2017. 03. 30. csütörtök
Zalán
: 310 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Huszonöt év Pápán

Art of WAR  |  2013-04-22 12:58:40

Február elsejétől Gangler László ezredes irányítja parancsnokként az MH Pápa Bázisrepülőtér munkáját, és ha valaki, akkor ő igazán tudja, hogy a 47. Pápa Harcászati Repülőezred felszámolását követően micsoda óriási változáson esett át a repülőtér. Ugyanis katonai karrierje 1988 óta szorosan összekapcsolódik Pápával…

Persze a korábban megbízott parancsnokként dolgozó ezredes sem a semmiből került hirtelen a katonai pályára és egyáltalán Pápára: mint mondja, „hosszú sora van annak”, hogy miért is lett katona.

„Négy öt-generációra visszatekintve találni katonatisztet a családomban. Édesapám és a bátyám is egyenruhát hordtak, és mindketten Veszprém megyében dolgoztak. Sőt, a bátyám később itt, a pápai repülőtéren fejezte be katonai pályafutását” – vall az indíttatásról Gangler László ezredes.

Noha egy közel harmincéves katonai karrier állomásait tényszerüen összefoglalni igen nehéz, természetes, hogy az akkori Kilián György Repülő Müszaki Főiskolán eltöltött négy év sok tekintetben meghatározta a jövőt. A repülőtér parancsnoka ma is nagyon szívesen emlékszik vissza az ottani tanárok, oktatók egy részére, akik nem csupán katonai mintát, de egyfajta férfimintát is adtak a főiskolások számára. Különös, hogy a sors huszonöt évvel ezelőtt Szolnokról rögtön Pápára irányította: egészen pontosan a hadmüveleti központban tölthette be első tiszti beosztását, és 1999-ben már a központ váltásparancsnokaként kezdte meg tanulmányait a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemen.

„Kitüntetéses diplomával végeztem a Zrínyin. Közben felszámolták a 47. Pápa Harcászati Repülőezredet, de abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy az újonnan megalakuló bázisrepülőtér kijelölt parancsnoka 2001-ben visszahívott helyettesének és törzsfőnökének. Érdemes belegondolni abba, hogy milyen óriási változást jelentett az itt lezajlott folyamat a repülőtér életében. Az ezredfordulóig itt hihetetlenül aktív élet volt. Minden munka − a repülő-müszakiak tevékenységétől kezdve a logisztikán át a tervezésig bezárólag – a repülés érdekében folyt. Mindenki azért dolgozott, hogy a repülőgépek felszállhassanak, majd pedig gyökeresen új feladatot szabtak meg számunkra: fel kellett készülnünk a tervezett NATO-beruházások fogadására, valamint a repülőtér állagának megóvására és őrzés-védelmére. Ez az új feladat nagyon sok kihívással járt, hiszen a repülőezred felszámolása során minden egyes anyagi eszközt és technikai berendezést beszállítottak már a központi raktárakba. Mire a döntés megszületett, hogy a bázisrepülőtér mégiscsak a rendszerben marad, addigra ezeket az eszközöket már szétosztották más alakulatok között. A 120 fős állomány nagyon nehéz körülmények között kezdte meg akkor a munkát” – eleveníti fel a repülőtér életében bekövetkezett egykori változásokat a parancsnok.

2004-ben aztán megkezdődtek a beruházások, elindult a modernizáció, és a szentkirályszabadjai repülőtér bezárásával az állomány létszáma már 420 főre emelkedett. Ráadásul a reptér újabb funkcióval is bővült, hiszen az ország nyugati részében feladatot teljesítő kutató-mentő helikopter is Pápára került.

Persze Gangler László ezredes sorsa nem fonódott minden pillanatban egybe a várossal: szinte természetes, hogy a Magyar Honvédség afganisztáni szerepvállalásából ő maga is tevékenyen kivette a részét.

„Az MH Tartományi Újjáépítési Csoport harmadik váltásával utaztam ki a müveleti területre törzsfőnökként. Úgymond „kék ruhásként” teljesen más típusú feladatokat kellett végrehajtanom, és nagyon hasznosnak bizonyult, hogy korábban bekapcsolódtam már a NATO harcászati értékelő programjába (TACEVAL). Vizsgázott ellenőrként repülőterek földi védelmével foglalkoztam, tehát voltak fogalmaim arról, hogy mit jelent egy tábor vagy egy katonai konvoj őrzés-védelme és hogyan kell ezt szakszerüen megszervezni” – fogalmaz a reptérparancsnok.

Egyik külszolgálat vonzotta a másikat: az ezredes Afganisztánból kis túlzással rögvest az olaszországi Poggio Renaticóban települt Egyesített Légi Hadmüveleti Központba (Combined Air Operations Centre, CAOC) tette át a székhelyét, ahol légtértervezési feladatokkal foglalkozott. A mindennapi munka során hasonló feladatokkal megbízott kollégáival együtt a katonai repülések érdekében folyamatosan egyeztettek a civil légtérfelhasználókkal, továbbá nekik kellett megtervezniük a NATO kiemelt gyakorlatainak légtérszerkezetét is. Külszolgálatának utolsó időszakára esett a líbiai háború, így természetesen a hadmüveletek légtérszervezésében is tevékeny részt vállalt.

Időközben a repülőtér életében pozitív változás következett be: 2007-ben megkezdődtek az egyeztetések arról, hogy esetlegesen Pápára települne a Stratégiai Légiszállítási Képesség (Strategic Airlift Capability, SAC) -program, ami mind a repülőtérnek, mind a városnak több szempontból is előnyére vált volna – és mint tudjuk, a feltételes mód néhány éve már feleslegessé is vált.

„Részt vettem az előkészítési munkálatokban. Azt a célt tüztük ki magunk elé, hogy állandóan itt állomásozó erőt tudjunk a repülőtérre hozni, hiszen ez biztosítja a repülőtér képességeinek hatékony kihasználását. Egy repülőtér esetében ugyanis teljesen mindegy, hogy egy repülőgép száll-e fel naponta vagy tizenöt: ugyanazokat az eszközöket kell üzemeltetni, ugyanazt a tevékenységet kell folytatni. Ráadásul 2001−2007 között sokszor felmerült a kérdés: érdemes-e Pápát csupán tartalék repülőtérként fenntartani? Rendkívül jó infrastruktúrával, korszerü navigációs-fénytechnikai berendezésekkel rendelkezünk, a pályatest pedig a mai napig az egyik legjobb az országban. Szerencsére a Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) idetelepülésével mindkét probléma megoldódott. Az éves müveleti számunk 4000-5000 között alakul pillanatnyilag, ami nem kevés. A repülőtér olyan, mint egy kis logisztikai központ, ugyanis a három, nagy teherbírású C−17 Globemasterhez kisebb teherszállító gépekkel, például C−130-asokkal hozzák ide az árut és a személyzetet. Mindemellett gondoljunk bele abba is, hogy közel ezer külföldi állampolgár települt le a 35 ezres lélekszámú Pápán, ami gazdaságilag is hasznot jelent. Végezetül pedig: az, hogy idetelepült az ezred, sokat segített a magyar katonák elismertségében, pozitív megítélésében is” – zárja a beszélgetést a parancsnok.

Fotó: CAOC-5, Galovtsik Gábor és a szerző

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-03-24 10:21:18
1918. március 23., Olaszország, Pergine repülőtere: vitéz Boksay Antal repülőfőhadnagy végrehajtja az első sikeres magyar katonai ejtőernyős ugrást. 2017. március: mint már régóta minden évben, idén is e történelmi ugrás előtt tisztelegve tartják fegyvernemi napjukat a Magyar Honvédség ejtőernyősei.
2017-03-20 09:56:37
Nehéz esztendő vár a honvédségre 2017-ben, ám folytatódnak a megkezdett intézkedések, amelyek az állomány méltóbb megbecsülését célozzák, a fejlesztések pedig rég nem látott tempóban valósulnak meg a következő időszakban. Dr. Benkő Tibor vezérezredessel, a Honvéd Vezérkar főnökével tekintettünk előre az idei esztendőt illetően.
2017-03-14 11:36:54
Mindkét kontingens katonái tisztességgel és becsülettel helytálltak − jelentette ki Huszár János vezérőrnagy, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka március 13-án, hétfőn Tatán, az MH Iraki Kiképzés Biztosító Kontingens (MH IKBK) harmadik, valamint az MH KFOR Kontingens tizenötödik váltásának visszafogadó ünnepségén.
2017-03-13 15:40:22
A német védelmi minisztérium a napokban döntést hozott arról, hogy az amerikai Northrop Grumman vállalattól MQ-4C Triton típusú pilóta nélküli repülőeszközöket vásárol. A Tritonok leszállítása 2025 után kezdődik meg.
2017-03-10 11:38:40
2017. február 27-én levegőbe emelkedett a legújabb kínai felderítő és csapásmérő feladatokra is alkalmas Wing-Loong II típusú drón. A pilóta nélküli repülőgép összesen 31 percet töltött a levegőben.
2017-03-09 10:16:04
Az INS Viraat repülőgép-hordozó után az Indiai Haditengerészet újabb ikonikus, szovjet gyártmányú eszközétől válik meg a közeljövőben, ugyanis március 29-én az INS Rajali légibázison elbúcsúztatják a Tu-142M nagy hatótávolságú tengerészeti felderítő repülőgépeket.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 29., 15:26
1956 augusztusában egy kazahsztáni atomfegyver-kísérlet tragédiába torkollott, és négyszer annyi ember szenvedett akut sugárbetegséget, mint Csernobilban.
2017. 03. 28., 13:54
18 évvel ezelőtt, vagyis 1999. március 27-én hadtörténelmi jelentőségű esemény történt a NATO Szerbia elleni akciója során. A légvédelemnek sikerült megsemmisítenie az amerikai légierő egyik F-117A Nighthawk „lopakodó” bombázóját.
2017. 03. 27., 09:55
1968 elejétől az észak-vietnami légvédelem új taktikát kezdett alkalmazni az amerikai repülőgépek ellen azzal, hogy a támadó kötelékekre több tüzelőállás indított rakétát.
2017. 03. 24., 09:09

Magyar-amerikai közös kiképzés

Háromnapos közös kézi lőfegyvergyakorlaton vett részt a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár kijelölt állománya, illetve az amerikai 10. páncélos felderítőezred 4. zászlóaljának „Apache” százada a szomódi lőtéren.

  JETfly Magazin

Döntött az Orosz Légierő vezetése – a „Fecskék” lecserélhetik MiG-29-eseiket a legújabb MiG-35-ösökre. Az erről szóló bejelentést a malajziai LIMA-2017 kiállításon hozták nyilvánosságra.