2017. 01. 24. kedd
Timót
: 310 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hadiipari mérföldkövek 2010-ben 2. rész

Art of WAR  |  2011-01-17 09:27:00

2010. évi összefoglalónk első részében három orosz érdekeltségű eseményről számoltunk be. A világ más részein – elsősorban az Egyesült Államokban ‑ is történtek azonban olyan események, amelyekről összeállításunkban mindenképpen említést kell tennünk. Összeállításunk két részében igyekeztünk a véleményünk szerint legjelentősebbeket kiemelni, az olyanokat, amelyek hallatán méltán kapták fel fejüket a haditechnika megszállottjai.

225 nap a Föld körül

2010. április 22-én az Egyesült Államok légiereje földkörüli pályára állította X-37B típusú pilótanélküli repülőgépét, amely automata üzemmódban végrehajtott repülése után december 3-án tért vissza a Földre. Richard W. McKinney, a védelmi minisztérium magas rangú tagja elmondta, hogy az X-37B ürrepülőgépnek köszönhetően az Egyesült Államok légiereje olyan képességek birtokába jutott, amelynek segítségével berendezéseket képesek a világürbe juttatni, kísérleteket végezni ott, majd az eszközöket visszajuttatni a Földre. Az X-37B burkolata a repülés során hét sérülést szenvedett ürszeméttel történt ütközés miatt, illetve a leszállás végrehajtása során a főfutó egy kereke megsérült.

Az X–37 Advanced Technology Demonstrator (Fejlett Technológia-Demonstrátor) kísérleti ürrepülőgép, melyet a Boeing cég fejleszt és épít, eredetileg a DARPA (Fejlett Védelmi Kutatási Tervek Ügynöksége) és a NASA (X–37A), majd később az Egyesült Államok légiereje megrendelésére, az X-40 ürrepülőgép alapjain.

Az X-37B leszállás utáni ellenőrzése

Az X–37B-t eredetileg egy ürrepülőgép segítségével állították volna földkörüli pályára, de ezt a tervet a Columbia ürsikló katasztrófája miatt felül kellett bírálniuk. Az ürrepülőgép áttervezése mellett döntöttek, így azt egy Atlas V 501 rakéta állította pályára. A Boeing és az amerikai légierő a következő X-37B felbocsátást 2011 tavaszára tervezi.

Az Egyesült Államok története során első ízben hajtott végre sikeres automata üzemmódban végrehajtott repülést és leszállást pilótanélküli ürrepülőgéppel. Ez a repülés szintén elsőnek nevezhető a szovjet „Buran” ürrepülőgép 1988. november 15-ei fellövése óta. A Buran szovjet pilótanélküli ürrepülőgépet Bajkonurból egy „Energia” hordozó-rakéta állította pályára. A szovjet ürrepülőgép 205 perces repülése alatt kétszer kerülte meg a Földet, majd teljesen automata üzemmódon végrehajtotta a leszállást.

Hiperszonikus sebesség

2010. május 26-án került sor az Egyesült Államokban az X-51A Waverider hiperszonikus rakéta első kísérleti repülésére. A specialisták véleménye szerint a kísérleti repülés „95%-ban volt sikeres”, mivel a repülés során az irányító központ elvesztette a rakéta feletti kontrolt, a rakéta instabillá vált, aminek következményeként a szakemberek kénytelenek voltak beindítani az önmegsemmisítést. A meghibásodás pontos oka még nem ismert. A repülés során a Waverider elérte az 5 Mach sebességet. A meghibásodás ellenére sikeresnek nevezhető az X-51A tesztrepülése, mivel annak célja a hajtómü müködésének ellenőrzése volt és nem a rakéta minden rendszerének tesztje. Az Egyesült Államok légiereje arról egyelőre nem nyilatkozott, mikor kerül sor a hiperszonikus rakéta, következő kísérleti repülésére.

Az X-51A tesztrepülésének szimulációja

A Boeing cég az egy új, hiperszonikus rakéta fejlesztését is tervezi, amely az X-51A+ típusjelet kapja, és a munkálatok azok után kezdődhetnek meg, hogy az X-51A sikeresen teljesíti az összes tesztet.

Az X-51A+ szuperszonikus rakétát gyors célazonosító és megsemmisítő berendezésekkel látják el, valamint az új rakétát képessé teszik repülési pályájának éles megváltoztatására és a levegőben való tájékozódásra.

Többmilliárdos tranzakció

2010 őszén Szaúd-Arábia összesen mintegy 60 milliárd dollár értékben rendelt fegyvereket és haditechnikai eszközöket az Egyesült Államoktól. Ez a tranzakció, lévén a Kongresszus áldását adta rá, az USA történetének legnagyobb fegyvereladása. A 60 milliárd dolláros csomag többek között 70 darab Boeing AH-64D Apache Longbow Block III típusú helikoptert és 84 darab Boeing F-15SA Strike Eagle típusú vadászrepülőgépet is tartalmaz. Ezen kívül Szaúd-Arábia fegyvereket, hajtómüveket, fedélzeti lokátorokat (AN/APG-63(v)3) kap a helikopterekhez és vadászgépekhez.

Boeing AH-64D Apache Longbow

A megrendelés tartalmaz még 72 darab Sikorsky UH-60M Black Hawk szállító, 36 darab Boeing AH-6i Little Bird könnyü, felderítő, valamint 12 darab MD-530F típusú kiképző helikoptert is.

Minden haditechnikai eszköz a legújabb modifikáció szerint készül, és azokba a legújabb verziójú hajtómüvek, felderítő- és önvédelmi rendszerek, kommunikációs berendezések kerülnek beépítésre. A megrendelésnek köszönhetően az amerikai cégek az elkövetkező 15-20 évre elegendő munkát tudhatnak magukénak.

A megrendeléssel kapcsolatban meg kell említeni, hogy az Egyesült Államok Kongresszusa a szerződés néhány pontját „blokkolhatja” átengedve azt Izraelnek, amely ország az USA legbefolyásosabb partnere az Irán elleni kérdésben. Korábban Izrael kormánya erősen tiltakozott az ilyen mértékü haditechnikai eszközeladás ellen Szaúd-Arábia számára, mivel úgy vélte felborul a térségben az erőegyensúly. Ezzel együtt a Pentagon véleménye szerint a Perzsa-öböl térségében Szaúd-Arábia az Egyesült Államok legfőbb szövetségese.

A felsorolást, a hadiiparra is kiható gazdasági világválság ellenére folytathatnánk. Megemlíthetnék a Bulava rakéta tesztsorozatát, amely a sok sikertelen kísérlet ellenére végre sikeres indításon van túl, de ide kívánkozik az Egyesült Államokban futó Electromagnetic Railgun INP (INP, Innovative Naval Prototype) tesztsorozat, amely legutóbbi kísérletekor, 2010. december 10-én 33 megajoule energiájú „lövést” produkált. A cél egy 64 MJ energiájú railgun megalkotása.

Időközben 2011-ben is megtörtént az év első jelentős haditechnikai eseménye; 2011. január 11-én, Robert Gates amerikai védelmi miniszter hivatalos kínai látogatása idején, levegőbe emelkedett a J-20 típusjelzésü kínai, ötödik generációs vadászrepülőgép.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
2017-01-11 12:14:03
A szerb védelmi és belügyminisztérium a napokban szerződést kötött az európai Airbus Helicopers vállalattal 9 darab H-145M típusú forgószárnyas vásárlásáról. Korábban, még 2016. októberben a felek már aláírtak egy memorandumot az ügyben.
2017-01-03 09:02:46
Az Olasz Királyi Haditengerészet a II. világháború kitörésének idején a negyedik legnagyobbnak számított a világon, amely rombolók, nehéz és könnyűcirkálók mellett, modernizált és rendkívül korszerű, vadonatúj csatahajókat is arzenáljában tudhatott.
2016-12-27 20:13:51
Dr. Koller József ezredessel, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis megbízott parancsnokával az elmúlt időszak helyi tapasztalatainak összegzése mellett áttekintettük a megvalósításra váró jelentősebb terveket, fejlesztéseket is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 23., 09:48
2016 novemberében nem kevesebb, mint 464 darab, új gyártású T-90MSz közepes harckocsit rendelt az indiai kormány Oroszországtól, 2 milliárd dollárért.
2017. 01. 18., 11:24
Afganisztáni egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt kollégáitól köszönt el január 16-án, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka nevében dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka.
2017. 01. 12., 09:18

Tűzszerészek és hadihajósok – 2016.

Tragikus és szomorú évként vonul be 2016 az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred történetébe.
2017. 01. 11., 10:55
Az orosz haditengerészet zászlóshajója a 60 ezer tonnás Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó első alkalommal került éles harci bevetésre.

  JETfly Magazin