2017. 01. 18. szerda
Piroska
: 308 Ft   : 288 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

ADATS – Közeli hatótávolságú (lég)védelemi rakétarendszer

Art of WAR  |  2015-04-24 10:19:27

Az ADATS egy alacsony magasságú, SHORAD (Short Air Defence – Közeli Hatótávolságú Légvédelem) rendszer, amely egyaránt alkalmas légi és földi célok pusztítására. A fejlesztése Svájcban (Oerlikon Contraves) és Kanadában (Oerlikon Aerospace) történt.

Az ADATS közeli hatótávolságú komplexumként a kanadai légierő légvédelmi rendszerei között fontos szerepet játszik. Az ADATS rendszerbeállítása 1988-ban történt Kanadában és 1994-ig mindösszesen 36 komplexumot állítottak szolgálatba.

A rendszert több típusú hordozógépjármüre is telepítették úgy, mint M113 és M3 Bradley. A kanadaiak az M113 alvázra épített verziót használják, amely egy páncélozott csapatszállító, és alkalmas a tüzvezetési rendszerükbe való beintegrálásra.

Többfeladatú jármüvek:

2005 szeptemberében a kanadai Védelmi Minisztérium bejelentette, hogy 33 db többfeladatú jármüvet állít szolgálatba, amelyek az ADATS hordozógépjármüveként fognak szolgálni. A hordozó gépjármüvek egyaránt felszereltek a légi és földi célok – többek között páncélozott gépjármüvek, bunkerek, repülőgépek, helikopterek pilótanélküli légieszközök, valamint cirkálórakéták – elleni harc sikeres megvívásához szükséges fegyverrendszerrel.

A rendszer hatékonyságát a hordozójármü forgatható tornyának speciális kialakításával is fokozták. Ennek ellenére 2006 novemberében Kanada törölte a többfeladatú jármüvek fejlesztésének programját.

Az ADATS vezetési és irányítási rendszere:

Egy hálózatba 6 komplexumot lehet integrálni, amelyek közti távolság a 20 km-t is elérheti! A hálózatba integrált komplexumok közül bármelyik képes a többi vezetésére, és valós időben szabhat feladatot az „alárendelt társainak”. A hálózat kialakítása lehetővé teszi annak további hálózatokhoz való csatlakozását, ezzel megvalósítva egy komplex védelmi rendszer kialakítását.

A rendszer által szolgáltatott, teljesen automatikus, valós idejü információcsere tartalmazza a légtérellenőrzési, fegyverellenőrzési, a megsemmisítési, a cél azonosítási információkat, valamint a saját eszköz állapotára, helyzetére, a fenyegetés prioritására, az optimalizált tüzelosztásra és a zavarásra vonatkozó adatokat.

6 tüzalegység egy hálózatba történő kapcsolása 48 légi és földi eszköz egyidejü pusztításának lehetőségét biztosítja. Frekvenciaugratásos módszerrel az adat és hangkommunikáció 25KHz-es csatornákból nagyjából 2000 db-ot használ.

Rakéta:

10 km-es hatótávolságon képes a földi és a (kis magasságú) légi célok pusztítására. A rakéta maximális sebessége 3 Mach és – kialakításának és felépítésének köszönhetően – képes 60 G-s manőverek végrehajtására is. A robbanófej 12 kg és képes 900mm vastagságú páncél átütésére.

A rakéta digitálisan kódolt, lézeres rávezető rendszere a rávezetés pontosságának növelését és a zavarás megnehezítését eredményezi, a kódolást az indításkor az eszköz automatikusan választja.

Felderítés és célkövetés:

A rendszer az Apache helikopterekről ismert elektro-optikai irányzást használja. Ez egy lézernyalábú pásztázó rendszert jelent.

Az X sávú radar képes a cél felderítésére, azonosítására és amennyiben több tüzalegység van integrálva egy hálózatban, akkor ezen adatok megosztására is az „egy látja, mindenki látja” elv megvalósításával.

A felderített célokat a rendszer önállóan rangsorolja a fenyegetés mértéke szerint, majd lehetőséget ajánl a legjobb tüzelosztásra annak érdekében, hogy a kezelő a legoptimálisabb döntést hozhassa meg.

A radar maximális felderítési távolsága 25 km magassága pedig 8600 m.

A cél detektálása és az indítás között kevesebb, mint 5 másodpercnek kell eltelnie. Ez többek közt annak köszönhető, hogy a hordozó jármüvön van a radar és fegyverzet is.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-01-11 12:14:03
A szerb védelmi és belügyminisztérium a napokban szerződést kötött az európai Airbus Helicopers vállalattal 9 darab H-145M típusú forgószárnyas vásárlásáról. Korábban, még 2016. októberben a felek már aláírtak egy memorandumot az ügyben.
2017-01-03 09:02:46
Az Olasz Királyi Haditengerészet a II. világháború kitörésének idején a negyedik legnagyobbnak számított a világon, amely rombolók, nehéz és könnyűcirkálók mellett, modernizált és rendkívül korszerű, vadonatúj csatahajókat is arzenáljában tudhatott.
2016-12-27 20:13:51
Dr. Koller József ezredessel, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis megbízott parancsnokával az elmúlt időszak helyi tapasztalatainak összegzése mellett áttekintettük a megvalósításra váró jelentősebb terveket, fejlesztéseket is.
2016-12-21 12:32:39
A Brit Hadsereg létrehozott egy új kiképző csoportot, amely célja az újonnan kialakítandó „Csapásmérő Dandárok” harci alkalmazási elveinek kidolgozása lesz. Az új szervezeti egységek a General Dynamics Ajax harcjármű-családjának eszközeivel lesznek felszerelve.
2016-12-14 09:46:41
Sikerrel zárult a török fejlesztésű légvédelmi rakétarendszer tesztlövészete. A török illetőségű Roketsan és Aselsan védelemipari vállalatok által kifejlesztett és gyártott Hisar-O közepes magasságú légvédelmi rakétarendszerrel 100 százalékos sikerrel hajtották végre az első tesztindítást a törökországi Aksaray tartományban.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 18., 11:24
Afganisztáni egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt kollégáitól köszönt el január 16-án, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka nevében dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka.
2017. 01. 12., 09:18

Tűzszerészek és hadihajósok – 2016.

Tragikus és szomorú évként vonul be 2016 az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred történetébe.
2017. 01. 11., 10:55
Az orosz haditengerészet zászlóshajója a 60 ezer tonnás Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó első alkalommal került éles harci bevetésre.
2017. 01. 09., 12:27

A nagy hidegben is helytállnak a katonák a határon

  JETfly Magazin