2017. 02. 21. kedd
: 308 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Harci kutató-mentő gyakorlat Csobánkán

Art of WAR  |  2014-06-02 10:31:49

Mentés égen-földön, fegyverropogással és forgószárny-csattogással. Egy hároméves képességfejlesztési program újabb lépcsőjét jelentette a Csobánka melletti gyakorlótér felett megjelenő 3304-es oldalszámú Mi-8-as helikopter május 29-én délben.

Az MH 25/88. Könnyü Vegyes Zászlóalj katonái, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis előretolt repülésirányító csoportjának szakembere, illetve a szállítóhelikopter-zászlóalj gépe és annak hajózói a Magyar Honvédség egy új képességének fejlesztésében, a harci kutató-mentő képesség felépítésében vettek részt. 

Virág Kiss Sándor százados, az MH 25/88. Könnyü Vegyes Zászlóalj kiképzési részlegének részlegvezető-helyettese és egyben a csobánkai gyakorlat parancsnoka a gyakorlat után büszkén mondhatta el: eredményesen. Az Összhaderőnemi Parancsnokság részéről még 2013-ban érkezett a feladatszabás, mely szerint a zászlóalj egy kiemelőcsoporttal vegyen részt egy franciaországi kiemelő (Personal Recovery, PR) -gyakorlaton. Azóta a zászlóalj folyamatosan hasonló felkéréseket kap, így az alakulat berkein belül megkezdődött a képesség kialakítása, a tudatos építőmunka. Ennek a folyamatnak egy fontos lépcsője volt a csobánkai gyakorlat. A harcászati drillek ismétlése, újak begyakorlása mellett új elem volt a hegyvidék is, ahova a harcászati mentési feladatokat „elhelyezték”. A helikopterrel komplex harcászati feladatokat, harci mentést, valamint izolált személyek kimentését végezték el. Sokat pihenni nem lehet: júniusban már Törökországban vesznek részt egy nemzetközi harci kutató-mentő gyakorlaton egy kiemelőcsoporttal. Mozgalmasnak ígérkezik az ősz is. Szeptemberben Pápán két csoport mutathatja majd be azt, amit a harci kutatás-mentés területén eddig a zászlóalj megtanult és begyakorolt, illetve Belgiumban egy háromhetes, kifejezetten erre a területre koncentráló NATO-tanfolyamon is részt vesznek majd a zászlóalj kijelölt katonái. 

A feladat végrehajtását a Szolnokról érkező Mi−8-as helikopter és hajózói is segítették. Bógyi Zsolt őrnagy, a szállítóhelikopter-zászlóalj első rajának parancsnoka, a gép pilótája elégedetten nyugtázta a mozgalmas napot: harccsoportok kirakása és kiemelése, sebesültek kimentése szerepelt az „étlapon”. Új feladat volt számukra is az új képesség kialakítása, de a hegyvidék, a velük együttmüködő katonák már ismerősek voltak. A szlovén hegyi kiképzés tapasztalataira, rutinjára és a 25/88-as katonákkal már régóta meglévő remek munkakapcsolatra alapozva pörgősen, professzionális módon sikerült megoldaniuk a számukra kijelölt feladatokat. A környezet, a lejtős terep, a magas fü, a hegyek mellett az itt uralkodó szélviszonyok jelentettek kihívást. „Itt szinte minden völgyben máshogy fúj a szél” − tette hozzá a pilóta. 

Harci kutató-mentő gyakorlat Csobánkán

A valódi Mi−8-as szállítóhelikopter mellett a feladat forgatókönyvében harci helikopterek és vadászbombázó repülőgépek is szerepeltek. Velük, azaz a hús-vér hajózókkal és a „képzeletbeli” pilótákkal Bíró Károly főhadnagy, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis előretolt repülésirányító csoportjának (ERICS) tisztje tartotta a kapcsolatot. A kimentést végző saját erők közeli légi támogatása során a virtuális géppuskafészekre virtuális bomba hullott, valódi rádiózással és kommunikációval az ERICS szakértője és a kimenekítést végző csoport parancsnoka között. A feladat nem volt ismeretlen a főhadnagy számára, hiszen a harci kutató-mentő müveletek végrehajtása során mindig számítani lehet többféle forgó- és merev szárnyas támogató légi jármü egyidejü bevetésére, melyek biztonságos elkülönítéséről is gondoskodnia kell az előretolt légi irányítónak. 

Bíró főhadnagy hozzátette: volt szakmai haszna is a csobánkai gyakorlatnak. Pontosan tudja már ugyanis, hogy milyen eszközökre, tárgyakra van szüksége a feladat végrehajtásához s ezeket hogyan helyezze el magán úgy, hogy mind a mozgása, mind a harcképessége maximális maradjon. 

Fotók: Dévényi Veronika

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
2017-02-08 09:16:55
A második világháború vérzivataros évei után pár hónappal, 1946. február 6-án Bay Zoltán és tudóscsoportja hatalmas horderejű bejelentést tett. Radarjelek segítségével sikerült megmérniük a Föld-Hold távolságot, ezzel megalapozva a modern rádiócsillagászatot.
2017-02-06 14:26:51
Az Orosz Fekete-tengeri Flotta tengeralattjáró-elhárító korvettjéről adtak le lövéseket az Ukrán Haditengerészet An-26-osára – a teherszállító éppen az ogyesszai gázmezők partmenti területe fölött repült.
2017-02-02 12:05:53
Február 3-án lesz a hivatalos búcsúztatása a világ első nukleáris meghajtású repülőgép-hordozójának, az USS Enterprise-nak. A hordozó kulcsfontosságú szereplője volt több fontos eseménynek, így az 1962-es kubai rakétaválságnak, de a részt vett az iraki és az afganisztáni missziókban is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 15., 09:29
Napjaink folyamatosan változó világában is a régi értékek, így a bajtársiasság, a bátorság, az önfeláldozás, a közösségért való kiállás a legfőbb katonai erények – fogalmazott dr. Simicskó István honvédelmi miniszter február 14-én, Budapesten, a haderő éves értékelő és feladatszabó vezetői értekezletén.
2017. 02. 13., 09:37
Amikor minden veszni látszott, Ernest E. Evans sorhajóhadnagy teljes gőzzel a japán flottára rontott.
2017. 02. 10., 09:20
Nincs is olyan messze határainktól a legközelebbi nukleáris támaszpont.
2017. 02. 08., 09:28
A katonák nagyon hatékonyan végzik feladatukat, és tisztességesen helytállva segítik a rendőröket – fogalmazott dr. Benkő Tibor vezérezredes, Honvéd Vezérkar főnök február 7-én, kedden Kelebián, ahol megtekintette a Magyar Honvédség első határvédelmi bázisát.

  JETfly Magazin

Az Air&Cosmos újság a napokban tette közzé a hírt, miszerint rövidesen múzeumba kerülnek az A320-as, az A340-es és az A380-as utasszállító repülőgépek prototípusai.