2017. 03. 28. kedd
Gedeon, Johanna
: 309 Ft   : 285 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Támadják az új kutató-mentő helikoptert

Art of WAR  |  2007-09-29 19:17:00

Az USA számvevőszéke utasította az amerikai légierőt, hogy az indítsa újra a CSAR-X (harci kutató-mentő helikopter) elnevezésű tenderét, miután jóváhagyta a vesztes társaságok, a Lockheed és a Sikorsky tiltakozását. Az amerikai légierő feladata lényegében az lesz, hogy tíz hónappal a győztes pályázó kiválasztása után új pályázatot írjon ki a kutató-mentő helikopteres tender elnyerésére.

Az első forduló nyertese a HH-47, amely mellett több érv is szól. A legjelentősebb az volt, hogy a CH-47 és az MH-47 platform az amerikai hadseregben és a Speciális Müveleti Parancsnokságban évtizedes múltra tekint vissza. Mindkét típus jól teljesít már az 1960-as évek óta. Új versenytársak nehezen vehetik fel a versenyt az ilyen múlttal rendelkező konkurenssel. Az USA nagyobb szövetségesei, mint például Nagy-Britannia és Japán, szintén a H-47-est használja, ami további előnyt jelent a HH-47 számára a versenyben. Ez természetesen az egyéb termékek – mint pl. a bevált vadászrepülők (F-16, F-18, F-15) – eladására is jótékony hatást gyakorol.A Sikorsky S-92-ese, valamint a Lockheed és az AgustaWestland US101-ese volt a vesztes helikopter. Utóbbi lesz ugyanakkor az új Marine One, és a VH-71 jelzést kapta. Az S-92-re a kanadai hadseregen kívül nincs további megrendelő. Ezek a típusok lényegében még újnak számítanak, és nem tekinthetnek vissza a H-47-hez hasonló komoly múltra.A HH-60-hoz képest a HH-47 jelentősen nagyobb teljesítménnyel bír, és más területeken is nagy különbséggel utasította maga mögé a versenytársakat. Légi üzemanyag-felvétel nélkül is 2000 kilométeres hatótávolsággal rendelkezik, ami jelentősen meghaladja az S-92 (1500 km alatt) és a US101 (kb. 1400 km) ugyanezen paraméterét. A HH-60 maximális utántöltés nélküli hatótávolsága 820 kilométer alatt marad. Ez azt jelenti, hogy a HH-47 mind a jelenleg használt CSAR helikopternél, mind pedig tenderversenytársainál képes hosszabb ideig a lelőtt pilóta után kutatni, vagy képes ugyanezt a feladatot távolabb ellátni légi utántöltés nélkül. Ez azt jelenti, hogy nagymértékben csökken a HC-130-as légi utántöltő kockázata is (ami már az 1960-as évek óta van használatban). A HH-47-nek magasabb a szolgálati csúcsmagassága is (kb. 5639 m), mint a HH-60-nak (kb. 4267 m) vagy mint a versenytársainak (a H-92 szolgálati csúcsmagassága kb. 4200 m, amíg a US101-é kb. 4267m). Ez azt jelenti, hogy a CSAR müveletek végrehajtása egyszerübb lenne a HH-47-tel olyan helyeken, mint például Afganisztán.A Lockheed és a Sikorsky a siker érdekében egy médiakampányt kíván útjára indítani, továbbá nyomást szeretne gyakorolni a kongresszusra is. Ez idáig azonban halogatták ezt a kezdeményezést. Természetesen a Sikorsky van jobb pozícióban, mivel a légierőnek hamarosan szüksége lesz a HH-60 üzemidejének meghosszabbítására, amit a légierő igazából nem szeretne, hiszen a lecserélése mellett döntöttek.A valódi probléma azonban az, hogy más tenderek vesztesei a Lockheed és a Sikorsky próbálkozásait precedensértékünek tekinthetik, így a légierő új légutántöltő-programja is többkörösnek bizonyulhat. Miközben az üzleti élet terén elszabadulhat a pokol, a harcoló alakulatok kiöregedő helikopterekkel látják el feladataikat, akaratlanul vállalván ennek kockázatát.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-03-20 09:56:37
Nehéz esztendő vár a honvédségre 2017-ben, ám folytatódnak a megkezdett intézkedések, amelyek az állomány méltóbb megbecsülését célozzák, a fejlesztések pedig rég nem látott tempóban valósulnak meg a következő időszakban. Dr. Benkő Tibor vezérezredessel, a Honvéd Vezérkar főnökével tekintettünk előre az idei esztendőt illetően.
2017-03-17 11:56:28
A magyar katonák eddig is bebizonyították, hogy tudásban, felkészültségben bármikor felveszik a versenyt más nemzetbeli bajtársaikkal – köszönt el az ENSZ Ciprusi Békefenntartó Misszió (UNFICYP) magyar kontingens 41. váltásának tagjaitól dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka.
2017-03-14 11:36:54
Mindkét kontingens katonái tisztességgel és becsülettel helytálltak − jelentette ki Huszár János vezérőrnagy, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka március 13-án, hétfőn Tatán, az MH Iraki Kiképzés Biztosító Kontingens (MH IKBK) harmadik, valamint az MH KFOR Kontingens tizenötödik váltásának visszafogadó ünnepségén.
2017-03-13 15:40:22
A német védelmi minisztérium a napokban döntést hozott arról, hogy az amerikai Northrop Grumman vállalattól MQ-4C Triton típusú pilóta nélküli repülőeszközöket vásárol. A Tritonok leszállítása 2025 után kezdődik meg.
2017-03-10 11:38:40
2017. február 27-én levegőbe emelkedett a legújabb kínai felderítő és csapásmérő feladatokra is alkalmas Wing-Loong II típusú drón. A pilóta nélküli repülőgép összesen 31 percet töltött a levegőben.
2017-03-09 10:16:04
Az INS Viraat repülőgép-hordozó után az Indiai Haditengerészet újabb ikonikus, szovjet gyártmányú eszközétől válik meg a közeljövőben, ugyanis március 29-én az INS Rajali légibázison elbúcsúztatják a Tu-142M nagy hatótávolságú tengerészeti felderítő repülőgépeket.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 27., 09:55
1968 elejétől az észak-vietnami légvédelem új taktikát kezdett alkalmazni az amerikai repülőgépek ellen azzal, hogy a támadó kötelékekre több tüzelőállás indított rakétát.
2017. 03. 24., 09:09

Magyar-amerikai közös kiképzés

Háromnapos közös kézi lőfegyvergyakorlaton vett részt a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár kijelölt állománya, illetve az amerikai 10. páncélos felderítőezred 4. zászlóaljának „Apache” százada a szomódi lőtéren.
2017. 03. 23., 09:31
Hét Bács-Kiskun megyei katona is tagja az ENSZ ciprusi békefenntartó missziója következő váltásának. Valamennyien a kecskeméti repülőbázison dolgoznak, egy év külszolgálatot vállaltak.
2017. 03. 16., 11:39
A magyar katonák eddig is bebizonyították, hogy tudásban, felkészültségben bármikor felveszik a versenyt más nemzetbeli bajtársaikkal.

  JETfly Magazin

Az elemzés, melyet a napokban a lengyel védelmi minisztérium a fegyveres erők vezetőivel, valamint a minisztérium szakértői csoportjával vizsgált meg, megállapította, hogy az légierő részére tervezett F-16A/B vadászgépek beszerzése és hadrendbe állítása nem lenne gazdaságos, hatékony döntés.