2016. 12. 10. szombat
Judit
: 314 Ft   : 296 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Komoly fenyegetést jelentenek a dízel-elektromos tengeralattjárók is

Art of WAR  |  2007-09-19 18:43:00

Mint arról beszámoltunk, a NATO-hajók ellen újonnan bevetett dél-afrikai 209-es osztályú tengeralattjáró legutóbbi sikere egy újabb példa volt arra, hogy mennyire halálosak lehetnek a dízel-elektromos tengeralattjárók, még a szakképzett személyzettel és tengeralattjárók leküzdésére megfelelő felszereléssel ellátott modern hadihajók ellen is. Habár van egy elem, amit gyakran kihagynak ezekből a hadműveletekből, mégpedig a tengeralattjárók felderítése, mielőtt az a felszíni hajókat beazonosítaná.

A dízel-elektromos hajók idejük nagy részét a felszínen vagy ennek közelében töltik (hogy a hajtómü égéstermékétől megszabadulhassanak, illetve friss levegőhöz jussanak). Mikor ezek a hajók a felszínen vagy annak közelében vannak, könnyen észlelhetőek a levegőből. A dízel-elektromos hajók már a kikötőben is könnyen támadhatóak, és a legtöbb ellenfél arra törekedne, hogy bombákkal vagy torpedókkal elsüllyessze őket, még mielőtt kifutnának a tengerre. Ez az, amikor a tengeralattjárók a leginkább sebezhetőek, és a kiképzési feladatok során ezt annyiszor gyakorolják, hogy a tengeralattjárók elhárítását célul kitüző gyakorlatok alatt inkább a nehezebb feladatokra helyezik a hangsúlyt, azaz egy lemerült tengeralattjárót kell megtalálniuk, amely eközben a felszíni hajókat próbálja becserkészni.Az igazán veszélyes tengeralattjárók azok, amelyek ugyan nem nukleáris meghajtásúak, ám levegőfüggetlen meghajtással (AIP – Air Independent Propulsion) rendelkeznek. Ez képessé teszi a tengeralattjárót arra, hogy hosszabb ideig tartózkodjon a mélyben, ami ezáltal nehezebbé is teszi az észlelésüket. Az AIP rendszer segítségével 4-5 napig tud víz alatt közlekedni kis sebességgel (5-10 km/h). A nukleáris meghajtású tengeralattjárók reaktorai pumpáik miatt hangosabbak, és maguk a tengeralattjárók is nagyobbak. Mindkét tulajdonság könnyebbé teszi a nukleáris meghajtású hajók észlelését. Néhány újabb kivitelezésü AIP rendszer képessé teszi a hajókat arra, hogy akár több hétig is a víz alatt maradjanak. Ha az ilyen hajókat felszerelnék megfelelő (ugyanakkor nagyon drága) passzív érzékelőkkel, akkor ezen tengeralattjárók észlelése rendkívül nehézzé válna. Ez a megállapítás döbbentette rá a nagyobb tengeri hatalmakat arra, hogy fokozzák a tengeralattjárók leküzdésére irányuló kutatásaikat, valamint hatékonyabbá tegyék az ezt elősegítő gyakorlatokat.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 07., 09:44

Tank nap Szlovákiában

Tank Nap Trenčianske Stankovce-ben, haditechnikai bemutatókkal. 2016. július.
2016. 12. 05., 16:22

A Tomcat nyomában

1976 szeptemberében Skócia közelében rendezték meg a Team Spirit ’76 tengeri hadgyakorlatot, amelynek a USS John F. Kennedy repülőgép-hordozó is részese volt.
2016. 11. 29., 11:51

Feltalálták a drónszelídítő puskát

Ahogy a drónok egyre elterjedtebbé válnak, úgy használják őket egyre többen bűncselekmények elkövetésére.
2016. 11. 25., 09:20

Bács-Kiskun megye katonásan teljesít a toborzásban

A katonai toborzás elmúlt másfél évtizede alkalmából szerveztek ünnepséget csütörtökön Kecskeméten, az egyetem GAMF Karán.

  JETfly Magazin

2016. december 7-én, helyi idő szerint este 6 óra körül az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) elveszítette egyik Japánban állomásozó pilótáját és F/A-18 Hornet repülőgépét.