2017. 08. 21. hétfő
Hajna, Sámuel
: 304 Ft   : 259 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

MiG-15 vadászgép névadási ünnepsége a HMFEST-en

Art of WAR  |  2016-06-04 22:17:57

Pintér Csaba, a Pintér Művek tulajdonosa jóvoltából egy frissen felújított MíG-15-ös vadászrepülőgép került átszállításra a keceli haditechnikai parkból a HMFEST fesztiválra. Szombat délelőtt ünnepélyes keretek között zajlott e repülőgép névadása és koszorúzása, melyen Kun Szabó István vezérőrnagy a Honvédelmi Minisztérium Miniszteri Biztosa is részt vett. A felújítás a JETfly és Háború Művészete magazin is támogatta.

A Magyar Sándorról elnevezett, 061-es oldalszámú MiG-15-ös repülőgép névadásának története

 

A repülőgép felújítását az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület végezte és a felújítás közben érkezett a Pintér Művek részéről - mint a gép tulajdonosa - a felajánlás, hogy az egyesület nevezze el a repülőgépet valakiről, akit méltónak találnak erre. Az egyesület elkezdte az adatgyűjtést. Felkutatták egykori repülőműszakiakat, repülőgép-vezetőket és a témával foglalkozó barátaikat, hogy kiket is tarthatnánk méltónak. Miután tanulmányoztak sok-sok irodalmat, megszületett a döntésünk: a harcfeladat közben hősi halált halt, Magyar Sándor főhadnagy nevét viselje a repülőgép! A táblát a pilóta özvegye, Magyar Sándorné és Pintér Csaba, a Pintér Művek tulajdonosa avatta fel.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)

Magyar Sándor főhadnagy repülőkatasztrófája

 

1956. jan. 21-én, 14.50-kor riasztották a sármelléki 24. Vadászrepülő Ezred készültségét, a Fertő-tó felett repülő ismeretlen kétmotoros repülőgépre. A készültségi géppárt Romsics László főhadnagy (MiG-15bisz) vezette, kísérője Magyar Sándor főhadnagy (MiG-15) volt. Riasztásuk előtt, a Pápán állomásozó szovjet 5. Gárdaezred készültségi géppárját (MiG-17F) is indították a légi célra.

A magyar gépek a cél felé haladva a szemből közeledő szovjet géppárral találkoztak. A „saját gép” jelzésre a közeledő két repülőgép, támadó manőverezésbe kezdett. A gépek között légi harc alakult ki, melynek eredményeként a kísérő MAGYAR SÁNDOR főhadnagy (25 éves) az ausztriai Pamhagen-től 300 méterre észak-nyugatra lezuhant és életét vesztette.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)

Magyar főhadnagyot Pamhagenben eltemették, majd 1956 áprilisában exhumálták és Hévízen került végső nyughelyére. A szemből támadó és lelőtt, szovjet kísérőgép is osztrák területre zuhant, azonban pilótája Nyikolaj Konoklov százados sikeresen katapultált. A katasztrófát a magyar és szovjet légirányítás közötti kommunikációs zavar idézte elő. Hasonló esetek elkerülése céljából a két fél, új együttműködési tervet dolgozott ki.

A MiG-15 története

 

A típus NATO kódja: Fagot. A Mikojan–Gurjevics-tervezőirodában kifejlesztett szovjet első generációs sugárhajtású vadászrepülőgép. Első harci alkalmazására a koreai háborúban került sor, majd később részt vett a vietnami háború légiharcaiban is, valamint több más regionális konfliktus szereplője volt. Licenc alapján Csehszlovákiában, Kínában (J–2 elnevezéssel) és Lengyelországban is gyártották. A Szovjetunióban több mint 12 ezer darabot gyártottak belőle, a külföldi licenc-változatokkal együtt a teljes gyártási darabszám eléri a 18 ezret.

A típus Magyarországon

 

1951-ben érkeztek meg Magyarországra az első MiG–15 repülőgépek. A MiG–15-tel felszerelt első magasabb egység 1951. március 16-án alakult meg, Mezőfi István alezredes parancsnokságával. Az egység 1951. július 23-án kapta meg az első gépét. 1951-ben összesen 10 db együléses vadász és 4 db UTI MiG–15 kétüléses gyakorló gép érkezett. Kezdetben a szovjet oktatók képezték ki a magyar pilótákat a típusra. Az első önálló magyar sugárhajtású repülést 1951. augusztus 24-én Mezőfi István hajtotta végre. A MiG–15 Magyarországon a nyilvánosság előtt először az 1952. április 4-i díszszemlén mutatkozott be, amikor 20 db MiG–15 húzott át a Hősök tere fölött. 1952-től a típus folyamatos készültségi szolgálatot adott. A gépek az 1950-es években minden feladatot éles lőszerrel és teljes lőszer-javadalmazással hajtottak végre. Az 1960-as évek elején a megjelent és hadrendbe állított újabb típusok miatt megkezdődött a magyar MiG–15-k folyamatos kivonása. A legnagyobb selejtezésre 1966-ban került sor, amikor mintegy 30 db gépet vontak ki. A kisszámú megmaradt MiG–15-t az 1970-es évek elejétől terepszínű festéssel látták el (alul világoskék volt) és harcfelderítőként alkalmazták. Az utolsó megmaradt példányokat 1975-ben selejtezték ki. A hazánkban alkalmazott 279 darab MiG–15-ösök közül 35 db semmisült meg, ami 39 magyar repülőgép-vezető életét követelte. A szerencsétlenül járt gépekből mindössze 4 fő hajtott végre sikeresen katapultálást.

A 061-es oldalszámú MiG-15 története

 

Gyári száma: 3061, gyártva 1953.február A gépet Novoszibirszkben gyártották. Magyarországra, az 1953. március 2.-án kelt, 101/22948 számú szállítmányról készült jegyzőkönyv szerint érkezett és a 25. Vadászrepülő hadosztály állományába került. Az átvételkor a repülőgép 1 óra 22 perc repült a VK-1 hajtómű (gysz.22663) pedig 2 óra 16 perc működési idővel rendelkezett. Ekkor az MN4715 hadrendi számon szereplő 24. vadászrepülő ezred parancsnoki rajában repült Sármelléken. 1957 tavaszáig itt volt állományban. Az 1957. április 9.-én kelt jegyzőkönyv szerint, a Repülő Kiképző Központ (RKK) 2. századának (ex Taszári ezred) 1. rajába került. Itt a gép főtechnikusa Árgyelán Ferenc hadnagy, technikusa Gálfi Sándor hadnagy volt. 1958. október 27-én az RKK 2. századának 055. számú parancsának értelmében a gépet le kellett konzerválni. A konzerválásért felelősek Szűcs István, Németh János és Bretka Pál főhadnagyok voltak.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-31 11:17:54
1914. szeptember 5-én még csak egy hónapja tartott az I. világháború, de aznap délután örökre megváltozott a tengeri hadviselés, mert egy tengeralattjáró először süllyesztett el modern torpedóval egy hadihajót.
2017-07-27 10:08:12
Az alakulat Szomódon található helyőrségi lőterén ünnepelték fegyvernemi napjukat a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár 11. Harckocsi Zászlóaljának katonái július 25-én, kedden.
2017-07-25 15:10:41
Amit korábban már az orosz médiák is nyilvánosságra hoztak, most vietnámi részről is megerősítésre került: a délkelet-ázsiai ország 64 darab T-90Sz/SzK harckocsit vásárol Oroszországtól.
2017-07-20 10:06:56
Magazinunkban évek óta beszámolunk az MH 1. Honvéd Tűzszerész- és Hadihajós Ezred kábító- és robbanószer-kereső kutyáinak, illetve vezetőiknek tevékenységéről, májusi számunkban pedig bemutatkoztak az MH Katonai Rendészeti Központ „kutyásai” is.
2017-07-18 11:17:34
Tizenhét ország hatvanhat csapata vett részt májusban az Országos Rendőr-főkapitányság Rendőrségi Oktatási és Kiképző Központjának nagytétényi, illetve a Magyar Honvédség tatárszentgyörgyi lőterén megrendezett XV. rendőri és katonai mesterlövő világkupán, amelyen a magyar specialisták tiszteletre méltó eredményeket értek el.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 08. 17., 12:03
Kiválóan teljesít a kiképzéseken az észtországi Training Bridge 2017 feladaton résztvevő Lövészszázad Harccsoport állománya. A terep sajátosságai miatt a foglalkozások fő hangsúlyát a gyalogos harcászatra helyezték.
2017. 08. 15., 15:54
Kína lassan a világ vezető gazdasági hatalma lesz, de hadereje közel sem olyan ütőképes, mint létszáma és az ország forrásai alapján sejteni lehetne.
2017. 08. 08., 14:45
Kritikus időszakot élünk a magyar honvédelem ügye szempontjából.

  JETfly Magazin

Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület augusztus 5-én Emlékhely avatót tartott Balatonalmádiban. A 70-es évek közepén két Mi-8-as és egy Kamov Ka-26-os típusú helikopter zuhant a Balatonba.