2017. 06. 25.
Vilmos
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hadiipari mérföldkövek 2010-ben 1. rész

Art of WAR  |  2011-01-11 11:17:00

A mögöttünk álló, 2010. év nem igazán kényeztette el a hadiipar újdonságai iránt rajongókat jelentős katonai fejlesztésekkel, különleges eseményekkel. Hiányérzetünk elsősorban a világot megrázó gazdasági válság miatt lehet, aminek hatására sok, korábban megfogalmazott tervet kellett a sarokba dobni. Mindezek ellenére az elmúlt évben is voltak olyan események, amelyek felkeltették a téma iránt érdeklődők figyelmét, ezek közül szemezgetett egy orosz lap, amit most megosztunk Olvasóinkkal.

Az első orosz ötödik generációs

 

A 2010-es év, egy már régóta várt eseménnyel kezdődött – január 29-én levegőbe emelkedett az orosz ötödik generációs repülőgép, a PAK FA (Front Légierő Perspektivikus Repülő-komplexuma) prototípusa. A tesztrepülésnek a Komszomolszk-na-Amure-i repülőgépgyár területén található repülőtér adott otthont. A gép első repülése Szergej Bogdanov érdemes berepülő-pilóta irányításával 47 percet töltött levegőben, és azt leszállás után sikeresnek nevezték. Napjainkban is folynak a PAK FA (T-50) prototípusának tesztrepülései, és a tervek szerint immár ez év elején a második prototípusnak is csatlakoznia kell a tesztsorozathoz. A közelmúltban új „besorolást” kapott a repülőgép, a jelenlegi megnevezése PAK FA/MI - Front Légierő Perspektivikus Repülő-komplexuma/Többfunkciós Vadászrepülőgép. A repülőgép technikai adatai titkosak, hivatalosan annyit közöltek mindössze, hogy a gép magas intelligenciájú pilótakabinnal fog rendelkezni, valamint a fel- és leszállás végrehajtásához mindössze 300-400 méteres pályára van szüksége.

A Szuhoj cég tervei szerint 2011-2012-ben lezajlanak a gép tesztjei, majd 2013-ban az orosz védelmi minisztérium 10 gépet vásárol, amelyeken az orosz légierő fogja a teszteket végrehajtani. A T-50 tesztjeinek első szakasza 213-ban fejeződik be. A gépek beszerzésére az orosz fegyveres erőkre vonatkozó, 2011-2020 között végrehajtásra kerülő kormányprogram ad lehetőséget. A tíz kísérleti gép megvásárlása mellett 2016-tól az orosz védelmi minisztérium további hatvan repülőgép beszerzését tervezi. Az orosz védelmi miniszter helyettese, Vlagyimir Popovkin úgy nyilatkozott, hogy az orosz légierőnek száz T-50 típusú repülőgépre van szüksége.

 

További információk a gépről: Amit ma az orosz ötödik generációs vadászrepülőgépről tudni lehet

 

A T-50 alapjain készül az indiai ötödik generációs repülőgép, az FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft - Ötödik Generációs Vadászrepülőgép). A szerződést az orosz és indiai felek 2010. december 21-én írták alá. Az indiai légierő a tervek szerint 250 FGFA repülőgépet vásárol, 25 milliárd dollár értékben.

 

A második orosz ötödik generációs

 

2010 májusában az „Oroszország Helikopterei” holding vezérigazgatója, Andrej Sibitov nyilatkozta, hogy Oroszország az elkövetkező néhány év alatt kifejleszti ötödik generációs, csapásmérő helikopterét. Sibitov a helikopter technikai adatairól nem nyilatkozott, de megerősítette, hogy „a cég aktívan dolgozik az ötödik generációs harci helikopter koncepcióján”. Mindössze talán egy hónappal ezelőtt a Mil tervezőiroda főkonstruktora, a vezérigazgató első helyettese, Alekszej Szamuszenko beszélt arról, hogy a helikopter fejlesztése gyakorlatilag 2011-ben veszi kezdetét. Szamuszenko elmondása szerint jelenleg a tudományos kutatómunka kezdetéről beszélhetünk, amely meghatározza az elvárásokat, majd ezután kezdődhet a prototípus fejlesztése. A munkában részt vesz a Kamov tervezőiroda is, amely a koaxiális rotor-vezérlésü helikopterek gyártásában jeleskedik. Szamuszenko azt is elmondta, hogy az új harci helikopterrel szemben támasztott követelmények az elkövetkező 10-15 évre tervezett védelmi koncepció alapján kerülnek meghatározásra.

 

Mi-28N negyedik generációs harci helikopter

A követelményekkel kapcsolatban konkrétumok nem ismertek, azonban ezek között valószínüleg szerepelni fognak a következők: nagy repülési sebesség, függőleges felszállás, tüzkibocsátás lehetősége fedezékből, 24 órás, minden időjárási körülmények közötti bevethetőség, felderítő rendszer megléte, megnövelt túlélőképesség, alacsony zajkibocsátás.

A Mil tervezőiroda főkonstruktora szerint az új helikopter függőleges sebessége elérheti a 250-300 km/h-t, míg a vízszintes sebessége a 450-500 km/h sebességet. Ezen kívül a helikoptert mesterséges intelligenciával is ellátják, ami – ahogy fogalmaztak – rugalmasságot biztosít a pilóta számára.

További információk a tervvel kapcsolatban nem kerültek nyilvánosságra, így az sem, hogy a 2011-2020 közötti időszakra vonatkozó, a fegyveres erők fejlesztésére irányuló kormányprogram tartalmazza-e a fejlesztés finanszírozási feltételeit.

 

Ekranoplan

 

Az elmúlt év májusában vált ismertté az, hogy Oroszország kész megújítani az ekranoplan (kétéltü jármü) gyártását. A hírt az Alekszejev nevét viselő központi tervezőiroda vezetője jelentette be, amely tervezőiroda, mint a „Kaszpi-tengeri Szörny”, a gigantikus méretü kétéltü jármü (felszálló tömege 544 tonna) megalkotója vált ismertté. Az Alekszejev iroda vezérigazgatója. Szergej Platonov elmondta, hogy a felhatalmazást megkapták Oroszország kormányától a munkálatok felélesztésére, az orosz ekranoplanok sorozatgyártása 2015 után kezdődhet meg.

2010-2011-ben a projekt beindításával kapcsolatos munkákat fogják végrehajtani, és 2012-től kezdődik el a második, sokkal hosszabb időszaka a munkáknak. Ebben az etapban kerül sor a tervező munkákra, amelynek eredményeképpen kifejlesztenek egy „megfelelően nagyméretü ekranoplant”. Platonov nyilatkozata szerint az első etapban Oroszország 50, 100 és 600 tonna vízkiszorítású ekranoplanokat fog építeni.

2010. december közepén Szergej Ivanov, miniszterelnök helyettes úgy nyilatkozott, hogy a 2011-2020 közötti kormányprogram védelmi kiadásokra tervezett kiadásai nem veszik figyelembe az ekranoplanok építését.

Repülőgépek esetében leszállás közben a repülőgépre ható felhajtóerő – a fesztávval megegyező távolságra a talajtól – hirtelen megnő, ezt nevezi a terminológia ground effect-nek. Ezt az aerodinamikai jelenséget (párnahatás) használják ki az ekranoplanok- mindig a gorund effect zónában hajtják végre repüléseiket, közvetlenül a víz- vagy a földfelszín felett. Mindezen tulajdonságok mellett az ekranpolanokat elsősorban vízfelszín feletti repülésekre használják, mivel az a földfelszínhez viszonyítva egyenletesebb. Más hadihajóktól, mint pl. légpárnás-, vagy szárnyashajók elsősorban nagyobb sebességével különbözik, ami elérheti a 460 km/n sebességet is.

 

A Szovjetunióban 1957-ben kezdődött az ekranoplanok építése, és egészen az 1990-es évek elejéig tartott. A több mint 30 év alatt mintegy 30 ilyen gépet építettek. Az 1960-as években az Alekszejev tervezőiroda a Kaszpi-tengeren építette meg és kísérletezett egy monumentális ekranoplannal, amit a nyugati titkosszolgálatok egyszerüen „Kaszpi-tengeri Szörnynek” neveztek el.

Az ekranoplan fesztávolsága 37,6 m, hossza kb. 100 m, maximális felszálló tömege 544 tonna. 1980-ban a prototípus balesetet szenvedett és elsüllyedt, aminek eredményeképpen a projektet leállították. A legismertebb szovjet ekranoplanok közé tartozott a szállító-deszant „Orlenok” (Sasfiók), valamint a „Luny” (Héja) csapásmérő-rakétahordozó – amit az 1990-es években vontak ki a Fekete-tengeri flotta állományából.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-15 10:11:21
A tajvani kormány a napokban ingyen és bérmentve 2 darab UH-1H típusú forgószárnyast adott át Burkina Faso-nak. Az ünnepélyes átadáson részt vett a Tajvani Légierő parancsnoka, Wang Shin-Lung altábornagy is, aki épp az országban tartózkodott.
2017-06-14 10:37:40
Európai és magyar szempontból egyaránt fontos döntés a honvédség iraki szerepvállalásának meghosszabbítása és kibővítése, a 2018-as honvédelmi költségvetésből pedig a katonák illetményének emelésére és fejlesztésekre egyaránt jut forrás – mondta Vargha Tamás, a honvédelmi tárca parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes június 13-án, Budapesten.
2017-06-13 09:40:32
Műveleti készenlétet jelentett az MH Légi Tanácsadó Csoport. A helikoptervezetők, fedélzeti technikusok és repülő-műszaki kiszolgáló személyzet tagjai május közepén érkeztek meg afganisztáni állomáshelyükre.
2017-06-12 16:15:51
A napokban a szaúdi weboldalak arról számoltak be, hogy a Szaúd-Arábiai Nemzeti Gárda 2017. június 4-én átvehette az első AH-6i Little Bird típusú könnyű-harci helikoptereit. A típus az országban az AH-6SA nevet kapja majd meg.
2017-06-07 12:44:12
A napokban az East Pendulum weboldal tette közzé, hogy több mint két év várakozás után, az AVIC kínai állami repülőgépgyártó vállalat megkezdte az új, turbólégcsavaros Y-30 névre keresztelt katonai teherszállító repülőgép fejlesztési programját.
2017-06-06 09:54:37
Kéthetes harckocsizó altiszti szakmai tanfolyamot tartott az MH Altiszti Akadémia a „nullaponti” lő- és gyakorlótéren május végén. Érdekesség, hogy a tanfolyam részeként lefolytatott harckocsiparancsnok-képzésre tizenhárom esztendeje nem volt példa az akadémián, illetve jogelőd szervezeteinél.
2017-06-01 10:10:00
1941. december 10-én délután, miközben még mindig vastag fekete füst gomolygott Pearl Harbor tengerészeti támaszpontja felett, a Maláj-félsziget partjainak közelében, a HMS Prince of Wales csatahajó és kísérője a veterán HMS Repulse csatacirkáló élethalálharcát vívta a rájuk támadó, több tucatnyi japán bombázó és torpedóvető repülőgéppel.
   MÁSOK ÍRTÁK
Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis harmadik alkalommal szervezte meg a nyári Honvédelmi Tábort.
2017. 06. 21., 15:33
A Magyar Honvédség szervezeteinek hajtó-, kenő- és karbantartó anyagokkal, üzemanyag-technikai eszközökkel, hűtőfolyadékkal történő ellátásáért az MH Anyagellátó Raktárbázis hetényegyházi bázisparancsnoksága a felelős.
2017. 06. 21., 15:30
A kecskeméti születésű Ács Arnold Bence fiatalon kezdett oroszul tanulni. Egyetemistaként már önkéntes­ volt Oroszországban, ahová­ azóta is rendszeresen vissza­jár. A Don-kanyarban a magyar hadsereg emlé­keit kutatja.
2017. 06. 16., 14:01
Elismeréssel köszöntötte az afgán hadsereg légierejének kiképzését végző RSM egyéni tanácsadó csoport tizenegy fős váltását újra Szolnokon Kiss Róbert ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis törzsfőnöke.

  JETfly Magazin

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.