2017. 02. 25. szombat
: 309 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Modernizálják a lopakodó bombázót

Art of WAR  |  2007-06-25 19:13:00

Az USA légiereje úgy alakítja át B-2 lopakodó bombázóit, hogy azok nyolcvan darab, 500 fontos (226 kg) GPS-irányítású bombát (JDAM) hordozhassanak. Az igazi meglepetés azonban az, hogy ennek kiegészítésére még AESA (aktív fázisvezérelt) radarral is ellátják. Az ilyen radarok tulajdonsága többek között, hogy egyszerre több céltárggyal is elboldogulnak. Az i-re a pontot a széles sávú műholdas kapcsolat teszi fel, amelynek köszönhetően a kamerák és az AESA radar által felderített információkat más gépekkel, így robotrepülőgépekkel is megoszthatja majd.

A nyolcvan JDAM-hordozó bombázó így ideális esetben olyan eszköz, amely nyolcvan célt tud egy felszállás alkalmával megsemmisíteni. Az 1999-es koszovói konfliktus során alkalmazott B-2 rendkívül kényes repülőgép: minden repült órára ötvenhárom óra karbantartás jut. Ez elsősorban a lopakodó tulajdonság szinten tartásának köszönhető. Egyebek mellett ebből is következik, hogy a legyártott húsz B-2 hadrafoghatósága rendkívül alacsony: a hadrendbe állás első éveiben mindössze 33% körül járt, amit mára sikerült valamennyire feltornászni, de még mindig nem éri el a B-1 és a B-52 szintjét.

Egy B-2-t a csendes-óceáni Guamon található támaszponton készítenek fel egy reggeli bevetésre

Úgy tünik, hogy az USA légiereje igyekszik valamilyen feladatot találni a világ legdrágább bombázójának. Az egyenként kétmilliárd dollárba kerülő repülőt olyan feladatok ellátására tervezték, amelyeket egyébként rendkívül kockázatos lenne más gépekkel repülni. Ugyanakkor manapság az afganisztáni és iraki hadszíntereken a légi uralmat senki és semmi sem fenyegeti, így a B-2 tulajdonképpen egy rendkívül drága játékszernek minősül. Ezt ellensúlyozhatja az AESA radarral felszerelt és a fenti helyszínek légterében járőröző B-2, amely önállóan képes céljait felkutatni, s azokat azonnal meg is tudja támadni. Ettől függetlenül egy B-2 a küldetését még mindig lényegesen drágábban teljesíti, mint a B-1 vagy a B-52.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-02-15 11:16:13
Az Nigériai Légierő vezetése a napokban jelentette be, hogy a brazil kormány jóváhagyta, hogy az Embraer Defence and Security Limited vállalat közreműködésével, A-29 Super Tucano típusú könnyű-támadó repülőgépet vásároljanak.
2017-02-08 09:16:55
A második világháború vérzivataros évei után pár hónappal, 1946. február 6-án Bay Zoltán és tudóscsoportja hatalmas horderejű bejelentést tett. Radarjelek segítségével sikerült megmérniük a Föld-Hold távolságot, ezzel megalapozva a modern rádiócsillagászatot.
2017-02-06 14:26:51
Az Orosz Fekete-tengeri Flotta tengeralattjáró-elhárító korvettjéről adtak le lövéseket az Ukrán Haditengerészet An-26-osára – a teherszállító éppen az ogyesszai gázmezők partmenti területe fölött repült.
2017-02-02 12:05:53
Február 3-án lesz a hivatalos búcsúztatása a világ első nukleáris meghajtású repülőgép-hordozójának, az USS Enterprise-nak. A hordozó kulcsfontosságú szereplője volt több fontos eseménynek, így az 1962-es kubai rakétaválságnak, de a részt vett az iraki és az afganisztáni missziókban is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 24., 16:39
Kiképzésre, felderítésre, a határőrizeti munkát segítő megfigyelésre, szükség esetén árvízi helyzet felmérésére is bevethetők lesznek a Magyar Honvédség új, rövidesen hadrendbe álló ZLIN típusú repülőgépei.
2017. 02. 21., 14:16
A fegyverkereskedelem a hidegháború óta nem látott szintre emelkedett a legutóbbi öt évben a világban.
2017. 02. 15., 09:29
Napjaink folyamatosan változó világában is a régi értékek, így a bajtársiasság, a bátorság, az önfeláldozás, a közösségért való kiállás a legfőbb katonai erények – fogalmazott dr. Simicskó István honvédelmi miniszter február 14-én, Budapesten, a haderő éves értékelő és feladatszabó vezetői értekezletén.
2017. 02. 13., 09:37
Amikor minden veszni látszott, Ernest E. Evans sorhajóhadnagy teljes gőzzel a japán flottára rontott.

  JETfly Magazin