2017. 01. 20. péntek
Fábián, Sebestyén
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A 08-as „kajla” feltámadása

Art of WAR  |  2011-07-04 12:05:00

Magyarországon – általában – szomorú sors vár a kiöregedett vadászrepülőgépekre. Ameddig lehet, a „kannibalizmus” jegyében kiépítik belőlük a használható alkatrészeket, majd átkerülnek a „Jurasic Parkba”, ahol a nyár forrósága, az őszi esők és a téli fagyok kikezdik a legkeményebb acélt is. Július 2-án, a repülő műszaki katonák napján egy régi MiG-23-asnak mégis megadatott a feltámadás!

A 08-as „kajla” feltámadásaA változtatható szárnynyilazású szovjet vadászgépek 1979-ben érkeztek a Magyar Néphadsereg pápai repülőterére. A pilóták gyorsan megszerették a MiG-21-eshez képest jobb paraméterekkel rendelkező - hamar megkapta a becenevét is - „Kajlát”. Az akkori „vadászgép dizájnnak” megfelelően a 23-asok teflonszürkék voltak, erre került fel a Varsói Szerződésben nekünk kiosztott vörös csillag - fehér kör - zöld kör felségjel.

A típus hazai pályafutását a sok sikeres elfogás, éleslövészet mellett néhány tragédia is beárnyékolta. Két pilóta – Störk József és Cseporán Mihály - életét a katapultülés megmentette, de Bakó Ferenc, Reinhardt Róbert, Soproni Károly, Mizsei Mihály és Katovics Balázs már csak az égi kötelék tagjaként szemlélhette, hogy az egykori bajtársak és az utódok egy különlegesen becsomagolt szerkezet köré gyülnek július első szombatján, a pápai repülőtéren.

Az avatásra váró „müalkotás” 1979. szeptember harmadikán landolt először Pápán, október 11-én fejezték be a berepülését, hogy az 1. század – majd évekkel később Sámán század – repülőgépeként szolgáljon éjjel és nappal. 2195 felszállás, azaz 1461 óra és 13 perc repülés után 1995 februárjában hunytak ki utoljára a leállított hajtómü lángjai. Következett a veterán korszak, melyből a repülő-müszakiak összefogása 16 év után ébresztette fel.

Festése akkor már a bulgáriai nagyjavításokat követő „magyaros” terepszín volt, amelyet a 16 év „csillaggarázs” kellően megkoptatott. Szorgos és szakértő kezek varázsolták vissza fiatalos külsejét, ismét csillogtak a rakétaindító sínek és a Pitot-cső.

A 08-as „kajla” feltámadásaA „feltámadásra” több száz egykori pilóta és müszaki katona gyült össze, hogy régi fényében láthassa az egykori harcostársat. Simon Róbert és az ÉG KATONÁI csapata méltó ünnepséget szervezett a 08-asnak.

A hivatalos köszöntők – Sáfár Albert ezredes az MH Összhaderőnemi Parancsnokság hadmüveleti főnöke, Varga Imre, egykori századparancsnok és Domonkos Miklós ezredes, a bázis parancsnoka szavai – után Szolyák Sándor őrnagy, a müszaki század egykori parancsnoka adott engedélyt a gondos női kezek által vart takaró leemelésére. És ahogy régi fényében kibukkant a 23-as karcsú törzse a lepel alól, mint a szobrok avatásánál szokás felcsattant a taps! A hangszórókból régen hallott parancsszavak, engedélykérések, a felpörgő turbina semmihez sem hasonlítható hangja festette alá a ceremóniát.

A meglepetés ezután következett! Az utolsó felszállás két főszereplője újra átélhette 1995. február 23-át. Magasdi György – akkor főtörzsőrmester – ellenőrizte a gép szerkezeti elemeit, és jelentette Szolyák őrnagynak, hogy a 08-as repülésre kész! A müszaki század parancsnoka Cseporán Mihály alezredessel aláírta a gép repülési naplóját, és a pilóta elindult a kabinba. De ezúttal már elmaradt a szokásos bekötözés és rendszerellenőrzés, mindössze Csepi sisakja és egy koszorú került elő az ülésből, melyet a két egykori főszereplő az orrfutóhoz helyezett.

A régi bajtársak sok anekdotával színesített múltidézése után az esemény résztvevői megtekinthették a bázis mostani büszkeségeit a C-17-eseket. Majd az ÉG KATONÁINAK immár negyedik pápai találkozója közös vacsorával ért véget.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
2017-01-11 12:14:03
A szerb védelmi és belügyminisztérium a napokban szerződést kötött az európai Airbus Helicopers vállalattal 9 darab H-145M típusú forgószárnyas vásárlásáról. Korábban, még 2016. októberben a felek már aláírtak egy memorandumot az ügyben.
2017-01-03 09:02:46
Az Olasz Királyi Haditengerészet a II. világháború kitörésének idején a negyedik legnagyobbnak számított a világon, amely rombolók, nehéz és könnyűcirkálók mellett, modernizált és rendkívül korszerű, vadonatúj csatahajókat is arzenáljában tudhatott.
2016-12-27 20:13:51
Dr. Koller József ezredessel, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis megbízott parancsnokával az elmúlt időszak helyi tapasztalatainak összegzése mellett áttekintettük a megvalósításra váró jelentősebb terveket, fejlesztéseket is.
2016-12-21 12:32:39
A Brit Hadsereg létrehozott egy új kiképző csoportot, amely célja az újonnan kialakítandó „Csapásmérő Dandárok” harci alkalmazási elveinek kidolgozása lesz. Az új szervezeti egységek a General Dynamics Ajax harcjármű-családjának eszközeivel lesznek felszerelve.
2016-12-14 09:46:41
Sikerrel zárult a török fejlesztésű légvédelmi rakétarendszer tesztlövészete. A török illetőségű Roketsan és Aselsan védelemipari vállalatok által kifejlesztett és gyártott Hisar-O közepes magasságú légvédelmi rakétarendszerrel 100 százalékos sikerrel hajtották végre az első tesztindítást a törökországi Aksaray tartományban.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 18., 11:24
Afganisztáni egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt kollégáitól köszönt el január 16-án, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka nevében dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka.
2017. 01. 12., 09:18

Tűzszerészek és hadihajósok – 2016.

Tragikus és szomorú évként vonul be 2016 az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred történetébe.
2017. 01. 11., 10:55
Az orosz haditengerészet zászlóshajója a 60 ezer tonnás Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó első alkalommal került éles harci bevetésre.
2017. 01. 09., 12:27

A nagy hidegben is helytállnak a katonák a határon

  JETfly Magazin

Az Olasz Légierő aláírta a szerződést a Leonardo konszernnel, így megkezdődhet az első 5 darab Alenia Aermacchi M-345-ös kiképzőgép gyártása a berendelt 45 darabos tételből.