2017. 02. 22. szerda
: 308 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A 08-as „kajla” feltámadása

Art of WAR  |  2011-07-04 12:05:00

Magyarországon – általában – szomorú sors vár a kiöregedett vadászrepülőgépekre. Ameddig lehet, a „kannibalizmus” jegyében kiépítik belőlük a használható alkatrészeket, majd átkerülnek a „Jurasic Parkba”, ahol a nyár forrósága, az őszi esők és a téli fagyok kikezdik a legkeményebb acélt is. Július 2-án, a repülő műszaki katonák napján egy régi MiG-23-asnak mégis megadatott a feltámadás!

A 08-as „kajla” feltámadásaA változtatható szárnynyilazású szovjet vadászgépek 1979-ben érkeztek a Magyar Néphadsereg pápai repülőterére. A pilóták gyorsan megszerették a MiG-21-eshez képest jobb paraméterekkel rendelkező - hamar megkapta a becenevét is - „Kajlát”. Az akkori „vadászgép dizájnnak” megfelelően a 23-asok teflonszürkék voltak, erre került fel a Varsói Szerződésben nekünk kiosztott vörös csillag - fehér kör - zöld kör felségjel.

A típus hazai pályafutását a sok sikeres elfogás, éleslövészet mellett néhány tragédia is beárnyékolta. Két pilóta – Störk József és Cseporán Mihály - életét a katapultülés megmentette, de Bakó Ferenc, Reinhardt Róbert, Soproni Károly, Mizsei Mihály és Katovics Balázs már csak az égi kötelék tagjaként szemlélhette, hogy az egykori bajtársak és az utódok egy különlegesen becsomagolt szerkezet köré gyülnek július első szombatján, a pápai repülőtéren.

Az avatásra váró „müalkotás” 1979. szeptember harmadikán landolt először Pápán, október 11-én fejezték be a berepülését, hogy az 1. század – majd évekkel később Sámán század – repülőgépeként szolgáljon éjjel és nappal. 2195 felszállás, azaz 1461 óra és 13 perc repülés után 1995 februárjában hunytak ki utoljára a leállított hajtómü lángjai. Következett a veterán korszak, melyből a repülő-müszakiak összefogása 16 év után ébresztette fel.

Festése akkor már a bulgáriai nagyjavításokat követő „magyaros” terepszín volt, amelyet a 16 év „csillaggarázs” kellően megkoptatott. Szorgos és szakértő kezek varázsolták vissza fiatalos külsejét, ismét csillogtak a rakétaindító sínek és a Pitot-cső.

A 08-as „kajla” feltámadásaA „feltámadásra” több száz egykori pilóta és müszaki katona gyült össze, hogy régi fényében láthassa az egykori harcostársat. Simon Róbert és az ÉG KATONÁI csapata méltó ünnepséget szervezett a 08-asnak.

A hivatalos köszöntők – Sáfár Albert ezredes az MH Összhaderőnemi Parancsnokság hadmüveleti főnöke, Varga Imre, egykori századparancsnok és Domonkos Miklós ezredes, a bázis parancsnoka szavai – után Szolyák Sándor őrnagy, a müszaki század egykori parancsnoka adott engedélyt a gondos női kezek által vart takaró leemelésére. És ahogy régi fényében kibukkant a 23-as karcsú törzse a lepel alól, mint a szobrok avatásánál szokás felcsattant a taps! A hangszórókból régen hallott parancsszavak, engedélykérések, a felpörgő turbina semmihez sem hasonlítható hangja festette alá a ceremóniát.

A meglepetés ezután következett! Az utolsó felszállás két főszereplője újra átélhette 1995. február 23-át. Magasdi György – akkor főtörzsőrmester – ellenőrizte a gép szerkezeti elemeit, és jelentette Szolyák őrnagynak, hogy a 08-as repülésre kész! A müszaki század parancsnoka Cseporán Mihály alezredessel aláírta a gép repülési naplóját, és a pilóta elindult a kabinba. De ezúttal már elmaradt a szokásos bekötözés és rendszerellenőrzés, mindössze Csepi sisakja és egy koszorú került elő az ülésből, melyet a két egykori főszereplő az orrfutóhoz helyezett.

A régi bajtársak sok anekdotával színesített múltidézése után az esemény résztvevői megtekinthették a bázis mostani büszkeségeit a C-17-eseket. Majd az ÉG KATONÁINAK immár negyedik pápai találkozója közös vacsorával ért véget.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-02-08 09:16:55
A második világháború vérzivataros évei után pár hónappal, 1946. február 6-án Bay Zoltán és tudóscsoportja hatalmas horderejű bejelentést tett. Radarjelek segítségével sikerült megmérniük a Föld-Hold távolságot, ezzel megalapozva a modern rádiócsillagászatot.
2017-02-06 14:26:51
Az Orosz Fekete-tengeri Flotta tengeralattjáró-elhárító korvettjéről adtak le lövéseket az Ukrán Haditengerészet An-26-osára – a teherszállító éppen az ogyesszai gázmezők partmenti területe fölött repült.
2017-02-02 12:05:53
Február 3-án lesz a hivatalos búcsúztatása a világ első nukleáris meghajtású repülőgép-hordozójának, az USS Enterprise-nak. A hordozó kulcsfontosságú szereplője volt több fontos eseménynek, így az 1962-es kubai rakétaválságnak, de a részt vett az iraki és az afganisztáni missziókban is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 21., 14:16
A fegyverkereskedelem a hidegháború óta nem látott szintre emelkedett a legutóbbi öt évben a világban.
2017. 02. 15., 09:29
Napjaink folyamatosan változó világában is a régi értékek, így a bajtársiasság, a bátorság, az önfeláldozás, a közösségért való kiállás a legfőbb katonai erények – fogalmazott dr. Simicskó István honvédelmi miniszter február 14-én, Budapesten, a haderő éves értékelő és feladatszabó vezetői értekezletén.
2017. 02. 13., 09:37
Amikor minden veszni látszott, Ernest E. Evans sorhajóhadnagy teljes gőzzel a japán flottára rontott.
2017. 02. 10., 09:20
Nincs is olyan messze határainktól a legközelebbi nukleáris támaszpont.

  JETfly Magazin

Az Air&Cosmos újság a napokban tette közzé a hírt, miszerint rövidesen múzeumba kerülnek az A320-as, az A340-es és az A380-as utasszállító repülőgépek prototípusai.