2017. 08. 23. szerda
Bence
: 303 Ft   : 257 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Több ezer ember munkáját pótolták a helikopterek

Art of WAR  |  2013-06-13 15:11:27

Felbecsülhetetlen segítséget nyújtottak az elmúlt napokban az árvízvédelmi munkálatokhoz az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis szállítóhelikopterei. A civilek és katonák többnapos megfeszített munkájának eredményeként Győrújfalu és Szigetmonostor is megmenekült.

A Duna áradása az elmúlt hét második felében Győrújfalu házait veszélyeztette. A víz szivárgása miatt a gát, illetve a gát melletti területek állapota nem tette lehetővé a homokzsákok teherautókkal történő szállítását. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis négy helikopterrel sietett a helyszínre, hogy a gáton keletkezett suvadásokat, valamint ezek lehetséges helyeit „big bag”-ekből épített bordákkal megtámasszák. A civilek és katonák többnapos megfeszített munkájának eredményeként a település megmenekült.

Több ezer ember munkáját pótolták a helikopterek

Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis négy szállítóhelikoptere csütörtökön este települt át a hajózó, müszaki és irányító személyzettel Pápa bázisrepülőtérre. A gépek a védekezés ideje alatt napkeltekor indultak a gáthoz, fedélzetükön a repülésirányítókkal és depón dolgozó müszaki személyzettel. Átrepülés után a helikopterek a győrújfalui gátszakasz melletti búzaföldön szálltak le: a müszakiak itt négy helyen alakítottak ki depót a forgószárnyasok számára.

Az egyenként 20 kilós zsákokat a gépektől távolabb lévő központi depóban önkéntesek töltötték meg homokkal. A helikopter által szállított nagyméretü zsákba, az úgynevezett „big bag”-be 30 homokzsák fért el. A 600 kilós big bageket targoncák és teherautók szállították a helikoptereknek kialakított külső depókhoz, ahol a müszakiak előkészítették a függesztésre.

A helikopterek kettő-három, esetenként négy big baget szállítottak el egy körrel. A gáton a vízügyes szakemberek irányításával a földi repülésirányítók adták meg a teheroldás helyét a személyzetnek. Mivel általában a gépek néhány perc alatt átszállították a gátra a zsákokat, a müszakiaknak nem sok idejük volt az új szállítmányt előkészíteni, emellett a folyamatosan érkező zsákok lerakását is koordinálták. Mindez a tüző napon emberpróbáló feladatnak bizonyult. Hasonlóképpen a hajózók is kemény munkát végeztek, amely folyamatos koncentrálást és precizitást igényelt. Egy személyzet hozzávetőleg 60 emelést és lerakást hajtott végre naponta. A pápai bázis jóvoltából a gépek rendelkezésére állt a helyszínen töltőkocsi, így az üzemanyag-vételezéssel sem kellett sok időt eltölteni. Pénteken délután még négy gépszemélyzet érkezett Pápára, hogy két beosztásban folytathassák a mentést. A munka napkeltétől napnyugtáig tartott.

A katonák mellett nagyon sok civil is részt vett az árvízi védekezésben, hosszan kígyóztak a sorok a zsákokkal a gáton és a depónál. A gát egyre több helyen szivárgott, így minden kézre szükség volt. Az egyházak, segélyszervezetek több száz adagnyi étellel készültek, sokan járták a gát és a depó környékét a legnagyobb melegben is ásványvizet, kávét, sőt, még naptejet is kínálva a zsákolóknak. A víz egyre nagyobb területekre szivárgott, a müszaki személyzetnek már folyamatosan kellett ellenőriznie a külső depókat, mert sok helyen elérte a zsákokat, valamint a leszállóhelyeket. Szombaton délután például az egyik depónál már teherautóról akasztották a big bageket. E munka nagyon nagy odafigyelést igényelt mind a gép személyzete, mind a platón ügyelő müszaki személyzet részéről.

Vasárnap hajnalban a talajt borító víz miatt alig találtak leszállóhelyet a helikopterek, a vízügy szakemberei azonban jó hírekkel szolgáltak: a Duna apadni kezdett, és minden valószínüség szerint a gát most már ki fog tartani. Két gép ennek ellenére munkába állt, és néhány kritikusabb ponton még részt vett a gát megerősítésében. Az egyik vízügyi szakember úgy fogalmazott: a mentési munkák során egy helikopter kétezer ember munkáját pótolta.

Szigetmonostort mentették a helikopterek

A győrújfalui gát megerősítésében végzett munkálatokat követően az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis hajózó és müszaki személyzete, valamint a repülésirányítók Pápáról Dunakeszire települtek, hogy a környéken lévő, bajba jutott településeknek segítsenek.

Vasárnap délelőtt az operatív csoport parancsára Győrújfaluból két helikopter indult Almásfüzitő és Dunaalmás térségébe, ahol légi felderítést hajtottak végre, majd készen álltak a mentési és védelmi munkák ellátására. Az almásfüzitői árvízi helyzet stabilizálódásával délután Szigetmonostorra települtek át, ahol azonnal bekapcsolódtak a védekezési munkálatokba. A polgári védelemmel, a katasztrófavédelemmel, valamint vízügyi szakemberekkel együttmüködve gátemelési munkákat hajtottak végre. Ez a feladat különösen nagy koncentrációt igényelt a személyzettől a lerakási hely szükössége miatt. Egy futballpályán tudtak a gépek leszállni, itt alakították ki a müszakiak a depót, és innen kellett a helikoptereknek a big bageket egy körülbelül 6 méter széles erdőirtásba lepakolni. A munka napnyugtáig folyt, majd a gépek elindultak Dunakeszire, ahol a helyi repülőklub a sportreptér épületében és hangárjában biztosított szállást a személyzeteknek. Vasárnap este a még Pápán állomásozó két gép is áttelepült Dunakeszire.

Másnap reggel két gép folytatta a vasárnap megkezdett munkát Szigetmonostoron. Az úton átcsapott a víz és elkezdett folyni település és Horány irányába – ennek kellett útját állniuk a zsákokkal. A feladatot nehezítette, hogy a magas fák miatt 20 méteres kötéllel kellett a súlyokat leengedni. Az is bonyolította a lerakást, hogy a már elárasztott úton kellett a gátat építeni, mert az út mellett elsüllyedtek volna a homokzsákok. A déli órákban sikerült befejezni a feladatot. Egy zsák mintegy 800 kilogrammot nyomott, és a délelőtt folyamán a két gép 160 darab big baget épített be, megakadályozva ezzel Szigetmonostor és Horány elöntését.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-07-31 11:17:54
1914. szeptember 5-én még csak egy hónapja tartott az I. világháború, de aznap délután örökre megváltozott a tengeri hadviselés, mert egy tengeralattjáró először süllyesztett el modern torpedóval egy hadihajót.
2017-07-27 10:08:12
Az alakulat Szomódon található helyőrségi lőterén ünnepelték fegyvernemi napjukat a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár 11. Harckocsi Zászlóaljának katonái július 25-én, kedden.
2017-07-25 15:10:41
Amit korábban már az orosz médiák is nyilvánosságra hoztak, most vietnámi részről is megerősítésre került: a délkelet-ázsiai ország 64 darab T-90Sz/SzK harckocsit vásárol Oroszországtól.
2017-07-20 10:06:56
Magazinunkban évek óta beszámolunk az MH 1. Honvéd Tűzszerész- és Hadihajós Ezred kábító- és robbanószer-kereső kutyáinak, illetve vezetőiknek tevékenységéről, májusi számunkban pedig bemutatkoztak az MH Katonai Rendészeti Központ „kutyásai” is.
2017-07-18 11:17:34
Tizenhét ország hatvanhat csapata vett részt májusban az Országos Rendőr-főkapitányság Rendőrségi Oktatási és Kiképző Központjának nagytétényi, illetve a Magyar Honvédség tatárszentgyörgyi lőterén megrendezett XV. rendőri és katonai mesterlövő világkupán, amelyen a magyar specialisták tiszteletre méltó eredményeket értek el.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 08. 17., 12:03
Kiválóan teljesít a kiképzéseken az észtországi Training Bridge 2017 feladaton résztvevő Lövészszázad Harccsoport állománya. A terep sajátosságai miatt a foglalkozások fő hangsúlyát a gyalogos harcászatra helyezték.
2017. 08. 15., 15:54
Kína lassan a világ vezető gazdasági hatalma lesz, de hadereje közel sem olyan ütőképes, mint létszáma és az ország forrásai alapján sejteni lehetne.
2017. 08. 08., 14:45
Kritikus időszakot élünk a magyar honvédelem ügye szempontjából.

  JETfly Magazin

A védelmi és biztonsági profilú Saab idén is általános partnere a Szlovák Nemzetközi Légi Fesztiválnak (SIAF), amelyet 2017. augusztus 26-án és 27-én rendeznek a szlovákiai Sliač légi bázison.