2017. 01. 24. kedd
Timót
: 310 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kutatás a múltban a Wotan A7V harckocsi körül

Art of WAR  |  2007-05-22 20:33:00

A münsteri páncélosmúzeumban (Deutsches Panzermuseum) járva megcsodálhatjuk az első német harckocsi élethű mását, a Wotant. Németország meglehetősen későn, csak az első világháború befejezése előtt, 1918-ban vetette be a harckocsikat. A brit harckocsik 1916-os fronton való megjelenését követően Németországban is rohamléptekkel indult meg a tervezés. Ennek eredménye e páncélos, melynek hivatalos neve, az A7V az Allgemeines Kriegsdepartement 7 Abteilung Verkehrswesen (Általános Háború 7. Ügyosztály, Csapatszállítások) hivatal nevéből származik. A harckocsi nevében szereplő V betűt azonban néhányan Joseph Vollmer századosnak, a harcjármű tervezőjének tulajdonítják. A harckocsik neve utáni kutatást ezzel a típussal folytatjuk.

Németországban a harckocsit egyébként „Sturmpanzer-Kraftwagen”, azaz durva fordításban „rohampáncélozott gépjármü” névvel illették. 1917 decemberében a német hadvezetés 100 db A7V-t rendelt meg, azonban a hadiipar leterheltsége következtében mindössze 20 db készült el belőle. Az elkészült 20 db A7V harckocsi mindegyike egyedi lajstromszámot kapott. A Wotan volt az 563-as sorszámú. Nevét a germán mitológiából kapta: Wotan volt a háború és a jövendölés istene, a skandináv Odin hadisten német megfelelője. Az első világháború folyamán Németországban nem készítettek másik harckocsitípust.

Az A7V több mint hét méter hosszú és három méter széles volt. A magassága 3 méter körüli volt, de volt olyan változata, ami meghaladta azt. Személyzete általában 16 fő legénységi állományú és 2 fő tiszt volt: parancsnok, vezető, gépész, híradós, 12 fő lövész (ebből 6 fő géppuskás és 6 fő töltőkezelő), és 2 fő tüzér (az ágyú irányzója és a töltőkezelője). 6 db 7,9 mm-es MG08/15 mintájú géppuskával és elöl egy 5,7 cm-es löveggel volt felszerelve. A „nőstény” változatnál a löveg helyére további két géppuska lett beépítve. Nem tudni pontosan, hogy hány darabot gyártottak le eleve így, illetve csak később lettek-e átalakítva. Néhány forrás azt állítja, hogy csak az 501-es sorozatszámú került harcbavetésre „nőstényként”.

A harckocsi oldala 20 mm-es, az eleje 30 mm-es acéllemezből készült, de nem edzett páncéllemezt alkalmaztak, ami csökkentette a hatékonyságát. Elég vastag volt ugyan ahhoz, hogy felfogja a puska- és géppuskalövedékeket, de nagyobb ürméretü lőszerét már nem tudta felfogni. Összehasonlítva a kor többi harckocsijával, amelyeken vékonyabb, de edzett páncéllemezt alkalmaztak, hasonló páncélvédettséget nyújtott, mint azok. A meghajtást két négyhengeres, egyenként 100 lóerős (74 kW) Daimler motor adta. Csúcssebessége 15 km/h volt országúton és 5 km/h terepen. Az A7V 500 liter üzemanyagot szállított magával. Ugyanolyan lassú volt, mint a kor többi harckocsija, de nagyon gyenge terepjáró képességgel rendelkezett, és hajlamos volt az elakadásra. Az elején kiálló nagy súlytöbblet és az alacsony alváz következtében a lövészárkok, illetve a sáros területek leküzdhetetlen akadályt jelentettek számára. Mindezek ellenére, nyílt területen azért tudtak vele sikereket elérni, és jóval nagyobb tüzerőt képviselt, mint az akkoriban rendelkezésre álló páncélautók. A teljesítmény-tömeg aránya 5,1 kW/tonna, árokáthidaló képessége 2,3 méter, a haspáncél magassága 200 és 400 mm között volt. Fegyverzet nélkül készítettek még vagy 30 db harckocsitestet, amelyeket a terepen való szállítás céljára használtak fel.

Az A7V harckocsik 1918 márciusától októberéig vettek részt a harcokban.

A történelem első tank-tank elleni csatája 1918. április 24-én zajlott le, amikor is három A7V (köztük a Nixe névre keresztelt 561-es lajstromszámú) harckocsi gyalogsági támogatással hajtott végre rohamot, és véletlenül összetalálkozott három Mark IV-essel Villers-Bretonneux közelében. Az ütközet során mindkét oldalnak voltak veszteségei.

Az A7V többi elkészült példánya az alábbi neveket kapta:

501-es lajstromszámú: Gretchen;502-es lajstromszámú: –503-es lajstromszámú: –504-es lajstromszámú: Schnuck 505-es lajstromszámú: Baden I506-es lajstromszámú: Mephisto 507-es lajstromszámú: Cyklop 525-es lajstromszámú: Siegfried526-es lajstromszámú: –527-es lajstromszámú: Lotti 528-es lajstromszámú: Hagen 529-es lajstromszámú: Nixe 2 540-es lajstromszámú: Heiland 541-es lajstromszámú: –542-es lajstromszámú: Elfriede543-es lajstromszámú: Hagen, Adalbert, König Wilhelm560-es lajstromszámú: Alter Fritz561-es lajstromszámú: Nixe562-es lajstromszámú: Herkules

Sorozatunk következő cikke a Char Schneider-t, az első francia harckocsit mutatja majd be.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-01-11 12:14:03
A szerb védelmi és belügyminisztérium a napokban szerződést kötött az európai Airbus Helicopers vállalattal 9 darab H-145M típusú forgószárnyas vásárlásáról. Korábban, még 2016. októberben a felek már aláírtak egy memorandumot az ügyben.
2017-01-03 13:39:26
Nem panaszkodhatunk: a 2016-os év számos haditechnikai csemegével szolgált az érdeklődők számára. Ezekből választottunk ki „hadszínterenként” egyet-egyet, a világűrtől a tengerekig.
2016-12-27 20:13:51
Dr. Koller József ezredessel, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis megbízott parancsnokával az elmúlt időszak helyi tapasztalatainak összegzése mellett áttekintettük a megvalósításra váró jelentősebb terveket, fejlesztéseket is.
2016-12-21 12:32:39
A Brit Hadsereg létrehozott egy új kiképző csoportot, amely célja az újonnan kialakítandó „Csapásmérő Dandárok” harci alkalmazási elveinek kidolgozása lesz. Az új szervezeti egységek a General Dynamics Ajax harcjármű-családjának eszközeivel lesznek felszerelve.
2016-12-21 09:21:09
Zrínyi 2026 névvel, tízéves honvédelmi és haderőfejlesztési programot indít a Magyar Honvédség jövő januárban, ez lesz az elmúlt 26 év legnagyobb haderőfejlesztési vállalkozása - jelentette be dr. Simicskó István honvédelmi miniszter december 20-án, kedden, Budapesten, egy háttérbeszélgetésen.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 23., 09:48
2016 novemberében nem kevesebb, mint 464 darab, új gyártású T-90MSz közepes harckocsit rendelt az indiai kormány Oroszországtól, 2 milliárd dollárért.
2017. 01. 18., 11:24
Afganisztáni egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt kollégáitól köszönt el január 16-án, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka nevében dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka.
2017. 01. 12., 09:18

Tűzszerészek és hadihajósok – 2016.

Tragikus és szomorú évként vonul be 2016 az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred történetébe.
2017. 01. 11., 10:55
Az orosz haditengerészet zászlóshajója a 60 ezer tonnás Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó első alkalommal került éles harci bevetésre.

  JETfly Magazin