2016. 12. 10. szombat
Judit
: 314 Ft   : 296 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az élet Camp Pannóniában - Felhők között

Art of WAR  |  2012-08-16 09:10:00

A Magyar Honvédségben 2009-ben rendszeresítették, Afganisztánban, az MH PRT-ban pedig két éve van jelen a kis hatótávolságú pilótanélküli felderítő repülőgép (SUAV). A gépet háromfős legénység kezeli: a parancsnok, aki felelős a működésért, egy operátor, aki ténylegesen kezeli az eszközt és a gépjárművezető, aki a speciálisan felszerelt és átalakított MBG270 Mercedes típusú „anyahajóért” felel.

Minden mozdulatuk begyakorolt és összeszokott, nem csoda, hiszen mindannyian több éve együtt szolgálnak Debrecenben, az MH 5. Bocskai István Lövészdandár 24. Bornemissza Gergely Felderítő Zászlóaljnál.

- Ez egy különleges és érzékeny technika, ezért is fontos, hogy mind a hárman ismerjük a gép minden „rezdülését”, képesek legyünk egymást helyettesíteni – kezdi a SUAV parancsnoka a bemutatást. - Az igaz, hogy a gépkocsivezetőnek nincs mindenre jogosultsága - bármilyen vészhelyzetet képes lenne elhárítani egy meghibásodás esetén, azonban az indításban nem vehet részt. Viszont minden egyes fel- és leszállást videóval rögzít, ami a munkámhoz nagy segítséget és biztonságot nyújt. Ugyanis így láthatom, hogy jól áll-e a szárny vagy a gép orra. Már második alkalommal szolgálok itt, de minden egyes indítás olyan, mintha az első lenne.

SUAV

- Nem szabad rutinból cselekedni – veszi át a szót az operátor. Igaz, mint első missziós, nekem még nincs annyi tapasztalatom, de minden egyes repülésből sokat tanultam. Míg a felkészítésen egy jól belátható területen történt a le- és felszállás, addig itt müveleti területen előfordulhat, hogy akár dombtetőről megy az indítás és szinte egy zsebkendőnyi területen történik a landolás. Ez azért több veszélyt rejt magában. Nagyobb koncentrációt és összeszokottságot igényel.

- Felelősek vagyunk egymásért – folytatja a gépkocsivezető. Számomra ez a második afganisztáni „kaland”, hat évvel ezelőtt Kabulban a géppuskás toronyból, most pedig a vezetőfülkéből vigyázok a társaimra. Bár én csak korlátozott kiképzést kaptam a SUAV-ra, azért a vezetésen és a videófelvétel készítésén túl a karbantartásba is besegítek. Mivel a Magyar Honvédségben rendszeresített szinte összes technikára megszereztem a jogosultságot, ez jól jött, amikor a csoportunk számára átalakításra került egy HMMWV gépjármü, melybe át tudtuk tenni a mobillá alakított parancsnoki kiértékelő monitort. Így távolabbi helyekre is sikerült eljutnunk, ezáltal nagyobb biztonságot nyújtva a konvoj számára.

SUAV

Egy jól összeszokott, összetartó csoport. A családtól távol azonban nem könnyü. Leginkább a gyerekekkel nehéz megértetni és elfogadtatni a családfő hiányát. A parancsnok kisfia például - aki még csak három éves - a legutóbbi beszélgetésük alkalmával, komoly alkuval állt elő: „Apa, tudom, hogy ott messze kell dolgoznod, de gyere haza hétvégére, utána ígérem, visszaengedlek a katona bácsikhoz.”

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 07., 09:44

Tank nap Szlovákiában

Tank Nap Trenčianske Stankovce-ben, haditechnikai bemutatókkal. 2016. július.
2016. 12. 05., 16:22

A Tomcat nyomában

1976 szeptemberében Skócia közelében rendezték meg a Team Spirit ’76 tengeri hadgyakorlatot, amelynek a USS John F. Kennedy repülőgép-hordozó is részese volt.
2016. 11. 29., 11:51

Feltalálták a drónszelídítő puskát

Ahogy a drónok egyre elterjedtebbé válnak, úgy használják őket egyre többen bűncselekmények elkövetésére.
2016. 11. 25., 09:20

Bács-Kiskun megye katonásan teljesít a toborzásban

A katonai toborzás elmúlt másfél évtizede alkalmából szerveztek ünnepséget csütörtökön Kecskeméten, az egyetem GAMF Karán.

  JETfly Magazin

2016. december 7-én, helyi idő szerint este 6 óra körül az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) elveszítette egyik Japánban állomásozó pilótáját és F/A-18 Hornet repülőgépét.