2017. 06. 26. hétfő
János, Pál
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Svéd siker a Bakony erdeiben

Art of WAR  |  2009-11-02 10:51:26

A háromnapos XIII. Szent Márton Nemzetközi Felderítő verseny első napján az élre ugrott a svéd katonacsapat, és a végén győzelemmel zárta a vetélkedést. A svédek vezetője véleménye szerint Magyarországon a versenyzőket a nehéz bakonyi terep mellett nagyon színvonalas rendezés fogadta.

A verseny első napján Simontornyán, a rendező MH 54. Veszprém Légtérellenőrző Ezred lőterén találkoztak a csapatok. A délelőtt a lőtérrel való ismerkedéssel, valamint a fegyverek belövésével kezdődött. A külföldi csapatok az utolsó pillanatig igénybe is vették ezt a lehetőséget, mivel a svédeknek ismeretlen volt a honvédségben rendszeresített gépkarabély. Ki is követelték a rendezőktől, hogy fegyverismeretből felkészítsék a csapatukat. De nem csak ebben voltak következetesek. Tudták, hogy a következő napon az egyik ellenőrző ponton az UAZ gépjármüvel is fognak a feladatok között találkozni. Megtalálták a lőtér egyetlen UAZ jármüvét, és a holtidőben pilóta segítségével gépjármü anyag és javítási ismereteiből képeztették ki magukat.

A gyakorlásokat követően kezdődött meg a lövészet értékelt szakasza. Egy csapatban hatan versenyeztek a köregységekért, percekért és a pontokért. Az első versenyszámban a gépkarabély lövészetben, a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis csapata figyelemre méltó 82 körös átlageredményt ért el és ezzel megnyerte az első fordulót. Ezt követte a pisztolylövészet. A gyakorlást követően itt is nagy versengés alakult ki. Végül a svédek egy igen szokatlan formáját választották a pisztolylövészetnek és fekve lőtték el a tíz értékelt lövést. A meglepetés bejött: az első helyen végeztek 81 körös átlaggal. Az első nap két versenyszáma után, a lövészetben a svédek vezettek, második a hazai és harmadik a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis csapata lett.

A második napon a versenyzők előtt egy húsz, a térképet csak kicsit ismerők számára már harminc kilométeres, nyolc ellenőrző ponttal nehezített járőrpálya állt. A rajt a Bakony közepén lévő, madarak által is csak ritkán látogatott Hajagtetőn volt. A külföldi csapatoknak az első problémát a térkép jelentette. A rendezők felkészültebb tagjai térképészetből angol nyelven alapismereti foglalkozást tartottak. Az első ellenőrző ponton volt az első nehézség, a szikláról történő leereszkedés. Volt, aki nagyon ügyesen teljesítette, de akadtak olyanok is, akik gyakorlatlanság miatt nem vállalták a sziklatúrát, amiért nem járt büntetőpont. A svédek, mint a profi hegymászók, pillanatok alatt teljesítették a feladatot, de a vízen átkelés sem jelentett számukra komoly akadályt. A járőr versenyt végül a svédek nyerték, akik 4 óra és 37 perc alatt teljesítették az útvonalat és a feladatokat. Ezt a számot nem mindenkinek sikerült teljesíteni, két csapat „eltévedt” a Bakony erdeiben és feladta ezt a versenyszámot. A lett fiúk egészen „jó” időt 8 óra 24 percet „futottak” és egy kicsit  bele is csúsztak a sötétbe. A célba már úgy, minden mindegy alapon énekelve, gyertyákkal kivilágítva, de jókedvüen meneteltek be.

A második nap után még semmi nem dőlt el. Az első helyért a svédek az 54-es hazaiakkal voltak harcban. A svédeknek kettő, a veszprémieknek négy helyezési pontjuk volt, ami egy jó futással megfordíthatónak tünt. Ugyanez a helyzet alakult ki a harmadik helyért vívott küzdelemben is, ahol a ZMNE, az MH ÖHP Hadmüveleti Központ és az MH Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis csapata 8-9-12 ponttal követték egymást. Ez azt jelentette, hogy egy jó időeredménnyel dobogós helyeket lehet szerezni és ebben bizakodtak a vezetők is.

A harmadik napon a veszprémi honvéd sportpályán találkoztak a versenyzők. A kijelölt pálya 540 méter volt, amit egy csapattagnak kétszer kellet teljesíteni és a végén átadni a gépkarabélyt a következő futónak.

Négy csapat a rajtot és az első kört követően  egy kicsit megugrott. Körönként változott ugyan a helyzet, de egy biztos volt, hogy az MH 5. Bocskai István Lövészdandár 1. Lövészzászlóalja ezen a napon ebben a számban verhetetlen. A versenyszellem itt mutatkozott meg igazán. Az előző nap kínos sok-sok kilométere után, nem volt olyan, akin az induláskor látszott volna a fáradtság, de a beérkezéskor ezt már titkolni nem lehetett. Többen a célba érést követően görcsbe rándult lábbal feküdtek el a foci pálya gyepén. Ki kell emelni azt, hogy a verseny egyetlen hölgytagja, Széplaki Erika főhadnagy az MH 54. Veszprém Légtérellenőrző Ezred csapatában végig csinálta a feladatokat. A fegyveres váltóban egy kicsit növelte is a csapat előnyét az utána futóval szemben, holott a pletykák szerint a sarkán ép bőr már nem volt. Elmondása szerint neki, mint az egyetlen nőnek nehéz volt ez a verseny. A férfiak közt kellett helytállnia, ami azért nem volt egyszerü feladat.

A verseny az ünnepélyes eredményhirdetéssel zárult, a díjakat Szücs Pál mérnök ezredes az alakulat parancsnoka adta át. A versenyen első helyezést ért el Svédország csapata.

Második helyezést ért el az MH 54. Veszprém Légtérellenőrző Ezred csapata.

Harmadik helyezést ért el a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem csapata.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-15 10:11:21
A tajvani kormány a napokban ingyen és bérmentve 2 darab UH-1H típusú forgószárnyast adott át Burkina Faso-nak. Az ünnepélyes átadáson részt vett a Tajvani Légierő parancsnoka, Wang Shin-Lung altábornagy is, aki épp az országban tartózkodott.
2017-06-14 10:37:40
Európai és magyar szempontból egyaránt fontos döntés a honvédség iraki szerepvállalásának meghosszabbítása és kibővítése, a 2018-as honvédelmi költségvetésből pedig a katonák illetményének emelésére és fejlesztésekre egyaránt jut forrás – mondta Vargha Tamás, a honvédelmi tárca parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes június 13-án, Budapesten.
2017-06-13 09:40:32
Műveleti készenlétet jelentett az MH Légi Tanácsadó Csoport. A helikoptervezetők, fedélzeti technikusok és repülő-műszaki kiszolgáló személyzet tagjai május közepén érkeztek meg afganisztáni állomáshelyükre.
2017-06-12 16:15:51
A napokban a szaúdi weboldalak arról számoltak be, hogy a Szaúd-Arábiai Nemzeti Gárda 2017. június 4-én átvehette az első AH-6i Little Bird típusú könnyű-harci helikoptereit. A típus az országban az AH-6SA nevet kapja majd meg.
2017-06-07 12:44:12
A napokban az East Pendulum weboldal tette közzé, hogy több mint két év várakozás után, az AVIC kínai állami repülőgépgyártó vállalat megkezdte az új, turbólégcsavaros Y-30 névre keresztelt katonai teherszállító repülőgép fejlesztési programját.
2017-06-06 09:54:37
Kéthetes harckocsizó altiszti szakmai tanfolyamot tartott az MH Altiszti Akadémia a „nullaponti” lő- és gyakorlótéren május végén. Érdekesség, hogy a tanfolyam részeként lefolytatott harckocsiparancsnok-képzésre tizenhárom esztendeje nem volt példa az akadémián, illetve jogelőd szervezeteinél.
2017-06-01 10:10:00
1941. december 10-én délután, miközben még mindig vastag fekete füst gomolygott Pearl Harbor tengerészeti támaszpontja felett, a Maláj-félsziget partjainak közelében, a HMS Prince of Wales csatahajó és kísérője a veterán HMS Repulse csatacirkáló élethalálharcát vívta a rájuk támadó, több tucatnyi japán bombázó és torpedóvető repülőgéppel.
   MÁSOK ÍRTÁK
Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis harmadik alkalommal szervezte meg a nyári Honvédelmi Tábort.
2017. 06. 21., 15:33
A Magyar Honvédség szervezeteinek hajtó-, kenő- és karbantartó anyagokkal, üzemanyag-technikai eszközökkel, hűtőfolyadékkal történő ellátásáért az MH Anyagellátó Raktárbázis hetényegyházi bázisparancsnoksága a felelős.
2017. 06. 21., 15:30
A kecskeméti születésű Ács Arnold Bence fiatalon kezdett oroszul tanulni. Egyetemistaként már önkéntes­ volt Oroszországban, ahová­ azóta is rendszeresen vissza­jár. A Don-kanyarban a magyar hadsereg emlé­keit kutatja.
2017. 06. 16., 14:01
Elismeréssel köszöntötte az afgán hadsereg légierejének kiképzését végző RSM egyéni tanácsadó csoport tizenegy fős váltását újra Szolnokon Kiss Róbert ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis törzsfőnöke.

  JETfly Magazin

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.