2017. 06. 26. hétfő
János, Pál
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Élet az afgán végeken

Art of WAR  |  2012-03-27 11:28:02

Az MH Mi–17 Légi Tanácsadó Csoport, azaz Air Advisory Team (AAT) feladata az afgán szárazföldi erőkhöz tartozó szállítóhelikopter-pilóták kiképzése, mentorálása. Jelenleg a tanácsadó csoport második váltása szolgál a nyugat-afganisztáni Herat tartományban található Shindand repülőtéren. A 8 fős Mi-17-es légi tanácsadó csoport a Magyar Honvédség legújabb missziója, amelynek első váltása 2011. augusztus végén kezdte meg tevékenységét Afganisztánban.

Afganisztán nyugati határához közel, Herat tartományban, mintegy 100 kilométerre az iráni határtól a Shindand Repülőtér Bázis ad otthont a 444. Air Expeditionary Advisory Squadron (Légi Expedíciós Tanácsadó Század) állományának, amely egy Cessna, egy MD-530 helikopteres, illetve egy Mi–17 helikopteres oktatórészlegből áll.A század Mi–17 szállítóhelikopter-részlegében magyar, amerikai és olasz katonák szolgálnak együtt. Feladatuk az ide érkező afgán kezdő, haladó, és oktatói helikoptervezető-állomány felkészítése és kiképzése, abból a célból, hogy az önálló Afgán Nemzeti Hadsereg képes legyen saját erőforrásainak felhasználásával a stabilitás és a béke megőrzésére, megszilárdítására az országban. Az amerikai vezetésü Légi Expedíciós Tanácsadó Századot 2011 elején hozták létre.Először az amerikai oktatói állomány (2-2 oktató helikoptervezető, fedélzeti mechanikus és fedélzeti lövész) kezdte meg a tevékenységét, majd fél év múlva csatlakoztak hozzájuk az olasz és magyar kollégáik. Mint minden új missziónak, a Magyar Honvédség Mi-17-es Légi Tanácsadó Csoportnak is megvoltak a maga kezdeti nehézségei, amelyeket végül sikeresen megoldottunk. A hajózóállomány elhelyezése, illetve megfelelő munkakörülményeinek kialakítása komoly kihívásnak bizonyult több száz kilométerre a Nemzeti Támogató Elem Mazar-e-Sharif-i bázisától. Ráadásul – a beilleszkedés tennivalói mellett, az olasz fél oktatóinak a képzésbe történő bekapcsolódásáig – a magyar és az amerikai oktatók fokozott terhelés mellett dolgoztak.

Élet az afgán végeken

A magyar repülő-müszaki állomány felkészült a nem mindennapi feladatra, amit több alkalommal is bizonyítottunk. A legnagyobb nehézséget a „kultúrsokk” jelentette számunkra, amely az afgán és magyar mentalitás és szokások között meglévő jelentős különbségből adódott. Nagyon jó pszichológiai készség, megalapozott szakmai tudás és felkészültség szükséges ahhoz, hogy az afgán hajózók egy idegen országból érkező oktatópilótától elfogadjanak tanácsot anélkül, hogy előre bizonyítva látnák az oktató szakmai hozzáértését, profizmusát. Az első adódó alkalommal szívesen felajánlják számunkra, hogy mutassuk be mi, hogyan is képzeljük el egy számunkra korábban ismeretlen hegyi terepre vagy egy sivatagi poros leszállóhelyre történő leszállás végrehajtását. Ha látják a végrehajtás minőségén, hogy nem a levegőbe beszéltünk az elméleti órákon, akkor teljes alázattal fogadják el javaslatainkat, és a következő repülés alkalmával már a gyakorlatban ők is alkalmazzák az eljárásainkat.A Magyar Honvédség Mi-17-es Légi Tanácsadó Csoportjának váltásait az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis szállítóhelikopter- és repülő-müszaki zászlóaljának katonái adják. A 2011 szeptembere és 2012 januárja között Shindandban szolgálatot teljesítő első váltás parancsnoka Pelczéder Gyula alezredes volt, akinek az irányítása alatt két (14-16 fős) afgán csoport végezte el a képzést. A jelenleg szolgálatot teljesítő második váltás munkájának eredményességét jelzi, hogy 2012. március 12-én mi is kibocsájtottuk az első afgán csoportunkat.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-06-15 10:11:21
A tajvani kormány a napokban ingyen és bérmentve 2 darab UH-1H típusú forgószárnyast adott át Burkina Faso-nak. Az ünnepélyes átadáson részt vett a Tajvani Légierő parancsnoka, Wang Shin-Lung altábornagy is, aki épp az országban tartózkodott.
2017-06-14 10:37:40
Európai és magyar szempontból egyaránt fontos döntés a honvédség iraki szerepvállalásának meghosszabbítása és kibővítése, a 2018-as honvédelmi költségvetésből pedig a katonák illetményének emelésére és fejlesztésekre egyaránt jut forrás – mondta Vargha Tamás, a honvédelmi tárca parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes június 13-án, Budapesten.
2017-06-12 16:15:51
A napokban a szaúdi weboldalak arról számoltak be, hogy a Szaúd-Arábiai Nemzeti Gárda 2017. június 4-én átvehette az első AH-6i Little Bird típusú könnyű-harci helikoptereit. A típus az országban az AH-6SA nevet kapja majd meg.
2017-06-07 12:44:12
A napokban az East Pendulum weboldal tette közzé, hogy több mint két év várakozás után, az AVIC kínai állami repülőgépgyártó vállalat megkezdte az új, turbólégcsavaros Y-30 névre keresztelt katonai teherszállító repülőgép fejlesztési programját.
2017-06-01 10:10:00
1941. december 10-én délután, miközben még mindig vastag fekete füst gomolygott Pearl Harbor tengerészeti támaszpontja felett, a Maláj-félsziget partjainak közelében, a HMS Prince of Wales csatahajó és kísérője a veterán HMS Repulse csatacirkáló élethalálharcát vívta a rájuk támadó, több tucatnyi japán bombázó és torpedóvető repülőgéppel.
   MÁSOK ÍRTÁK
Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis harmadik alkalommal szervezte meg a nyári Honvédelmi Tábort.
2017. 06. 21., 15:33
A Magyar Honvédség szervezeteinek hajtó-, kenő- és karbantartó anyagokkal, üzemanyag-technikai eszközökkel, hűtőfolyadékkal történő ellátásáért az MH Anyagellátó Raktárbázis hetényegyházi bázisparancsnoksága a felelős.
2017. 06. 21., 15:30
A kecskeméti születésű Ács Arnold Bence fiatalon kezdett oroszul tanulni. Egyetemistaként már önkéntes­ volt Oroszországban, ahová­ azóta is rendszeresen vissza­jár. A Don-kanyarban a magyar hadsereg emlé­keit kutatja.
2017. 06. 16., 14:01
Elismeréssel köszöntötte az afgán hadsereg légierejének kiképzését végző RSM egyéni tanácsadó csoport tizenegy fős váltását újra Szolnokon Kiss Róbert ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis törzsfőnöke.

  JETfly Magazin

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.