2016. 12. 10. szombat
Judit
: 314 Ft   : 296 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Cross Landing 2013: Közös életmentés, mesterfokon

Art of WAR  |  2013-09-11 10:10:40

Szeptember tizedikén, délelőtt fél tizenegykor Szentes térségében lezuhant egy An-26-os típusú katonai repülőgép.  A baleset helyszínén szétszóródott roncsok, gomolygó füst és vérző sebesültek sokasága fogadta a percek alatt kiérkező mentőket, tűzoltókat, a katonai és civil mentőcsapatokat. A mentésbe magyar és román haderők helikopterei is bekapcsolódtak. Szerencsére azonban a „katasztrófában” senki nem vesztette életét, sőt a sérültek is csak szimuláltak - az alföldi város térségében zajlik ugyanis az idei, Cross Landing 2013 névre keresztelt, magyar-román kutató-mentő gyakorlat. 

Mélyrepülésben húz el egy Szenteshez közeli tisztás felett egy An-26-os katonai szállítógép - szemmel láthatóan valami nincsen rendben a vasmadárral... A személyzet leadja a vészjelzést, rádión közli, hogy kényszerleszállást hajt végre, majd megszünik a kapcsolat a pilóták és a torony között.

A Cross Landing 2013 gyakorlat forgatókönyve szerint a Kecskemétről felszálló „Ancsa” személy- és teherszállítási feladatot hajt végre. A szentesi katonai gyakorlótér körzetében müszaki meghibásodás - egészen pontosan mindkét hajtómü leállása - miatt a pilóta kénytelen kényszerleszállást megkísérelni, de a repülőgép földhöz csapódik. Az öttagú személyzeten kívül a fedélzeten szállított személyek is megsérülnek, összesen tízen. 

A riasztás nemcsak a gép személyzetétől, hanem a szentesi gyakorlótéren éppen kiképzésen tartózkodó katonai alegységtől is befut az illetékesekhez. E gyakorlatnak ugyanis éppen az együttmüködés az egyik célja, illetve a teljes, országos kutató-mentő híradási- és beavatkozó szegmensek ellenőrzése. 

A Magyar Honvédség és a román hadsereg mellett az érintett társszervek - azaz az Országos Mentőszolgálat, a Magyar Légimentő Nonprofit Kft., a HUNGAROCONTROL, az Országos Rendőr-főkapitányság és az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság - is vizsgáznak a gyakorlaton. Méghozzá kitünően, hiszen a katasztrófa után néhány perccel már érkezik is a segítség. Mentősök, katasztrófavédelmisek érkeznek, parancsszavak hangzanak el - kezdődik a mentés. 

„Aki járóképes, induljon a mentőhöz!” - hangzik a felszólítás, miközben egy katona rádión jelenti, hogy „2500 liter üzemanyag volt a gépen, de nem ég, csak füstöl”. Mindenki szakszerüen végzi a dolgát.  

Csakhamar megérkezik az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisról felszálló Mi-17-es kutató-mentő helikopter is, hogy a többi résztvevővel együttmüködve segítse a baleset helyszínének felkutatását, a sérültek mentését és ellátását, valamint a kárhelyszín felszámolását. 

Mialatt a helikopter a müszeres és vizuális kutatást végzi, a tüzoltókhoz befut egy újabb segélykérés. Egy helyi lakos gyerekét horgászás közben találta el egy roncsdarab. Szerencsére most is mindenki tudja a dolgát, így nincs komolyabb baj. 

Megérkezik az OMSZ mentőhelikoptere is, egyre több a segítő kéz, óramü pontossággal zajlik a sérültek ellátása. Néhány perccel később Ismét rotorok zaja hallatszik: érkezik a román segítség, egy Puma mentőhelikopter száll le a magyar Mi-17-es mellett. A cél az, hogy minél előbb eljussanak a sebesültek a szentesi kórházba, ehhez pedig a lehető legtöbb légi jármüre van szükség az útviszonyok miatt. 

A gyakorlat sikeres, az értékelés kiváló - derül ki már a sebesültek elszállítása után a szentesi repülőtéren.  

„Szerencsére nem volt még példa rá, hogy ezt a képességünket éles helyzetben is használni kellett volna, de fontos, hogy mindig készen álljunk, és rutinosak legyünk” - mondja el honlapunk kérdésére válaszolva Nagy János ezredes, a gyakorlat parancsnoka. 

„A román-magyar határ mindkét oldalán, 100-100 kilométeres körzetben nyújtunk segítséget egymásnak, ezt gyakoroljuk minden évben, hogy katasztrófahelyzetben hatékonyan tudjuk egymást segíteni” - teszi hozzá a gyakorlatigazgató, Daróczi Endre őrnagy. 

A müveletnek koránt sincs vége, szeptember 11-én egy román kárhelyszínen,  egészen pontosan a Szatmárnémeti repülőtérén folytatódik.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 07., 09:44

Tank nap Szlovákiában

Tank Nap Trenčianske Stankovce-ben, haditechnikai bemutatókkal. 2016. július.
2016. 12. 05., 16:22

A Tomcat nyomában

1976 szeptemberében Skócia közelében rendezték meg a Team Spirit ’76 tengeri hadgyakorlatot, amelynek a USS John F. Kennedy repülőgép-hordozó is részese volt.
2016. 11. 29., 11:51

Feltalálták a drónszelídítő puskát

Ahogy a drónok egyre elterjedtebbé válnak, úgy használják őket egyre többen bűncselekmények elkövetésére.
2016. 11. 25., 09:20

Bács-Kiskun megye katonásan teljesít a toborzásban

A katonai toborzás elmúlt másfél évtizede alkalmából szerveztek ünnepséget csütörtökön Kecskeméten, az egyetem GAMF Karán.

  JETfly Magazin

2016. december 7-én, helyi idő szerint este 6 óra körül az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) elveszítette egyik Japánban állomásozó pilótáját és F/A-18 Hornet repülőgépét.