2017. 06. 23. péntek
Zoltán
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

MiG-15 vadászgép névadási ünnepsége a HMFEST-en

Art of WAR  |  2016-06-04 22:17:57

Pintér Csaba, a Pintér Művek tulajdonosa jóvoltából egy frissen felújított MíG-15-ös vadászrepülőgép került átszállításra a keceli haditechnikai parkból a HMFEST fesztiválra. Szombat délelőtt ünnepélyes keretek között zajlott e repülőgép névadása és koszorúzása, melyen Kun Szabó István vezérőrnagy a Honvédelmi Minisztérium Miniszteri Biztosa is részt vett. A felújítás a JETfly és Háború Művészete magazin is támogatta.

A Magyar Sándorról elnevezett, 061-es oldalszámú MiG-15-ös repülőgép névadásának története

 

A repülőgép felújítását az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület végezte és a felújítás közben érkezett a Pintér Művek részéről - mint a gép tulajdonosa - a felajánlás, hogy az egyesület nevezze el a repülőgépet valakiről, akit méltónak találnak erre. Az egyesület elkezdte az adatgyűjtést. Felkutatták egykori repülőműszakiakat, repülőgép-vezetőket és a témával foglalkozó barátaikat, hogy kiket is tarthatnánk méltónak. Miután tanulmányoztak sok-sok irodalmat, megszületett a döntésünk: a harcfeladat közben hősi halált halt, Magyar Sándor főhadnagy nevét viselje a repülőgép! A táblát a pilóta özvegye, Magyar Sándorné és Pintér Csaba, a Pintér Művek tulajdonosa avatta fel.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)

Magyar Sándor főhadnagy repülőkatasztrófája

 

1956. jan. 21-én, 14.50-kor riasztották a sármelléki 24. Vadászrepülő Ezred készültségét, a Fertő-tó felett repülő ismeretlen kétmotoros repülőgépre. A készültségi géppárt Romsics László főhadnagy (MiG-15bisz) vezette, kísérője Magyar Sándor főhadnagy (MiG-15) volt. Riasztásuk előtt, a Pápán állomásozó szovjet 5. Gárdaezred készültségi géppárját (MiG-17F) is indították a légi célra.

A magyar gépek a cél felé haladva a szemből közeledő szovjet géppárral találkoztak. A „saját gép” jelzésre a közeledő két repülőgép, támadó manőverezésbe kezdett. A gépek között légi harc alakult ki, melynek eredményeként a kísérő MAGYAR SÁNDOR főhadnagy (25 éves) az ausztriai Pamhagen-től 300 méterre észak-nyugatra lezuhant és életét vesztette.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)

Magyar főhadnagyot Pamhagenben eltemették, majd 1956 áprilisában exhumálták és Hévízen került végső nyughelyére. A szemből támadó és lelőtt, szovjet kísérőgép is osztrák területre zuhant, azonban pilótája Nyikolaj Konoklov százados sikeresen katapultált. A katasztrófát a magyar és szovjet légirányítás közötti kommunikációs zavar idézte elő. Hasonló esetek elkerülése céljából a két fél, új együttműködési tervet dolgozott ki.

A MiG-15 története

 

A típus NATO kódja: Fagot. A Mikojan–Gurjevics-tervezőirodában kifejlesztett szovjet első generációs sugárhajtású vadászrepülőgép. Első harci alkalmazására a koreai háborúban került sor, majd később részt vett a vietnami háború légiharcaiban is, valamint több más regionális konfliktus szereplője volt. Licenc alapján Csehszlovákiában, Kínában (J–2 elnevezéssel) és Lengyelországban is gyártották. A Szovjetunióban több mint 12 ezer darabot gyártottak belőle, a külföldi licenc-változatokkal együtt a teljes gyártási darabszám eléri a 18 ezret.

A típus Magyarországon

 

1951-ben érkeztek meg Magyarországra az első MiG–15 repülőgépek. A MiG–15-tel felszerelt első magasabb egység 1951. március 16-án alakult meg, Mezőfi István alezredes parancsnokságával. Az egység 1951. július 23-án kapta meg az első gépét. 1951-ben összesen 10 db együléses vadász és 4 db UTI MiG–15 kétüléses gyakorló gép érkezett. Kezdetben a szovjet oktatók képezték ki a magyar pilótákat a típusra. Az első önálló magyar sugárhajtású repülést 1951. augusztus 24-én Mezőfi István hajtotta végre. A MiG–15 Magyarországon a nyilvánosság előtt először az 1952. április 4-i díszszemlén mutatkozott be, amikor 20 db MiG–15 húzott át a Hősök tere fölött. 1952-től a típus folyamatos készültségi szolgálatot adott. A gépek az 1950-es években minden feladatot éles lőszerrel és teljes lőszer-javadalmazással hajtottak végre. Az 1960-as évek elején a megjelent és hadrendbe állított újabb típusok miatt megkezdődött a magyar MiG–15-k folyamatos kivonása. A legnagyobb selejtezésre 1966-ban került sor, amikor mintegy 30 db gépet vontak ki. A kisszámú megmaradt MiG–15-t az 1970-es évek elejétől terepszínű festéssel látták el (alul világoskék volt) és harcfelderítőként alkalmazták. Az utolsó megmaradt példányokat 1975-ben selejtezték ki. A hazánkban alkalmazott 279 darab MiG–15-ösök közül 35 db semmisült meg, ami 39 magyar repülőgép-vezető életét követelte. A szerencsétlenül járt gépekből mindössze 4 fő hajtott végre sikeresen katapultálást.

A 061-es oldalszámú MiG-15 története

 

Gyári száma: 3061, gyártva 1953.február A gépet Novoszibirszkben gyártották. Magyarországra, az 1953. március 2.-án kelt, 101/22948 számú szállítmányról készült jegyzőkönyv szerint érkezett és a 25. Vadászrepülő hadosztály állományába került. Az átvételkor a repülőgép 1 óra 22 perc repült a VK-1 hajtómű (gysz.22663) pedig 2 óra 16 perc működési idővel rendelkezett. Ekkor az MN4715 hadrendi számon szereplő 24. vadászrepülő ezred parancsnoki rajában repült Sármelléken. 1957 tavaszáig itt volt állományban. Az 1957. április 9.-én kelt jegyzőkönyv szerint, a Repülő Kiképző Központ (RKK) 2. századának (ex Taszári ezred) 1. rajába került. Itt a gép főtechnikusa Árgyelán Ferenc hadnagy, technikusa Gálfi Sándor hadnagy volt. 1958. október 27-én az RKK 2. századának 055. számú parancsának értelmében a gépet le kellett konzerválni. A konzerválásért felelősek Szűcs István, Németh János és Bretka Pál főhadnagyok voltak.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-06-15 10:11:21
A tajvani kormány a napokban ingyen és bérmentve 2 darab UH-1H típusú forgószárnyast adott át Burkina Faso-nak. Az ünnepélyes átadáson részt vett a Tajvani Légierő parancsnoka, Wang Shin-Lung altábornagy is, aki épp az országban tartózkodott.
2017-06-14 10:37:40
Európai és magyar szempontból egyaránt fontos döntés a honvédség iraki szerepvállalásának meghosszabbítása és kibővítése, a 2018-as honvédelmi költségvetésből pedig a katonák illetményének emelésére és fejlesztésekre egyaránt jut forrás – mondta Vargha Tamás, a honvédelmi tárca parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes június 13-án, Budapesten.
2017-06-12 16:15:51
A napokban a szaúdi weboldalak arról számoltak be, hogy a Szaúd-Arábiai Nemzeti Gárda 2017. június 4-én átvehette az első AH-6i Little Bird típusú könnyű-harci helikoptereit. A típus az országban az AH-6SA nevet kapja majd meg.
2017-06-07 12:44:12
A napokban az East Pendulum weboldal tette közzé, hogy több mint két év várakozás után, az AVIC kínai állami repülőgépgyártó vállalat megkezdte az új, turbólégcsavaros Y-30 névre keresztelt katonai teherszállító repülőgép fejlesztési programját.
2017-06-01 10:10:00
1941. december 10-én délután, miközben még mindig vastag fekete füst gomolygott Pearl Harbor tengerészeti támaszpontja felett, a Maláj-félsziget partjainak közelében, a HMS Prince of Wales csatahajó és kísérője a veterán HMS Repulse csatacirkáló élethalálharcát vívta a rájuk támadó, több tucatnyi japán bombázó és torpedóvető repülőgéppel.
   MÁSOK ÍRTÁK
Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis harmadik alkalommal szervezte meg a nyári Honvédelmi Tábort.
2017. 06. 21., 15:33
A Magyar Honvédség szervezeteinek hajtó-, kenő- és karbantartó anyagokkal, üzemanyag-technikai eszközökkel, hűtőfolyadékkal történő ellátásáért az MH Anyagellátó Raktárbázis hetényegyházi bázisparancsnoksága a felelős.
2017. 06. 21., 15:30
A kecskeméti születésű Ács Arnold Bence fiatalon kezdett oroszul tanulni. Egyetemistaként már önkéntes­ volt Oroszországban, ahová­ azóta is rendszeresen vissza­jár. A Don-kanyarban a magyar hadsereg emlé­keit kutatja.
2017. 06. 16., 14:01
Elismeréssel köszöntötte az afgán hadsereg légierejének kiképzését végző RSM egyéni tanácsadó csoport tizenegy fős váltását újra Szolnokon Kiss Róbert ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis törzsfőnöke.

  JETfly Magazin

2017. június 21-én, szerdán, ünnepélyes keretek között érkezett meg az első Gulfstream G550 kormánygép Varsó nemzetközi repülőterére, melyet várhatóan júliusban követhet a második példány, leváltva ezzel a korábban szolgáló Tu-154M és Jak-40 VIP repülőgépeket.