2016. 12. 04.
Barbara, Borbála
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Katonai tengeralattjárót is vásárolhatunk az Interneten

Art of WAR  |  2008-12-16 19:17:00

A repülő autó után egy újabb különleges szerkezetet lehet megvásárolni az eBay nevű internetes adok-veszek fórumon. Ezúttal valóban egy nagy hal, mégpedig egy acélcápa kerül kalapács alá. Az Ausztrál Királyi Haditengerészet egykori Oberon-osztályú tengeralattjárójára, a HMAS Otama-ra még lehet licitálni. A kivonás után, múzeumhajóként használt monstrum, kikiáltási ára: 2,1 millió dollár. Egyes vélemények szerint azonban kétséges, hogy valaki ekkora összeget egyáltalán kifizet-e ezért a búvárhajóért.

A HMAS Otama (SS 72/SSG 72) nevü tengeralattjárót mindössze hat évvel ezelőtt alakították át múzeumhajóvá. Sajnos a vállalkozás nem jövedelmezett elég jól, sőt adósságokat halmozott fel, éppen ezért vált szükségessé a búvárhajó eladása. Az internetes eBay-on, 2008. november 21-ke óta lehet licitálni a nem mindennapi „darabra”.Nagy-Britanniában, az 1960-as években kezdődött az Oberon-osztályú hajók építése. A típusból összesen 27 db-ot építettek meg. Az egyenként 2030 tonnás dízel-elektromos búvárhajók közül az elsőt még a Royal Navy állította szolgálatba. A 14-dik példánytól befejezett tengeralattjárókat, pedig Ausztrália, Kanada, Chile és Brazília vásárolta meg. Ezek közül az utolsót, éppen az Otamát, 2000 végén vonták ki az aktív szolgálatból. (Az osztályból mindössze egy hajó süllyedt el, 10-et lekonzerváltak, illetve kiállítottak, a többit pedig, szétbontották.)

A HMAS Otama építését 1973. május 25-én a „Scotts Shipbuilding and Engineering Company”-nál kezdték. 1975. december 3-án bocsátották vízre, majd 1978. április 27-én állt tényleges szolgálatba az Ausztrál Királyi Haditengerészetnél. A 90 m hosszú, 8,1 m széles Otama meghajtásáról 2 db 3680 LE-s Admirality Standard Range V16-os dízel, és 2 db 3000 LE-s elektromos motor gondoskodott. Sebessége ezáltal a vízfelszínen 22 csomó (22 km/h), míg víz alatt 17 csomó (31 km/h) volt. Hatótávolsága, a vízfelszínen utazósebesség mellet, elérte a 10350 tengeri mérföldet (19170 km). Merülési mélysége, pedig 200 m volt. A személyzet 8 tisztből és 60 tengerészből állt. (Civil használat esetén harmincegynéhány képezett tengerész is biztonságosan müködtetheti!) Az 530 mm-es torpedó-vetőcsövekből 6 db-ot az orrba, 2 db-ot a far-részbe építettek, és ezekhez összesen 22 db torpedót málházhattak be. Az Otamát végül 2000. december 15-én nyugdíjazták, és utóbb – a Victoria állambeli Hastings-ben – múzeumi célokra használták. Természetesen előzőleg minden fegyverzetet és katonai felszerelést kiszereltek belőle, de továbbra is úszóképes maradt a búvárhajó.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 11. 29., 11:51

Feltalálták a drónszelídítő puskát

Ahogy a drónok egyre elterjedtebbé válnak, úgy használják őket egyre többen bűncselekmények elkövetésére.
2016. 11. 25., 09:20

Bács-Kiskun megye katonásan teljesít a toborzásban

A katonai toborzás elmúlt másfél évtizede alkalmából szerveztek ünnepséget csütörtökön Kecskeméten, az egyetem GAMF Karán.
2016. 11. 21., 09:36

A képességnövekedés korszaka kezdődik

NFIU: fontos lépés a szövetségesi elkötelezettség terén.
2016. 11. 18., 09:34

Katonai temető - Solymár

Budapesttől alig 15 kilométerre, Solymár közelében helyezkedik el a brit katonai temető, 211 katona végső nyughelye, akik a Royal Air Force Magyarország fölött lelőtt bombázóin vesztették életüket 1944-ben.

  JETfly Magazin

A szovjet történelemben kevés az olyan család, amely akkora hatással lett volna a történelemre, mint a Mikojan család generációi. A közelmúltban elhunyt Ivan Mikojanra emlékezünk az alábbi összeállítással.