2017. 02. 24. péntek
: 309 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Azonnal kell dönteni

Art of WAR  |  2011-11-02 11:04:27

Horvát és szlovén szakembereket képeztek október hónapban Veszprémben, az MH Légi Vezetési és Irányítási Központban (MH LVIK). A kilenc külföldi vendég többek között a NATO-ban érvényes rádiólevelezés szabályait, az alkalmazott kódokat és harceljárásokat sajátította el. A különleges kurzus már öt éve folyamatosan működik a „Sziklában”, ez a mostani éppen a huszadik. A tervek szerint a képzésbe a közeljövőben Albánia is bekapcsolódik.

Még a kívülálló számára is egyértelmü, hogy a légi vezetés és irányítás olyan különleges szakterület, amely százszázalékos koncentrációt, magas fokú szakmai tudást és természetesen komoly angol nyelvtudást követel meg a szakemberektől. A légi irányításhoz szükséges képességeket és szaktudást ráadásul nem lehet valamiféle központi NATO-iskolában megszerezni, merthogy ilyen nem létezik.

Légi vezetési képzés Veszprémben

Éppen ezért is különleges, hogy öt évvel ezelőtt hazánk ilyen képzést ajánlott fel a szövetségnek, és érthető, hogy a nemrégiben a szövetséghez csatlakozott országok, mint például Horvátország és Szlovénia azonnal éltek ezzel a lehetőséggel. Persze ezt a felajánlást az a tény tette lehetővé, hogy a szakmájukat részben külföldön (Németországban, illetve az Egyesült Államokban) elsajátító magyar szakemberek az elmúlt tíz évben nagyon komoly szakmai tapasztalatokra és szaktudásra tettek szert. Ezt már két sikeres NATO-ellenőrzés is bizonyítja, ami a szövetség déli régiójában sem gyakori.„Vagyunk olyan szakmai szinten, mint mondjuk a németek, a hollandok, vagy az amerikaiak” – szögezte le Lampert József alezredes, az MH LVIK szimulációs és gyakoroltató központ parancsnoka, aki aztán a mostani tanfolyamról szólva elmondta: a délig tartó elméleti előadásokat napi rendszerességgel gyorsértékelés, majd pedig délután komoly szimulációs gyakorlatok követte.A tanfolyam voltaképpen három különböző kurzusból állt: légtérellenőrzés, légi felderítés, valamint fegyverirányítás és harcvezetés. A fegyverirányítási kurzus az egész légi vezetés és irányítás egyik pillére, a tanfolyam résztvevői itt tanulnak meg tulajdonképpen vadászgépeket irányítani. A légi felderítés szakterülete (azaz a légi jármüvek azonosítása) voltaképpen arra a meglehetősen civilesen megfogalmazott kérdésre ad választ, hogy: „mi folyik a levegőben?” Az egész kurzus csúcsa pedig a harcvezetés: e témakörbe többek között azok az eljárások tartoznak, amelyek béke, illetve krízishelyzetben a különféle fegyverrendszerek bevethetőségének módjait szabályozzák.

Légi vezetési képzés Veszprémben

Lampert József alezredes elmondta, hogy a tanfolyam szimulációs része igen komoly háttérmunkát kíván meg az oktatói állománytól. Minden egyes légi helyzetet a legapróbb részletekig ki kell dolgozni (egy vagy több légi céllal), majd minden egyes bejövő impulzust úgymond be kell játszani a tanulóknak. Akiknek – folytatja a központparancsnok – az adott és folyamatosan változó légi helyzetképre reagálva meg kell tanulniuk azonnal és jól dönteni.„A szimuláció során egyet lehet hibázni. A következőnél azonban az illetőnek haladéktalanul keresnie kell valamilyen másik szakterületet, mert a légi irányításban nincs helye. De ez a képesség azért fejleszthető. A tanfolyam végén, a vizsgák után én objektíven meg szoktam mondani a tanulónak, hogy javaslom-e őt az adott pozícióba, vagy sem” – érzékeltette Lampert József alezredes a „tananyag” súlyát.A képzésben részt vevő horvát és szlovén tisztek elmondták: országaiknak még nincsen elég tapasztalatuk a vadászirányítás terén, ezért rendkívül hasznos számukra a magyarországi lehetőség. A horvát és a szlovén haderő ugyanazokat az irányítási rendszereket (ASOC, MASE) használja, mint a Magyar Honvédség, s mivel véleményük szerint a „magyarok a legjobb tanárok”, ezért biztos, hogy a tanfolyam végére mindannyian megtanulnak majd pontosan és azonnal dönteni.

JAS-39EBS-HU

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-02-15 11:16:13
Az Nigériai Légierő vezetése a napokban jelentette be, hogy a brazil kormány jóváhagyta, hogy az Embraer Defence and Security Limited vállalat közreműködésével, A-29 Super Tucano típusú könnyű-támadó repülőgépet vásároljanak.
2017-02-08 09:16:55
A második világháború vérzivataros évei után pár hónappal, 1946. február 6-án Bay Zoltán és tudóscsoportja hatalmas horderejű bejelentést tett. Radarjelek segítségével sikerült megmérniük a Föld-Hold távolságot, ezzel megalapozva a modern rádiócsillagászatot.
2017-02-06 14:26:51
Az Orosz Fekete-tengeri Flotta tengeralattjáró-elhárító korvettjéről adtak le lövéseket az Ukrán Haditengerészet An-26-osára – a teherszállító éppen az ogyesszai gázmezők partmenti területe fölött repült.
2017-02-02 12:05:53
Február 3-án lesz a hivatalos búcsúztatása a világ első nukleáris meghajtású repülőgép-hordozójának, az USS Enterprise-nak. A hordozó kulcsfontosságú szereplője volt több fontos eseménynek, így az 1962-es kubai rakétaválságnak, de a részt vett az iraki és az afganisztáni missziókban is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 24., 16:39
Kiképzésre, felderítésre, a határőrizeti munkát segítő megfigyelésre, szükség esetén árvízi helyzet felmérésére is bevethetők lesznek a Magyar Honvédség új, rövidesen hadrendbe álló ZLIN típusú repülőgépei.
2017. 02. 21., 14:16
A fegyverkereskedelem a hidegháború óta nem látott szintre emelkedett a legutóbbi öt évben a világban.
2017. 02. 15., 09:29
Napjaink folyamatosan változó világában is a régi értékek, így a bajtársiasság, a bátorság, az önfeláldozás, a közösségért való kiállás a legfőbb katonai erények – fogalmazott dr. Simicskó István honvédelmi miniszter február 14-én, Budapesten, a haderő éves értékelő és feladatszabó vezetői értekezletén.
2017. 02. 13., 09:37
Amikor minden veszni látszott, Ernest E. Evans sorhajóhadnagy teljes gőzzel a japán flottára rontott.

  JETfly Magazin