2017. 02. 22. szerda
: 307 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

56 fegyverei: Csepel D-344

Art of WAR  |  2006-10-23 13:53:42

A Csepel D-344 teherautó évtizedekig szolgált hűségesen a Magyar Néphadsereg, később a Magyar Honvédség csapatainál. A katonai szleng, csak Csepzon-nak hívta. Következzék egy kis Csepzon retro.

A Csepel Autógyár Nemzeti Vállalat 1949. november 19-én alakult meg, ám egy új modell fejlesztéséhez kevés volt az idő, ezért a korszerünek számító 1944-es osztrák Steyr D 380-as teherautó benzines és dízel változatának gyártási jogát szerezték meg. Sok eredeti alkatrész felhasználásával a prototípust a Csepel a Rábával és az Ikarusszal közösen készítette, a dízelhajtómüvet a Hofherr traktorgyárban tesztelték. Az első dízelmotor 1949. december 21-én, az első Csepel teherautó 1950. április 4-ére készült el, a sorozatgyártás 1951-ben indult, 1955-ben már a húszezredik gördült le a szalagról.

A 344-es Csepelt, vagy ahogy a honvédségnél elterjedten becézték, a "Csepzont" a D-350 -es tehergépjármü felváltására tervezték Tervezésénél főleg a katonai szempontokat vették figyelembe, de nem hagyták figyelmen kívül a gyengélkedő magyar szállítókapacitást és gyártóipart sem, ezért kompromisszumok sorozatát tartalmazza.

Hagyományos felépítésü gépjármü, az előkamrás nagyon jól sikerült dízelmotor az acéllemezből, hegesztéssel készült létraalváz elején hosszában beépítve található. Mögötte az 1+2 személyes vezetőfülke, amögött pedig a felépítmény található.

Rádiós, mühely, vízszállító, üzemanyagszállító, hütőkocsi, kenyérszállító, mentesítő gépkocsi és törzsbusz változatait is gyártották. Mára teljesen kivonták a rendszerből.

A Csepzon maga valójában

A csodálatos müszerfal

Végsebesség 120 km/h

Motortér felülnézetből

Adagoló, kompresszor és társai...

A négyhengeres, soros dízelmotor

Elölnézet

Hátulnézet

Technikai adatok: Típus: Csepel D-344 Össz. gördülőtömeg: 8700 kg Saját tömeg: 5700 kg Szállítható tömeg: 3000 kg Vontatható tömeg: 2000 kg Kerékképlet 4x4 Fajlagos teljesítmény: 8 kw/t Hosszúság: 6716 mm Szélesség: 2498 mm Magasság: 2775 mm Rakfelület mérete: 3923x2250 mm Hasmagasság: 270 mm Terepszög elől/hátul: 35°/25° Minimális fordulókörsugár: 9,75 m Nyomtáv elől/hátul 1780 mm/1720 mm Tengelytáv: 3750 mm Max. sebesség müúton: 82 km/h Üzemanyagtartály térfogata: 215 l Hatótáv müúton: 750 km Lejtőmászó képesség: 20° Gázlóképesség: 0,8 m Kerékabroncsok száma/mérete 6+1/9.00-20

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-02-15 11:16:13
Az Nigériai Légierő vezetése a napokban jelentette be, hogy a brazil kormány jóváhagyta, hogy az Embraer Defence and Security Limited vállalat közreműködésével, A-29 Super Tucano típusú könnyű-támadó repülőgépet vásároljanak.
2017-02-08 09:16:55
A második világháború vérzivataros évei után pár hónappal, 1946. február 6-án Bay Zoltán és tudóscsoportja hatalmas horderejű bejelentést tett. Radarjelek segítségével sikerült megmérniük a Föld-Hold távolságot, ezzel megalapozva a modern rádiócsillagászatot.
2017-02-02 12:05:53
Február 3-án lesz a hivatalos búcsúztatása a világ első nukleáris meghajtású repülőgép-hordozójának, az USS Enterprise-nak. A hordozó kulcsfontosságú szereplője volt több fontos eseménynek, így az 1962-es kubai rakétaválságnak, de a részt vett az iraki és az afganisztáni missziókban is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 21., 14:16
A fegyverkereskedelem a hidegháború óta nem látott szintre emelkedett a legutóbbi öt évben a világban.
2017. 02. 15., 09:29
Napjaink folyamatosan változó világában is a régi értékek, így a bajtársiasság, a bátorság, az önfeláldozás, a közösségért való kiállás a legfőbb katonai erények – fogalmazott dr. Simicskó István honvédelmi miniszter február 14-én, Budapesten, a haderő éves értékelő és feladatszabó vezetői értekezletén.
2017. 02. 13., 09:37
Amikor minden veszni látszott, Ernest E. Evans sorhajóhadnagy teljes gőzzel a japán flottára rontott.
2017. 02. 10., 09:20
Nincs is olyan messze határainktól a legközelebbi nukleáris támaszpont.

  JETfly Magazin

A Rosztech állami vállalat vezérigazgatója, Szergej Csemezov a napokban arról számolt be, hogy az Egyesült Arab Emirátusok szándéknyilatkozatot írt alá Oroszországgal Szu-35-ös vadászbombázók esetleges eladása ügyében.