2017. 01. 22.
Artúr, Vince
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ködgyertya, gázálarc és sárga zászló

Art of WAR  |  2011-02-17 13:30:00

Vegyivédelmi gyakorlat. A közelmúltban történt szörnyű vörösiszap-katasztrófára emlékezve kifejezetten jó érzés leírni ezt a két szót. Az, hogy a gyakorlat téli körülmények között zajlott, a fentiek fényében senkit sem érdekel. Ráadásul, mint tudjuk: az időjárás a katona legjobb barátja…, de ne szaladjunk ennyire előre.

Már csak azért se, mert a február 15-i kisebb havazás másnapra olyannyira eljegesítette a Bakonykúti gyakorlótér (ahogy a katonák ismerik, a Csörlőház) felé vezető betonutat, hogy személyautóval bizony csak egy gyalogos sebességével lehetett megközelíteni. Persze a NATO Reagáló Erők (NRF) tizenegyedik váltásának részét képező ABV – vagyis atom, biológiai és vegyi – felderítő szakasz, VSBTR–80-asainak meg sem kottyan egy kis hó: a konvoj katonás rendben érkezik meg a szakharcászati gyakorlat helyszínére.

vegyivédelmi gyakorlatAz évenkénti szokásos vegyivédelmi szakkiképzés előttünk álló napi feladatairól a szakaszt már a helyszínen váró Miklovich János alezredes, az MH 93. Petőfi Sándor Vegyivédelmi Zászlóalj parancsnokhelyettese elmondja, hogy a katonák ABV felderítő feladatokat hajtanak végre, illetve megmutatják majd, hogy miként kell védekezni szimulált ellenséges támadás ellen. Hozzáteszi: ez csupán szinten tartó felkészítés, mert a szakasz a kötelező NATO CREVAL ellenőrzésen már átesett, de a szövetség idevonatkozó rendszere előírja, hogy ennek az ideiglenes állománytáblával létrehozott alegységnek félévente szinten tartó foglalkozást kell végrehajtania.

A gyakorlat első része hamarosan meg is kezdődik: az egyik VSBTR felderítés közben rá is bukkan a ködgyertyával imitált szennyezett területre. A harcjármü megáll, kidobja a „GAS” feliratú sárga zászlót, majd a gázálarcos katonák müszeres méréseket végeznek a területen, illetve mintát vesznek a szennyezett talajból.

Közben a kanyargós erdei úton feltünik két vadonatúj tehergépjármü, hatalmas konténerekkel. Olyan sebességgel közelednek, mintha szándékosan az a cél, hogy a konténerek minél jobban összerázódjanak… és tényleg.

„Tavaly májusban kaptuk meg a Respirátor Zrt-től a mentesítő század új vegyivédelmi konténereit. Ezek haditechnikai vizsgálata már tavaly megkezdődött, de a vörösiszap-katasztrófa miatt nem tudott befejeződni, így most is ez zajlik” – mondja Molnár Árpád mérnök alezredes, a HM Fegyverzeti és Hadbiztosi hivatal kiemelt főmérnöke. Hozzáteszi: ezek a konténerek idővel majd felváltják a rendszerben lévő folyadékos mentesítő gépkocsikat.

vegyivédelmi gyakorlatA lehető legkorszerübb technológiájú konténerek moduljai egyaránt alkalmasak a személyi állomány, a felszerelés és a technikai eszközök mentesítésére is. Most pedig azért kell úgymond „rázni őket”, mert ezekbe a konténerekbe a mentesítést végrehajtó modulokat gyárilag rögzítették és a honvédség szakembereinek meg kell győződniük arról, hogy bírják-e a komoly katonai igénybevételt.

Amíg a konténerek rázkódnak, a VSBTR-ek pedig várják a következő szakfeladatot, Molnár Árpád mérnök alezredes dióhéjban elmondja azt is, hogy a vegyi mentesítés technológiája a szennyezés fajtájától függ. Sugárzó anyag mentesítésnél például az izotópok káros hatását nyilván nem tudják megszüntetni, ezért ezeket felületaktív anyagokkal távolítják el. Vegyi mentesítésnél a mérgező harci anyagokat különféle reagensekkel kevésbé veszélyes anyagokká alakítják át, majd a reakció termékét a forró vizes modul segítségével lemossák a felületről. A biológiai szennyezés eltávolítása eléggé hasonlít az előző módszerhez, csak éppen ilyen esetben a kórokozókat elpusztítják. Mivel a biológiai ágensek nagy része hőre érzékeny, szintén magas hőmérsékletü ellenanyagokkal dolgoznak.

A gyakorlatok közben tovább folytatódnak, mi pedig – kihasználva az enyhe olvadást és azt, hogy a harcjármüvek kicsit feltörték már a jeget – sietve elbúcsúzunk a vegyivédelmi katonáktól, remélve, hogy legközelebb is csak gyakorlaton találkozunk majd velük…

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-01-11 12:14:03
A szerb védelmi és belügyminisztérium a napokban szerződést kötött az európai Airbus Helicopers vállalattal 9 darab H-145M típusú forgószárnyas vásárlásáról. Korábban, még 2016. októberben a felek már aláírtak egy memorandumot az ügyben.
2017-01-03 13:39:26
Nem panaszkodhatunk: a 2016-os év számos haditechnikai csemegével szolgált az érdeklődők számára. Ezekből választottunk ki „hadszínterenként” egyet-egyet, a világűrtől a tengerekig.
2017-01-03 09:02:46
Az Olasz Királyi Haditengerészet a II. világháború kitörésének idején a negyedik legnagyobbnak számított a világon, amely rombolók, nehéz és könnyűcirkálók mellett, modernizált és rendkívül korszerű, vadonatúj csatahajókat is arzenáljában tudhatott.
2016-12-21 12:32:39
A Brit Hadsereg létrehozott egy új kiképző csoportot, amely célja az újonnan kialakítandó „Csapásmérő Dandárok” harci alkalmazási elveinek kidolgozása lesz. Az új szervezeti egységek a General Dynamics Ajax harcjármű-családjának eszközeivel lesznek felszerelve.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 18., 11:24
Afganisztáni egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt kollégáitól köszönt el január 16-án, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka nevében dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka.
2017. 01. 12., 09:18

Tűzszerészek és hadihajósok – 2016.

Tragikus és szomorú évként vonul be 2016 az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred történetébe.
2017. 01. 11., 10:55
Az orosz haditengerészet zászlóshajója a 60 ezer tonnás Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó első alkalommal került éles harci bevetésre.
2017. 01. 09., 12:27

A nagy hidegben is helytállnak a katonák a határon

  JETfly Magazin

Az Olasz Légierő aláírta a szerződést a Leonardo konszernnel, így megkezdődhet az első 5 darab Alenia Aermacchi M-345-ös kiképzőgép gyártása a berendelt 45 darabos tételből.