2017. 04. 26. szerda
Ervin
: 312 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az afganisztáni hadszíntér legjelentősebb kapujának üzemeltetői

Art of WAR  |  2011-02-03 14:22:34

A végéhez közeledik a Kabuli Nemzetközi Repülőteret (Kabul International Airport – KAIA) irányító magyar katonai kontingens második váltásának missziója. A magyarok 2010. szeptember 21-én vették át a repülőtér irányítását, s e tevékenységet április 1-jén fejezik be. Az elkövetkező hetekben szeretnénk bemutatni a KAIA fontosabb szervezeti elemeit. Ezúttal a Légi Műveleti Csoporttal (AIR OPS) ismertetjük meg Olvasóinkat. Írásunk első része.

A Légi Müveleti Csoport kulcsfontosságú feladatot lát el az ISAF KAIA kötelékében. A csoport Jenei Barna alezredes vezetésével biztosítja a repülések alapvető kiszolgálását. A Légi Müveleti Csoport alárendeltségébe a Légiforgalmi Irányító Részleg, a Meteorológiai Részleg, Utas és Áruforgalmi Részleg, a Repülőtéri Tüzoltó Részleg, Repülőgép Előtéri Kiszolgálási Részleg, a Repülésbiztonsági Iroda, valamint a Légi Müveleti Részleg tartozik. A napi üzemeltetés és a repülőtéri forgalom zavartalan biztosítása a fő feladata a csoportban dolgozóknak.

Welcome to Kabul

Az állandóan változó forgalmi helyzet függvényében gyors döntésekre és koordinált feladatmegoldásra van szükség. A csoportban több magyar katona is szolgálatot teljesít, hiszen a csoport irányítása a vezető nemzet egyik fő feladata.

A csoporton belül müködik  a Légi Müveleti Részleg, ahol nagy részben ugyancsak a vezető nemzet katonái dolgoznak, vezetőjük Banka László őrnagy. Mint elmondta: a részleg a földi védelmi irányító központtal együtt, az egyik épület alagsorában kialakított hadmüveleti teremben van elhelyezve. Ennek nagy előnye, hogy a közös elhelyezés meggyorsítja az információáramlást és a közvetlen koordinációt tesz lehetővé a két részleg között. Rendkívüli nagy hátránya ugyanakkor az, hogy a munkaterületet csak kamerákon keresztül figyelhetik meg, ami bonyolítja a munkát.

KAIA

Banka őrnagy hozzátette: a részleg vezetése és irányítása mindig a vezető nemzet feladata, a beosztásokat más nemzetekkel együtt közösen töltik be. Összlétszámuk tíz fő. A magyar főtiszt helyettese egy román őrnagy, mellettük magyar, cseh, török tisztek és tiszthelyettesek alkotják a „Parking Masterek” igazi multinacionális csapatát. A szolgálat folyamatos 24 órás, az állomány napi három váltásban dolgozik.

„Amilyen kicsi a csapat, olyan nagy a ránk eső feladat” – mondta az őrnagy, hozzátéve: Légi Müveleti Részleg felelős a kabuli repülőtérre érkező összes ISAF katonai légi forgalom koordinálásáért, az érkezési engedélyek kiadásáért, valamint a munkaterületen a müveletek irányításáért és ellenőrzéséért. Felelősségünk az ISAF apronra (az apron az úgynevezett forgalmi előtér, a repülőtér azon része, ahol a légi jármüvek ki-, és berakodása, az utasok ki-, és beszállása valamint a gépek kiszolgálása történik), valamint az ide érkező ISAF repülőjáratokra terjed ki. Az ISAF apron rendeltetése a csapatok és anyagok folyamatos áramlásának a biztosítása. „Ebben az értelemben az afganisztáni hadszíntér egyik legjelentősebb kapujának az üzemeltetői vagyunk” – emelte ki Banka őrnagy.

A részlegvezető hozzátette: a szolgálatot folyamatosan két katona látja el, repülős szleng szerint „bal ülésesnek”, és „jobb ülésesnek” nevezik e pozíciókat. A bal üléses feladata a benyújtott érkezési kérelmek feldolgozása, koordinálása és ez alapján a napi parkoltatási terv elkészítése. Ez a terv tartalmazza – több napra előre – a repülőgépek várható érkezési és indulási idejét, parkolási pozícióját, milyen szállítmányt hoznak, illetve visznek és milyen földi kiszolgálást igényelnek. A munka nagyfokú összpontosítást és rengeteg koordinációt igényel, e-mailben és telefonon egyaránt. Ezen felül a bal üléses aktívan segíti a jobb üléses munkáját.

Boeing B-747 USA

A jobb üléses feladata, hogy a parkoltatási terv alapján a napi tevékenységet irányítsa az apronon. Rádiókapcsolatot tart fenn az érkező repülőgépekkel, a tervezett parkolási pozícióba irányítja őket, koordinálja a légi szállítmányok ki-, és berakodását, az utasok ki-, és beszállítását, az üzemanyag feltöltést és egyéb földi kiszolgálási tevékenységeket.

„Ahogy az örök érvényü katonai mondás tartja: egy haditerv – így a parkoltatási terv sem – sohasem éli túl az ellenséggel való első találkozást ezért ez a munka gyors helyzetfelismerést, nagyfokú improvizációs készséget és figyelemmegosztást kíván, ennek értelmében, ebben a pozícióban általában légiforgalmi irányítók ülnek” – fogalmazott Banka László őrnagy. Az irányításuk alatt álló munkaterületen egy időben számos stratégiai valamint közepes szállítógép számára van hely. Ezen felül a fennmaradó helyeket helikopterekkel és kisebb repülőgépekkel lehet feltölteni.

Természetesen a gépeket – a méret és a feladat alapján – számtalan variációban lehet elhelyezni. Általában egy pozíciót fenntartanak a sebesültszállító gépek fogadására; ezekre a gépekre sajnos erre elég sürün szükség is van. „A sebesültszállító gépek érkezése mindig tudatosítja az emberben hogy valójában hadszíntéren van, még ha azt a tábor védett környezetén belül a saját bőrén közvetlenül nem is tapasztalja” – mondta a részlegvezető, akitől megtudtuk azt is, hogy az apronon előforduló civil és katonai géptípusok igen színes összképet mutatnak és nem egy van köztük, ami megdobogtatja a repülős ember szívét.

Rendszeresen megfordulnak a repülőtéren a B–747 „Jumbo Jet” különböző típusváltozatai, amelyek igencsak impozáns látványt nyújtanak, de egy begördülő C5 Galaxy vagy AN–124 Ruszlán mellett szinte eltörpülnek. Szintén gyakran előfordulnak a különböző nemzetiségü C–17-es (köztük a magyar felségjelü, Pápáról érkező) Globemaster és IL–76 repülőgépek.

Antonov An-124 Ruslan

A közepes szállítógépek közül a C–130 Herkules a leggyakoribb vendég, de ennek orosz megfelelője az AN–12 Cub is gyakran előfordul a kabuli repülőtéren. Ezen kívül a merevszárnyúakat még a kisebb Learjet, Beechcraft és Cessna típusok képviselik. A forgószárnyasok közül az UH–60 Blackhawk fordul elő leggyakrabban de a CH–47 Chinook, vagy a Mi–8 Hip helikoptercsalád különböző típusváltozatai sem számítanak ritkaságnak. Néha igazi kuriózumok is megfordulnak itt, mint az AH–64 Apache harci helikopterek, a V–22 Osprey billenőrotoros gépek, vagy éppen a világ legnagyobb helikoptere a Mi–26 Halo.

A részlegvezető végezetül néhány számot említett, mégpedig azért, hogy mindenki jól érzékelhesse e feladat nagyságát. A kabuli repülőtér forgalma évről-évre növekszik. A 2006-hoz képest 2010-re megduplázódott a forgalom, és meghaladta a Ferihegyi repülőtér forgalmát. Az ISAF-be irányuló légi teherforgalom mennyisége jóval felülmúlja a ferihegyit, a katonai utasforgalom pedig több százezer főre tehető. A repülőtér stratégiai fekvése, az ISAF parancsnokságok és a kormányhivatalok közelsége miatt jelentős feladat még a kiemelten fontos személyek utazásának a biztosítása. Megfordult már a repülőtéren az afgán elnök, az amerikai alelnök, a brit miniszterelnök, a magyar honvédelmi miniszter valamint számtalan egyéb magas rangú katonai és polgári személyiség is – tudtuk meg Banka László őrnagytól.

(Folytatjuk!)

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-12 11:12:52
A fehérorosz Belta hírügynökség a napokban tette közzé, hogy 2017. április 7-én újabb Mi-8MTV-5 típusú forgószárnyasokat vehetett át az ország légiereje. A helikopterek a Macsulisah légibázisra érkezek, összesen 6 példány.
2017-04-19 10:02:21
2017. február 3-án az Egyesült Államok tengerészetének hajóregiszteréből törölték az USS Enterprise-t, azaz becenevén a Big-E-t.
2017-04-05 09:24:10
A NATO-tag Lengyelország – földrajzi fekvésénél és történelménél fogva – jogosan tekint aggodalommal keleti határain túlra. Az észak-atlanti szövetség és Oroszország szembenállása egyre fokozódik, s ennek megfelelően a lengyel védelmi képesség, így a légvédelem erősítése sem maradhat el.
2017-04-04 09:15:03
Nem sok idejük lesz a Bakony természeti szépségeit csodálni az MH Bakony Harckiképző Központ katonáinak az idén sem, mert a sűrű tavalyi évhez képest 2017-ben tovább emelkedik a központ kezelésében lévő lő- és gyakorlótereken a különféle kiképzési napok száma.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 26., 11:39
Látogatás a besti Museum Wings of Liberation-ban.
2017. 04. 25., 09:56
A USS Tang nevű amerikai tengeralattjáró 1943-ban merült először a víz alá, és a második világháború végéig csaknem húsz japán hajót süllyesztett el.
2017. 04. 24., 10:13
A volt NDK és NSZK határán található múzeum galériája, Németország, 2017. április.
2017. 04. 21., 09:51
Fontos követelmény lesz a radartendernél az olcsó működtetés, a rádióelektronikai fedés és a felderíthetőség csökkentése is.

  JETfly Magazin

Az Amerikai Haditengerészet feloldotta a Boeing T-45 Goshawk kiképzőgépekre elrendelt repülési tilalmat, ám bizonyos korlátozásokkal, mivel a fedélzeti oxigénellátó rendszer (Onboard Oxygen Generation System - OBOGS) vizsgálata még folytatódik.