2017. 04. 27. csütörtök
Zita
: 312 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Konkurenciát kapnak a műholdak

Art of WAR  |  2007-08-24 18:15:03

A katonai műholdak az utóbbi időben egyre drágább megoldásnak bizonyultak, ha egy területet kellett megfigyelni vagy egy adott terület felett a kommunikációt biztosítani. Még az egyszerűbb műholdak is kb. tízszer annyiba kerülnek, mint a napjainkban rendelkezésre álló alternatívák. Ezek a robotrepülőgépektől kezdve egészen a meteorológiai léggömbökig terjednek, fedélzetükön pedig ugyanazokat a berendezéseket találjuk, mint a műholdakon.

A Pentagon már hosszú ideje tisztában van azzal, hogy még a jelenlegi büdzsé mellett is képtelen elegendő kommunikációs müholdat felbocsátani. Ezek darabja átlagosan 250 millió dollárba kerül, míg a sokáig megoldásként tekintett mini müholdak csak tizedennyibe. Ugyanakkor sokkal olcsóbb a müholdak kommunikációs berendezéseit nagy magasságba (28-30 km) emelkedő meteorológiai léggömbökre szerelni. Mivel a müholdon történő kommunikáció zöme egy adott térségre koncentrálódik, azaz a legtöbbet azok „fecsegnek” egymással, akik azonos hadszíntéren tartózkodnak, így a léggömbök, de akár még a terület fölött köröző B-52-esek is megfelelnek az elvárásoknak. Egy léggömb egy 1000 km sugarú körben biztosíthatja a szükséges sávszélességet, míg a repülőgépek természetesen csak kisebb területet tudnak kiszolgálni. A repülőgépek esetében a legkedvezőbbek a költségmutatók, hiszen itt csupán 25 000 dollárról beszélünk (természetesen nem számolva a gép beszerzésének költségeit), a léggömbök alkalmazása valamivel drágább, mivel azokat csak néhány alkalommal lehet használni. Ez utóbbi számítógépes rendszerek segítségével tartja a pozícióját időjárástól függően általában 8-12 óra hosszáig.A sávszélesség iránt megnövekedett igény részben a robotrepülőgépeknek köszönhető, ám a különleges erők is szívesen „közvetítik” videón, hogy mit is csinálnak. Ők elsősorban a léggömbös megoldást kedvelik, mivel a semmi közepén is fel tudják bocsátani.Ugyanakkor látni kell, hogy ezek a megoldások csak akkor müködőképesek, ha a teljes légi fölényt sikerült kivívni, hiszen a repülőgépek nem képesek elég magasra emelkedni ahhoz, hogy a kommunikációs eszközök hatótáva mélyen benyúljon az ellenség területe fölé, a léggömbök pedig egyszerü céloknak bizonyulhatnak.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-12 11:12:52
A fehérorosz Belta hírügynökség a napokban tette közzé, hogy 2017. április 7-én újabb Mi-8MTV-5 típusú forgószárnyasokat vehetett át az ország légiereje. A helikopterek a Macsulisah légibázisra érkezek, összesen 6 példány.
2017-04-19 10:02:21
2017. február 3-án az Egyesült Államok tengerészetének hajóregiszteréből törölték az USS Enterprise-t, azaz becenevén a Big-E-t.
2017-04-05 09:24:10
A NATO-tag Lengyelország – földrajzi fekvésénél és történelménél fogva – jogosan tekint aggodalommal keleti határain túlra. Az észak-atlanti szövetség és Oroszország szembenállása egyre fokozódik, s ennek megfelelően a lengyel védelmi képesség, így a légvédelem erősítése sem maradhat el.
2017-04-04 09:15:03
Nem sok idejük lesz a Bakony természeti szépségeit csodálni az MH Bakony Harckiképző Központ katonáinak az idén sem, mert a sűrű tavalyi évhez képest 2017-ben tovább emelkedik a központ kezelésében lévő lő- és gyakorlótereken a különféle kiképzési napok száma.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 26., 11:39
Látogatás a besti Museum Wings of Liberation-ban.
2017. 04. 25., 09:56
A USS Tang nevű amerikai tengeralattjáró 1943-ban merült először a víz alá, és a második világháború végéig csaknem húsz japán hajót süllyesztett el.
2017. 04. 24., 10:13
A volt NDK és NSZK határán található múzeum galériája, Németország, 2017. április.
2017. 04. 21., 09:51
Fontos követelmény lesz a radartendernél az olcsó működtetés, a rádióelektronikai fedés és a felderíthetőség csökkentése is.

  JETfly Magazin

Az Amerikai Haditengerészet feloldotta a Boeing T-45 Goshawk kiképzőgépekre elrendelt repülési tilalmat, ám bizonyos korlátozásokkal, mivel a fedélzeti oxigénellátó rendszer (Onboard Oxygen Generation System - OBOGS) vizsgálata még folytatódik.