2017. 03. 26.
Emánuel
: 309 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hadiipari mérföldkövek 2010-ben 1. rész

Art of WAR  |  2011-01-11 11:17:00

A mögöttünk álló, 2010. év nem igazán kényeztette el a hadiipar újdonságai iránt rajongókat jelentős katonai fejlesztésekkel, különleges eseményekkel. Hiányérzetünk elsősorban a világot megrázó gazdasági válság miatt lehet, aminek hatására sok, korábban megfogalmazott tervet kellett a sarokba dobni. Mindezek ellenére az elmúlt évben is voltak olyan események, amelyek felkeltették a téma iránt érdeklődők figyelmét, ezek közül szemezgetett egy orosz lap, amit most megosztunk Olvasóinkkal.

Az első orosz ötödik generációs

 

A 2010-es év, egy már régóta várt eseménnyel kezdődött – január 29-én levegőbe emelkedett az orosz ötödik generációs repülőgép, a PAK FA (Front Légierő Perspektivikus Repülő-komplexuma) prototípusa. A tesztrepülésnek a Komszomolszk-na-Amure-i repülőgépgyár területén található repülőtér adott otthont. A gép első repülése Szergej Bogdanov érdemes berepülő-pilóta irányításával 47 percet töltött levegőben, és azt leszállás után sikeresnek nevezték. Napjainkban is folynak a PAK FA (T-50) prototípusának tesztrepülései, és a tervek szerint immár ez év elején a második prototípusnak is csatlakoznia kell a tesztsorozathoz. A közelmúltban új „besorolást” kapott a repülőgép, a jelenlegi megnevezése PAK FA/MI - Front Légierő Perspektivikus Repülő-komplexuma/Többfunkciós Vadászrepülőgép. A repülőgép technikai adatai titkosak, hivatalosan annyit közöltek mindössze, hogy a gép magas intelligenciájú pilótakabinnal fog rendelkezni, valamint a fel- és leszállás végrehajtásához mindössze 300-400 méteres pályára van szüksége.

A Szuhoj cég tervei szerint 2011-2012-ben lezajlanak a gép tesztjei, majd 2013-ban az orosz védelmi minisztérium 10 gépet vásárol, amelyeken az orosz légierő fogja a teszteket végrehajtani. A T-50 tesztjeinek első szakasza 213-ban fejeződik be. A gépek beszerzésére az orosz fegyveres erőkre vonatkozó, 2011-2020 között végrehajtásra kerülő kormányprogram ad lehetőséget. A tíz kísérleti gép megvásárlása mellett 2016-tól az orosz védelmi minisztérium további hatvan repülőgép beszerzését tervezi. Az orosz védelmi miniszter helyettese, Vlagyimir Popovkin úgy nyilatkozott, hogy az orosz légierőnek száz T-50 típusú repülőgépre van szüksége.

 

További információk a gépről: Amit ma az orosz ötödik generációs vadászrepülőgépről tudni lehet

 

A T-50 alapjain készül az indiai ötödik generációs repülőgép, az FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft - Ötödik Generációs Vadászrepülőgép). A szerződést az orosz és indiai felek 2010. december 21-én írták alá. Az indiai légierő a tervek szerint 250 FGFA repülőgépet vásárol, 25 milliárd dollár értékben.

 

A második orosz ötödik generációs

 

2010 májusában az „Oroszország Helikopterei” holding vezérigazgatója, Andrej Sibitov nyilatkozta, hogy Oroszország az elkövetkező néhány év alatt kifejleszti ötödik generációs, csapásmérő helikopterét. Sibitov a helikopter technikai adatairól nem nyilatkozott, de megerősítette, hogy „a cég aktívan dolgozik az ötödik generációs harci helikopter koncepcióján”. Mindössze talán egy hónappal ezelőtt a Mil tervezőiroda főkonstruktora, a vezérigazgató első helyettese, Alekszej Szamuszenko beszélt arról, hogy a helikopter fejlesztése gyakorlatilag 2011-ben veszi kezdetét. Szamuszenko elmondása szerint jelenleg a tudományos kutatómunka kezdetéről beszélhetünk, amely meghatározza az elvárásokat, majd ezután kezdődhet a prototípus fejlesztése. A munkában részt vesz a Kamov tervezőiroda is, amely a koaxiális rotor-vezérlésü helikopterek gyártásában jeleskedik. Szamuszenko azt is elmondta, hogy az új harci helikopterrel szemben támasztott követelmények az elkövetkező 10-15 évre tervezett védelmi koncepció alapján kerülnek meghatározásra.

 

Mi-28N negyedik generációs harci helikopter

A követelményekkel kapcsolatban konkrétumok nem ismertek, azonban ezek között valószínüleg szerepelni fognak a következők: nagy repülési sebesség, függőleges felszállás, tüzkibocsátás lehetősége fedezékből, 24 órás, minden időjárási körülmények közötti bevethetőség, felderítő rendszer megléte, megnövelt túlélőképesség, alacsony zajkibocsátás.

A Mil tervezőiroda főkonstruktora szerint az új helikopter függőleges sebessége elérheti a 250-300 km/h-t, míg a vízszintes sebessége a 450-500 km/h sebességet. Ezen kívül a helikoptert mesterséges intelligenciával is ellátják, ami – ahogy fogalmaztak – rugalmasságot biztosít a pilóta számára.

További információk a tervvel kapcsolatban nem kerültek nyilvánosságra, így az sem, hogy a 2011-2020 közötti időszakra vonatkozó, a fegyveres erők fejlesztésére irányuló kormányprogram tartalmazza-e a fejlesztés finanszírozási feltételeit.

 

Ekranoplan

 

Az elmúlt év májusában vált ismertté az, hogy Oroszország kész megújítani az ekranoplan (kétéltü jármü) gyártását. A hírt az Alekszejev nevét viselő központi tervezőiroda vezetője jelentette be, amely tervezőiroda, mint a „Kaszpi-tengeri Szörny”, a gigantikus méretü kétéltü jármü (felszálló tömege 544 tonna) megalkotója vált ismertté. Az Alekszejev iroda vezérigazgatója. Szergej Platonov elmondta, hogy a felhatalmazást megkapták Oroszország kormányától a munkálatok felélesztésére, az orosz ekranoplanok sorozatgyártása 2015 után kezdődhet meg.

2010-2011-ben a projekt beindításával kapcsolatos munkákat fogják végrehajtani, és 2012-től kezdődik el a második, sokkal hosszabb időszaka a munkáknak. Ebben az etapban kerül sor a tervező munkákra, amelynek eredményeképpen kifejlesztenek egy „megfelelően nagyméretü ekranoplant”. Platonov nyilatkozata szerint az első etapban Oroszország 50, 100 és 600 tonna vízkiszorítású ekranoplanokat fog építeni.

2010. december közepén Szergej Ivanov, miniszterelnök helyettes úgy nyilatkozott, hogy a 2011-2020 közötti kormányprogram védelmi kiadásokra tervezett kiadásai nem veszik figyelembe az ekranoplanok építését.

Repülőgépek esetében leszállás közben a repülőgépre ható felhajtóerő – a fesztávval megegyező távolságra a talajtól – hirtelen megnő, ezt nevezi a terminológia ground effect-nek. Ezt az aerodinamikai jelenséget (párnahatás) használják ki az ekranoplanok- mindig a gorund effect zónában hajtják végre repüléseiket, közvetlenül a víz- vagy a földfelszín felett. Mindezen tulajdonságok mellett az ekranpolanokat elsősorban vízfelszín feletti repülésekre használják, mivel az a földfelszínhez viszonyítva egyenletesebb. Más hadihajóktól, mint pl. légpárnás-, vagy szárnyashajók elsősorban nagyobb sebességével különbözik, ami elérheti a 460 km/n sebességet is.

 

A Szovjetunióban 1957-ben kezdődött az ekranoplanok építése, és egészen az 1990-es évek elejéig tartott. A több mint 30 év alatt mintegy 30 ilyen gépet építettek. Az 1960-as években az Alekszejev tervezőiroda a Kaszpi-tengeren építette meg és kísérletezett egy monumentális ekranoplannal, amit a nyugati titkosszolgálatok egyszerüen „Kaszpi-tengeri Szörnynek” neveztek el.

Az ekranoplan fesztávolsága 37,6 m, hossza kb. 100 m, maximális felszálló tömege 544 tonna. 1980-ban a prototípus balesetet szenvedett és elsüllyedt, aminek eredményeképpen a projektet leállították. A legismertebb szovjet ekranoplanok közé tartozott a szállító-deszant „Orlenok” (Sasfiók), valamint a „Luny” (Héja) csapásmérő-rakétahordozó – amit az 1990-es években vontak ki a Fekete-tengeri flotta állományából.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-03-13 15:40:22
A német védelmi minisztérium a napokban döntést hozott arról, hogy az amerikai Northrop Grumman vállalattól MQ-4C Triton típusú pilóta nélküli repülőeszközöket vásárol. A Tritonok leszállítása 2025 után kezdődik meg.
2017-03-10 11:38:40
2017. február 27-én levegőbe emelkedett a legújabb kínai felderítő és csapásmérő feladatokra is alkalmas Wing-Loong II típusú drón. A pilóta nélküli repülőgép összesen 31 percet töltött a levegőben.
2017-03-14 11:36:54
Mindkét kontingens katonái tisztességgel és becsülettel helytálltak − jelentette ki Huszár János vezérőrnagy, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka március 13-án, hétfőn Tatán, az MH Iraki Kiképzés Biztosító Kontingens (MH IKBK) harmadik, valamint az MH KFOR Kontingens tizenötödik váltásának visszafogadó ünnepségén.
2017-03-09 10:16:04
Az INS Viraat repülőgép-hordozó után az Indiai Haditengerészet újabb ikonikus, szovjet gyártmányú eszközétől válik meg a közeljövőben, ugyanis március 29-én az INS Rajali légibázison elbúcsúztatják a Tu-142M nagy hatótávolságú tengerészeti felderítő repülőgépeket.
2017-03-08 15:10:24
Indiai küldöttség tárgyalt a Novoszibirszki Légijármű-javító Üzemben (NARZ) február végén. Az előzetes tárgyalások pontosítása után szerződést írtak alá a gyárral, melynek értelmében 30 darab Mi-17-1V helikopter nagyjavítására kerül sor.
2017-03-07 10:33:32
Komoly képességnövekedést jelent az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred számára az MBDA Mistral légvédelmi rakétarendszer továbbfejlesztése. Új generációs rakéták és kamerarendszerek érkeztek Győrbe, de a fejlődés még csak most kezdődik el igazán.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 24., 09:09

Magyar-amerikai közös kiképzés

Háromnapos közös kézi lőfegyvergyakorlaton vett részt a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár kijelölt állománya, illetve az amerikai 10. páncélos felderítőezred 4. zászlóaljának „Apache” százada a szomódi lőtéren.
2017. 03. 23., 09:31
Hét Bács-Kiskun megyei katona is tagja az ENSZ ciprusi békefenntartó missziója következő váltásának. Valamennyien a kecskeméti repülőbázison dolgoznak, egy év külszolgálatot vállaltak.
2017. 03. 16., 11:39
A magyar katonák eddig is bebizonyították, hogy tudásban, felkészültségben bármikor felveszik a versenyt más nemzetbeli bajtársaikkal.
2017. 03. 14., 11:01
A bukaresti szociálliberális kormány hatályon kívül fogja helyezni az előző szakértői kabinet holland hadihajók beszerzéséről szóló határozatát.

  JETfly Magazin

A mai napon landolt az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis betonján a Magyar Honvédség által vásárolt két darab Zlin Z-242L típusú, kétüléses kiképző repülőgép.