2017. 06. 24. szombat
Iván
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Titkos háborús alagutak a doveri sziklák alatt

Art of WAR  |  2006-03-10 20:42:24

Naponta sok ezren kelnek át a hatalmas, többemeletes kompokkal a La Manche csatorna Calais és Dover közötti legkeskenyebb részén, de közülük csak kevesen tudják, hogy a legendás doveri \"Fehér sziklák\" mélyén egy mái napig létező, háborús alagútrendszer rejtőzik. A britek szerencséjére 1940-ben a németek sem jöttek rá a szikla titkára.

A Dover Castle rövid története

A Brit-szigeteket Európától elválasztó La Manche csatorna legkeskenyebb - Calais és Dover közötti - szakasza a történelem folyamán mindig is stratégiai jelentőséggel bírt, hiszen a kontinensről érkező hódítók szinte kivétel nélkül itt próbáltak átkelni a viharos Csatornán. Már a rómaiak is felismerték a doveri "fehér sziklák" birtoklásának fontosságát így világítótornyot, valamint helyőrséggel ellátott katonai tábort is építettek. Később a szászok uralták a területet, akik egy falakkal körülvett erődtemplomot emeltek a római kori romok helyén. A Hódító Vilmos vezérletével érkező normann seregek 1066-ban a hastingsi csatában legyőzték a szászokat és átvették a hatalmat a szigetországban. A normannok partraszállása után a doveri erődtemplomot Vilmos parancsára azonnal megerősítették és kibővítették. A 12. század végén aztán II. Henrik teljesen átépítteti az erődöt, magas falakkal és bástyákkal körülvett, négyszög alaprajzú várat emeltet, mely akkoriban a legnagyobb ilyen jellegü építmény volt egész Angliában. 1216-ban a francia seregek ostromolják a doveri várat, majd a különféle trónviszályok kapcsán cserél többször is gazdát. A középkor folyamán számtalanszor bővítették és átépítették, így alakult ki a napjainkban is látható, hatalmas alapterületü erődrendszer. Az angol polgárháború során a parlamentarista erők kezére került a vár és vele együtt a Csatorna feletti ellenőrzés is. A napóleoni háborúk során hatalmas földsáncokat emeltek a középkori falak mögé, melyek egyrészt védelmet adtak az új, nagyobb átütő erejü tüzérség ellen, másrészt kiváló platformként szolgáltak a saját ágyuk részére. A 19. és a 20. században a modern hadviselés térhódításával párhuzamosan egyre csökkent a várak jelentősége így a Dover Castle fejlesztésével sem foglalkoztak egészen a II. Világháború kitöréséig.

A Dover Castle kívülről a szigetország többi, középkori müemlék erődjére hasonlít, a mélyben azonban igazi titkot rejt. A britek úgy alakították ki az alagútrendszert, hogy annak a felszínen semmilyen nyomát nem lehetett észrevenni. Látszólag nem állomásoztattak csapatokat az erődben és pusztán néhány kisebb löveget helyeztek csak el megtévesztésül. A németek nem is tulajdonítottak nagy jelentőséget az ódon várnak.

Megváltozott szerepkörben a II. Világháború idején

A hatalmas gyarmatbirodalmához ezer szállal kötődő Brit-szigetek ellátását csak a tengeren keresztül lehetett megoldani, így a II. Világháborúban ismét felértékelődött a doveri szorost felügyelő vár szerepe. Hatalmas partvédő ágyúkat telepítettek az ódon falak közé, melyek egy esetleges német invázió esetén komoly veszteségeket tudtak volna okozni a partraszálló haderőben és az azokat támogató haditengerészeti egységekben. A doveri tüzérség puszta jelenléte is nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy a német hadsereg meg sem kísérelte az Anglia elleni inváziót. A partvédő tüzérségnek otthont adó erődrendszer azonban egy titkos, rendkívül nagy jelentőséggel bíró másik feladatkörrel is gazdagodott. Még a 18. század végén a francia inváziótól tartó angolok számos alagutat fúrtak a puha kréta-kori mészkőbe, melyeket sikerült titokban tartani a kíváncsi szemek elől. Ezek az alagutak szolgáltak alapul egy rejtett harcálláspont létrehozásának, melynek kialakítása az 1930-as évek második felében kezdődött meg. A Hitler által vezetett náci Németország jelentette fenyegetés fokozódása miatt ugyanis szükségessé vált egy olyan irányító központ létrehozása Dél-Angliában, ahonnan invázió esetén a védelmet irányítani lehet. A La Manche-csatorna Calais és Dover közötti szakasza volt a legveszélyeztetettebb, hiszen valószínüsíthető volt, hogy a német csapatok itt fogják megkísérelni az átkelést. A német Kriegsmarine ugyanis – a felszíni flottaegységeket tekintve - jelentős hátrányban volt a brit Royal Navy-vel szemben, így egy sikeres partraszállást a stratégák szerint csak akkor tudtak volna lebonyolítani, ha azt meglepetésszerüen, minél gyorsabban (a brit flotta főerőinek megérkezése előtt) egy viszonylag keskeny partszakaszon hajtják végre.

 A középkori vár udvarán semmi sem utal az alagútrendszerre.

1939-ben, a Lengyelország elleni német támadást követően ugyan felgyorsultak a föld alatti építkezések, de azt biztosan nem gondolták a britek, hogy nem egészen egy év múlva már szükségük lesz az alagútrendszer szolgálataira. A lengyel háború idején 1940-es, egész Nyugat-Európát váratlanul érő, megsemmisítő erejü német Blitzkrieg hetek alatt elsöpörte a francia hadsereget és visszaszorította a Brit Expedíciós Hadtestet. A Csatorna felé hátráló angol hadosztályok halálos csapdába kerültek, melyből egyetlen kiút volt csak. Nehézfegyverzetüket és teljes jármüállományukat hátrahagyva a Royal Navy hadihajóin, illetve minden egyéb létező vízi jármüvön elmenekülni az egérfogóból. A Dinamo hadmüvelet néven elhíresült akciót egy titkos harcálláspontról, a doveri „Fehér sziklák” mélyén rejtőző alagútrendszerből irányította Bertram Ramsay altengernagy.

Az alagútrendszer felépítése

A középkori vár alatt rejtőző, három jól elkülönülő szinten kialakított alagútrendszer bejáratát kiválóan álcázták, így még akkor sem fedezték fel a németek, amikor közvetlenül átrepültek a müemléknek látszó vár felett.

A kommunikációs és térkép szoba. Az alagútrendszer helyiségeit felszerelték a kor legmodernebb eszközeivel. A különböző rádióadók és vevők biztosították a főparancsnoksággal és a légierő irányító-központjaival, a lokátorállomásokkal valamint a haditengerészet egységeivel az összeköttetést. Igazi összhaderőnemi irányítóközpont volt az alagútrendszerben.

A földfelszínhez legközelebb lévő szinten volt a telefonközpont, a gyengélkedő és a központi irányító terem, az alatta lévő kazamatákban a legénységi szállások, háló és szociális helyiségek, a legmélyebben fekvő, legutoljára elkészült alagutakban pedig raktárak, valamint egy másik kórház helyezkedtek el. 

Az alagútrendszerben egy jól felszerelt kórház is helyet kapott. Napjainkban az eredeti állapotoknak megfelelően láthatjuk a különböző létesítményeket. Jellemző, hogy a mütőszoba úgy van berendezve, mintha öt perccel ezelőtt is még operáltak volna…

A II. Világháború idején egyidejüleg néha több száz katona dolgozott a titkos harcállásponton, így nagy kapacitású konyhára és étkezdére is szükség volt.

Egy vontatható löveg a vár udvarán. A II. Világháború idején még a látszatát is kerülték, hogy bármilyen katonai célra használnák a "müemléket".

A doveri alagútrendszert a II. Világháború után nem használták egy ideig, de a létesítményt müködőképes állapotban tartották. Az 1961-es "Kubai válság" idején egy esetleges atomtámadástól tartva ismét megnyitották és a harcálláspontot beüzemelték. Napjainkban a doveri, egykor  titkos alagútrendszer múzeumként üzemel, mely bárki számára - belépődíj ellenében - megtekinthető. A kiállítás érdekessége, hogy a létesítményt eredeti állapotában tekinthetjük meg, hang, fény és dekorációs kellékek segítségével olyan benyomást keltenek, mintha most is üzemelne. 

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-15 10:11:21
A tajvani kormány a napokban ingyen és bérmentve 2 darab UH-1H típusú forgószárnyast adott át Burkina Faso-nak. Az ünnepélyes átadáson részt vett a Tajvani Légierő parancsnoka, Wang Shin-Lung altábornagy is, aki épp az országban tartózkodott.
2017-06-14 10:37:40
Európai és magyar szempontból egyaránt fontos döntés a honvédség iraki szerepvállalásának meghosszabbítása és kibővítése, a 2018-as honvédelmi költségvetésből pedig a katonák illetményének emelésére és fejlesztésekre egyaránt jut forrás – mondta Vargha Tamás, a honvédelmi tárca parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes június 13-án, Budapesten.
2017-06-13 09:40:32
Műveleti készenlétet jelentett az MH Légi Tanácsadó Csoport. A helikoptervezetők, fedélzeti technikusok és repülő-műszaki kiszolgáló személyzet tagjai május közepén érkeztek meg afganisztáni állomáshelyükre.
2017-06-12 16:15:51
A napokban a szaúdi weboldalak arról számoltak be, hogy a Szaúd-Arábiai Nemzeti Gárda 2017. június 4-én átvehette az első AH-6i Little Bird típusú könnyű-harci helikoptereit. A típus az országban az AH-6SA nevet kapja majd meg.
2017-06-07 12:44:12
A napokban az East Pendulum weboldal tette közzé, hogy több mint két év várakozás után, az AVIC kínai állami repülőgépgyártó vállalat megkezdte az új, turbólégcsavaros Y-30 névre keresztelt katonai teherszállító repülőgép fejlesztési programját.
2017-06-06 09:54:37
Kéthetes harckocsizó altiszti szakmai tanfolyamot tartott az MH Altiszti Akadémia a „nullaponti” lő- és gyakorlótéren május végén. Érdekesség, hogy a tanfolyam részeként lefolytatott harckocsiparancsnok-képzésre tizenhárom esztendeje nem volt példa az akadémián, illetve jogelőd szervezeteinél.
2017-06-01 10:10:00
1941. december 10-én délután, miközben még mindig vastag fekete füst gomolygott Pearl Harbor tengerészeti támaszpontja felett, a Maláj-félsziget partjainak közelében, a HMS Prince of Wales csatahajó és kísérője a veterán HMS Repulse csatacirkáló élethalálharcát vívta a rájuk támadó, több tucatnyi japán bombázó és torpedóvető repülőgéppel.
   MÁSOK ÍRTÁK
Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis harmadik alkalommal szervezte meg a nyári Honvédelmi Tábort.
2017. 06. 21., 15:33
A Magyar Honvédség szervezeteinek hajtó-, kenő- és karbantartó anyagokkal, üzemanyag-technikai eszközökkel, hűtőfolyadékkal történő ellátásáért az MH Anyagellátó Raktárbázis hetényegyházi bázisparancsnoksága a felelős.
2017. 06. 21., 15:30
A kecskeméti születésű Ács Arnold Bence fiatalon kezdett oroszul tanulni. Egyetemistaként már önkéntes­ volt Oroszországban, ahová­ azóta is rendszeresen vissza­jár. A Don-kanyarban a magyar hadsereg emlé­keit kutatja.
2017. 06. 16., 14:01
Elismeréssel köszöntötte az afgán hadsereg légierejének kiképzését végző RSM egyéni tanácsadó csoport tizenegy fős váltását újra Szolnokon Kiss Róbert ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis törzsfőnöke.

  JETfly Magazin

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.