2017. 02. 21. kedd
: 308 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

JSTARS - Újabb 60 év szolgálatban

Art of WAR  |  2008-07-18 10:17:07

Az amerikai légierő (USAF) további 60 évig szeretné üzemben tartani az E-8 JSTARS egyesített rádiólokációs felderítő és csapásrávezető rendszerű repülőgépeit. Ennek eredményeképpen lesz olyan gép, amely 70 évnyi szolgálat után vonulhat nyugdíjba. Az E8 alapja a Boeing 707-es utasszállító, amely egy az 1950-es években megalkotott konstrukció, így ez a típus több, mint 100 évig lesz üzemben.

Az E-8 JSTARS típust eredetileg a hidegháború végén tervezték, hogy egy esetleges III. Világháborúban hatékonyabb legyen a szovjet fegyveres erők felderítése. A JSTARS debütálása az 1991-es Öböl-háborúban történt, ahol beváltotta a hozzá füzött reményeket, az elmúlt 5 évben pedig Irakban bizonyította képességeit. Érdekes statisztikai adat, hogy az elmúlt évben az E-8-asok körülbelül 20.000 órát töltöttek el Irak légterében, azóta pedig átlagban 100 órát repülnek hetente. Irakban a legtöbb támadás ritkán lakott területeken történik és főként éjszaka. A JSTARS (ami akár 12 órát is képes a levegőben tartózkodni) igen nagy területet képes ellenőrzés alatt tartani (például egész Közép-Irak területét). Radarjának két változata van: a nagyobb területet átfogó (20-25 kilométer), illetve a részletesebb (4000-5000 méter) képet adó funkció. A radar-rendszer elmenti a szükséges információkat és képeket, amiket aztán később újra meg lehet nézni. A kezelők folyamatosan nyomon követhetik a szárazföldi egységek, valamint a jármüvek útvonalát.

A JSTARS repülőgépek a szíriai és iráni határok mentén is fontos szerepet töltenek be, hiszen figyelik a csempészeket. Legtöbbjük teherautóval érkezik, melyeket a repülőgépek könnyen észlelnek. Irak nyugati részein is igen hatásosnak bizonyul a JSTARS tevékenysége. A repülőgépek további előnye, hogy azonnal képesek továbbítani az adatokat a szárazföldi irányítóközpontokba.

Az amerikai légierőnek jelenleg 17 darab JSTARS repülőgépe van, melyek darabonkénti ára 366 millio dollár. Ha az elkövetkező 60 évben üzemben tartják ezeket a felderítő gépeket, akkor idővel teljes felújításon fognak átesni, és az is elképzelhető, hogy robotrepülőgépekké alakítják át őket.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-02-08 09:16:55
A második világháború vérzivataros évei után pár hónappal, 1946. február 6-án Bay Zoltán és tudóscsoportja hatalmas horderejű bejelentést tett. Radarjelek segítségével sikerült megmérniük a Föld-Hold távolságot, ezzel megalapozva a modern rádiócsillagászatot.
2017-02-06 14:26:51
Az Orosz Fekete-tengeri Flotta tengeralattjáró-elhárító korvettjéről adtak le lövéseket az Ukrán Haditengerészet An-26-osára – a teherszállító éppen az ogyesszai gázmezők partmenti területe fölött repült.
2017-02-02 12:05:53
Február 3-án lesz a hivatalos búcsúztatása a világ első nukleáris meghajtású repülőgép-hordozójának, az USS Enterprise-nak. A hordozó kulcsfontosságú szereplője volt több fontos eseménynek, így az 1962-es kubai rakétaválságnak, de a részt vett az iraki és az afganisztáni missziókban is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 21., 14:16
A fegyverkereskedelem a hidegháború óta nem látott szintre emelkedett a legutóbbi öt évben a világban.
2017. 02. 15., 09:29
Napjaink folyamatosan változó világában is a régi értékek, így a bajtársiasság, a bátorság, az önfeláldozás, a közösségért való kiállás a legfőbb katonai erények – fogalmazott dr. Simicskó István honvédelmi miniszter február 14-én, Budapesten, a haderő éves értékelő és feladatszabó vezetői értekezletén.
2017. 02. 13., 09:37
Amikor minden veszni látszott, Ernest E. Evans sorhajóhadnagy teljes gőzzel a japán flottára rontott.
2017. 02. 10., 09:20
Nincs is olyan messze határainktól a legközelebbi nukleáris támaszpont.

  JETfly Magazin

Az Air&Cosmos újság a napokban tette közzé a hírt, miszerint rövidesen múzeumba kerülnek az A320-as, az A340-es és az A380-as utasszállító repülőgépek prototípusai.