2016. 12. 03. szombat
Ferenc, Olívia
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Gondok vannak az új kínai harci helikopterrel

Art of WAR  |  2007-10-10 20:13:00

Kína már hosszabb ideje dolgozik saját fejlesztésű harci helikopterén, képek azonban nemrég jelentek csak meg róla. Meglepő, hogy az 1989-es fegyverembargó ellenére (amelyet jórészt csak a nyugati világ államainak egy része vezetett be) a WZ10 hajtóművei kanadaiak (Pratt & Whitney Canada PT6C-67Cs), közvetve pedig amerikai technológián nyugszik. A kanadai cég azzal magyarázkodik, hogy a hajtóműveket egy kifejlesztendő új civil szállítógéphez szállították. A magyarázat abban rejlik, hogy ezeket a hajtóműveket kettős célúnak sorolták be (katonai, civil), így eladásuk teljesen legális. Arról ne is beszéljünk, hogy az embargó gyakorlatilag már halott.

A fejlesztési munkálatok még a kilencvenes években kezdődtek, ám úgy tünik, nem sikerült különösebben jól haladni, ugyanis az ezredfordulóra Kína különböző külföldi cégektől próbált segítséget kérni. Köztük találjuk a dél-afrikai Denelt is, amely a jelenleg „kihalásra ítélt” Rooivalkot fejlesztette. Velük nem sikerült megállapodni, viszont a Eurocopterrel és az Agusta/Westlanddel igen. Utóbbi az erőátviteli mü tervezésében, míg előbbi a rotor kialakításában segített, illetve általános tanácsadói feladatokat is ellátott. Így talán nem meglepő, hogy a gép sok tekintetben hasonlít a Eurocopter Tiger harci helikopterére.

A Bundeswehr Tiger harci helikoptere. Mester...

A hajtómüveket a Pratt & Whitney kanadai leányvállalata szállította, ám az amerikai anyavállalatra feltehetőleg nehezedő politikai nyomás miatt a jövőben nem adnak el több ilyen típusú hajtómüvet Kínába. Ezzel a kínai WZ-10 helikopterprogram valószínüleg pár éves késést kénytelen elszenvedni, hiszen vagy más hajtómüvet kell beszerezni, s ezzel az egész típust át kell tervezni, vagy kínai mérnökök megpróbálnak a jelenlegi hajtómü „lemásolásával” újat kifejleszteni (mint ahogy ezt a például az orosz AL-31FN hajtómü esetében is tették – bár a másolt változat, a WS-10A sok tekintetben nem éri el az orosz hajtómü jellemzőit).

...és tanítványa, a kínai WZ-10-es

A helikopter kialakítása – nyilván a Eurocopter szerepének köszönhetően – a nyugati formavilágot idézi. A gép elsődleges feladatköre közé páncélosok elhárítása tartozik, ám feltehetőleg légi célok ellen is alkalmazható. Ennek megfelelően a szárnycsonkok alatti négy függesztési pontra összesen tizenhat rakéta szerelhető. Szóba a HJ-9 rakéta jöhet (amely teljesítményében nagyjából az amerikai TOW-nak felel meg), ám könnyen lehet, hogy HJ-10 rakétákkal (Hellfire-hez fogható) is kompatibilissé teszik. Gépágyújának átmérője egyes források szerint csupán 23 mm, ami manapság már sokszor gyengének bizonyulhat.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 11. 29., 11:51

Feltalálták a drónszelídítő puskát

Ahogy a drónok egyre elterjedtebbé válnak, úgy használják őket egyre többen bűncselekmények elkövetésére.
2016. 11. 25., 09:20

Bács-Kiskun megye katonásan teljesít a toborzásban

A katonai toborzás elmúlt másfél évtizede alkalmából szerveztek ünnepséget csütörtökön Kecskeméten, az egyetem GAMF Karán.
2016. 11. 21., 09:36

A képességnövekedés korszaka kezdődik

NFIU: fontos lépés a szövetségesi elkötelezettség terén.
2016. 11. 18., 09:34

Katonai temető - Solymár

Budapesttől alig 15 kilométerre, Solymár közelében helyezkedik el a brit katonai temető, 211 katona végső nyughelye, akik a Royal Air Force Magyarország fölött lelőtt bombázóin vesztették életüket 1944-ben.

  JETfly Magazin

A szovjet történelemben kevés az olyan család, amely akkora hatással lett volna a történelemre, mint a Mikojan család generációi. A közelmúltban elhunyt Ivan Mikojanra emlékezünk az alábbi összeállítással.