2017. 02. 23. csütörtök
: 307 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Több csapatot legyőzött a Bakony

Art of WAR  |  2010-07-12 09:24:02

Az MH 54. Veszprém Légtérellenőrző Ezred a hetedik alkalommal írta ki az 54-es kihívást, melynek szép számban indultak neki a katonák, rendőrök, tűzoltók és büntetés-végrehajtók. A szervezők idén új pályával és új feladatokkal várták a két napos küzdelem résztvevőit: a verseny fő helyszínét a zánkai üdülőcentrum adta.

A versenyt szervező légtérellenőrzők laktanyájában reggel nyolc óra előtt nagyon sok ismeretlen gépkocsi és versenyző sorakozott: a regisztráció folyamatosan tartott, az ország minden részéből érkezett indulni szándékozók hosszú sorokban várakoztak.

A versenyről a helyi média képviselőit Vass Tibor százados, a rendezvény főszervezője tájékoztatta. Többek között elmondta: a versenyt két naposra tervezték, ezalatt a versenyzőknek 108 kilométert kell teljesíteniük, de ez a táv megnövekedhet annak függvényében, milyen útvonalat választanak a csapatok. Az útvonal során huszonhat ellenőrző pontot kell érinteni, ezek többségénél valamilyen ügyességi feladat vár a versenyzőkre. A feladat teljesítése időjóváírást, nem teljesítése büntetést von maga után. Az ellenőrző pontokat a csapatoknak érinteniük kell, mert különben kiesnek a versenyből.

Vass Tibor tájékoztatásul elmondta még: a regisztráció alapján harminckét férfi, tizenöt vegyes és három női csapat, valamint negyvenegy egyéni induló nevezett, ez összességében százkilencvenhárom versenyzőt jelent. A pálya útvonala alapján biztosnak látszik az, hogy a versenyzőknek legalább egy éjszakát valamelyik ellenőrző ponton, vagy az erdőben kell eltölteniük, de az ügyesebbek elérhetik a zánkai központot is. A rendező kiemelte: nagyon odafigyeltek a versenyzők biztonságára, végig biztosított az egészségügyi ellátás, ezért időben tudnak segíteni a bajba jutottakon. Ezen kívül kijelöltek olyan könnyen elérhető találkozási pontokat is, ahová ha a versenyt feladók eljutnak, behozzák őket gépjármüveikkel a laktanyába. "Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a nehéz terepviszony miatt elég gyakoriak a kisebb, húzódásos sérülések. Azt is tudni kell, hogy a kihíváson indulók a verseny során a saját ellátásukról önállóan gondoskodnak. Az ellátás alatt kell érteni a vizet, az ételt és a fektetőanyagokat", fogalmazott a százados.

Hangsúlyozta: ennek a próbának annak ellenére, hogy a végén minden kategóriában értékelik a legjobbakat, nem a verseny a lényege, hiszen akik részt vesznek rajta, azok a katonai élet kihívásait ismerhetik meg, melynek a végén kapnak egy pólót, amin mindenki számára láthatóan ott áll: „Legyőztem a száznyolc kilométert.”

Az idei kihíváson az újdonság az új útvonal mellett az volt, hogy Zánka befogadta a versenyt, és ezért ide koncentrálódott a feladatok többsége. Ez azt jelenti, hogy egyes csapatok már az első nap végére elérhették az üdülőközpontot, ahol nagyon sok feladat várta őket. Innen indulhattak el a további ellenőrzési pontok felkutatására, valamint a bónusz feladat teljesítésére. Utóbbi nem volt kötelező, akik teljesítették, négy óra jóváírást kaphattak. Zánkán a feladatok között szerepelt többek között a balatoni sárkányhajózás, ezzel közel három kilométert kellett a versenyzőknek teljesíteniük, a festéklövészet, a kaland park megpróbáltatásai, de előtte vízen való átkelés is, amit csak egyedi ötletekkel lehet megoldani. Vass Tibor külön hangsúlyozta: a zánkai együttmüködés nagyon sokat segített a rendezőknek a verseny színvonalasabbá tételében.

A rendezvény megnyitóján Zentai László alezredes köszöntötte a résztvevőket, eseménymentes és nagyon sportszerü feladatteljesítést kívánt. Az ezred parancsnokhelyettese elmondta: az ezred történetében szokás az, hogy a kihíváson valamelyik ezredparancsnok-helyettes is elindul. "Mivel Szücs József ezredes parancsnok lett, kénytelen vagyok folytatni a hagyományokat és a kihíváson képviselni az ezred parancsnoki állományát", mondta.

A „kihívás” mezőnye a terveknek megfelelően kedd délelőtt tizenegy óra után Újdörögd katonai bázis térségéből rajtolt el. Az indulást követően zánkai üdülő centrumba települt versenyközpontba a „kihívás” helyzetéről folyamatosan érkeztek az információk. A rajtot követő második nap délután öt órakor már nagyon sok volt a kiesett csapat és az egyéni versenyző. Becsülendő az, hogy több csapat tagja döntött úgy, hogy annak ellenére, hogy már a csapatversenyből kiestek, azért a pályán végigmennek. A versenyt meglátogató Szücs József ezredes kérte a rendezőket, hogy ismerjék el az indulók teljesítményét azzal, hogy kapjanak ők is egy-egy gratuláló oklevelet.

A zánkai központban található kalandpark a verseny huszonkettedik állomása volt. Több csapat futott itt egymásra, és a holt időben egy kicsit legalább kifújhatták magukat. A feladat - fák között való egyensúlyozás különböző módokon és átjárókon - sok versenyző számára szokatlan feladat volt. A feladat végrehajtását megelőzte a gyakorlópályán történő felkészülés. A pálya üzemeltetői minden mozdulatot és biztonsági előírást elmagyaráztak és begyakoroltattak és csak ezt követően jöhetett a kalandpálya, karabinerekkel és fejvédővel. A versenyzőknek mindezt az öt-hat méteres magasságban azzal kellett megélniük, hogy a célba érkezésig még van harminc-egynéhány kilométerük.

A második nap végén mindössze harminckét versenyző ért célba. A Bakony a szervezők segítségével megmutatta nehézségeit.

A férfi csapatok közül végül győzött az MH Pápa Bázis Repülőtér, második helyezést az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis, harmadik helyezést az MH 64. Logisztikai Ezred csapata érte el.

A vegyes csapatok versenyében első helyezett Tapolca Honvéd SE, második az MH 54. Veszprém Légtérellenőrző, harmadik az ÖHP és a Léte. vegyes csapata lett.

Férfi egyéniben első helyezést ért el Balázs Ádám szakaszvezető az MH 1.Honvéd Tüzszerész és Hadihajós Zászlóalj, második Kiss Alajos alezredes az MH Támogató Dandár, a harmadik Somogyi Péter főtörzsőrmester az MH Bakony Harckiképző Központ állományából.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
2017-02-15 11:16:13
Az Nigériai Légierő vezetése a napokban jelentette be, hogy a brazil kormány jóváhagyta, hogy az Embraer Defence and Security Limited vállalat közreműködésével, A-29 Super Tucano típusú könnyű-támadó repülőgépet vásároljanak.
2017-02-06 14:26:51
Az Orosz Fekete-tengeri Flotta tengeralattjáró-elhárító korvettjéről adtak le lövéseket az Ukrán Haditengerészet An-26-osára – a teherszállító éppen az ogyesszai gázmezők partmenti területe fölött repült.
2017-02-02 12:05:53
Február 3-án lesz a hivatalos búcsúztatása a világ első nukleáris meghajtású repülőgép-hordozójának, az USS Enterprise-nak. A hordozó kulcsfontosságú szereplője volt több fontos eseménynek, így az 1962-es kubai rakétaválságnak, de a részt vett az iraki és az afganisztáni missziókban is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 21., 14:16
A fegyverkereskedelem a hidegháború óta nem látott szintre emelkedett a legutóbbi öt évben a világban.
2017. 02. 15., 09:29
Napjaink folyamatosan változó világában is a régi értékek, így a bajtársiasság, a bátorság, az önfeláldozás, a közösségért való kiállás a legfőbb katonai erények – fogalmazott dr. Simicskó István honvédelmi miniszter február 14-én, Budapesten, a haderő éves értékelő és feladatszabó vezetői értekezletén.
2017. 02. 13., 09:37
Amikor minden veszni látszott, Ernest E. Evans sorhajóhadnagy teljes gőzzel a japán flottára rontott.
2017. 02. 10., 09:20
Nincs is olyan messze határainktól a legközelebbi nukleáris támaszpont.

  JETfly Magazin

A Rosztech állami vállalat vezérigazgatója, Szergej Csemezov a napokban arról számolt be, hogy az Egyesült Arab Emirátusok szándéknyilatkozatot írt alá Oroszországgal Szu-35-ös vadászbombázók esetleges eladása ügyében.