2017. 01. 21. szombat
Ágnes
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nincs sikertelen gyakorlat!

Art of WAR  |  2012-05-02 13:45:00

Villogó szirénák, tűzoltóautók, mentőautók, a kifutópályán veszteglő C–17-es és sok-sok, láthatósági mellénybe öltözött katona: mi történhetett az MH Pápa Bázisrepülőtéren április 23-án kora délután? A Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) szállító-repülőgépe már megkezdte felszállási manőverét, hogy nekivágjon küldetésének, amikor hirtelen vadállatok szaladtak át a gép előtt a kifutópályán. A repülőgép-vezető megszakította a felszállást és működésbe léptette a vészfékezőrendszert. Csakhogy az erőteljes fékezés miatt a raktérben elhelyezett rakomány egy része elszabadult, s a raktérben tartózkodó utasok közül többen megsérültek. Továbbá az intenzív fékezés miatt a futóművek fékei felforrósodtak.

Persze aki kicsit is ismeri a pápai repülőteret, az tudja, hogy a fenti hír semmiképpen sem lehet valóság. Már csak azért sem, mert a repülőtérre nagytestü vadállatok nemigen juthatnak be észrevétlenül, ezért egyértelmüen csak gyakorlatról lehetett szó. A történtek viszont a lehető legjobban szimulálták a valóságot, amely olykor bizony kiszámíthatatlan, és meglepetéseket is tartogathat.

Az előzetesen megadott információkhoz képest ugyanis a baleset elhárításában közremüködő tüzoltó-alegység, illetve a bázis egészségügyi központjának szakállománya azzal szembesült, hogy nem hét sérültet, hanem tízet kellett ellátni, továbbá nem sikerült időben megszerezni azt az információt sem, hogy vajon mennyi üzemanyaggal indult volna útjára a C–17-es (a felforrósodott fékek miatt ugyanis fennállt a tüz keletkezésének veszélye is). Íme két apróság abból a rendkívül összetett és pontos információáramlást igénylő folyamatból, amely elengedhetetlen a gyors és szakszerü beavatkozáshoz.

Vicai Zoltán alezredes, a bázis törzsfőnöke elmondta: minden egyes ilyen gyakorlatot sikeresnek lehet értékelni, mert ha nem is sikerül minden száz százalékosan, a hibákból mindig lehet tanulni.

„Nem az a lényeg, hogy a gyakorlat tökéletes legyen, hanem az, hogy a felszínre került problémák később már ne forduljanak elő, és így a feladatainkat a jövőben magasabb szinten tudjuk végrehajtani. Ugyanakkor mindenképpen sikerként kell elkönyvelnünk, hogy a sérülteket a tüzoltó-alegységünk rövid idő alatt kimenekítette a repülőgépből, az egészségügyi szakszemélyzet pedig megfelelő ellátás után a helyi kórházba szállította őket – természetesen nem a valóságban, csak fiktíven. A gyakorlat pozitív tapasztalatait és a kisebb hibákat pedig az első értékelés során minden érintett bevonásával elemeztük” – nyilatkozta a törzsfőnök.

Mivel a bázison települt Nehéz Légiszállító Ezredben tizenkét különböző nemzet katonái szolgálnak, a gyakorlatot értelemszerüen angol nyelven koordinálták. A sokféle nemzeti eljárás közül a repülőgép üzemeltetésével kapcsolatosan az amerikai szabályzókat veszik alapul; a bázisrepülőtér állománya viszont ICAO-, NATO- és nemzeti irányelvek szerint is tevékenykedik.

Todor Golakov alezredes, a Nehéz Légiszállító Ezred törzsfőnöke és quality managere honlapunk kérdésére szintén sikeresnek értékelte a látottakat.

„Nem könnyü tizenkét különböző nemzet tagjai számára egy eljárást követni, így mindenképpen szükséges a gyakorlás. Mindenki tanult belőle, és ez a legfontosabb. Tizenkét nemzet, egy csapat, egy cél” – mondta az alezredes.

A gyakorlatot a tervek szerint idén ősszel egy újabb hasonló követi majd.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
2017-01-11 12:14:03
A szerb védelmi és belügyminisztérium a napokban szerződést kötött az európai Airbus Helicopers vállalattal 9 darab H-145M típusú forgószárnyas vásárlásáról. Korábban, még 2016. októberben a felek már aláírtak egy memorandumot az ügyben.
2017-01-03 09:02:46
Az Olasz Királyi Haditengerészet a II. világháború kitörésének idején a negyedik legnagyobbnak számított a világon, amely rombolók, nehéz és könnyűcirkálók mellett, modernizált és rendkívül korszerű, vadonatúj csatahajókat is arzenáljában tudhatott.
2016-12-27 20:13:51
Dr. Koller József ezredessel, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis megbízott parancsnokával az elmúlt időszak helyi tapasztalatainak összegzése mellett áttekintettük a megvalósításra váró jelentősebb terveket, fejlesztéseket is.
2016-12-21 12:32:39
A Brit Hadsereg létrehozott egy új kiképző csoportot, amely célja az újonnan kialakítandó „Csapásmérő Dandárok” harci alkalmazási elveinek kidolgozása lesz. Az új szervezeti egységek a General Dynamics Ajax harcjármű-családjának eszközeivel lesznek felszerelve.
2016-12-14 09:46:41
Sikerrel zárult a török fejlesztésű légvédelmi rakétarendszer tesztlövészete. A török illetőségű Roketsan és Aselsan védelemipari vállalatok által kifejlesztett és gyártott Hisar-O közepes magasságú légvédelmi rakétarendszerrel 100 százalékos sikerrel hajtották végre az első tesztindítást a törökországi Aksaray tartományban.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 18., 11:24
Afganisztáni egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt kollégáitól köszönt el január 16-án, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka nevében dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka.
2017. 01. 12., 09:18

Tűzszerészek és hadihajósok – 2016.

Tragikus és szomorú évként vonul be 2016 az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred történetébe.
2017. 01. 11., 10:55
Az orosz haditengerészet zászlóshajója a 60 ezer tonnás Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó első alkalommal került éles harci bevetésre.
2017. 01. 09., 12:27

A nagy hidegben is helytállnak a katonák a határon

  JETfly Magazin

Az Olasz Légierő aláírta a szerződést a Leonardo konszernnel, így megkezdődhet az első 5 darab Alenia Aermacchi M-345-ös kiképzőgép gyártása a berendelt 45 darabos tételből.