2017. 03. 25. szombat
Irén, Írisz
: 309 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ahol az aknaveszély „valós és mindennapi”

Art of WAR  |  2015-02-09 15:47:38

„Pazi! Mine!”  − azaz „Vigyázz! Akna!”  Ezzel a felirattal megszámlálhatatlanul sok helyen lehet találkozni Bosznia-Hercegovinában. Húsz évvel a délszláv háború után még a legóvatosabb becslések szerint is legalább kétszázezer gyalogság elleni, illetve harckocsi elleni akna lapul a földben az ország területén. És akkor az egyéb robbanószerkezetekről még nem is beszéltünk. Éppen ezért nem véletlen, hogy az országban szolgáló nemzetközi békefenntartók, azaz az EUFOR katonái között tűzszerészek is vannak.

Bosznia-Hercegovinában több évvel ezelőtt, még az IFOR/SFOR-missziók időszakában szolgáltak magyar tüzszerészek, a Magyar Müszaki Kontingens részeként. Aztán néhány évig nem volt ilyen képessége az MH EUFOR Kontingensnek. Egy évvel ezelőtt azonban döntés született arról, hogy újra küldenek magyar tüzszerészcsoportot az országba.

A négy katonából álló részleg hivatalosan a magyar kontingens része, feladatait azonban az EUFOR parancsnoksága határozza meg. A harmadik ilyen tüzszerészcsoport − a magyar kontingens 15. váltásának Szarajevóban szolgálatot teljesítő katonáival együtt − a napokban tért haza Magyarországra.

„Egészen pontosan hat hónapot és húsz napot töltöttünk a müveleti területen” − mesélte Kajor Pál főhadnagy, az MH 1. Honvéd Tüzszerész és Hadihajós Ezred 1. tüzszerészszázadának megbízott parancsnoka, aki a harmadik tüzszerészcsoport parancsnoka volt Bosznia-Hercegovinában. Társaival − Bérczes Zsolt őrmester, járőrparancsnokkal; Molnár Gyula szakaszvezető, robotoperátorral; illetve Nagy Miklós szakaszvezető, beosztott tüzszerésszel − elsődleges feladatuk volt lehetővé tenni, hogy az EUFOR katonái biztonságos körülmények között végezhessék munkájukat az országban. Ugyancsak a magyar tüzszerészek feladata volt az EUFOR-objektumok és a békefenntartó misszió katonái által használt létesítmények − például helikopter-leszállóhelyek − rendszeres tüzszerészeti ellenőrzése és átvizsgálása. Természetesen emellett minden olyan szakmai feladatra kirendelhették őket, amelyhez rendelkeztek a megfelelő felszereléssel.

Folyamatos készenlétben álltak, ami azt jelenti, hogy a nap 24 órájában, a hét minden napján riaszthatók voltak. Munkaidőben egy, azon kívül pedig két órán belül kellett elhagyniuk a laktanyát, ha feladatra rendelték őket. S mivel egy ANDROS típusú nehéz tüzszerészrobot is a felszereléseik közé tartozott, akár olyan feladatra is alkalmazhatták volna őket, amelynek során szükség lett volna a robot segítségére. Ilyen felkérést azonban nem kaptak. 

„Aknákat, fel nem robbant katonai eredetü robbanótesteket, valamint improvizált robbanószerkezeteket kellett hatástalanítanunk és megsemmisítenünk. Legalábbis elméletben, mert szerencsére házi készítésü robbanószerkezettel nem volt dolgunk a külszolgálatunk ideje alatt, és katonai eredetü robbanószerkezetek miatt is csak egyszer kellett kivonulnunk egy, az EUFOR által is használt lőtérre, megsemmisíteni néhány, lőgyakorlatok során fel nem robbant aknavetőgránátot” − mesélte a főhadnagy, akitől megtudtuk azt is, hogy a legtöbb munkát az aknák okozták számukra. Legalábbis olyan vonatkozásban, hogy rengeteg képzést és kurzust tartottak a földben lapuló gyalogság elleni, illetve harckocsi elleni aknákról a bosnyák tüzszerészeknek, továbbá „aknamezőről mentés” tanfolyamot szerveztek az EUFOR katonáinak, sőt még a szomszédos Koszovóban müködő békefenntartó misszió, a KFOR vezető beosztású tisztségviselőinek is.

„Gyakorlóeszközök segítségével bemutattuk az aknákat, elmondtuk, hogy miként müködnek, hogyan szokták telepíteni őket. Illetve megmutattuk nekik az országban és a balkáni hadszíntéren használt aknajelzéseket, hogy azokat miként szokták kihelyezni, és hogy mire kell velük kapcsolatban odafigyelni. Ugyancsak megtanítottuk nekik, hogy milyen teendőik vannak, ha véletlenül egy aknamezőre tévednek. Hogyan kell ezt jelenteni? Mi a jelentés útvonala? És a legfontosabbat: ha úgy alakul, hogy magukat kell kimenekíteni az aknamezőről, akkor milyen eljárásmódokat kell alkalmazniuk” − részletezte a főhadnagy. 

Az aknaveszély egyébként „valós és mindennapi” Bosznia-Hercegovinában. Nagyon sok helyen találkozni „Pozor! Mine!” vagy „Pazi! Mine!”  feliratú szalagokkal körbekerített területekkel, figyelmeztető táblákkal. A húsz esztendővel ezelőtt befejeződött délszláv háború szomorú mementójaként még a legóvatosabb becslések szerint is legalább kétszázezer gyalogság elleni, illetve harckocsi elleni akna lapul a földben.

Bár a háború során a reguláris hadseregek készítettek aknatérképeket, sok olyan irreguláris egység is harcolt, amelyek nem dokumentálták pontosan, hogy hova szórták ki az emberre, állatra és jármüvekre egyaránt veszélyes robbanószerkezeteket. Ezeknek a nem ismert aknamezőknek a felderítése és mentesítése is folyamatosan zajlik, ám mindez hatalmas munka, amivel nem lehet belátható időn belül végezni. 

Kajor főhadnagy elmondta: több, halállal végződő aknarobbanásról is tudomást szereztek az idő alatt, amíg Bosznia-Hercegovinában szolgáltak. A leggyakrabban az erdőkben fát gyüjtő civilek (köztük sajnos sok gyerek) szenvedtek aknabalesetet, ám olyan eset is előfordult, amikor a hadsereg egyik aknamentesítő katonája vesztette életét munka közben.

A magyar tüzszerészeknek egyébként a helyi aknamentesítő katonákkal is volt szakmai kapcsolatuk. „Októberben az osztrák müveleti század tüzszerészeivel együtt kéthetes felkészítést tartottunk a számukra. Arra képeztük ki őket, hogy mit kell tenniük, ha mások aknamezőre tévednek, és ki kell őket menteni” − mondta Kajor főhadnagy, akitől megtudtuk azt is, hogy az „aknamezőről mentés” a magyar tüzszerészek alapfeladatai között is szerepelt. Adott esetben akár helikopter segítségével is. Szerencsére „éles körülmények között” egyszer sem kellett alkalmazniuk tudásukat. 

Fotók: Tóth László és Kajor Pál magánarchívuma

Galéria: Ahol az aknaveszély „valós és mindennapi”

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-03-13 15:40:22
A német védelmi minisztérium a napokban döntést hozott arról, hogy az amerikai Northrop Grumman vállalattól MQ-4C Triton típusú pilóta nélküli repülőeszközöket vásárol. A Tritonok leszállítása 2025 után kezdődik meg.
2017-03-10 11:38:40
2017. február 27-én levegőbe emelkedett a legújabb kínai felderítő és csapásmérő feladatokra is alkalmas Wing-Loong II típusú drón. A pilóta nélküli repülőgép összesen 31 percet töltött a levegőben.
2017-03-09 10:16:04
Az INS Viraat repülőgép-hordozó után az Indiai Haditengerészet újabb ikonikus, szovjet gyártmányú eszközétől válik meg a közeljövőben, ugyanis március 29-én az INS Rajali légibázison elbúcsúztatják a Tu-142M nagy hatótávolságú tengerészeti felderítő repülőgépeket.
2017-03-08 15:10:24
Indiai küldöttség tárgyalt a Novoszibirszki Légijármű-javító Üzemben (NARZ) február végén. Az előzetes tárgyalások pontosítása után szerződést írtak alá a gyárral, melynek értelmében 30 darab Mi-17-1V helikopter nagyjavítására kerül sor.
2017-03-07 10:33:32
Komoly képességnövekedést jelent az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred számára az MBDA Mistral légvédelmi rakétarendszer továbbfejlesztése. Új generációs rakéták és kamerarendszerek érkeztek Győrbe, de a fejlődés még csak most kezdődik el igazán.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 24., 09:09

Magyar-amerikai közös kiképzés

Háromnapos közös kézi lőfegyvergyakorlaton vett részt a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár kijelölt állománya, illetve az amerikai 10. páncélos felderítőezred 4. zászlóaljának „Apache” százada a szomódi lőtéren.
2017. 03. 23., 09:31
Hét Bács-Kiskun megyei katona is tagja az ENSZ ciprusi békefenntartó missziója következő váltásának. Valamennyien a kecskeméti repülőbázison dolgoznak, egy év külszolgálatot vállaltak.
2017. 03. 16., 11:39
A magyar katonák eddig is bebizonyították, hogy tudásban, felkészültségben bármikor felveszik a versenyt más nemzetbeli bajtársaikkal.
2017. 03. 14., 11:01
A bukaresti szociálliberális kormány hatályon kívül fogja helyezni az előző szakértői kabinet holland hadihajók beszerzéséről szóló határozatát.

  JETfly Magazin

A mai napon landolt az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis betonján a Magyar Honvédség által vásárolt két darab Zlin Z-242L típusú, kétüléses kiképző repülőgép.