2017. 01. 22.
Artúr, Vince
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Azonnal kell dönteni

Art of WAR  |  2011-11-02 11:04:27

Horvát és szlovén szakembereket képeztek október hónapban Veszprémben, az MH Légi Vezetési és Irányítási Központban (MH LVIK). A kilenc külföldi vendég többek között a NATO-ban érvényes rádiólevelezés szabályait, az alkalmazott kódokat és harceljárásokat sajátította el. A különleges kurzus már öt éve folyamatosan működik a „Sziklában”, ez a mostani éppen a huszadik. A tervek szerint a képzésbe a közeljövőben Albánia is bekapcsolódik.

Még a kívülálló számára is egyértelmü, hogy a légi vezetés és irányítás olyan különleges szakterület, amely százszázalékos koncentrációt, magas fokú szakmai tudást és természetesen komoly angol nyelvtudást követel meg a szakemberektől. A légi irányításhoz szükséges képességeket és szaktudást ráadásul nem lehet valamiféle központi NATO-iskolában megszerezni, merthogy ilyen nem létezik.

Légi vezetési képzés Veszprémben

Éppen ezért is különleges, hogy öt évvel ezelőtt hazánk ilyen képzést ajánlott fel a szövetségnek, és érthető, hogy a nemrégiben a szövetséghez csatlakozott országok, mint például Horvátország és Szlovénia azonnal éltek ezzel a lehetőséggel. Persze ezt a felajánlást az a tény tette lehetővé, hogy a szakmájukat részben külföldön (Németországban, illetve az Egyesült Államokban) elsajátító magyar szakemberek az elmúlt tíz évben nagyon komoly szakmai tapasztalatokra és szaktudásra tettek szert. Ezt már két sikeres NATO-ellenőrzés is bizonyítja, ami a szövetség déli régiójában sem gyakori.„Vagyunk olyan szakmai szinten, mint mondjuk a németek, a hollandok, vagy az amerikaiak” – szögezte le Lampert József alezredes, az MH LVIK szimulációs és gyakoroltató központ parancsnoka, aki aztán a mostani tanfolyamról szólva elmondta: a délig tartó elméleti előadásokat napi rendszerességgel gyorsértékelés, majd pedig délután komoly szimulációs gyakorlatok követte.A tanfolyam voltaképpen három különböző kurzusból állt: légtérellenőrzés, légi felderítés, valamint fegyverirányítás és harcvezetés. A fegyverirányítási kurzus az egész légi vezetés és irányítás egyik pillére, a tanfolyam résztvevői itt tanulnak meg tulajdonképpen vadászgépeket irányítani. A légi felderítés szakterülete (azaz a légi jármüvek azonosítása) voltaképpen arra a meglehetősen civilesen megfogalmazott kérdésre ad választ, hogy: „mi folyik a levegőben?” Az egész kurzus csúcsa pedig a harcvezetés: e témakörbe többek között azok az eljárások tartoznak, amelyek béke, illetve krízishelyzetben a különféle fegyverrendszerek bevethetőségének módjait szabályozzák.

Légi vezetési képzés Veszprémben

Lampert József alezredes elmondta, hogy a tanfolyam szimulációs része igen komoly háttérmunkát kíván meg az oktatói állománytól. Minden egyes légi helyzetet a legapróbb részletekig ki kell dolgozni (egy vagy több légi céllal), majd minden egyes bejövő impulzust úgymond be kell játszani a tanulóknak. Akiknek – folytatja a központparancsnok – az adott és folyamatosan változó légi helyzetképre reagálva meg kell tanulniuk azonnal és jól dönteni.„A szimuláció során egyet lehet hibázni. A következőnél azonban az illetőnek haladéktalanul keresnie kell valamilyen másik szakterületet, mert a légi irányításban nincs helye. De ez a képesség azért fejleszthető. A tanfolyam végén, a vizsgák után én objektíven meg szoktam mondani a tanulónak, hogy javaslom-e őt az adott pozícióba, vagy sem” – érzékeltette Lampert József alezredes a „tananyag” súlyát.A képzésben részt vevő horvát és szlovén tisztek elmondták: országaiknak még nincsen elég tapasztalatuk a vadászirányítás terén, ezért rendkívül hasznos számukra a magyarországi lehetőség. A horvát és a szlovén haderő ugyanazokat az irányítási rendszereket (ASOC, MASE) használja, mint a Magyar Honvédség, s mivel véleményük szerint a „magyarok a legjobb tanárok”, ezért biztos, hogy a tanfolyam végére mindannyian megtanulnak majd pontosan és azonnal dönteni.

JAS-39EBS-HU

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
2017-01-11 12:14:03
A szerb védelmi és belügyminisztérium a napokban szerződést kötött az európai Airbus Helicopers vállalattal 9 darab H-145M típusú forgószárnyas vásárlásáról. Korábban, még 2016. októberben a felek már aláírtak egy memorandumot az ügyben.
2017-01-03 09:02:46
Az Olasz Királyi Haditengerészet a II. világháború kitörésének idején a negyedik legnagyobbnak számított a világon, amely rombolók, nehéz és könnyűcirkálók mellett, modernizált és rendkívül korszerű, vadonatúj csatahajókat is arzenáljában tudhatott.
2016-12-27 20:13:51
Dr. Koller József ezredessel, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis megbízott parancsnokával az elmúlt időszak helyi tapasztalatainak összegzése mellett áttekintettük a megvalósításra váró jelentősebb terveket, fejlesztéseket is.
2016-12-21 12:32:39
A Brit Hadsereg létrehozott egy új kiképző csoportot, amely célja az újonnan kialakítandó „Csapásmérő Dandárok” harci alkalmazási elveinek kidolgozása lesz. Az új szervezeti egységek a General Dynamics Ajax harcjármű-családjának eszközeivel lesznek felszerelve.
2016-12-14 09:46:41
Sikerrel zárult a török fejlesztésű légvédelmi rakétarendszer tesztlövészete. A török illetőségű Roketsan és Aselsan védelemipari vállalatok által kifejlesztett és gyártott Hisar-O közepes magasságú légvédelmi rakétarendszerrel 100 százalékos sikerrel hajtották végre az első tesztindítást a törökországi Aksaray tartományban.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 18., 11:24
Afganisztáni egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt kollégáitól köszönt el január 16-án, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka nevében dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka.
2017. 01. 12., 09:18

Tűzszerészek és hadihajósok – 2016.

Tragikus és szomorú évként vonul be 2016 az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred történetébe.
2017. 01. 11., 10:55
Az orosz haditengerészet zászlóshajója a 60 ezer tonnás Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó első alkalommal került éles harci bevetésre.
2017. 01. 09., 12:27

A nagy hidegben is helytállnak a katonák a határon

  JETfly Magazin

Az Olasz Légierő aláírta a szerződést a Leonardo konszernnel, így megkezdődhet az első 5 darab Alenia Aermacchi M-345-ös kiképzőgép gyártása a berendelt 45 darabos tételből.