2017. 03. 29. szerda
Auguszta
: 309 Ft   : 285 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az élet Camp Pannóniában - Felhők között

Art of WAR  |  2012-08-16 09:10:00

A Magyar Honvédségben 2009-ben rendszeresítették, Afganisztánban, az MH PRT-ban pedig két éve van jelen a kis hatótávolságú pilótanélküli felderítő repülőgép (SUAV). A gépet háromfős legénység kezeli: a parancsnok, aki felelős a működésért, egy operátor, aki ténylegesen kezeli az eszközt és a gépjárművezető, aki a speciálisan felszerelt és átalakított MBG270 Mercedes típusú „anyahajóért” felel.

Minden mozdulatuk begyakorolt és összeszokott, nem csoda, hiszen mindannyian több éve együtt szolgálnak Debrecenben, az MH 5. Bocskai István Lövészdandár 24. Bornemissza Gergely Felderítő Zászlóaljnál.

- Ez egy különleges és érzékeny technika, ezért is fontos, hogy mind a hárman ismerjük a gép minden „rezdülését”, képesek legyünk egymást helyettesíteni – kezdi a SUAV parancsnoka a bemutatást. - Az igaz, hogy a gépkocsivezetőnek nincs mindenre jogosultsága - bármilyen vészhelyzetet képes lenne elhárítani egy meghibásodás esetén, azonban az indításban nem vehet részt. Viszont minden egyes fel- és leszállást videóval rögzít, ami a munkámhoz nagy segítséget és biztonságot nyújt. Ugyanis így láthatom, hogy jól áll-e a szárny vagy a gép orra. Már második alkalommal szolgálok itt, de minden egyes indítás olyan, mintha az első lenne.

SUAV

- Nem szabad rutinból cselekedni – veszi át a szót az operátor. Igaz, mint első missziós, nekem még nincs annyi tapasztalatom, de minden egyes repülésből sokat tanultam. Míg a felkészítésen egy jól belátható területen történt a le- és felszállás, addig itt müveleti területen előfordulhat, hogy akár dombtetőről megy az indítás és szinte egy zsebkendőnyi területen történik a landolás. Ez azért több veszélyt rejt magában. Nagyobb koncentrációt és összeszokottságot igényel.

- Felelősek vagyunk egymásért – folytatja a gépkocsivezető. Számomra ez a második afganisztáni „kaland”, hat évvel ezelőtt Kabulban a géppuskás toronyból, most pedig a vezetőfülkéből vigyázok a társaimra. Bár én csak korlátozott kiképzést kaptam a SUAV-ra, azért a vezetésen és a videófelvétel készítésén túl a karbantartásba is besegítek. Mivel a Magyar Honvédségben rendszeresített szinte összes technikára megszereztem a jogosultságot, ez jól jött, amikor a csoportunk számára átalakításra került egy HMMWV gépjármü, melybe át tudtuk tenni a mobillá alakított parancsnoki kiértékelő monitort. Így távolabbi helyekre is sikerült eljutnunk, ezáltal nagyobb biztonságot nyújtva a konvoj számára.

SUAV

Egy jól összeszokott, összetartó csoport. A családtól távol azonban nem könnyü. Leginkább a gyerekekkel nehéz megértetni és elfogadtatni a családfő hiányát. A parancsnok kisfia például - aki még csak három éves - a legutóbbi beszélgetésük alkalmával, komoly alkuval állt elő: „Apa, tudom, hogy ott messze kell dolgoznod, de gyere haza hétvégére, utána ígérem, visszaengedlek a katona bácsikhoz.”

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-03-20 09:56:37
Nehéz esztendő vár a honvédségre 2017-ben, ám folytatódnak a megkezdett intézkedések, amelyek az állomány méltóbb megbecsülését célozzák, a fejlesztések pedig rég nem látott tempóban valósulnak meg a következő időszakban. Dr. Benkő Tibor vezérezredessel, a Honvéd Vezérkar főnökével tekintettünk előre az idei esztendőt illetően.
2017-03-17 11:56:28
A magyar katonák eddig is bebizonyították, hogy tudásban, felkészültségben bármikor felveszik a versenyt más nemzetbeli bajtársaikkal – köszönt el az ENSZ Ciprusi Békefenntartó Misszió (UNFICYP) magyar kontingens 41. váltásának tagjaitól dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka.
2017-03-14 11:36:54
Mindkét kontingens katonái tisztességgel és becsülettel helytálltak − jelentette ki Huszár János vezérőrnagy, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka március 13-án, hétfőn Tatán, az MH Iraki Kiképzés Biztosító Kontingens (MH IKBK) harmadik, valamint az MH KFOR Kontingens tizenötödik váltásának visszafogadó ünnepségén.
2017-03-13 15:40:22
A német védelmi minisztérium a napokban döntést hozott arról, hogy az amerikai Northrop Grumman vállalattól MQ-4C Triton típusú pilóta nélküli repülőeszközöket vásárol. A Tritonok leszállítása 2025 után kezdődik meg.
2017-03-10 11:38:40
2017. február 27-én levegőbe emelkedett a legújabb kínai felderítő és csapásmérő feladatokra is alkalmas Wing-Loong II típusú drón. A pilóta nélküli repülőgép összesen 31 percet töltött a levegőben.
2017-03-09 10:16:04
Az INS Viraat repülőgép-hordozó után az Indiai Haditengerészet újabb ikonikus, szovjet gyártmányú eszközétől válik meg a közeljövőben, ugyanis március 29-én az INS Rajali légibázison elbúcsúztatják a Tu-142M nagy hatótávolságú tengerészeti felderítő repülőgépeket.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 28., 13:54
18 évvel ezelőtt, vagyis 1999. március 27-én hadtörténelmi jelentőségű esemény történt a NATO Szerbia elleni akciója során. A légvédelemnek sikerült megsemmisítenie az amerikai légierő egyik F-117A Nighthawk „lopakodó” bombázóját.
2017. 03. 27., 09:55
1968 elejétől az észak-vietnami légvédelem új taktikát kezdett alkalmazni az amerikai repülőgépek ellen azzal, hogy a támadó kötelékekre több tüzelőállás indított rakétát.
2017. 03. 24., 09:09

Magyar-amerikai közös kiképzés

Háromnapos közös kézi lőfegyvergyakorlaton vett részt a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár kijelölt állománya, illetve az amerikai 10. páncélos felderítőezred 4. zászlóaljának „Apache” százada a szomódi lőtéren.
2017. 03. 23., 09:31
Hét Bács-Kiskun megyei katona is tagja az ENSZ ciprusi békefenntartó missziója következő váltásának. Valamennyien a kecskeméti repülőbázison dolgoznak, egy év külszolgálatot vállaltak.