2017. 04. 29. szombat
Péter
: 312 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repülő tankot találtak Seregélyes határában

Art of WAR  |  2013-09-06 10:58:05

Ismét egy második világháborús repülőgéproncs került felszínre Magyarországon, és ezáltal a háború egy újabb áldozata lelhet hazájában végső nyughelyre az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis által üzemeltetett Szolnoki Repüléstörténeti Kiállítóhely roncskutatóinak köszönhetően, akiknek kiemelt feladatuk a magyar katonai repülés történetének és tárgyi emlékeinek kutatása.

A szolnoki roncskutatóknak a közelmúltban Seregélyes külterületén, egy szemtanú bejelentése alapján sikerült detektorral kimérniük egy, a második világháborúban lezuhant, szovjet Il−2 típusú csatarepülőgép becsapódási helyét. Seregélyes környékén súlyos légi harcok voltak, amelyek során a szovjet légierő több repülőgépet is elvesztett. 

Az Il−2 a második világháború leghíresebb szovjet csatarepülőgépe volt, rendeltetésének megfelelően elsősorban a szárazföldi, mozgó célpontok − például teherautók, harckocsik − ellen alkalmazták, de a háború későbbi éveiben nagyobb bombázások előkészítésében is használták. A „repülő tankból” − ahogy akkor nevezték − több mint 36 ezer darabot gyártottak, ennek ellenére mindössze néhány maradt meg belőle a múzeumokban. 

Hatékonysága ellenére az Il–2 volt a szovjet légierő legnagyobb veszteségeket szenvedett repülőgéptípusa a második világháborúban. Viszonylag nagy mérete és lassúsága miatt a vadászrepülőgépek könnyü prédájává vált. A Magyarország feletti légi harcok során több száz darab zuhant le ebből a típusból. A harcok forgatagában sok esetben nem volt lehetőség a lezuhant repülőgépek halott személyzeteinek felkutatására, ezért jelenleg is sok szovjet pilóta és lövész alussza örök álmát ismeretlen helyen, a szántóföldek mélyén, a gépük roncsai között. 

„A nagyszabású kiemelési munkálatokból katonák és civilek egyaránt kivették részüket. A feltárás során a pilóta földi maradványait is exhumáltuk, ehhez természetesen szükség volt a gép maradványainak kiemelésére is” − mondta el a helyszínen Magó Károly zászlós, a feltárás vezetője. 

Hozzátette: bár a becsapódást követően darabjaira hulló gép szerkezeti elemeit és a motor nagy részét a helyiek összegyüjtötték, alapos kutatómunkával közel hetven év távlatából is azonosítani lehetett a gépet, ezáltal pedig a pilótát. Ehhez több adat egyeztetésére is szükség volt. Az egyik támpontot a motor szétrobbant forgattyúsházának egy darabja szolgáltatta, melyen beazonosítható a gyártási szám utolsó két számjegye: 58. Ez megegyezik egy olyan Il−2-ével, amely Seregélyes térségében tünt el 1945 márciusában. Tudjuk azt is, hogy ebben a gépben egy személy, a pilóta, Vorobjev alhadnagy vesztette életét, hiszen a rádiós-lövész, Szubotin törzsőrmester még idejében el tudta hagyni a gépet. 

Ezt támasztja alá az a szakértői vélemény is, miszerint a kiásott roncsból exhumált maradványok egy embertől származnak. Ezeket a magyar roncskutatók átadják az orosz félnek, a hivatalos azonosítást is ők fogják végezni.

Bár a repülőgép darabjaiból kevés került elő, a feltárás során számos olyan tárgy jött a felszínre, amelyek a pilóta személyéhez köthetők. Ilyenek például az ejtőernyő-hevederek szerelékei, alkatrészek, fésü, fogkefe, sőt előkerült a pilóta térképtáskája is, melyben néhány térképrészlet konzerválódott, többek között egy Martonvásár és Baracska térségét ábrázoló, cirill betüs darab, hozzá egy NL-8-as navigációs vonalzó.

A gép „felfedezője”, Horvát Péter elmondta: tíz évvel ezelőtt jutott el először a helyszínre, egykori szemtanúk továbbélő beszámolói alapján. A gép típusa ekkor még ismeretlen volt. Ettől kezdve fémdetektorral járta be a területet, mígnem két évvel ezelőtt lelt rá a becsapódási kráterre. 

A seregélyesi feltárás során jelen volt és információkkal segítette a munkát Borisz Davidov, aki Moszkvából utazott idáig, hogy részt vegyen az azonosításban. Kiemelte: reméli, hogy a jövőben a magyar kutatóknak is több lehetőségük lesz Oroszországba látogatni, folytatva az évek óta tartó, sikeres együttmüködést.

Fotó: Dévényi Veronika

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-19 10:02:21
2017. február 3-án az Egyesült Államok tengerészetének hajóregiszteréből törölték az USS Enterprise-t, azaz becenevén a Big-E-t.
2017-04-12 11:12:52
A fehérorosz Belta hírügynökség a napokban tette közzé, hogy 2017. április 7-én újabb Mi-8MTV-5 típusú forgószárnyasokat vehetett át az ország légiereje. A helikopterek a Macsulisah légibázisra érkezek, összesen 6 példány.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 28., 09:21
Az ázsiai nagyhatalom vízre bocsátotta első, teljes mértékben saját gyártású repülőgép-hordozóját április 26-án, szerdán.
2017. 04. 27., 16:35
Az oroszországi javíttatás mellett amerikai használt Black Hawkokra is van ajánlat.
2017. 04. 26., 11:39
Látogatás a besti Museum Wings of Liberation-ban.
2017. 04. 25., 09:56
A USS Tang nevű amerikai tengeralattjáró 1943-ban merült először a víz alá, és a második világháború végéig csaknem húsz japán hajót süllyesztett el.

  JETfly Magazin

A napokban megérkezett Izraelbe (a Nevatim légibázisra) a soron következő 3 F-35A Lighting II (Adir) típusú ötödik generációs vadászrepülőgép – írja a Lockheed Martin.