2017. 02. 22. szerda
: 308 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Levegőben tankoló robotrepülőgépek

Art of WAR  |  2007-08-23 12:15:00

Az USA-ban sikerrel zárult annak a szoftvernek a próbája, amely képessé teszi akár a jelenleg is használt robotrepülőgépeket arra, hogy a levegőben tankolva jóformán korlátlan ideig a levegőben tartózkodhassanak. Erre természetesen csak a megfelelő mérettel rendelkező robotrepülőgépek lennének alkalmasak, ami a gyakorlatban minimum a most is használt MQ-1 Predator robotrepülőgépek méretével megegyező vagy meghaladó eszközöket jelentene.

A rendszer három müszer segítségével közelítené meg az utántöltőt. GPS-vezérléssel először az utántöltő gépet közelítené meg. Ha valamilyen oknál fogva a GPS rendszer nem müködne, úgy az inerciális navigációs rendszer segítségével tenné ezt meg. Ez utóbbi akkor is müködik, amikor a megközelítés GPS-szel történik, így szükség esetén késlekedés nélkül helyettesítheti a müholdas navigációs rendszert. Megfelelő közelségbe érve az utántöltőgépet vizuálisan közelíti meg, s az iparból is ismert felismerőszoftver segítségével találja meg a töltőcsonkot, illetve tartja a helyzetét utántöltés közben. Eredetileg az USA úgy látta, nincs szükség arra, hogy robotrepülőgépeit a levegőben is után lehessen tölteni, mivel egy-egy tipikus küldetés általában csak az üzemanyag kétharmadát fogyasztotta el. Ugyanakkor jelenleg a robotrepülőgépeket kizárólag védekező szerepkörben használják, azaz a légi fölény kivívása után – amelyet eddig is, s valószínüleg a közeljövőben is ember vezette vadászgépek végzik – a robotrepülőgépek a légtérben zavartalanul járőrözhetnek, várván, hogy az ellenfél felbukkanjon. Ahhoz azonban, hogy sikeresen fel tudjanak tartóztatni akár jelentős erőket is, amelyekről nem lehet tudni, hogy hol és mikor bukkannak fel, szükséges, hogy a lehető leghosszabb ideig tartózkodjanak egy adott terület fölött, védelmezvén azt. Az utántöltés képességével lényegesen kevesebb robotrepülőgép is el tudja látni ezt a feladatot. Amennyiben nincs meghibásodás, egy robotrepülőgép elvileg akár egy hétig is folyamatosan járőrözhet, területét csak az utántöltés idejére hagyná el.Persze felmerül, hogy a jelentős számú robotrepülőgép-utántöltés nem okoz-e „sorban állást” az égi kutaknál. Erre a megoldást egy izraeli egyetem fejlesztése jelentheti, amely kifejlesztette egy olyan utántöltőrendszer prototípusát, amellyel robotrepülőgépekről lehetne robotrepülőgépeket levegőben utántölteni.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-02-08 09:16:55
A második világháború vérzivataros évei után pár hónappal, 1946. február 6-án Bay Zoltán és tudóscsoportja hatalmas horderejű bejelentést tett. Radarjelek segítségével sikerült megmérniük a Föld-Hold távolságot, ezzel megalapozva a modern rádiócsillagászatot.
2017-02-06 14:26:51
Az Orosz Fekete-tengeri Flotta tengeralattjáró-elhárító korvettjéről adtak le lövéseket az Ukrán Haditengerészet An-26-osára – a teherszállító éppen az ogyesszai gázmezők partmenti területe fölött repült.
2017-02-02 12:05:53
Február 3-án lesz a hivatalos búcsúztatása a világ első nukleáris meghajtású repülőgép-hordozójának, az USS Enterprise-nak. A hordozó kulcsfontosságú szereplője volt több fontos eseménynek, így az 1962-es kubai rakétaválságnak, de a részt vett az iraki és az afganisztáni missziókban is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 21., 14:16
A fegyverkereskedelem a hidegháború óta nem látott szintre emelkedett a legutóbbi öt évben a világban.
2017. 02. 15., 09:29
Napjaink folyamatosan változó világában is a régi értékek, így a bajtársiasság, a bátorság, az önfeláldozás, a közösségért való kiállás a legfőbb katonai erények – fogalmazott dr. Simicskó István honvédelmi miniszter február 14-én, Budapesten, a haderő éves értékelő és feladatszabó vezetői értekezletén.
2017. 02. 13., 09:37
Amikor minden veszni látszott, Ernest E. Evans sorhajóhadnagy teljes gőzzel a japán flottára rontott.
2017. 02. 10., 09:20
Nincs is olyan messze határainktól a legközelebbi nukleáris támaszpont.

  JETfly Magazin

Az Air&Cosmos újság a napokban tette közzé a hírt, miszerint rövidesen múzeumba kerülnek az A320-as, az A340-es és az A380-as utasszállító repülőgépek prototípusai.