2017. 04. 25. kedd
Márk
: 312 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Schneider CA1 – az első francia harckocsi

Art of WAR  |  2007-06-12 20:33:00

A franciák, akik tisztában voltak az angolok harckocsikísérleteivel, bár némiképp szkeptikusak voltak annak alkalmazhatóságát illetően, megpróbálkoztak egy saját fejlesztésű harckocsi előállításával. Ebben az időben Franciaországban inkább a tábori tüzérség eszközeinek számbeli növelésére koncentráltak. De azért nekik is megvolt a maguk Swinton ezredese, Estienne ezredes személyében, akinek sikerült meggyőznie Joseph Joffre-t, a francia haderő főparancsnokát a harckocsi hasznosságáról. A Schneider cég abban az időben Franciaország egyik nagy fegyvergyártója volt. 1915 januárjában azt a megbízatást kapták, hogy fejlesszenek ki egy traktort a nehéztüzérség számára.

Ezért a cég elküldte főmérnökét, Eugene Brillié-t, hogy tanulmányozza az amerikai Holt cég mezőgazdasági lánctalpas traktorait. A Holt cég éppen akkor Angliában vett részt egy teszt programon. Visszatérve Brillié, aki korábban már résztvett páncélautók tervezésében Spanyolország számára, meggyőzte a cég vezetését, hogy tanulmányokba kezdhessen egy Tracteur blindé et armé (egy páncélozott és felfegyverzett traktor) megépítéséhez, amit a Baby Holt alvázán képzelt el. Végül is két darabot a Holt cégtől megrendelt traktorok közül beáldoztak a cél érdekében.

A harckocsi szemből...

1915 júliusában ez az egyéni kezdeményezés azután találkozott egy hivatalossal. Jean-Louis Bréton, mérnök, aki egyben a parlament tagja is volt, fejlesztési programot indított egy szögesdrótvágó gépezet megalkotására. A megrendelt 15 db Baby Holt traktorból 10 db-ot szereltek fel páncélzattal és erősítettek rájuk drótvágót.

1915. december 9-én mutatták be az első jármüvet a francia hadseregnek. Az egyik szemlélő Jean-Baptiste Eugene Estienne ezredes (1860-1936) volt, aki igen nagy tekintélynek örvendett a hadseregen belül páratlan technológiai és harcászati szakértelmének köszönhetően. Estienne számára a bemutatott jármü a megtestesülését jelentette annak a fogalomnak amit ő a gondolataiban, mint automata harcjármüvet már megalkotott.

A harckocsi belölről...

December 12-én Estienne ezredes már a vezérkarnak ismertette tervét egy páncélos alakulat felállításáról, amit lánctalpas jármüvekkel látnának el. A terv jóváhagyásra talált és 1916. február 25-én 400 db jármüvet rendeltek meg, darabonként 56 ezer francia frankért. Még januárban döntés született arról, hogy ne a Holt cég Baby traktorjának alvázát használják, hanem a hosszabb 75 lóerős Holt traktorét. Emiatt az egész páncélozott felépítményt teljesen át kellett alakítani, amit február végére végre is hajtottak.

A sorozat első darabját szeptember 5-én szállították le a francia hadseregnek.  Az első francia harckocsi neve akkor még Tracteur A volt. A Schneider CA nevet csak később ragasztották hozzá a gyártó cég neve után. A francia Schneider et Cie hadiipari üzem, ahol készítették, még ma is létezik. Schneider Electric néven a villamosenergia szektorban vannak érdekeltségei számos országban,így hazánkban is. A Schneider után a harckocsi nevében a CA roham harcjármüvet takar (Char-harci szekér,tank; Assaut-roham,ostrom).

Később a gyártást áthelyezték a Schneider cég egyik leányvállalatához, a SOMUA-hoz.

A jármüvet hat fős kezelőszemélyzethez építették, egy 75 mm-es ágyúval, és egy Hotchkiss géppuskával. Első harcbavetésére 1917. április 16-án került sor a második Aisne-i csatában. A harcjármü azonban gyengén szerepelt. A szellőző berendezések és a figyelő eszközök hiánya megnehezítette az eszköz használatát. A vékony páncélzat és a belső üzemanyagtartály pedig roppant sérülékenynek bizonyult, és könnyen lángra lobbant, veszélyessé téve a jármüvet a kezelőszemélyzet számára. A harckocsinak korlátozott volt a terepjáró képessége is, mivel hosszú testéhez képest rövidek voltak a lánctalpai. A francia hadvezetés végül úgy döntött, hogy mellőzi inkább ezt a harckocsit és helyette a brit Mark V-ből rendeltek.

A harckocsi ma egy múzeumban

A következő részben a Renault FT-17 harckocsit mutatjuk be.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-12 11:12:52
A fehérorosz Belta hírügynökség a napokban tette közzé, hogy 2017. április 7-én újabb Mi-8MTV-5 típusú forgószárnyasokat vehetett át az ország légiereje. A helikopterek a Macsulisah légibázisra érkezek, összesen 6 példány.
2017-04-05 09:24:10
A NATO-tag Lengyelország – földrajzi fekvésénél és történelménél fogva – jogosan tekint aggodalommal keleti határain túlra. Az észak-atlanti szövetség és Oroszország szembenállása egyre fokozódik, s ennek megfelelően a lengyel védelmi képesség, így a légvédelem erősítése sem maradhat el.
2017-04-04 09:15:03
Nem sok idejük lesz a Bakony természeti szépségeit csodálni az MH Bakony Harckiképző Központ katonáinak az idén sem, mert a sűrű tavalyi évhez képest 2017-ben tovább emelkedik a központ kezelésében lévő lő- és gyakorlótereken a különféle kiképzési napok száma.
2017-04-03 09:29:24
1942. október 2-án délután a Queen Mary óceánjáró Írország partjaitól északnyugatra járt, fedélzetén 843 főnyi személyzetén kívül csaknem 15 000 amerikai katonával.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 24., 10:13
A volt NDK és NSZK határán található múzeum galériája, Németország, 2017. április.
2017. 04. 21., 09:51
Fontos követelmény lesz a radartendernél az olcsó működtetés, a rádióelektronikai fedés és a felderíthetőség csökkentése is.
2017. 04. 20., 12:57
A Geroi Arsenala tizenkét emberrel a fedélzetén tört ketté az erős viharban és süllyedt el szerdán a Fekete-tengeren.
2017. 04. 19., 11:25
Két magyar Gripen támogatása mellett tartott éleslövészetet az amerikai Apache század április 13-án, csütörtökön a várpalotai központi gyakorlótéren.