2017. 05. 23. kedd
Dezső
: 309 Ft   : 275 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Komoly fenyegetést jelentenek a dízel-elektromos tengeralattjárók is

Art of WAR  |  2007-09-19 18:43:00

Mint arról beszámoltunk, a NATO-hajók ellen újonnan bevetett dél-afrikai 209-es osztályú tengeralattjáró legutóbbi sikere egy újabb példa volt arra, hogy mennyire halálosak lehetnek a dízel-elektromos tengeralattjárók, még a szakképzett személyzettel és tengeralattjárók leküzdésére megfelelő felszereléssel ellátott modern hadihajók ellen is. Habár van egy elem, amit gyakran kihagynak ezekből a hadműveletekből, mégpedig a tengeralattjárók felderítése, mielőtt az a felszíni hajókat beazonosítaná.

A dízel-elektromos hajók idejük nagy részét a felszínen vagy ennek közelében töltik (hogy a hajtómü égéstermékétől megszabadulhassanak, illetve friss levegőhöz jussanak). Mikor ezek a hajók a felszínen vagy annak közelében vannak, könnyen észlelhetőek a levegőből. A dízel-elektromos hajók már a kikötőben is könnyen támadhatóak, és a legtöbb ellenfél arra törekedne, hogy bombákkal vagy torpedókkal elsüllyessze őket, még mielőtt kifutnának a tengerre. Ez az, amikor a tengeralattjárók a leginkább sebezhetőek, és a kiképzési feladatok során ezt annyiszor gyakorolják, hogy a tengeralattjárók elhárítását célul kitüző gyakorlatok alatt inkább a nehezebb feladatokra helyezik a hangsúlyt, azaz egy lemerült tengeralattjárót kell megtalálniuk, amely eközben a felszíni hajókat próbálja becserkészni.Az igazán veszélyes tengeralattjárók azok, amelyek ugyan nem nukleáris meghajtásúak, ám levegőfüggetlen meghajtással (AIP – Air Independent Propulsion) rendelkeznek. Ez képessé teszi a tengeralattjárót arra, hogy hosszabb ideig tartózkodjon a mélyben, ami ezáltal nehezebbé is teszi az észlelésüket. Az AIP rendszer segítségével 4-5 napig tud víz alatt közlekedni kis sebességgel (5-10 km/h). A nukleáris meghajtású tengeralattjárók reaktorai pumpáik miatt hangosabbak, és maguk a tengeralattjárók is nagyobbak. Mindkét tulajdonság könnyebbé teszi a nukleáris meghajtású hajók észlelését. Néhány újabb kivitelezésü AIP rendszer képessé teszi a hajókat arra, hogy akár több hétig is a víz alatt maradjanak. Ha az ilyen hajókat felszerelnék megfelelő (ugyanakkor nagyon drága) passzív érzékelőkkel, akkor ezen tengeralattjárók észlelése rendkívül nehézzé válna. Ez a megállapítás döbbentette rá a nagyobb tengeri hatalmakat arra, hogy fokozzák a tengeralattjárók leküzdésére irányuló kutatásaikat, valamint hatékonyabbá tegyék az ezt elősegítő gyakorlatokat.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-03 15:25:04
1914. október 27-én reggel, a Royal Navy nyolc modern hadihajója haladt északnyugat felé az Ír-tengeren, hogy lőgyakorlatot tartson a Skóciai nyugati partja mellett fekvő Mull-sziget, Loch na Keal nevű tengeröblében.
2017-04-28 09:19:33
Légvédelmi rendszerének megerősítése érdekében Románia, az amerikai Raytheon vállalat által gyártott Patriot légvédelmi rakétarendszer beszerzését határozta el.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 23., 10:04
Precíz mentés slágerekkel: felkészült forgószárnyasok versenyeztek a német bázison.
2017. 05. 22., 12:44
Donald Trump amerikai elnök május 20-ai Szaúd-Arábiai látogatása mega üzletet hozott az Egyesült Államok két legnagyobb katonai gyártójának, a Lockheed Martinnak és a Boeingnak.
2017. 05. 19., 12:27
A Fehérvár Köszönti Katonáit elnevezésű gálaesten ünnepelte megalakulásának tizedik évfordulóját az MH Összhaderőnemi Parancsnokság május 18-án, csütörtökön.
2017. 05. 16., 13:12
A 2018-as költségvetéssel folytatódik a védelmi kiadások bővítése Magyarország és ezzel együtt Európa biztonsága érdekében.

  JETfly Magazin

Az Egyesült Államok Légiereje (USAF) május 15-én jelentette be a hírt, mely szerint az F-35 Lightning II Joint Strike Fighter (JSF) katapultülése miatti súlykorlátozást visszavonja.