2017. 06. 24. szombat
Iván
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Por előttem, por utánam - egy igazi hadművelet

Art of WAR  |  2011-10-04 14:09:49

A Magyar Honvédség Tartományi Újjáépítési Csoportja (MH PRT) egy kétnapos feladat keretén belül, október első két napján olyan távoli járásba jutott el, ahol az elmúlt évben magyar katona nem járt.

Tala wa Barfak távoli járásnak számít Baghlan tartományban, ahová az út - és terepviszonyok miatt igen sokára lehet eljutni. Érdemesebb több napra tervezni a feladatokat, így történt ez most is a „OP Fulcrum 2011” müvelet előkészítésekor. Az út tervezése nem történt másként, mint ahogy a katonai müveletek megtervezésénél szokásos. A feladatok számbavétele, az időrend összeállítása, a résztvevők körének meghatározása, és az információk begyüjtése a környékről, mindezek ismeretében lehetett csak a menet oszlopot összeállítani és felmálházni a jármüveket. Nem a szokásos számú jármüvekkel történt a megindulás, mert a menetoszlop több mint kétszáz méter hosszúra nyúlt. A jármüvek többsége az US haderőtől kölcsönbe kapott HMMWV típusú jármüvek voltak.

Por előttem, por utánam - egy igazi hadmüvelet

Az út kisebb része müút, de a nagyobbik szakasza javított talajút minőségü tele apró kővel, na meg a por. Ezen a szakaszon volt az a rész, amelyet az erős tavaszi áradás elmosott és járhatatlanná tette az utat. Az amerikai hadsereg pénzügyi támogatásának és USAID szakemberei közremüködésének köszönhetően felújításra és augusztus végére átadásra került ez a három kilométeres szakasz, annak érdekében, hogy a térségben lakók eljuthassanak a járás központjába, Pol-e Khumriba.

Por előttem, por utánam - egy igazi hadmüvelet

A feladat célja volt a PRT által végrehajtandó CIMIC projektek azonosítása és helyszíni felmérése, értékelésre való előkészítése. A helyszínre érkezést követően a PRT CIMIC és PSYOPS részlegébe tartozó két Összekötő csoport megkezdte a helyi kormányzati szervekkel való találkozók végrehajtását, illetve a beérkezett kérelmek alapján tervezett lehetséges projekt helyszínek felmérését. Tala wa Barfak járásból számos kérelem érkezett az utóbbi időben a PRT-hoz helyi kormányzati épületek, oktatási létesítmények építésére, illetve felújítására. A járás Baghlan tartomány legelmaradottabb területei közé tartozik, ahol többséget alkotnak az egykori mongol hódítók leszármazottai, a hazarák. A hazara etnikum az elmúlt évtizedekben sokat szenvedett az egymást követő politikai rendszerek alatt faji és vallási diszkrimináció miatt.  Afganisztán központi, hegyvidéki része (Hazaradzsat) is a többséget alkotó hazara népcsoportról kapta elnevezését, amelynek északkeleti részén található Tala wa Barfak járás. A régió nem részesült kormányzati és ISAF által végrehajtott fejlesztésekben olyan mértékben, mint a tartomány más területei.

Por előttem, por utánam - egy igazi hadmüvelet

Mialatt az Összekötő csoportok az Őr- és Biztosító század kijelölt erőivel a feladataikat hajtották végre, a müveleti erők egy része, az MH PRT parancsnokának Dr. Ruszin Romulusz ezredes irányítása mellett elfoglalta az előretolt müveleti bázist (Forward Operation Base – FOB), ahonnan irányította a CIMIC szakfeladatot ellátó erőket. Az Összekötő csoportok állománya az első napra kitüzött feladatok eredményes teljesítését követően visszatért az FOB-ra, ahol nyugvásbiztosítás mellett éjszakáztak.

Por előttem, por utánam - egy igazi hadmüvelet

Másnap a feladatban résztvevő erők egy oszlopban haladtak Wado-völgy bejáratáig, ahol a két Összekötő csoport megkezdte a tervezett feladatok végrehajtását. Az egyik oszlop a Wado településen található iskolát látogatta meg, ahol ideiglenes osztályteremként alkalmazható iskolasátrakat és tanszereket adtak át, valamint felmérték az iskola állapotát. A másik Összekötő csoport a biztosító erőkkel továbbhaladt Shutor Jangal településre, ahol egy középtávú fejlesztés keretében megvalósítandó híd előzetes felmérését valósították meg, valamint a helyi vezetőkkel tárgyaltak a projekt kivitelezésének egyes kérdéseiről.

Por előttem, por utánam - egy igazi hadmüvelet

Az eredményes tárgyalást követően az erők Shutor Jangal területén találkoztak, ahonnan egy oszlopban megkezdték a menetet Camp Pannoniába az MH PRT bázisára. A feladat során számos nehézséggel kellett megküzdeni a résztvevő katonáknak. Az egyik a nagy távolság volt, Tala település mintegy 120km távolságban fekszik Pol-e Khomritól, de ebből mindösszesen 60 kilométer a szilárd burkolatú út, így a távolság leküzdéséhez a hosszúra nyúlt menetoszlopnak hat és fél órára volt szüksége.

Por előttem, por utánam - egy igazi hadmüvelet

A PRT kis alegységei közé tartozik a UAV pilóta nélküli repülő eszközt müködtető csoport. Feladata volt a menetek megkezdése előtt a légi felderítés, és a készenlét biztosítása a nyugvás alatt. A csoport müködése kiemelkedő az előző PRT-khoz képest, mert több reptetést hajtottak végre ez idáig, mint elődeik. A müveletre való felkészülés kapcsán a rendszeresített számítógépes programmal szimulációs repülést hajtottak végre a tervezett útvonal mentén. A terep előzetes értékelése fontos, hiszen a magas hegyek nagyban tudják befolyásolni a repülés menetét. A légi felderítés adatai továbbításra és kiértékelésre kerültek, amelyet a parancsnok a döntéseinél figyelembe vett. Szerencsére a környező területeken nem volt olyan csoportosulás, ellenséges tevékenység, ami miatt a müveletet meg kellett volna szakítani. A csoport felkészültségének köszönhetően, nem volt meghibásodás, pedig a terep nehézségei, a szél kiszámíthatatlansága, mind befolyásolta a repülő eszköz eredményességét. A UAV biztosításának köszönhetően a terep valós idejü felderítése és a friss információi nagyban hozzájárult a müvelet sikeres végrehajtásához.

Por előttem, por utánam - egy igazi hadmüvelet

A parancsnok kezében egy másik légi felderítő repülő eszköz is volt, ez pedig a német légierő HERON típusú UAV eszköze. Ezen támogatást a PRT TACP (Tactical Air Control Party ) csapata igényelte meg az RC North –tól. A HERON képes akár egy napig is a levegőben maradni és az előre megadott koordináták alatt lévő területről képet továbbítani még éjszaka is. A nyugvás biztosítása és a másnapi út felderítése volt a feladata, ami a JTAC-ken ( Joint Terminal Attack Controller ) keresztül volt biztosítva. Az összeköttetés felvétele rádión történt. Az adott koordináta elérésekor a kezelő részére más koordináta is megadásra került, de az onnan érkező adatok is a biztonságos helyzetet tükrözték. A menet során a légi támogatást az amerikai szárazföldi haderejének 1 számú lég-lovas hadosztályának kettő AH-64 Apache típusú helikoptere biztosította. Megjelenésükkor az oszlopba lévők, de különösen a parancsnok érezte úgy, hogy ez egy „igazi hadmüvelet”, hiszen az otthoni gyakorlatok alkalmával szintén a légi támogatás kérése és biztosítása alapvető fontosságú a hadmüveletek során. A légi eszközök megjelenése tükrözte igazán az ISAF erőinek jelenlétét a térségbe. A TACP és így a JTAC-k munkájuk kiválóra vizsgázott az előkészítő és végrehajtó fázisban egyaránt. A légtér uralma és földi erő összekötése az együttmüködés csúcsa, ami az adott helyzetben életeket menthet meg.

Por előttem, por utánam - egy igazi hadmüvelet

A müveletbe bevont gépjármü eszközök felkészítésének sikereként könyvelhető el, hogy a technikai eszközök közül a feladat során gyakorlatilag csak kettő eszköznél következett be müszaki meghibásodás. Az egyik HMMWV-nél, amely utánfutót vontatott, fék hiba, a másik HMMWV-nél pedig fék és hütő rendszer meghibásodás történt. A gyors helyzetfelmérés után az FP parancsnoka intézkedett a vontatás megszervezésére. A meghibásodott jármü utánfutóját másik eszközre akasztották, majd a vonóháromszöget alkalmazva tovább folytatták a menetet. Mindkét meghibásodás során a szállító rajparancsnok segítségével a meghibásodott jármüvek akasztása megtörtént, így nem sok időt kellett várakozni. A Pol e Khomri felé vezető úton, a távolság közel két harmadát megtéve jelentkezett egy újabb meghibásodás, váltómü probléma. Mivel az oszlop sebessége jelentősen lelassult, ezért ezt a jármüvet is vontatni kellett táborig. A menet során jelentkező müszaki meghibásodások sorát tovább színesítette, hogy defektet is kapott az egyik HMMWV. A kerékcserét követően már több müszaki probléma nem jelentkezett. A táborba érkezést követően a müszaki meghibásodások kijavítása a javító raj állományának komoly feladatot jelentett, amely az éjszakát is igénybe vette. A rend az, hogy feladat befejezése után át kell vizsgálni az összes igénybe vett jármüvet és a szükséges javításokat el kell végezni, mert másnap a jármüveknek üzemképesnek kell lenniük az újabb bevetésre.

Por előttem, por utánam - egy igazi hadmüvelet

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-15 10:11:21
A tajvani kormány a napokban ingyen és bérmentve 2 darab UH-1H típusú forgószárnyast adott át Burkina Faso-nak. Az ünnepélyes átadáson részt vett a Tajvani Légierő parancsnoka, Wang Shin-Lung altábornagy is, aki épp az országban tartózkodott.
2017-06-14 10:37:40
Európai és magyar szempontból egyaránt fontos döntés a honvédség iraki szerepvállalásának meghosszabbítása és kibővítése, a 2018-as honvédelmi költségvetésből pedig a katonák illetményének emelésére és fejlesztésekre egyaránt jut forrás – mondta Vargha Tamás, a honvédelmi tárca parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes június 13-án, Budapesten.
2017-06-13 09:40:32
Műveleti készenlétet jelentett az MH Légi Tanácsadó Csoport. A helikoptervezetők, fedélzeti technikusok és repülő-műszaki kiszolgáló személyzet tagjai május közepén érkeztek meg afganisztáni állomáshelyükre.
2017-06-12 16:15:51
A napokban a szaúdi weboldalak arról számoltak be, hogy a Szaúd-Arábiai Nemzeti Gárda 2017. június 4-én átvehette az első AH-6i Little Bird típusú könnyű-harci helikoptereit. A típus az országban az AH-6SA nevet kapja majd meg.
2017-06-07 12:44:12
A napokban az East Pendulum weboldal tette közzé, hogy több mint két év várakozás után, az AVIC kínai állami repülőgépgyártó vállalat megkezdte az új, turbólégcsavaros Y-30 névre keresztelt katonai teherszállító repülőgép fejlesztési programját.
2017-06-06 09:54:37
Kéthetes harckocsizó altiszti szakmai tanfolyamot tartott az MH Altiszti Akadémia a „nullaponti” lő- és gyakorlótéren május végén. Érdekesség, hogy a tanfolyam részeként lefolytatott harckocsiparancsnok-képzésre tizenhárom esztendeje nem volt példa az akadémián, illetve jogelőd szervezeteinél.
2017-06-01 10:10:00
1941. december 10-én délután, miközben még mindig vastag fekete füst gomolygott Pearl Harbor tengerészeti támaszpontja felett, a Maláj-félsziget partjainak közelében, a HMS Prince of Wales csatahajó és kísérője a veterán HMS Repulse csatacirkáló élethalálharcát vívta a rájuk támadó, több tucatnyi japán bombázó és torpedóvető repülőgéppel.
   MÁSOK ÍRTÁK
Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis harmadik alkalommal szervezte meg a nyári Honvédelmi Tábort.
2017. 06. 21., 15:33
A Magyar Honvédség szervezeteinek hajtó-, kenő- és karbantartó anyagokkal, üzemanyag-technikai eszközökkel, hűtőfolyadékkal történő ellátásáért az MH Anyagellátó Raktárbázis hetényegyházi bázisparancsnoksága a felelős.
2017. 06. 21., 15:30
A kecskeméti születésű Ács Arnold Bence fiatalon kezdett oroszul tanulni. Egyetemistaként már önkéntes­ volt Oroszországban, ahová­ azóta is rendszeresen vissza­jár. A Don-kanyarban a magyar hadsereg emlé­keit kutatja.
2017. 06. 16., 14:01
Elismeréssel köszöntötte az afgán hadsereg légierejének kiképzését végző RSM egyéni tanácsadó csoport tizenegy fős váltását újra Szolnokon Kiss Róbert ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis törzsfőnöke.

  JETfly Magazin

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.