezekből választottunk ki „hadszínterenként” egyet-egyet, a világűrtől a tengerekig.
2017-01-03 09:02:46
Az Olasz Királyi Haditengerészet a II. világháború kitörésének idején a negyedik legnagyobbnak számított a világon, amely rombolók, nehéz és könnyűcirkálók mellett, modernizált és rendkívül korszerű, vadonatúj csatahajókat is arzenáljában tudhatott.
2016-12-21 12:32:39
A Brit Hadsereg létrehozott egy új kiképző csoportot, amely célja az újonnan kialakítandó „Csapásmérő Dandárok” harci alkalmazási elveinek kidolgozása lesz. Az új szervezeti egységek a General Dynamics Ajax harcjármű-családjának eszközeivel lesznek felszerelve.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 18., 11:24
Afganisztáni egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt kollégáitól köszönt el január 16-án, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka nevében dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka.
2017. 01. 12., 09:18

Tűzszerészek és hadihajósok – 2016.

Tragikus és szomorú évként vonul be 2016 az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred történetébe.
2017. 01. 11., 10:55
Az orosz haditengerészet zászlóshajója a 60 ezer tonnás Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó első alkalommal került éles harci bevetésre.
2017. 01. 09., 12:27

A nagy hidegben is helytállnak a katonák a határon

  JETfly Magazin

Az Olasz Légierő aláírta a szerződést a Leonardo konszernnel, így megkezdődhet az első 5 darab Alenia Aermacchi M-345-ös kiképzőgép gyártása a berendelt 45 darabos tételből.