2017. 03. 26.
Emánuel
: 309 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A pilóták megmentése a legfontosabb cél

Art of WAR  |  2007-06-12 19:13:00

A brit Martin-Baker, amely a legtöbb nyugati vadászgépbe szállítja katapultüléseit, 172 új katapultülésre kapott megrendelést. A cég hírnevét erősíti az az adat, hogy katapultülései ez idáig 7190 pilóta életét mentették meg, idén pedig további tizenkilencét. Világszerte átlagban a katapultülések tizenegy százalékát hozzák működésbe, s a technikai fejlődésnek köszönhetően a sikeres katapultálások aránya egyre nagyobb. A statisztikát tulajdonképpen a még szolgálatban lévő öregebb típusok gyengébb teljesítménye rontja.

A majdnem negyvenmillió dolláros megrendelés kétharmada az USA haditengerészetének (70 F/A-18E/F Super Hornetek és E/A-18G Growlerek részére, 20 T-45 Goshawk részére) és tengerészgyalogságának (22 F/A-18A+ részére) igényeit elégíti ki. További hatvanat Kanada légiereje (F/A-18A+) kap. A szerződés keretében az USA haditengerészete és Svájc légiereje (F/A-18 C/D) gépeihez további alkatrészeket kap.

A Martin-Baker Mk.16L modelljén alapuló US16E katapultülést az F-35-ösök kapják

Katapultülésekre az egyre nagyobb sebességre képes vadászgépek megjelenése miatt lett szükség. A nagy sebesség miatt ugyanis a kabin elhagyása rendkívül nehézzé vált, illetve ha sikerült is, fennállt a veszélye annak, hogy a pilóta a függőleges vezérsíknak ütközik. Az első katapultülést, amely sürített levegővel müködött, a német Luftwaffe fejlesztette ki, és építette be He-219 éjszakai vadászaiba. Az első „igazi” katapultülés a He-162 „Volksjägerbe” került, ám addigra a háború menete megpecsételte a további német fejlesztések sorsát. A háború után a svéd SAAB is kipróbálta magát ezen a téren, ám az újonnan keletkezett piacon igazán a Martin-Baker tudta megvetni a lábát, amely mára a „nyugati” gépek kétharmadához szállít katapultüléseket. Az ok, amiért a Martin-Baker az egyébként szinte kizárólag hazai termékekben gondolkodó amerikai hadiipari piacon is érvényesült, egyszerüen az ülések megbízhatóságában rejlik. Az amerikai ülések rendkívül kis magasságon nem elégítik ki a haditengerészet igényeit, pedig a haditengerészet és tengerészgyalogság gépeiből a repülőgép-hordozókról való üzemelés miatt pont ilyen magasságból hagyják el legtöbbször a gépeket.

K-36 katapultülés munkában – a lvovi katasztrófában 84 látogató halt meg, további 113 megsebesült. A pilóták könnyebb sérülésekkel túlélték

Természetesen a hidegháború alatt nemcsak a nyugati világ törekedett egyre biztonságosabb katapultüléseket kifejleszteni, hanem a Szovjetunió is jeles eredményeket ért el e téren. A világ talán leghíresebb, leghírhedtebb katapultülése a Zvezda K-36, amely megbízhatóságát rendkívül bonyolult körülmények között is bizonyította. Az amerikai légierő egy rövid gondolat erejéig mérlegelte, hogy legújabb vadászgépébe, az F-22-be ezt az ülést építse-e be, ám különböző meggondolásokból mégis a hazai ACES II mellett döntöttek.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-03-13 15:40:22
A német védelmi minisztérium a napokban döntést hozott arról, hogy az amerikai Northrop Grumman vállalattól MQ-4C Triton típusú pilóta nélküli repülőeszközöket vásárol. A Tritonok leszállítása 2025 után kezdődik meg.
2017-03-10 11:38:40
2017. február 27-én levegőbe emelkedett a legújabb kínai felderítő és csapásmérő feladatokra is alkalmas Wing-Loong II típusú drón. A pilóta nélküli repülőgép összesen 31 percet töltött a levegőben.
2017-03-14 11:36:54
Mindkét kontingens katonái tisztességgel és becsülettel helytálltak − jelentette ki Huszár János vezérőrnagy, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka március 13-án, hétfőn Tatán, az MH Iraki Kiképzés Biztosító Kontingens (MH IKBK) harmadik, valamint az MH KFOR Kontingens tizenötödik váltásának visszafogadó ünnepségén.
2017-03-09 10:16:04
Az INS Viraat repülőgép-hordozó után az Indiai Haditengerészet újabb ikonikus, szovjet gyártmányú eszközétől válik meg a közeljövőben, ugyanis március 29-én az INS Rajali légibázison elbúcsúztatják a Tu-142M nagy hatótávolságú tengerészeti felderítő repülőgépeket.
2017-03-08 15:10:24
Indiai küldöttség tárgyalt a Novoszibirszki Légijármű-javító Üzemben (NARZ) február végén. Az előzetes tárgyalások pontosítása után szerződést írtak alá a gyárral, melynek értelmében 30 darab Mi-17-1V helikopter nagyjavítására kerül sor.
2017-03-07 10:33:32
Komoly képességnövekedést jelent az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred számára az MBDA Mistral légvédelmi rakétarendszer továbbfejlesztése. Új generációs rakéták és kamerarendszerek érkeztek Győrbe, de a fejlődés még csak most kezdődik el igazán.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 24., 09:09

Magyar-amerikai közös kiképzés

Háromnapos közös kézi lőfegyvergyakorlaton vett részt a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár kijelölt állománya, illetve az amerikai 10. páncélos felderítőezred 4. zászlóaljának „Apache” százada a szomódi lőtéren.
2017. 03. 23., 09:31
Hét Bács-Kiskun megyei katona is tagja az ENSZ ciprusi békefenntartó missziója következő váltásának. Valamennyien a kecskeméti repülőbázison dolgoznak, egy év külszolgálatot vállaltak.
2017. 03. 16., 11:39
A magyar katonák eddig is bebizonyították, hogy tudásban, felkészültségben bármikor felveszik a versenyt más nemzetbeli bajtársaikkal.
2017. 03. 14., 11:01
A bukaresti szociálliberális kormány hatályon kívül fogja helyezni az előző szakértői kabinet holland hadihajók beszerzéséről szóló határozatát.

  JETfly Magazin

A mai napon landolt az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis betonján a Magyar Honvédség által vásárolt két darab Zlin Z-242L típusú, kétüléses kiképző repülőgép.