2016. 12. 09. péntek
Natália
: 314 Ft   : 290 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

56 fegyverei: Csepel D-344

Art of WAR  |  2006-10-23 13:53:42

A Csepel D-344 teherautó évtizedekig szolgált hűségesen a Magyar Néphadsereg, később a Magyar Honvédség csapatainál. A katonai szleng, csak Csepzon-nak hívta. Következzék egy kis Csepzon retro.

A Csepel Autógyár Nemzeti Vállalat 1949. november 19-én alakult meg, ám egy új modell fejlesztéséhez kevés volt az idő, ezért a korszerünek számító 1944-es osztrák Steyr D 380-as teherautó benzines és dízel változatának gyártási jogát szerezték meg. Sok eredeti alkatrész felhasználásával a prototípust a Csepel a Rábával és az Ikarusszal közösen készítette, a dízelhajtómüvet a Hofherr traktorgyárban tesztelték. Az első dízelmotor 1949. december 21-én, az első Csepel teherautó 1950. április 4-ére készült el, a sorozatgyártás 1951-ben indult, 1955-ben már a húszezredik gördült le a szalagról.

A 344-es Csepelt, vagy ahogy a honvédségnél elterjedten becézték, a "Csepzont" a D-350 -es tehergépjármü felváltására tervezték Tervezésénél főleg a katonai szempontokat vették figyelembe, de nem hagyták figyelmen kívül a gyengélkedő magyar szállítókapacitást és gyártóipart sem, ezért kompromisszumok sorozatát tartalmazza.

Hagyományos felépítésü gépjármü, az előkamrás nagyon jól sikerült dízelmotor az acéllemezből, hegesztéssel készült létraalváz elején hosszában beépítve található. Mögötte az 1+2 személyes vezetőfülke, amögött pedig a felépítmény található.

Rádiós, mühely, vízszállító, üzemanyagszállító, hütőkocsi, kenyérszállító, mentesítő gépkocsi és törzsbusz változatait is gyártották. Mára teljesen kivonták a rendszerből.

A Csepzon maga valójában

A csodálatos müszerfal

Végsebesség 120 km/h

Motortér felülnézetből

Adagoló, kompresszor és társai...

A négyhengeres, soros dízelmotor

Elölnézet

Hátulnézet

Technikai adatok: Típus: Csepel D-344 Össz. gördülőtömeg: 8700 kg Saját tömeg: 5700 kg Szállítható tömeg: 3000 kg Vontatható tömeg: 2000 kg Kerékképlet 4x4 Fajlagos teljesítmény: 8 kw/t Hosszúság: 6716 mm Szélesség: 2498 mm Magasság: 2775 mm Rakfelület mérete: 3923x2250 mm Hasmagasság: 270 mm Terepszög elől/hátul: 35°/25° Minimális fordulókörsugár: 9,75 m Nyomtáv elől/hátul 1780 mm/1720 mm Tengelytáv: 3750 mm Max. sebesség müúton: 82 km/h Üzemanyagtartály térfogata: 215 l Hatótáv müúton: 750 km Lejtőmászó képesség: 20° Gázlóképesség: 0,8 m Kerékabroncsok száma/mérete 6+1/9.00-20

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 07., 09:44

Tank nap Szlovákiában

Tank Nap Trenčianske Stankovce-ben, haditechnikai bemutatókkal. 2016. július.
2016. 12. 05., 16:22

A Tomcat nyomában

1976 szeptemberében Skócia közelében rendezték meg a Team Spirit ’76 tengeri hadgyakorlatot, amelynek a USS John F. Kennedy repülőgép-hordozó is részese volt.
2016. 11. 29., 11:51

Feltalálták a drónszelídítő puskát

Ahogy a drónok egyre elterjedtebbé válnak, úgy használják őket egyre többen bűncselekmények elkövetésére.
2016. 11. 25., 09:20

Bács-Kiskun megye katonásan teljesít a toborzásban

A katonai toborzás elmúlt másfél évtizede alkalmából szerveztek ünnepséget csütörtökön Kecskeméten, az egyetem GAMF Karán.

  JETfly Magazin

Kínai internetes fórumokon fellelhető képek alapján a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg légiereje új légiharc rakétát tesztel.