2017. 01. 20. péntek
Fábián, Sebestyén
: 308 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ahonnan a légi háborút vezényelték

Art of WAR  |  2012-06-18 15:01:21

Poggio Renatico csak a környékbeliek és a beavatottak számára bír rendkívüli fontossággal. A falu melletti bázis ad otthont a dél-európai légtér egy részét ellenőrző harcálláspontnak, ahonnan a Líbia elleni hadműveletet is vezényelték. A Combined Air Operations Centre-Five (CAOC-5) parancsnokának helyettese Pető István dandártábornok.

Tábornok úr! Ez a bázis hogyan illeszkedik a NATO légtérellenőrző rendszerébe?A Többnemzeti Légi Hadmüveleti Központ Észak-Afrikától egészen Magyarországig felel a légtér biztonságáért, ez a felelősségi körzetünk. A bázis a NATO Déli Régió Légierő-komponens (a törökországi Izmirben lévő) parancsnokságának alárendeltségében szolgál. A mi szakembereink dönthetnek Albániától a mediterrán országokig a légtérsértések esetén a szükséges intézkedésekről, esetleg a készültségek riasztásáról is. Ez lehet vizuális azonosítás vagy „árnyékkövetés”, és amennyiben súlyosabb a helyzet, a nemzetközi előírások betartásával akár fegyveres beavatkozás is.

Magyar katonák már több éve szolgálnak Poggio Renaticóban. Milyen feladatot látnak el a jelenlegi váltás tagjai?Velem együtt heten szolgálunk a nemzetközi csapatban. Három fő 24/72 órás váltásban dolgozik, közülük ketten a légtérrendészeti tevékenységet felügyelik. Légtérsértés esetén a szabályzat előírta lépéseket követően – ellenőrzés, riasztás – az ő javaslatukat meghallgatva dönthet az ügyeletes parancsnok az akció további folytatásáról. Ez azt is jelenti, hogy éjjel-nappal velem van egy mobiltelefon, mivel minősített esetben azonnal ki kell adni a parancsot az érintett ország készültségi gépeinek. Ha szükséges, innen történik a kecskeméti Gripenek riasztása is. Egy alezredesünk feladata a légtérfelhasználás tervezése, irányítása, ellenőrzése. Vannak logisztikusaink is, akik a munkánk feltételeit biztosítják.Úgy gondolom, hogy ezek a riasztások szerencsére inkább csak félreértések és nem valós terrorcselekmény miatt következnek be.Az igazság csak az ellenőrzött információkból és a készültségi gépek pilótáinak jelentése után derül ki. Az engedélyeket hibásan kérőknek vagy a megkapott repülési terveket rosszul használóknak eszébe sem jut, hogy például az olasz készültség riasztása a szlovén légtérbe súlyos milliókba kerül. És ennek − a Eurofighter géppár üzemi költségén túl −a lokátorrendszer aktivizálása is része.Az elmúlt időszakban nemcsak ellenőrzött, de tervezett is légi hadmüveleteket a többnemzeti csapat. Innen irányították a líbiai légi müveleteket.

A CAOC-5 szakemberei 2011. március 31-től tervezték és vezették a térségben zajló légi hadmüveleteket. A Biztonsági Tanács repülési tilalmi zónára vonatkozó döntése után a NATO döntései is gyorsan megszülettek. A „bunkerben” azokban a hónapokban megfordult az időrend, 72 óra folyamatos munka után jöhetett csak a 12, vagy jó esetben 24 óra pihenő. Ismét divatba jött a tábori ágy, sokan a folyosón aludtak, a kevésbé szerencséseknek a fotel jutott. A magyarokon kívül spanyolok, portugálok, olaszok, németek, amerikaiak, franciák, szlovének, albánok, horvátok váltották egymást a berendezések előtt. Minden szónál többet mond talán az a tény, hogy napi egymillió liter kerozint használtak el a légtérben járőröző és csapásmérő repülőgépeink. Feladatainkat két nagy részre – a légtérzárlatra és a célok megsemmisítésére – lehet bontani. A célok megsemmisítése történhetett előzetes elhatározás alapján: ilyenkor volt idő kiválasztani a szükséges típust és fegyverzetet, sőt figyelembe venni az adott repülőgép-vezető kiképzettségét is. Máskor pedig egy hirtelen felbukkanó célt kellett a zónában járőröző gépeknek azonosítás után megsemmisíteniük.Modellezzük le egy Benghazi mellett felbukkanó harckocsi-csoportosítás megsemmisítését. Megérkeznek a svéd Gripenek fotói a térségből…Először a rendelkezésünkre álló más információk alapján ellenőriztük a fotófelderítők képeit. Ha minden paraméter megfelelő volt, kiválasztottuk a célterülethez legközelebb járőröző, alkalmas géptípust és annak függesztett fegyverzetét, mindemellett meg kellett állapítanunk a gép rendelkezésére álló üzemanyag mennyiségét vagy a legközelebbi tankergép pozícióját is. Pozitív válaszok esetén jött a következő lépés: az adott légierő döntéshozóját – a mi elnevezésünkkel, a „zöld kártya–piros kártya hordozóját” – tájékoztattuk, hogy a repülőgépükkel mit tervezünk. Ha például Rafale volt a kiválasztott típus, a francia képviselővel folytattunk konzultációt, ő pedig átnézte az összes információt – belekalkulálva az esetleges veszteségeket is –, és ha egyetértett vele, jóváhagyta. A következő lépés már a csapásmérési parancs kiadása volt. Sok esetben egy ilyen parancs vétele a pilóta számára felért egy kisebb főnyereménnyel, hiszen többórás monoton járőrözés után végre elindulhatott a feladat végrehajtására. Csak a viszonyítás kedvéért, az A–10-es csapásmérők Avianóból négy óra alatt érték el a célterületet, járőröztek, majd a visszaút ismét négy óra volt!

A repülési feladatokkal párhuzamosan készültségben voltak a kutató-mentő specialisták is.A tengerpart közvetlen közelében hajóegységek álltak készenlétben a speciális szakemberek és helikopterek azonnali indítására. A pilótáink azzal a biztos tudattal repülhettek, hogy katapultálásuk esetén a földet érés helyét perceken belül biztosítják a harci helikopterek, és a tengerészgyalogosok megérkezéséig megvédik őket a levegőből.A békében „lejátszott” hadgyakorlatok után élesben zajlott minden. Mennyire változtak meg a katonák a feladat súlyát átérezve?A dimenziók változtak meg, hiszen egy gépeltérítés során százak sorsáról, most viszont ezrek életéről szólt a döntés. A célpontok körzetében sokszor gyerekeket, nőket mutatott a pilóta nélküli Global Hawk kamerája. Ezt a felfokozott idegállapotot el kellett viselni – magyar katonaként először átérezve –, és sikerült bebizonyítanunk, hogy a többi, harci tapasztalatokkal rendelkező nemzet mellett mi is sikeresen helytállunk.

A CAOC-5-ben szolgáló magyar katonák:Pető István dandártábornok – parancsnokhelyettes; Gangler László alezredes – légtértervezés, légtérgazdálkodás; Szántai Zsolt alezredes – a támogatócsoport parancsnoka; Oláh Imre alezredes – hadmüveleti központ, váltásparancsnok; Mohácsi Róbert őrnagy – hadmüveleti központ, váltásparancsnok; Szikla Károly zászlós – hadmüveleti központ, operátor; Sáfián Zsolt zászlós – logisztikai csoport.

Tőrös IstvánFotó: CAOC-5

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-01-11 12:14:03
A szerb védelmi és belügyminisztérium a napokban szerződést kötött az európai Airbus Helicopers vállalattal 9 darab H-145M típusú forgószárnyas vásárlásáról. Korábban, még 2016. októberben a felek már aláírtak egy memorandumot az ügyben.
2017-01-03 09:02:46
Az Olasz Királyi Haditengerészet a II. világháború kitörésének idején a negyedik legnagyobbnak számított a világon, amely rombolók, nehéz és könnyűcirkálók mellett, modernizált és rendkívül korszerű, vadonatúj csatahajókat is arzenáljában tudhatott.
2016-12-27 20:13:51
Dr. Koller József ezredessel, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis megbízott parancsnokával az elmúlt időszak helyi tapasztalatainak összegzése mellett áttekintettük a megvalósításra váró jelentősebb terveket, fejlesztéseket is.
2016-12-21 12:32:39
A Brit Hadsereg létrehozott egy új kiképző csoportot, amely célja az újonnan kialakítandó „Csapásmérő Dandárok” harci alkalmazási elveinek kidolgozása lesz. Az új szervezeti egységek a General Dynamics Ajax harcjármű-családjának eszközeivel lesznek felszerelve.
2016-12-14 09:46:41
Sikerrel zárult a török fejlesztésű légvédelmi rakétarendszer tesztlövészete. A török illetőségű Roketsan és Aselsan védelemipari vállalatok által kifejlesztett és gyártott Hisar-O közepes magasságú légvédelmi rakétarendszerrel 100 százalékos sikerrel hajtották végre az első tesztindítást a törökországi Aksaray tartományban.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 18., 11:24
Afganisztáni egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt kollégáitól köszönt el január 16-án, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka nevében dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka.
2017. 01. 12., 09:18

Tűzszerészek és hadihajósok – 2016.

Tragikus és szomorú évként vonul be 2016 az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred történetébe.
2017. 01. 11., 10:55
Az orosz haditengerészet zászlóshajója a 60 ezer tonnás Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó első alkalommal került éles harci bevetésre.
2017. 01. 09., 12:27

A nagy hidegben is helytállnak a katonák a határon

  JETfly Magazin

Az Egyesült Államok tengerészgyalogságának (USMC) vezetése a napokban egy századnyi új, ötödik generációs F-35-öst küldött Japánba.