2017. 02. 22. szerda
: 308 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Cross Landing 2013: Közös életmentés, mesterfokon

Art of WAR  |  2013-09-11 10:10:40

Szeptember tizedikén, délelőtt fél tizenegykor Szentes térségében lezuhant egy An-26-os típusú katonai repülőgép.  A baleset helyszínén szétszóródott roncsok, gomolygó füst és vérző sebesültek sokasága fogadta a percek alatt kiérkező mentőket, tűzoltókat, a katonai és civil mentőcsapatokat. A mentésbe magyar és román haderők helikopterei is bekapcsolódtak. Szerencsére azonban a „katasztrófában” senki nem vesztette életét, sőt a sérültek is csak szimuláltak - az alföldi város térségében zajlik ugyanis az idei, Cross Landing 2013 névre keresztelt, magyar-román kutató-mentő gyakorlat. 

Mélyrepülésben húz el egy Szenteshez közeli tisztás felett egy An-26-os katonai szállítógép - szemmel láthatóan valami nincsen rendben a vasmadárral... A személyzet leadja a vészjelzést, rádión közli, hogy kényszerleszállást hajt végre, majd megszünik a kapcsolat a pilóták és a torony között.

A Cross Landing 2013 gyakorlat forgatókönyve szerint a Kecskemétről felszálló „Ancsa” személy- és teherszállítási feladatot hajt végre. A szentesi katonai gyakorlótér körzetében müszaki meghibásodás - egészen pontosan mindkét hajtómü leállása - miatt a pilóta kénytelen kényszerleszállást megkísérelni, de a repülőgép földhöz csapódik. Az öttagú személyzeten kívül a fedélzeten szállított személyek is megsérülnek, összesen tízen. 

A riasztás nemcsak a gép személyzetétől, hanem a szentesi gyakorlótéren éppen kiképzésen tartózkodó katonai alegységtől is befut az illetékesekhez. E gyakorlatnak ugyanis éppen az együttmüködés az egyik célja, illetve a teljes, országos kutató-mentő híradási- és beavatkozó szegmensek ellenőrzése. 

A Magyar Honvédség és a román hadsereg mellett az érintett társszervek - azaz az Országos Mentőszolgálat, a Magyar Légimentő Nonprofit Kft., a HUNGAROCONTROL, az Országos Rendőr-főkapitányság és az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság - is vizsgáznak a gyakorlaton. Méghozzá kitünően, hiszen a katasztrófa után néhány perccel már érkezik is a segítség. Mentősök, katasztrófavédelmisek érkeznek, parancsszavak hangzanak el - kezdődik a mentés. 

„Aki járóképes, induljon a mentőhöz!” - hangzik a felszólítás, miközben egy katona rádión jelenti, hogy „2500 liter üzemanyag volt a gépen, de nem ég, csak füstöl”. Mindenki szakszerüen végzi a dolgát.  

Csakhamar megérkezik az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisról felszálló Mi-17-es kutató-mentő helikopter is, hogy a többi résztvevővel együttmüködve segítse a baleset helyszínének felkutatását, a sérültek mentését és ellátását, valamint a kárhelyszín felszámolását. 

Mialatt a helikopter a müszeres és vizuális kutatást végzi, a tüzoltókhoz befut egy újabb segélykérés. Egy helyi lakos gyerekét horgászás közben találta el egy roncsdarab. Szerencsére most is mindenki tudja a dolgát, így nincs komolyabb baj. 

Megérkezik az OMSZ mentőhelikoptere is, egyre több a segítő kéz, óramü pontossággal zajlik a sérültek ellátása. Néhány perccel később Ismét rotorok zaja hallatszik: érkezik a román segítség, egy Puma mentőhelikopter száll le a magyar Mi-17-es mellett. A cél az, hogy minél előbb eljussanak a sebesültek a szentesi kórházba, ehhez pedig a lehető legtöbb légi jármüre van szükség az útviszonyok miatt. 

A gyakorlat sikeres, az értékelés kiváló - derül ki már a sebesültek elszállítása után a szentesi repülőtéren.  

„Szerencsére nem volt még példa rá, hogy ezt a képességünket éles helyzetben is használni kellett volna, de fontos, hogy mindig készen álljunk, és rutinosak legyünk” - mondja el honlapunk kérdésére válaszolva Nagy János ezredes, a gyakorlat parancsnoka. 

„A román-magyar határ mindkét oldalán, 100-100 kilométeres körzetben nyújtunk segítséget egymásnak, ezt gyakoroljuk minden évben, hogy katasztrófahelyzetben hatékonyan tudjuk egymást segíteni” - teszi hozzá a gyakorlatigazgató, Daróczi Endre őrnagy. 

A müveletnek koránt sincs vége, szeptember 11-én egy román kárhelyszínen,  egészen pontosan a Szatmárnémeti repülőtérén folytatódik.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-02-08 09:16:55
A második világháború vérzivataros évei után pár hónappal, 1946. február 6-án Bay Zoltán és tudóscsoportja hatalmas horderejű bejelentést tett. Radarjelek segítségével sikerült megmérniük a Föld-Hold távolságot, ezzel megalapozva a modern rádiócsillagászatot.
2017-02-06 14:26:51
Az Orosz Fekete-tengeri Flotta tengeralattjáró-elhárító korvettjéről adtak le lövéseket az Ukrán Haditengerészet An-26-osára – a teherszállító éppen az ogyesszai gázmezők partmenti területe fölött repült.
2017-02-02 12:05:53
Február 3-án lesz a hivatalos búcsúztatása a világ első nukleáris meghajtású repülőgép-hordozójának, az USS Enterprise-nak. A hordozó kulcsfontosságú szereplője volt több fontos eseménynek, így az 1962-es kubai rakétaválságnak, de a részt vett az iraki és az afganisztáni missziókban is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 21., 14:16
A fegyverkereskedelem a hidegháború óta nem látott szintre emelkedett a legutóbbi öt évben a világban.
2017. 02. 15., 09:29
Napjaink folyamatosan változó világában is a régi értékek, így a bajtársiasság, a bátorság, az önfeláldozás, a közösségért való kiállás a legfőbb katonai erények – fogalmazott dr. Simicskó István honvédelmi miniszter február 14-én, Budapesten, a haderő éves értékelő és feladatszabó vezetői értekezletén.
2017. 02. 13., 09:37
Amikor minden veszni látszott, Ernest E. Evans sorhajóhadnagy teljes gőzzel a japán flottára rontott.
2017. 02. 10., 09:20
Nincs is olyan messze határainktól a legközelebbi nukleáris támaszpont.

  JETfly Magazin

Az Air&Cosmos újság a napokban tette közzé a hírt, miszerint rövidesen múzeumba kerülnek az A320-as, az A340-es és az A380-as utasszállító repülőgépek prototípusai.