2017. 06. 22. csütörtök
Paulina
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Aki a gépen parancsol…

Art of WAR  |  2014-09-15 11:44:36

Eddig azt írhattuk: Lukács Viktor százados a Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) egyetlen magyar repülőgép-vezetője. Most pedig úgy fogalmazhatunk: Lukács Viktor százados egyben az ezred egyetlen magyar gépparancsnoka is. Mint lapunknak adott interjújából kiderül: a C–17 Globemaster III típusú szállító repülőgépen már több mint 1500 órát repült százados idén nyártól elsősorban gépparancsnokként vesz részt az ezred műveleti feladatainak végrehajtásában, illetve repülésbiztonsági tisztként is megkezdi munkáját.

Aki a levegőben parancsol...

Legelőször is gratulálok a gépparancsnoki kinevezésedhez. Első kérdésem: milyen szempontok alapján dől el, hogy kiből lehet gépparancsnok és kiből nem?

Köszönöm a gratulációt. A Nehéz Légiszállító Ezred repülési feladatokat végrehajtó századán belül rendszeresen összeül az oktató- és ellenőrző állomány; ők döntenek arról, kik azok, akiket az eggyel magasabb beosztás eléréséhez szükséges kiképzésre javasolnak. Gépparancsnok-jelöltek esetén figyelembe veszik a repült órák számát (minimum 1000 óra), a repüléstechnikai készségeket, a szabályzatok és eljárások ismeretét, valamint a személyes rátermettséget.

A gépparancsnoknak melyek a legfontosabb feladatai?

A gépparancsnok feladatai jóval a repülés megkezdése előtt kezdődnek, és jóval a leszállás után fejeződnek be. A kapitány részt vesz a feladat minden részletre kiterjedő megtervezésében, az alakulat tervező- és irányítórészlegével. A gépparancsnok felelős a küldetés hatékony és biztonságos végrehajtásáért.

Milyen képzéseken kellett részt venned, hogy megkapd a kinevezést? Milyen feladataid voltak, melyek voltak a legnagyobb kihívások?

A C–17-es gépszemélyzetek képzésére az Amerikai Egyesült Államokban (Oklahoma, Altus Légibázis) kerül sor. A gépparancsnoki képzés elsősorban a következő feladatokra helyezi a hangsúlyt: földközeli útvonalrepülés 100-150 méteres magasságban, harci-taktikai indulási és érkezési eljárások, leszállások, illetve légi utántöltés – mindez éjjel és nappal. A hadmüveleti alkalmazásokat (repülési feladatok Afganisztánba, illetve olyan különleges eljárások ellenőrzése, mint az óceán átrepülése vagy repülés afrikai légterekben) a repülőszázad oktatópilótáinak segítségével gyakoroljuk. Kihívást jelentő emlékezetes feladatként azt a légi utántöltést említem meg, amelyet két felhőréteg között, éjszaka, horizont nélkül, látható csillagok és földi fények hiányában, némi turbulenciával füszerezve kellett végrehajtani.

Jelenleg is képzésen veszel részt az Egyesült Államokban. Ez milyen célt szolgál?

Az Amerikai Egyesült Államok Légierejének Biztonsági Központjában egy héthetes tanfolyamon veszek részt, amelyen elsősorban a repülőalakulatok repülésbiztonsági programjának menedzselését oktatják, illetve azt, hogy ha mégis bekövetkezik valamiféle repülőesemény, repülőbaleset, akkor speciális nyomozási technikák segítségével feltárhatók legyenek az okok és a tényezők, amelyek ismeretében megelőzhetjük jövőbeli megismétlődésüket.

Mennyiben mások a kiképzési módszerek Amerikában, mint mondjuk itthon? Milyenek a mindennapok?

Az elmúlt közel 20 év tapasztalatán alapuló C–17-es kiképzési programon több ezer kollégám esett már át. Feszített tempójú, jól átgondolt rendszer gondoskodik arról, hogy az elsajátítandó tudást és készségeket a kiképzés végére mindenki sikeresen elérje. A számítógép alapú folyamatos felkészülés és a szimulátoros képzés, kiegészítve az egyéni tanulással, elfoglaltságot nyújt három és fél hónapon át, reggel nyolctól akár késő estig. A bázis jól felszerelt; szállást és sportolási lehetőséget egyaránt biztosít a kiképzés időtartamára. Az oktatás további érdekessége, hogy a százórányi szimulátoros képzés egy oktatóval és két másodpilótával valósul meg, felváltva a bal és a jobb ülésben.

Volt-e már éles küldetésed gépparancsnokként? Ha igen, hová mentetek, milyen feladatot kellett végrehajtani? Hogyan érezted magad először ebben a felelősségteljes pozícióban?

Az első gépparancsnoki utam az Atlanti-óceán átrepülésével kezdődött az Egyesült Államokba; onnan pedig Norvégiába kellett jelentős mennyiségü rakományt szállítanunk, és ehhez a térségben uralkodó atlanti szelek miatt – üzemanyag-felvétel céljából – izlandi kitérőre is szükség volt. Gépparancsnokként, attól a pillanattól kezdve, hogy megszólal az ébresztőóra a feladat megkezdésének napján, állandóan forognak a gondolatok, sok lépéssel előre kell tekinteni, s ez érinti a személyzetet, az utasokat, a terhet, az időjárást és sok más tényezőt.

Tapasztalataid szerint mennyire nehezíti meg az ezred életét, hogy elkezdődtek a gépek nagyjavításai, és egyszerre csak két géppel tudtok repülni?

A tervezésben, a szervezésben kihívást jelent az alakulatnak, hogy két géppel kell lerepülni az irányadó éves repülési idő jelentősen több mint kétharmadát – a lehető legjobban kihasználva a gépeket müveleti és kiképzési célokra. Ehhez módosítani kell a személyzetek és a gépek rendelkezésre állási idejét, a normál müveleti tervekhez képest.

Személyes megítélésed alapján mennyit változott az ezred mondjuk az utóbbi két évben? Milyen területeken érhető legjobban tetten a fejlődés?

A Nehéz Légiszállító Ezrednek rövid idő alatt sikerült elérnie és fenntartania a teljes müveleti készséget. Megépült a tranzitáru-raktár, elkészültek a megépítendő hangárkomplexum tervei. A gépszemélyzetek a repülési feladatok végrehajtása során fokozatosan áttértek a papíralapú dokumentációról az elektronikus formátumú adatkezelésre. Ez táblagépek segítségével teszi lehetővé, hogy a munkáját 24 órában végző repülést biztosító szolgálat a világ bármely pontján frissíthesse a repüléshez szükséges információkat. Számos ország területén került sor személy- és teherdeszant-kiképzési feladat végrehajtására. Megkezdődött az akkreditációs folyamat, amely biztosítja majd, hogy a gépszemélyzetek az Egyesült Királyságban hajtsák végre a negyedévente szükséges szimulátoros képzést. Mindezek szerves részei annak a fejlődési folyamatnak, amely megalapozza egy harmincéves repülési program sikerét.

Lukács Viktor százados elmondta: az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt nemzetközi alakulat parancsnoka, Frank Rombouts ezredes gratulált gépparancsnoki kinevezéshez, kiemelve, hogy a magyar repülőgép-vezető repülőkarrierje során ez jelentős mérföldkő, amire Magyarország, az ezred, illetve Lukács Viktor saját maga is méltán lehet büszke.

Fotó: Dévényi Veronika és archív

Forrás: Magyar Honvéd 2014. szeptember

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-15 10:11:21
A tajvani kormány a napokban ingyen és bérmentve 2 darab UH-1H típusú forgószárnyast adott át Burkina Faso-nak. Az ünnepélyes átadáson részt vett a Tajvani Légierő parancsnoka, Wang Shin-Lung altábornagy is, aki épp az országban tartózkodott.
2017-06-14 10:37:40
Európai és magyar szempontból egyaránt fontos döntés a honvédség iraki szerepvállalásának meghosszabbítása és kibővítése, a 2018-as honvédelmi költségvetésből pedig a katonák illetményének emelésére és fejlesztésekre egyaránt jut forrás – mondta Vargha Tamás, a honvédelmi tárca parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes június 13-án, Budapesten.
2017-06-13 09:40:32
Műveleti készenlétet jelentett az MH Légi Tanácsadó Csoport. A helikoptervezetők, fedélzeti technikusok és repülő-műszaki kiszolgáló személyzet tagjai május közepén érkeztek meg afganisztáni állomáshelyükre.
2017-06-12 16:15:51
A napokban a szaúdi weboldalak arról számoltak be, hogy a Szaúd-Arábiai Nemzeti Gárda 2017. június 4-én átvehette az első AH-6i Little Bird típusú könnyű-harci helikoptereit. A típus az országban az AH-6SA nevet kapja majd meg.
2017-06-07 12:44:12
A napokban az East Pendulum weboldal tette közzé, hogy több mint két év várakozás után, az AVIC kínai állami repülőgépgyártó vállalat megkezdte az új, turbólégcsavaros Y-30 névre keresztelt katonai teherszállító repülőgép fejlesztési programját.
2017-06-06 09:54:37
Kéthetes harckocsizó altiszti szakmai tanfolyamot tartott az MH Altiszti Akadémia a „nullaponti” lő- és gyakorlótéren május végén. Érdekesség, hogy a tanfolyam részeként lefolytatott harckocsiparancsnok-képzésre tizenhárom esztendeje nem volt példa az akadémián, illetve jogelőd szervezeteinél.
2017-06-01 10:10:00
1941. december 10-én délután, miközben még mindig vastag fekete füst gomolygott Pearl Harbor tengerészeti támaszpontja felett, a Maláj-félsziget partjainak közelében, a HMS Prince of Wales csatahajó és kísérője a veterán HMS Repulse csatacirkáló élethalálharcát vívta a rájuk támadó, több tucatnyi japán bombázó és torpedóvető repülőgéppel.
   MÁSOK ÍRTÁK
Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis harmadik alkalommal szervezte meg a nyári Honvédelmi Tábort.
2017. 06. 21., 15:33
A Magyar Honvédség szervezeteinek hajtó-, kenő- és karbantartó anyagokkal, üzemanyag-technikai eszközökkel, hűtőfolyadékkal történő ellátásáért az MH Anyagellátó Raktárbázis hetényegyházi bázisparancsnoksága a felelős.
2017. 06. 21., 15:30
A kecskeméti születésű Ács Arnold Bence fiatalon kezdett oroszul tanulni. Egyetemistaként már önkéntes­ volt Oroszországban, ahová­ azóta is rendszeresen vissza­jár. A Don-kanyarban a magyar hadsereg emlé­keit kutatja.
2017. 06. 16., 14:01
Elismeréssel köszöntötte az afgán hadsereg légierejének kiképzését végző RSM egyéni tanácsadó csoport tizenegy fős váltását újra Szolnokon Kiss Róbert ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis törzsfőnöke.

  JETfly Magazin

Az Egyesült Államok és Katar védelmi minisztere a napokban Washingtonban aláírták a szerződést, miszerint az arab emírség összesen 36 F-15QA-t vásárol mintegy 12 milliárd dollár értékben.