2017. 06. 24. szombat
Iván
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tíz legendás harckocsi

Art of WAR  |  2015-06-30 09:05:00

Eheti szubjektív tízes listánkba olyan harckocsikat gyűjtöttünk össze, amelyek neve fogalommá vált a harctereken.

Mark - 1, az első harckocsi a fronton

A Mark-1 brit nehéz harckocsi volt az első a világon, amelyet a fronton is bevetettek, így nem volt nehéz hírnévre szert tennie, hiszen nem volt még jelen konkurencia. Azért fejlesztették ki, hogy áttörje a megmerevedett frontokat és véget vessen az első világháború végtelennek tünő állóháborúinak. Első bevetésükre 1916. szeptember 15-én a somme-i fronton, Martinpuich és Combles települések között került sor. A harckocsik sikeresen vizsgáztak, néhány óra leforgása alatt többet haladtak előre, mint amire a gyalogság hosszú és véres harcok alatt képes lett volna. Ettől kezdve nagyobb számban használtak harckocsikat a nyugati fronton.

A legyőzhetetlen Tigris

A második világháborús német Tigris-páncélos neve rövid idő alatt a legyőzhetetlenség szinonimája lett. Hírnevét kiemelkedő páncélvédettségének és nagy teljesítményü, nyolcvannyolc milliméteres lövegének köszönhette. A Panzerkampfvagen VI 1942 augusztusában jelent meg először a harctéren, Leningrádhoz közel, a Ladoga-tó térségében. A típus sikerének és elrettentő erejének köszönhetően hamarosan az összes harctéren megjelent. A legyőzhetetlen páncélos hírneve a háború után sem csorbult, számos háborús film és könyv őrzi a mai napig.

Formabontó harckocsit alkottak a franciák

Nem csak az angoloknak sikerült újdonságokat kitalálni az első világháborús harckocsik „frontján”, a franciáknak is sikerült formabontó páncélost összerakniuk. Az FT-17-es méretei ugyan alulmúlták kortársaiét, ám annyi mértékadó újdonságot alkalmaztak rajta, hogy sokan ezt a típust tartják a világ első modern harckocsijának. Bár mindössze ketten kellettek az üzemeltetéshez, a torony és a benne elhelyezett löveg mellett olyan részleteket vonultatott fel, mint a parancsnoki kupola, illetve a páncélos küzdőterét és a hajtómüvet elválasztó páncélzat. A típus sikerét az is mutatja, hogy bár évtizedekig állt szolgálatban a világ legkülönbözőbb országaiban és számos változat készült belőle, az eredeti konstrukció mindvégig változatlan maradt.

Sok lúd disznót győz…

Az M4 Sherman közepes harckocsit az Egyesült Államokban fejlesztették ki. A kicsi és mozgékony harcjármü hamar elterjedt a szövetségesek hadseregeiben is, olyan sokat gyártottak belőle, hogy végül ez lett a háború legelterjedtebb páncélosa, amely az összes frontot megjárta. A sokoldalú jármünek számos változata volt, például használták lángszóróval felfegyverezve is. Karrierjének nem vetett véget a békekötés sem, 1945 után is számos konfliktusban felbukkant, például az arab-izraeli háborúkban is bevetették.

T-34, a szovjetek legsikeresebb harckocsija 

Kétségkívül a T–34-es közepes harckocsi volt a második világháború legsikeresebb, és legnagyobb példányban gyártott szovjet páncélosa. Tervezőinek sikerült megteremteni a harckocsikat jellemző három alapvető tulajdonság – mozgékonyság, tüzerő, páncélvédettség – összhangját, emellett viszonylag egyszerü volt legyártani és kezelni. 1941 nyarán a németeket igencsak meglepte a T–34-esekkel való találkozás. Harminchét milliméteres páncéltörő lövegük teljesen hatástalannak bizonyult a szovjet harckocsik ellen, lövedékei valósággal lepattantak róluk. Volt olyan T–34 amely húsznál is több találatot kapott és még folytatta a tüzelést. A Panzer III-as harckocsiknak szemtől szemben szintén nem volt esélyük a T–34-esek ellen.

Párduc, a legmodernebb német harckocsi

A Párduc, vagyis a Panzerkampfvagen V volt a németek legmodernebb harckocsija a második világháborúban. Fejlesztésének az volt a célja, hogy csökkentse a német páncélosok veszteségeit a keleti fronton, mivel a szovjetek modern T–34-esei megtizedelték a német PzKpfw III és IV-eseket. A harckocsit tüzerejének, páncélzatának valamint mozgékonyságának az aránya magasan az átlag fölé emelte így ez lett a második világháború egyik leghatékonyabb harckocsija, dacára a szövetségesek nyomasztó létszámfölényének. Az amerikai hadsereg statisztikája szerint egy „Párduc” kilövése öt Sherman, vagy kilenc T–34 elvesztésébe került. Gyenge pontja a meglehetősen vékony oldalpáncélzat volt. A németek ezért a páncélostámadások alkalmával oldalról rohamlövegekkel fedezték a támadó Panther-eket.

Tigrisvadásznak szánták a Sztálin nevét viselő harckocsikat 

Az ISZ-1-et az elavult KV sorozat leváltására tervezték, de alig készült el, a szovjet mérnökök máris nekiláttak egy továbbfejlesztett változat tervezésének. A fejlesztésre azért volt szükség, mert a kurszki csata bebizonyította, hogy a szovjet páncélosok tüzerő és páncélzat terén egyaránt hátrányba kerültek a német páncélosok új generációjával, vagyis a Panzer V Párduc és a Panzer VI Tigris harckocsikkal szemben. Felmerült tehát az igény egy nagyobb tüzerővel rendelkező szovjet nehéz páncélos megépítésére, amely sikerrel veheti fel a versenyt az újabb német közepes és nehéz harckocsikkal. A fenyegetés miatt a fejlesztési munkálatokat és a teszteket a lehető legrövidebb időn belül el kellett végezni, ezért a szovjet mérnökök az ISZ–1-es harckocsi továbbfejlesztése mellett döntöttek. 

A Varsói szerződés első rendszeresített harckocsija

A T-54-est a második világháború végén kezdték el fejleszteni a Szovjetunióban, a prototípusa 1945-ben készült el. Miután elkezdődött a hidegháború, és létrejött a Keleti blokk katonai szervezete, a Varsói Szerződés, a T-54 lett az első rendszeresített harckocsija. Javított változatával, a T–55-ös változatával együtt máig a legnagyobb példányszámban gyártott harckocsi, közel százezer darab készült belőle.

A legsikeresebb amerikai harckocsi

Régóta az M1 Abrams számít a legsikeresebb amerikai harckocsinak, amely az Amerikai Egyesült Államok hadseregének és tengerészgyalogságának is fő típusa. 1980-ban állították szolgálatba, azóta három fő változatát rendszeresítették. Fejlesztése alatt a tervezők egy esetleges Szovjetunió elleni háborút tartottak szem előtt, végül az Abramsokat a Közel-Keleten vetették be először a sivatagi Vihar hadmüvelet során. Az M1-ek jól szerepeltek a harcokban, Szaddam Husszein T-72-esei nem sok kárt tudtak tenni bennük. 

Távolsági rekordot állított fel a Challenger 

Challenger 1 közepes harckocsit a Brit Szárazföldi Erők használták a nyolcvanas-kilencvenes években. Az első-öbölháború alatt a britek száznyolcvan Challengert vittek Szaúd-Arábiába, és „Granby” hadmüvelet során vetették be őket. A harckocsik igen jól szerepeltek. Megsemmisítettek háromszáz ellenséges páncélozott jármüvet anélkül, hogy veszteséget kellett volna elkönyvelniük. Rekordot is sikerült felállítani a típussal, a történelem legnagyobb távolságú harckocsi - harckocsi elleni küzdelmét ugyanis egy Challenger tartja, amely egy iraki tankot angol források szerint több, mint öt kilométeres távolságból lőtt ki. 

Galéria: Tíz legendás harckocsi

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-15 10:11:21
A tajvani kormány a napokban ingyen és bérmentve 2 darab UH-1H típusú forgószárnyast adott át Burkina Faso-nak. Az ünnepélyes átadáson részt vett a Tajvani Légierő parancsnoka, Wang Shin-Lung altábornagy is, aki épp az országban tartózkodott.
2017-06-14 10:37:40
Európai és magyar szempontból egyaránt fontos döntés a honvédség iraki szerepvállalásának meghosszabbítása és kibővítése, a 2018-as honvédelmi költségvetésből pedig a katonák illetményének emelésére és fejlesztésekre egyaránt jut forrás – mondta Vargha Tamás, a honvédelmi tárca parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes június 13-án, Budapesten.
2017-06-13 09:40:32
Műveleti készenlétet jelentett az MH Légi Tanácsadó Csoport. A helikoptervezetők, fedélzeti technikusok és repülő-műszaki kiszolgáló személyzet tagjai május közepén érkeztek meg afganisztáni állomáshelyükre.
2017-06-12 16:15:51
A napokban a szaúdi weboldalak arról számoltak be, hogy a Szaúd-Arábiai Nemzeti Gárda 2017. június 4-én átvehette az első AH-6i Little Bird típusú könnyű-harci helikoptereit. A típus az országban az AH-6SA nevet kapja majd meg.
2017-06-07 12:44:12
A napokban az East Pendulum weboldal tette közzé, hogy több mint két év várakozás után, az AVIC kínai állami repülőgépgyártó vállalat megkezdte az új, turbólégcsavaros Y-30 névre keresztelt katonai teherszállító repülőgép fejlesztési programját.
2017-06-06 09:54:37
Kéthetes harckocsizó altiszti szakmai tanfolyamot tartott az MH Altiszti Akadémia a „nullaponti” lő- és gyakorlótéren május végén. Érdekesség, hogy a tanfolyam részeként lefolytatott harckocsiparancsnok-képzésre tizenhárom esztendeje nem volt példa az akadémián, illetve jogelőd szervezeteinél.
2017-06-01 10:10:00
1941. december 10-én délután, miközben még mindig vastag fekete füst gomolygott Pearl Harbor tengerészeti támaszpontja felett, a Maláj-félsziget partjainak közelében, a HMS Prince of Wales csatahajó és kísérője a veterán HMS Repulse csatacirkáló élethalálharcát vívta a rájuk támadó, több tucatnyi japán bombázó és torpedóvető repülőgéppel.
   MÁSOK ÍRTÁK
Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis harmadik alkalommal szervezte meg a nyári Honvédelmi Tábort.
2017. 06. 21., 15:33
A Magyar Honvédség szervezeteinek hajtó-, kenő- és karbantartó anyagokkal, üzemanyag-technikai eszközökkel, hűtőfolyadékkal történő ellátásáért az MH Anyagellátó Raktárbázis hetényegyházi bázisparancsnoksága a felelős.
2017. 06. 21., 15:30
A kecskeméti születésű Ács Arnold Bence fiatalon kezdett oroszul tanulni. Egyetemistaként már önkéntes­ volt Oroszországban, ahová­ azóta is rendszeresen vissza­jár. A Don-kanyarban a magyar hadsereg emlé­keit kutatja.
2017. 06. 16., 14:01
Elismeréssel köszöntötte az afgán hadsereg légierejének kiképzését végző RSM egyéni tanácsadó csoport tizenegy fős váltását újra Szolnokon Kiss Róbert ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis törzsfőnöke.

  JETfly Magazin

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.