2017. 03. 28. kedd
Gedeon, Johanna
: 309 Ft   : 285 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hat súlyos sérült a helikopter-balesetben

Art of WAR  |  2010-09-03 11:30:23

A két hadsereg közös kutató-mentő és MEDEVAC gyakorlatát rendezték szeptember 1–2. között Magyarországon és Romániában. A Cross Landing 2010. névre keresztelt gyakorlaton egy kitalált légijármű-baleset utáni teendőket gyakorolták a magyar és a román katonák.

Kiképzési repülési feladat végrehajtása közben összeütközött egy Mi–8-as típusú szállító és egy Mi–24-es harci-helikopter a hajdúhadázi Vay Ádám Kiképzőbázis területe fölött. Az MH 86. Szolnok Helikopterbázis állományába tartozó forgószárnyasok éppen a debreceni lövészdandár katonáinak kiképzését segítették, amikor a baleset megtörtént. A harci-helikopter pilótája rádión összeütközést jelentett, majd mindkét gép eltünt a radarról. A helyszínen tartózkodó külső repülésvezető pedig telefonon felhívta a Veszprémben található Mentéskoordináló Központot és azonnali kutató-menő segítséget kért.

A központ ezt követően rögtön riasztotta a szolnoki bázison 24 órás készenlétben álló kutató-mentő helikoptert, majd a várható sérültek nagy száma miatt – egy érvényes kétoldalú egyezmény értelmében – a román hadsereg légierejének segítségét kérték egészségügyi kiürítés, azaz MEDEVAC feladatokra.

Szerencsére semmiféle valós helikopter baleset nem történt szeptember első napján Hajdúhadház környéken. A fenti szituáció a Cross Landing 2010. névre keresztelt, magyar-román, közös kutató-mentő és MEDEVAC gyakorlat alaphelyzete volt.

Mint azt a honvedelem.hu a helyszínen Daróczi Endre századostól, a kiképzés vezető tisztjétől megtudta: néhány évvel ezelőtt lépett életbe egy kutató-mentő szerződés a Magyar Honvédség és a román haderő között. Ennek értelmében az országok kutató-mentő és MEDEVAC segítséget kérhetnek egymástól, ha a határaik 100–100 kilométeres körzetében olyan légibaleset történik, amely nagy számú sérülttel jár.

A százados hozzátette: a megállapodás szerint, a nemzetek kutató-mentő és egészségügyi szakszemélyzeteinek minden évben szerveznek Cross Landing névre hallgató közös kiképzéseket, amelyeken gyakorolhatják az együttmüködést. Emellett pedig tesztelni lehet az úgynevezett riasztási láncot, vagyis azt, hogy miként valósul meg a határon átívelő segítségkérés.

A gyakorlat első napján, Hajdúhadházon, két magyar helikopter balesetét szimulálták. A honvédségi gyakorlótér felett – egészen pontosan az LHD–14-es számú légtérben – történt katasztrófa következtében a forgószárnyasok kényszerleszállást hajtottak végre, ám eközben többen is súlyos sérüléseket szenvedtek. A veszprémi Mentéskoordináló Központ által kiadott riasztást követően a szolnoki helikopterbázison állomásozó Mi–17-es típusú, kutató-mentő helikopter emelkedett a magasba. A segítség a forgószárnyassal alig fél óra alatt a helyszínre ért, és a szakszemélyzet megkezdhette a megjelölt légtér alatti terület – mintegy 50–60 négyzetkilométer – átvizsgálását.

Szerencsére a balesetet szenvedett gépeket rövid idő alatt megtalálták, és landolás után a kutató-mentő személyzet – a két ejtőernyős, valamint a felcser beosztású katona – azonnal nekiláthatott a sérültek osztályozásának, valamint az elsősegélynyújtásnak. Munkájukat nem könnyítette meg a folyamatosan szakadó eső és a késő őszi időjárásra emlékeztető hideg sem. A balesetben egyébként összesen hatan sérültek meg, akadt köztük súlyos láb, szem, valamint végtagsérülés, valamint életveszélyes állapotban lévő égési sérült is. A sérülteket játszó debreceni katonák „előkészítése” már néhány órával a közös gyakorlat kezdete előtt megkezdődött, a maszkírozás pedig annyira jól sikerült, hogy müsebeiket még a leglátványosabb hollywoodi akció és háborús filmek szereplői is megirigyelhették volna…

Daróczi százados kérdésünkre válaszolva elmondta azt is, hogy a gyakorlatba ezúttal nem vonták be az Országos Mentőszolgálatot és az Országos Katasztrófavédelmi Igazgatóságot. A Cross Landing 2010. alapszituációja szerint a mentősök és a tüzoltók azért nem érkeztek ki a kutató-mentő helikopter megérkezése előtt a helyszínre – mint ahogy az egyébként egy éles helyzetben valószínüsíthető lenne –, mert a honvédségi gyakorlótér közelben közúti tömegbaleset történt, s az ottani sérültek ellátása minden erejüket lekötötte.

Így a helikopter-baleset kárhelyének parancsnoka, a kutató-mentő forgószárnyassal érkezett gép első pilótája lett. Balla Tibor őrnagy koordinálta a mentést, valamint a sérültek ellátását is. Szintén ő fogadta a Romániából érkezett két darab IAR–330M típusú, Super Puma helikoptert. A román hadsereg kutató-mentő forgószárnyasai, a riasztás vételét követően, alig több mint egy óra alatt értek állomáshelyükről, Temesvárról Hajdúhadházra. A gépekkel érkező egészségügyi személyzet még be tudott kapcsolódni a sebesültek ellátásába, majd a két román és az egy magyar helikopter a legközelebbi város, azaz Debrecen repülőterére szállította át a sérülteket, akiket itt adtak át az Országos Mentőszolgálat szakembereinek. A Cross Landing 2010. gyakorlat magyar „felvonása” ezzel a mozzanattal ért véget. Daróczi Endre századostól azonban megtudtuk: a közös kiképzés második napján, a Magyar Honvédség kutató-mentő helikopterének kell átrepülnie Romániába. Vinga nevü település közelében, ugyancsak egy légibaleset sérültjeinek ellátásában kell majd közremüködniük a magyar katonáinak. Várhatóan MEDEVAC feladatokra kérik románok a magyar helikoptert és a rajta tartózkodó személyzetet.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-03-20 09:56:37
Nehéz esztendő vár a honvédségre 2017-ben, ám folytatódnak a megkezdett intézkedések, amelyek az állomány méltóbb megbecsülését célozzák, a fejlesztések pedig rég nem látott tempóban valósulnak meg a következő időszakban. Dr. Benkő Tibor vezérezredessel, a Honvéd Vezérkar főnökével tekintettünk előre az idei esztendőt illetően.
2017-03-17 11:56:28
A magyar katonák eddig is bebizonyították, hogy tudásban, felkészültségben bármikor felveszik a versenyt más nemzetbeli bajtársaikkal – köszönt el az ENSZ Ciprusi Békefenntartó Misszió (UNFICYP) magyar kontingens 41. váltásának tagjaitól dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka.
2017-03-14 11:36:54
Mindkét kontingens katonái tisztességgel és becsülettel helytálltak − jelentette ki Huszár János vezérőrnagy, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka március 13-án, hétfőn Tatán, az MH Iraki Kiképzés Biztosító Kontingens (MH IKBK) harmadik, valamint az MH KFOR Kontingens tizenötödik váltásának visszafogadó ünnepségén.
2017-03-13 15:40:22
A német védelmi minisztérium a napokban döntést hozott arról, hogy az amerikai Northrop Grumman vállalattól MQ-4C Triton típusú pilóta nélküli repülőeszközöket vásárol. A Tritonok leszállítása 2025 után kezdődik meg.
2017-03-10 11:38:40
2017. február 27-én levegőbe emelkedett a legújabb kínai felderítő és csapásmérő feladatokra is alkalmas Wing-Loong II típusú drón. A pilóta nélküli repülőgép összesen 31 percet töltött a levegőben.
2017-03-09 10:16:04
Az INS Viraat repülőgép-hordozó után az Indiai Haditengerészet újabb ikonikus, szovjet gyártmányú eszközétől válik meg a közeljövőben, ugyanis március 29-én az INS Rajali légibázison elbúcsúztatják a Tu-142M nagy hatótávolságú tengerészeti felderítő repülőgépeket.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 28., 13:54
18 évvel ezelőtt, vagyis 1999. március 27-én hadtörténelmi jelentőségű esemény történt a NATO Szerbia elleni akciója során. A légvédelemnek sikerült megsemmisítenie az amerikai légierő egyik F-117A Nighthawk „lopakodó” bombázóját.
2017. 03. 27., 09:55
1968 elejétől az észak-vietnami légvédelem új taktikát kezdett alkalmazni az amerikai repülőgépek ellen azzal, hogy a támadó kötelékekre több tüzelőállás indított rakétát.
2017. 03. 24., 09:09

Magyar-amerikai közös kiképzés

Háromnapos közös kézi lőfegyvergyakorlaton vett részt a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár kijelölt állománya, illetve az amerikai 10. páncélos felderítőezred 4. zászlóaljának „Apache” százada a szomódi lőtéren.
2017. 03. 23., 09:31
Hét Bács-Kiskun megyei katona is tagja az ENSZ ciprusi békefenntartó missziója következő váltásának. Valamennyien a kecskeméti repülőbázison dolgoznak, egy év külszolgálatot vállaltak.