2017. 01. 19. csütörtök
Márió, Sára
: 308 Ft   : 288 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az ember vezette repülőgépek utolsó generációja

Art of WAR  |  2008-02-21 20:17:00

Miközben Izrael izgatottan várja az új amerikai F-35-ös vadászbombázókat, mindenki tudatában van annak, hogy ez lesz az utolsó ember vezette típus, amelyből az ország vásárolni tud. Sok repülőgép tervező és katonai szakértő is alátámasztja ezt a feltételezést, ami részben onnan származik, hogy Izrael nagy hangsúlyt fektet a pilóta nélküli repülőgépek (UAV) fejlesztésére. Az Egyesült Államok mellett az izraeliek sem tétlenkedtek ugyanis, hiszen már az 1970-es évektől kezdve nagy lelkesedéssel vágtak bele a robotrepülőgépek fejlesztésébe.

Az izraeli UAV-k mindig is példaértéküek voltak még az amerikaiak számára is. Az iraki és afganisztáni bevetések során is nagy szerep jutott az UAV-nek, hiszen segítségükkel, sokkal hatékonyabban szállhattak szembe az ellenséggel. Az izraeli fegyverek főleg a megbízhatóságuk és az alacsony fenntartási költségeik miatt népszerüek.

Az F-35-ösök még évtizedekig szolgálatban állnak majd, de Izrael amerikai és európai gyártók segítségével szeretné megépíteni az F-35-ösök ember nélküli utódját körülbelül 2030-ra, mivel megfelelő partnerek nélkül nem lenne képes a tervek tökéletes kivitelezésére.

Az F-35-ösök helyettesítése nagy mérföldkő lesz a repülőgépek történelmében. Az első generációs vadászgépek (az amerikai F-86 és az orosz MiG-15) még az 1940-es évekből származnak. Az 1950-es években aztán megjelent a második generáció (amerikai F-104 és orosz MiG-21), amit egy évtizeddel később követett a harmadik, olyan típusokkal, mint például az amerikai F-4 és az orosz MiG-23. A negyedik generáció megjelenése már az 1970-es és 1980-as évekre tehető, amelynek többek között olyan típusokat köszönhetünk, mint az F-15, F-16, F-18, az orosz MiG 29 és Szu-27, valamint a francia Mirage-2000.

Jelenleg már az ötödik generáció korát éljük, olyan repülőgépekkel, mint az F-22 és az F-35. Ez az ötödik generáció egyben az utolsó generációnak minősül az ember vezette modelleknél, hiszen a jövőt már az egyre modernebb robotrepülőgépek jelentik majd…

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-01-11 12:14:03
A szerb védelmi és belügyminisztérium a napokban szerződést kötött az európai Airbus Helicopers vállalattal 9 darab H-145M típusú forgószárnyas vásárlásáról. Korábban, még 2016. októberben a felek már aláírtak egy memorandumot az ügyben.
2017-01-03 09:02:46
Az Olasz Királyi Haditengerészet a II. világháború kitörésének idején a negyedik legnagyobbnak számított a világon, amely rombolók, nehéz és könnyűcirkálók mellett, modernizált és rendkívül korszerű, vadonatúj csatahajókat is arzenáljában tudhatott.
2016-12-27 20:13:51
Dr. Koller József ezredessel, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis megbízott parancsnokával az elmúlt időszak helyi tapasztalatainak összegzése mellett áttekintettük a megvalósításra váró jelentősebb terveket, fejlesztéseket is.
2016-12-21 12:32:39
A Brit Hadsereg létrehozott egy új kiképző csoportot, amely célja az újonnan kialakítandó „Csapásmérő Dandárok” harci alkalmazási elveinek kidolgozása lesz. Az új szervezeti egységek a General Dynamics Ajax harcjármű-családjának eszközeivel lesznek felszerelve.
2016-12-14 09:46:41
Sikerrel zárult a török fejlesztésű légvédelmi rakétarendszer tesztlövészete. A török illetőségű Roketsan és Aselsan védelemipari vállalatok által kifejlesztett és gyártott Hisar-O közepes magasságú légvédelmi rakétarendszerrel 100 százalékos sikerrel hajtották végre az első tesztindítást a törökországi Aksaray tartományban.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 18., 11:24
Afganisztáni egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt kollégáitól köszönt el január 16-án, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka nevében dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka.
2017. 01. 12., 09:18

Tűzszerészek és hadihajósok – 2016.

Tragikus és szomorú évként vonul be 2016 az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred történetébe.
2017. 01. 11., 10:55
Az orosz haditengerészet zászlóshajója a 60 ezer tonnás Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó első alkalommal került éles harci bevetésre.
2017. 01. 09., 12:27

A nagy hidegben is helytállnak a katonák a határon

  JETfly Magazin