2017. 03. 29. szerda
Auguszta
: 309 Ft   : 285 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szörnyeteg a múltból – I. világháborús tank a fővárosi parádén

Art of WAR  |  2007-11-26 19:17:00

A 90. jubileumát ünneplő brit páncélos-hadviselés legutóbb, 2007. november 10-én, London főpolgármesterének díszünnepségén is reflektorfénybe került. A meghívottak ezúttal egy működőképes, I. világháborús, matuzsálemi korú harckocsit láthattak. Ezt a Mark V-ös típusú járművet egyenesen a Bovingtoni Tankmúzeum gyűjteményéből szállították fel a fővárosba, ahol nagy csörömpöléssel vonult el a nézők előtt. A „lánctalpas szörnyetegeket” éppen 90 évvel ezelőtt láthatták először a szélesebb angol néptömegek, ezen kívül nagy mennyiségben 1917. novemberében, a cambrai-i csatában lettek – szintén első ízben – bevetve.

Az I. világháború idején hatalmas haditechnikai fejlődés ment végbe. Számos fegyvert először próbáltak ki, illetve alkalmaztak a szemben álló hatalmak. Ezek közé sorolható a harckocsi is, melyet 1916-ban, az angolok küldtek első alkalommal a harctérre. E tankok – bár hatalmas meglepetést okoztak a nyugati fronton – mégsem voltak legyőzhetetlenek, ráadásul kiforratlanságuk miatt különböző technikai problémákkal is küszködtek.Nagy-Britanniában a páncélos-hadviselés népszerüsítését már viszonylag korán elkezdték. Az első tankokat éppen 90 évvel ezelőtt mutatták be a nagyközönség előtt. Ugyanekkor a nyugati fronton, a franciaországi Cambrai-nál, 1917. november 20-án vetették be – a hadtörténelemben először – tömegesen a harckocsikat. A Sir Julian Byng tábornok irányítása alá tartozó brit 3. hadsereg alárendeltségébe 381 db lánctalpas jármü tartozott. Az e tankokból álló magasabb egységet Hugh Elles ezredes vezette támadásra a Georg von der Maritz tábornok parancsnoksága alatt álló német 2. hadsereg ellen. Ezen kívül a páncélosok támogatására, ugyanarra a terepszakaszra összpontosítottak még további öt gyalogoshadosztályt is. A kijelölt cél a Canal de l’Escaunt és a Canal du Nord között kiépített, illetve megerősített és összesen 9,6 km széles német Hindenburg-vonal áttörése volt. Az ütközetet 1000 ágyú rövid tüzérségi támadása indította meg, majd a tankok délre már a 6,5 km-nél nagyobb mélységben kiépített négy, egymást követő „harckocsibiztos” lövészárokrendszeren is átküzdötték magukat. Ám Flesquiéres-nél, a makacsul védekező németekkel szemben végül kudarcot vallottak. A harcok során 100 löveget zsákmányoltak, valamint 4-6000 hadifoglyot ejtettek. A britek vesztesége mindössze 1500 ember volt. A kezdeti sikert – megfelelő tartalékok hiányában – mégsem tudták kiaknázni, így november 30-ára a küzdelem holtpontra jutott. A biztató eredmények hatására azonban egyre jobban felértékelődött a páncélosok szerepe. A harckocsik napjainkban is a hadseregek egyik jelentős harceszközeinek számítanak.Éppen ezért 2007. november 10-e, a londoni főpolgármester parádéja kitünő lehetőségnek ígérkezett arra, hogy a harckocsik bemutatkozásának és bevetésének 90. évfordulójáról méltó módon megemlékezzenek. Ebből az alkalomból a Bovingtoni Tankmúzeum gyüjteményéhez tartozó, I. világháborús Mark V-ös tankot is felvonultatták. Így a díszszemlén kiemelt helyen láthatták a nézők a páncélos-hadviselés egyik legöregebb példányát. Mindenképpen meg kell említeni, hogy az első „acélszörnyetegek” mindössze 4-5 km/h maximális sebességgel tudtak csak haladni. A primitív szerkezetet úgy alakították ki, hogy az acéllemezeket a pántokhoz és a szögvasakhoz szegecseléssel erősítették. Ha az ellenség lövedékének repeszei behatoltak a lemezek közé, akkor azok egyszerüen megrepedtek. Ezért viselt a legénység például arcvédőt. A tankok személyzete összesen nyolc fő – vezető, parancsnok, két sebességváltó-kezelő (akik a lánctalpak sebességét szabályozták), valamint négy lövegkezelő – volt. A harckocsiban eleinte szinte embertelen körülmények uralkodtak. A legénység – már az ellenséggel való harcérintkezés előtt – komoly küzdelmet folytatott a rendkívül magas hőmérséklettel és az égéstermékek füstjével. A katonák szinte megsültek a harckocsik nemritkán 50 Celsius-fok (!) fölé emelkedő hőmérsékletü belsejében. Ezenkívül szenvedtek még a benzingőztől és a szén-monoxidtól is. Közülük sokan mérgezés és egyéb betegség miatt estek ki a harcokból, tehát ilyen viszonyok között kellett a fegyvereket – két ágyút vagy géppuskákat – müködtetniük. Így nem véletlen, hogy a tankok – e hátráltató tényezők következtében – csak kisebb hatékonysággal és eredményességgel tudtak tevékenykedni az I. világháborúban.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-03-20 09:56:37
Nehéz esztendő vár a honvédségre 2017-ben, ám folytatódnak a megkezdett intézkedések, amelyek az állomány méltóbb megbecsülését célozzák, a fejlesztések pedig rég nem látott tempóban valósulnak meg a következő időszakban. Dr. Benkő Tibor vezérezredessel, a Honvéd Vezérkar főnökével tekintettünk előre az idei esztendőt illetően.
2017-03-14 11:36:54
Mindkét kontingens katonái tisztességgel és becsülettel helytálltak − jelentette ki Huszár János vezérőrnagy, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka március 13-án, hétfőn Tatán, az MH Iraki Kiképzés Biztosító Kontingens (MH IKBK) harmadik, valamint az MH KFOR Kontingens tizenötödik váltásának visszafogadó ünnepségén.
2017-03-13 15:40:22
A német védelmi minisztérium a napokban döntést hozott arról, hogy az amerikai Northrop Grumman vállalattól MQ-4C Triton típusú pilóta nélküli repülőeszközöket vásárol. A Tritonok leszállítása 2025 után kezdődik meg.
2017-03-10 11:38:40
2017. február 27-én levegőbe emelkedett a legújabb kínai felderítő és csapásmérő feladatokra is alkalmas Wing-Loong II típusú drón. A pilóta nélküli repülőgép összesen 31 percet töltött a levegőben.
2017-03-09 10:16:04
Az INS Viraat repülőgép-hordozó után az Indiai Haditengerészet újabb ikonikus, szovjet gyártmányú eszközétől válik meg a közeljövőben, ugyanis március 29-én az INS Rajali légibázison elbúcsúztatják a Tu-142M nagy hatótávolságú tengerészeti felderítő repülőgépeket.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 28., 13:54
18 évvel ezelőtt, vagyis 1999. március 27-én hadtörténelmi jelentőségű esemény történt a NATO Szerbia elleni akciója során. A légvédelemnek sikerült megsemmisítenie az amerikai légierő egyik F-117A Nighthawk „lopakodó” bombázóját.
2017. 03. 27., 09:55
1968 elejétől az észak-vietnami légvédelem új taktikát kezdett alkalmazni az amerikai repülőgépek ellen azzal, hogy a támadó kötelékekre több tüzelőállás indított rakétát.
2017. 03. 24., 09:09

Magyar-amerikai közös kiképzés

Háromnapos közös kézi lőfegyvergyakorlaton vett részt a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár kijelölt állománya, illetve az amerikai 10. páncélos felderítőezred 4. zászlóaljának „Apache” százada a szomódi lőtéren.
2017. 03. 23., 09:31
Hét Bács-Kiskun megyei katona is tagja az ENSZ ciprusi békefenntartó missziója következő váltásának. Valamennyien a kecskeméti repülőbázison dolgoznak, egy év külszolgálatot vállaltak.

  JETfly Magazin

Hivatásos katonák vezénylésének folytatásáról és a polgári-katonai léginavigáció további fejlesztéséről állapodott meg a Honvédelmi Minisztérium és a HungaroControl.