2017. 04. 25. kedd
Márk
: 312 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tűzszerészek a Balatonnál

Art of WAR  |  2012-10-05 10:27:22

Egyhetes kiképzésre érkeztek Balatonlellére a Magyar Honvédség tűzszerészei és hadihajósai október elsején. Valós körülmények között gyakorolják az alakulat alaprendeltetésben előírt mentesítési feladatait.

Az őszi Balatonnak van valami egészen különleges varázsa. A partra ráülő pára – amit csak nehézségek árán tör át az októberi sápadó napfény –, a csaknem teljes szélcsendben is fodrozódó barnáskék víztükör, az apró hullámok jellegzetes morajlása, a távolban úszó kecses vitorlások látványa szinte megbabonázza az embert. A nyári zsongáshoz, a tömeghez és a zsúfolt strandokhoz szokott látogató számára furcsa a kihalt part, a kiszedett bejárólépcsők, a szétszerelt stégek és az üres vendéglők látványa…

Tüzszerészek a Balatonnál

Búvárpalackok katonás rendben

Persze nem mindenhol ekkora a csönd. Például a balatonlellei szabad strandon éppen nagy a nyüzsgés: merülésre készülnek az MH 1. Honvéd Tüzszerész és Hadihajós Ezred búvár-tüzszerészei. Ahol nyáron a strandolók fürdőlepedői sorakoznak egymás mellett, most katonás rendben búvárpalackok fekszenek, a teljesen vízhatlan, fekete színü gumiruhába, illetve zöld, vízálló kezeslábasba öltözött katonák pedig a parton hallgatják Csurgó Attila alezredes, az alakulat megbízott parancsnoka rövid eligazítását; még messziről is jól hallatszanak a „kiképzés”, a „szinten tartás”  és a „biztonság”  szavak.

„Kiképzésre jöttünk Balatonlellére” – mondja az alezredes, miután meghatározta a felsorakozott katonák számára a mai nap feladatait. „Mégpedig az alaprendeltetésből adódó egyik feladatunkra, az úgynevezett területmentesítésre készülünk, a valósághoz legjobban hasonlító körülmények között” – teszi hozzá.

A „magyar tenger” alacsony vízállása ezúttal kapóra jött az alakulat katonáinak, hiszen így nemcsak a tüzszerészek, hanem a búvárok és a hadihajósok is tudják gyakorolni az együttmüködést. Ami egészen pontosan azt jelenti, hogy a tüzszerészek a sekélyebb részeken müszerekkel vizsgálják át a kijelölt területet, a búvárok a mélyebb vízben merülnek, miközben a hadihajósok a rohamcsónakokkal biztosítják munkájukat.

Tüzszerészek a Balatonnál

Tizenhét bejelentést kaptak

A kiképzés helyszínéül nem véletlenül választották a Balatont. Az alacsony vízállás és az ennek köszönhetően megváltozott áramlások miatt az elmúlt hónapokban ugyanis a korábbi évek átlagánál jóval több bejelentés érkezett a tó mellett fekvő településekről, hogy a parton, illetve a vízben robbanószerkezetet vagy annak látszó tárgyat találtak. A március 19. és szeptember 29. közötti 17 bejelentés közül tíz esetben szerencsére kiderült, hogy a fürdőzők által robbanószerkezetnek vélt tárgy valójában ártalmatlan fémdarab. Hétszer viszont valóban második világháborús robbanótest miatt vonultak ki a tüzszerészek. Ezek közül két esetben Balatonlellére, ahol a strand területén mindkét alkalommal egy-egy POMZ–2 típusú akna került elő a vízből.

„Ezt a gyalogság elleni botlódrótos repeszaknát a szovjetek használták, és az elmúlt években többet is találtunk belőle a Balatonban” – mondja Vörös Mihály főhadnagy, járőrparancsnok, az ezred speciális tüzszerészszázadának parancsnoka, a kiképzés vezetője. Hozzáteszi: 1944 telén a német és a szovjet csapatok farkasszemet néztek egymással a Balaton két partján. Mivel a rendkívüli hideg miatt a tó befagyott, a németek többször is a jégen kíséreltek meg támadást – elsősorban a legkeskenyebb részen, Tihany és Szántód között. Ekkor telepítették a szovjetek a POMZ–2-es aknákat. Aztán a harcok elmúltával és a jég elolvadásával a robbanószerkezetek a vízbe kerültek, s így bukkanhatnak még ma is rájuk.

Tüzszerészek a Balatonnál

Vörös főhadnagy szerint a mostani kiképzés azért is hasznos, mert ennyire komplex foglalkozást nem tudnak szervezni saját maguknak az újpesti hadikikötőben – ott ugyanis még az idei aszályos évben is jóval mélyebb a víz. Márpedig a nyári hónapok eseményei is bizonyítják, szükség van ezen képességük szinten tartására, hiszen bármikor szükség lehet tudásukra egy-egy éles helyzetben is.

Amíg beszélgetünk, a búvár-tüzszerészek megindulnak a mélyebb víz felé. A partnál éppen csak bokáig ér a víz, háromszáz méterrel beljebb – a biztonságos fürdőzés határát jelölő piros színü bójáknál – azonban már két és fél méter a vízszint. Itt már lehet gyakorolni a merülést és az MW1630B típusú víz alatti aknakutató müszer használatát. Erről az eszközről tudni kell, hogy 40 méterig vízálló és 30–40 centiméter mélyen is képes kijelezni az iszapban található bármilyen fémtárgyat – sorolja az értékes müszer paramétereit Vörös főhadnagy.

Eközben a parttól alig néhány méteres távolságban a vízhatlan gumiruhába öltözött tüzszerészek a fövenyt és a nádast ellenőrzik. Ők a VMH–3 típusú könnyü aknakutató müszert használják, amely ugyan szárazföldi használatra készült, de 40 centiméteres vízmélységig folyókban vagy tavakban is tökéletesen használható.

Ha kell, Budapestről jön a járőr

Mint az alakulat minden kiképzési foglalkozásán, most is kiemelt figyelmet fordítanak a katonák biztonságára. A partról mentőbúvár figyeli a békaemberek minden mozdulatát, a vízen pedig egy rohamcsónakban az alakulat hadihajósai állnak készenlétben arra az esetre, ha valamelyik társukat menteni kellene. Szerencsére azonban jól összeszokott, több éve együtt dolgozó csapat érkezett erre a hétre Balatonlellére, így nagyon minimális az esélye bármilyen balesetnek…

Egy „veszélyt” azonban tartogat a „valós körülmények közötti kiképzés” – bármikor előfordulhat, hogy éles robbanószerkezetre bukkannak a vízben vagy éppen a parton a foglalkozáson részt vevő katonák. „Mivel nekünk itt a helyszínen nincsenek hatástalanításhoz szükséges eszközeink, ebben az esetben a kollégáink segítségét kérnénk. Azaz Budapestről rendelnénk ide az úgynevezett napos járőrt, hogy szállítsa el, illetve semmisítse meg a robbanótestet. Addig természetesen le kellene állítanunk a kiképzést. Szerencsére azonban eddig még semmiféle veszélyes eszközt nem találtunk” – mondja Csurgó Attila alezredes.

Beszélgetésünket jellegzetes hang szakítja félbe, még messziről is jól hallhatóan sípol az egyik müszer – azt jelzi, fémtárgy lapul a homokban. Vörös főhadnagy a rádión érdeklődik: mit találtak a térdig vízben álló tüzszerészek. „Csak két kulcs!” – reccsen az éterben a válasz. Valaki most biztosan örülne, ha tudná, a katonák megtalálták a nyáron elvesztett kulcscsomóját…

Fotó: Rácz Tünde

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-04-12 11:12:52
A fehérorosz Belta hírügynökség a napokban tette közzé, hogy 2017. április 7-én újabb Mi-8MTV-5 típusú forgószárnyasokat vehetett át az ország légiereje. A helikopterek a Macsulisah légibázisra érkezek, összesen 6 példány.
2017-04-05 09:24:10
A NATO-tag Lengyelország – földrajzi fekvésénél és történelménél fogva – jogosan tekint aggodalommal keleti határain túlra. Az észak-atlanti szövetség és Oroszország szembenállása egyre fokozódik, s ennek megfelelően a lengyel védelmi képesség, így a légvédelem erősítése sem maradhat el.
2017-04-19 10:02:21
2017. február 3-án az Egyesült Államok tengerészetének hajóregiszteréből törölték az USS Enterprise-t, azaz becenevén a Big-E-t.
2017-04-03 09:29:24
1942. október 2-án délután a Queen Mary óceánjáró Írország partjaitól északnyugatra járt, fedélzetén 843 főnyi személyzetén kívül csaknem 15 000 amerikai katonával.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 25., 09:56
A USS Tang nevű amerikai tengeralattjáró 1943-ban merült először a víz alá, és a második világháború végéig csaknem húsz japán hajót süllyesztett el.
2017. 04. 24., 10:13
A volt NDK és NSZK határán található múzeum galériája, Németország, 2017. április.
2017. 04. 21., 09:51
Fontos követelmény lesz a radartendernél az olcsó működtetés, a rádióelektronikai fedés és a felderíthetőség csökkentése is.
2017. 04. 20., 12:57
A Geroi Arsenala tizenkét emberrel a fedélzetén tört ketté az erős viharban és süllyedt el szerdán a Fekete-tengeren.

  JETfly Magazin

Az Amerikai Haditengerészet feloldotta a Boeing T-45 Goshawk kiképzőgépekre elrendelt repülési tilalmat, ám bizonyos korlátozásokkal, mivel a fedélzeti oxigénellátó rendszer (Onboard Oxygen Generation System - OBOGS) vizsgálata még folytatódik.