2017. 02. 26.
: 309 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Senki repülőtere

Art of WAR  |  2011-02-28 12:00:00

A feszültség szinte tapintható volt az eligazító teremben. Tapasztalt pilóták, navigátorok és technikusok üldögéltek ott mindannyian, ám a kiszivárgott hírek szerint ez a küldetés még a legjobbakat is komoly próbatétel elé állítja majd… Tzanakos, az 52-144-es jelzetű, Nord 2501-es Noratlas szállító repülőgép pilótája egykedvűen nézett maga elé. Technikusa és másodpilótája, Tsouris és Lavranos halkan beszélgetve találgatták az esetleges lehetőségeket. Moutsatsos, a navigátor ugyancsak némán meredt maga elé, mint aki még mindig nem hinné el a történteket.

1974-ben történt, Cipruson... Derült égből egy óriási villám… 1974-et írunk. Július 13-án a görögországi katonai junta által támogatott ciprusi görög katonatisztek, államcsínyt kíséreltek meg az érsek-elnök Makariosz ellen. Ciprust akarták egyesíteni Görögországgal. Válaszlépésként Törökország – többek között a török etnikum védelmére hivatkozva – komoly hadmozdulatokba kezdett, hogy megszállja a sziget északi harmadát. Döbbenetes. A navigátor maga is értesült arról, hogy az invázió során a török légierő alig két napja, a nicosiai nemzetközi repülőtéren megsemmisítette a Ciprus Airways két utasszállító repülőgépét, egy Hawker-Siddeley Trident 1E-t és egy Trident 2E típust. Mindkét gép még a repülőtér aszfaltján állt.

A Parancsnok – mert mindenki csak így hívta a szikár férfit – óramü pontossággal jelent meg az eligazítóban. Csak azok olvashattak arcából, akik több éve szolgáltak már vele itt, a légierő krétai Souda Bay bázisán.

1974-ben történt, Cipruson... „Küldetésünk szigorúan titkos. Húsz Noratlas és tíz C-47-es Dakota száll fel, fedélzeten az 1. Különleges Müveleti Zászlóaljjal és teljes felszerelésével. Úti cél: a nicosiai repülőtér. Segítünk a Ciprusi Nemzeti Gárda erőinek a harcokban. Alacsonyan repülnek. Vadászgép kíséret nincs. Teljes rádiócsend. Minimális fények. A gépek nem is láthatják egymást. Kirakják a szállítmányt és utána azonnal irány Souda Bay. A reptér ciprusi erői tudnak az érkezésükről. Készüljenek. Az első felszállás időpontja: 22.30. További felszállások öt percenként. Az út oda mintegy két óra. A hadmüvelet fedőneve: Niké” – darálta a Parancsnok.

Tzanatos elfintorodott. Kissé cinikusnak találta, hogy ezt a rendkívül kockázatos hadmüveletet épp a győzelem istennőjének neve fémjelzi. Pontosan tudta ugyanis: a ciprusi légteret a török légierő felügyeli. Ha felfedezik őket, az egyenlő a biztos halállal.

Már elmúlt éjfél, amikor a Parancsnok tehetetlen dühében íróasztalára csapott. Az első öt gép már felszállt, amikor a főparancsnokságról új, egymásnak részben ellentmondó parancsok érkeztek. A bizonytalanság miatt néhány gép jelentős csúszással tudott csak felszállni, míg végül az utolsó parancs szerint a küldetést végleg lefújták. A felszerelés legnagyobb részét szállító Dakoták és öt Noratlas a bázison maradtak – míg az első tizenöt gép már elindult Ciprus felé…

1974-ben történt, Cipruson... A „Niké 8” - Tzanakos gépe - tizenöt és húsz méter közötti magasságban repült a Földközi–tenger felett. Mind a négyen pontosan tudták: amellett, hogy nem kötelékben és vadászgép kíséret nélkül repültek, a harcok miatt semmiféle földi navigációs segítségre sem számíthattak. Maradt a sötétség és a meglepetés ereje. Ritkán szóltak egymáshoz, minden idegszálukkal a repülésre koncentráltak. Nem hibázhattak.

„Fényeket látok” – szólalt meg egyszerre Tsouris. A sötétben vöröses-narancsos fénypontok látszódtak. „A Troodos – hegy lángjai. A bombázások miatt tüzek gyulladtak ki” –  azonosította a rendelkezésre álló információk alapján a fényeket a navigátor. Kisvártatva már a szárazföld fölé értek és egyre közeledett a repülőtér, amikor lentről tüzet nyitottak a gépre.

A legénység megdermedt, hiszen arról volt szó, hogy a ciprusiak tudják, hogy jönnek… mindenesetre megkezdték a leszállást, amikor a jobb szárny kisebb találatot kapott. Kétségbeesésükben felkapcsolták a külső fényeket, hátha felismerik őket, ám a tüzérségi tüz nem gyengült. Megkezdték a leszállást. Az egyik Noratlas lángoló roncsait pillantották meg és a leszállópályán egy másik gép is lángolt.

1974-ben történt, Cipruson... A „Niké 8” a szerencsének köszönhetően mégis le tudott szállni és miután kirakta a „rakományt”, azonnal ismét a levegőbe emelkedett. Visszafelé sem fedezték fel őket, ám az üzemanyag csak Rodoszig volt elég, így ott szálltak le. K ét nap múlva a Parancsnok újabb eligazításon tájékoztatta őket a hadmüveletről. Beszámolt a küldetés közben érkezett felsőbb parancsokról, valamint arról is, hogy a ciprusiak török gépeknek hitték a Noratlasokat, mivel – kideríthetetlen okok miatt – őket nem tájékoztatták erről a hadmüveletről.

Mivel Görögország hivatalosan nem állt harcban Törökországgal, ezért a nicosiai repülőtéren maradt görög gépek roncsait teljesen megsemmisítették. Harminchárom katona és két Noratlas veszett oda. Hála azonban az időben érkezett segítségnek, a törökök nem tudták elfoglalni a repülőteret, így az végül a kanadai ENSZ-erők felügyelete alá kerülhetett.

A nicosiai repülőtér a harcok óta a senki repülőterévé vált. Néhány részét ugyan az UNFICYP-misszió katonái használják, ám igazából Niké, a győzelem istennőjének sajátos emlékmüve.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-02-15 11:16:13
Az Nigériai Légierő vezetése a napokban jelentette be, hogy a brazil kormány jóváhagyta, hogy az Embraer Defence and Security Limited vállalat közreműködésével, A-29 Super Tucano típusú könnyű-támadó repülőgépet vásároljanak.
2017-02-08 09:16:55
A második világháború vérzivataros évei után pár hónappal, 1946. február 6-án Bay Zoltán és tudóscsoportja hatalmas horderejű bejelentést tett. Radarjelek segítségével sikerült megmérniük a Föld-Hold távolságot, ezzel megalapozva a modern rádiócsillagászatot.
2017-02-06 14:26:51
Az Orosz Fekete-tengeri Flotta tengeralattjáró-elhárító korvettjéről adtak le lövéseket az Ukrán Haditengerészet An-26-osára – a teherszállító éppen az ogyesszai gázmezők partmenti területe fölött repült.
2017-02-02 12:05:53
Február 3-án lesz a hivatalos búcsúztatása a világ első nukleáris meghajtású repülőgép-hordozójának, az USS Enterprise-nak. A hordozó kulcsfontosságú szereplője volt több fontos eseménynek, így az 1962-es kubai rakétaválságnak, de a részt vett az iraki és az afganisztáni missziókban is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 24., 16:39
Kiképzésre, felderítésre, a határőrizeti munkát segítő megfigyelésre, szükség esetén árvízi helyzet felmérésére is bevethetők lesznek a Magyar Honvédség új, rövidesen hadrendbe álló ZLIN típusú repülőgépei.
2017. 02. 21., 14:16
A fegyverkereskedelem a hidegháború óta nem látott szintre emelkedett a legutóbbi öt évben a világban.
2017. 02. 15., 09:29
Napjaink folyamatosan változó világában is a régi értékek, így a bajtársiasság, a bátorság, az önfeláldozás, a közösségért való kiállás a legfőbb katonai erények – fogalmazott dr. Simicskó István honvédelmi miniszter február 14-én, Budapesten, a haderő éves értékelő és feladatszabó vezetői értekezletén.
2017. 02. 13., 09:37
Amikor minden veszni látszott, Ernest E. Evans sorhajóhadnagy teljes gőzzel a japán flottára rontott.

  JETfly Magazin