2017. 06. 22. csütörtök
Paulina
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Gyerünk Arjunka!

Art of WAR  |  2010-02-08 10:05:22

Az indiai katonai vezetés márciusra tervezi azt az átfogó gyakorlatot, amelynek során össze kívánják hasonlítani a nemzeti Arjun harckocsit az orosz T-90 típussal. Nem kizárt, hogy a teszt eredményének ismeretében megnő az indiai harckocsi utáni kereslet, de az sem, hogy teljesen elpártolnak a típustól. Delhi számára az Arjun „győzelme” presztízskérdés, mivel a harckocsi teljes egészében indiai fejlesztés.

Az indiai katonai vezetés márciusra tervezi azt az átfogó gyakorlatot, amelynek során össze kívánják hasonlítani a nemzeti Arjun harckocsit az orosz T-90 típussal. Nem kizárt, hogy a teszt eredményének ismeretében megnő az indiai harckocsi utáni kereslet, de az sem, hogy teljesen elpártolnak a típustól. Delhi számára az Arjun „győzelme” presztízskérdés, mivel a harckocsi teljes egészében indiai fejlesztés.

India azért is érdekelt az Arjun győzelmében, mivel a harckocsit 34 év alatt, nagy erőfeszítések árán fejlesztették ki – ennyi idő telt el 1972 óta, a koncepció kidolgozásától a 2006-os sorozatgyártás beindításáig.

Indiának a program során a német Krauss Maffei cég nyújtott támogatást, amely többek között a Leopard 2 harckocsi fejlesztéséről ismert. Németország részvétele a projektben korlátozott volt; a külső megjelenéshez, valamint a motor fejlesztéséhez nyújtott segítséget.

Időközben India szomszédja Pakisztán sokkal rövidebb idő alatt fejlesztette ki saját harckocsiját, az Al-Khalid-ot. A pakisztáni harckocsi munkálatai 1990-ben kezdődtek, és 2001-ben megkezdődött a típus sorozatgyártása és rendszerbeállítása a pakisztáni hadseregben. Pakisztán azonban nem segítség nélkül hajtotta végre a fejlesztést, az főleg az ex-szovjet és kínai technikai alapokon jött létre. Éppen ez az, amiért India annyira ragaszkodik saját Arjun-jához, amit az ország szakértői fejlesztettek ki.

Hosszú az út, és még nem látni a végét

India még az elmúlt év június-júliusában végre akarta hajtani az Arjun és a T-90 összehasonlító tesztjét, azonban a nemzeti fejlesztésü harckocsi körül kialakult nehézségek miatt ezt előbb a múlt év augusztusára halasztották, majd később egy meg nem határozott időpontra. Konkrét időpontot csak ez év elején jelöltek meg, amikor az indiai védelmi minisztérium arra az elhatározásra jutott, hogy vagy teljesen eláll az Arjun programtól, vagy megerősítik a harckocsi alkalmasságát és folytatják a vásárlások finanszírozását.

Az Arjun alkalmassága, alkalmazhatósága sokáig kétséges volt. Az Arjun még az 1990-es években rendszerbe kellett volna hogy álljon, azonban a harckocsi tesztjei során olyan komoly hiányosságok merültek fel , hogy a sorozatgyártás megkezdését elnapolták. 2007-ben az indiai hadsereg 16 darabot kapott a típusból, azonban a harckocsik rövid idő elteltével újra az üzemben voltak a sok technikai meghibásodás miatt. Az egyik leggyakoribb hiba a harckocsi túlhevülése volt nappal, sivatagi körülmények közötti alkalmazás során, amelynek következtében a fedélzeti rendszerek, valamint a motor sorozatosan meghibásodott. Az Arjun fejlesztésére szánt összeget soha nem határozták meg pontosan (sőt nagyvonalakban sem). 1974-ben a harckocsi fejlesztésére 155 millió rúpiát biztosítottak, ám 1995-ig a projekten dolgozó Védelmi Kutatási és Fejlesztési Szervezet (DRDO) hárommillió rúpiát költött (napi árfolyamon mintegy 65 millió dollár). Sőt, igazából a vég még nem is látható.

1988-ban került sor a harckocsi újabb menetpróbáira, amely során feltárták az áttétel, a motor és a futómü hiányosságait.

A következő tesztekre nyolc évvel később, 1996-ban került sor, amelynek ismeretében az indiai katonai vezetés kijelentette, hogy a harckocsi nem felel meg az előzetesen megfogalmazott követelményeknek. Panaszkodtak a harckocsi alacsony tüzpontosságára, a gyenge páncélzatra valamint a rendszerek megbízhatatlanságára 42 Celsius foknál magasabb hőmérséklet esetén.

Az azért érdekes, hogy a 2005-2008 között zajlott tesztek során más hibák mellett, a már korábban említett hiányosságok is újra felszínre kerültek. Egyes információk szerint a harckocsi alkalmazása éjszaka szinte lehetetlennek minősült, mivel a harckocsiszekrény akár 55 Celsius fokra is felmelegedett, aminek következtében zavarok keletkeztek a fedélzeti hőérzékelős berendezések müködésében.

A tesztek során alkotott vélemények tele voltak ellentmondásokkal. Egyes katonák, akik részt vettek a harckocsi kísérletekben azt állították, hogy az alkalmatlan a harci alkalmazásra, míg mások ennek az ellenkezőjét; az Arjun hadrafogható, és megfelel az indiai hadsereg által támasztott követelményeknek. A DRDO a szabotázs lehetőségét sem zárta ki, és a felelősök felkutatását és megbüntetését követelte. Az események eredményeképpen a hadsereg újra fogadott korábban már javításon átesett Arjun harckocsikat.

Az indiai védelmi minisztérium korábban azt tervezte, hogy a hadseregben rendszerben álló T-55 és T-72 típusokat teljes egészében Arjunokkal fogja leváltani. 2000-ben még kétezer Arjun megvásárlásáról szóltak a hírek, azonban ma az indiai katonai vezetés mindössze 124 darab megvásárlását tervezi, amelyből 45 harckocsit már át is vett a hadsereg.

A sorozatos és rendszeressé váló késlekedés „kényszerítette” arra az indiaiakat, hogy megkezdjék a kiöregedett T-72 típus cseréjét. Az első 310 darab T-90 típusú harckocsit 2001-ben rendelte meg India Oroszországtól. A megrendelt mennyiség nagyobb részét (186 darab) az indiai Madras közelében található gépgyárban szerelték össze. 2006-ban Indiai további 330 darab harckocsit rendelt Oroszországtól, majd 2007-ben további ezer darabra adtak le megrendelést. A megállapodás értelmében a harckocsikat Indiában gyártják licencszerződés alapján.

A teszt másik résztvevője

Az Arjun és a T-90 részvételével zajló gyakorlatra az indiai katonai vezetés úgy tekint, mint az utolsó bizonyítási lehetőségre a nemzeti harckocsi számára. Az sem kizárt, hogy amennyiben az Arjun alulmarad orosz „ellenfelével” szemben, az indiai hadsereg még a már megrendelt 124 harckocsi beszerzésétől is eláll. A DRDO számára ez azt jelentheti, hogy megszakad az Arjun modernizált változata fejlesztésének finanszírozása. Amennyiben így alakulnak a dolgok akkor a T-72 típus – amelynek Indiában 80 %-a nem rendelkezik éjjellátó berendezéssel – és a T-90 típus még hosszú évtizedekig az ország alapvető harckocsi típusa lesz.

A márciusi teszten (hacsak nem halasztják el ismételten) várhatóan 14 Arjun és 14 T-90 típusú harckocsi fog résztvenni. A gyakorlat a tervek szerint egyhónapos időtartamú lesz, amelyre Bikaner, Suratgarh és Pohran lőterein kerül sor, sivatagi körülmények között.

A T-90 és az Arjun a gyakorlat során megmutatja saját képességeit. Az összehasonlítás alapjai a terepen történő mozgás, mozgásban és álló helyzetben történő tüzkiváltás különböző távolságokból nappal és éjjel, a folyamatos helyzetváltoztatás és természetesen a megbízhatóság.

Az indiai katonai vezetés egy lehetőségnek nevezi a gyakorlat során a T-90 és az Arjun összehasonlítását, hogy pontosan megállapíthassák a harckocsi erős és gyenge oldalait, majd ezek ismeretében döntést hozhassanak arra vonatkozóan hol és milyen körülmények között tudják alkalmazni az Arjunt. A DRDO cserébe ragaszkodik ahhoz, hogy amennyiben az Arjun „megelőzi” a T-90 harckocsit, akkor az indiai védelmi minisztérium növelje megrendelését.

Korábban a DRDO több alkalommal kijelentette, hogy az Arjun fejlesztése és gyártása csak akkor lesz megerősítve, ha a hadsereg legalább 500 darabot rendel a típusból. A DRDO vezetése szerint abba az esetben is a nemzeti harckocsi mellett kellene letenni a voksot, és az Arjunnal kellene leváltani azt a 2400 darab kiöregedett T-72 harckocsit, amely még a hadsereg állományában található, ha az összehasonlító teszt nem is az indiai, nemzeti harckocsi sikerét hozza.

Az Arjun sorozatgyártásához minden feltétel adott. Chennai városa mellett felépült az új gyár és kész a harckocsik gyártására. Agyár létrejöttére a DRDO 500 millió rúpiát (mintegy 11 millió dollár) költött. A gyár évente 20 Arjun gyártására lenne képes.

Mindazonáltal, amennyire a DRDO biztos a saját fejlesztésében, addig az indiai katonák – nem igazán. Néhány magas beosztású indiai katonai vezető az Arjunt csak egy kerekekre szerelt konzervdoboznak nevezi. A második csoport – ők az óvatosabbak – szerint a harckocsi alapjaiban nem rossz, amely igaz, hogy új, azonban elavult technológián alapul. A harmadik csoport meg van győződve arról, hogy az Arjun fölénye egyértelmü a hasonló, modern harckocsikkal szemben, amelyek a világ számos hadseregében rendszerben állnak.

Az, hogy kinek van igaza és kinek nincs, pár hónapon belül kiderül. Jelenleg csak egy dolog világos – egy esetleges Arjun kudarc hatalmas csapás lesz a DRDO-ra, amely harminc éven keresztül kitartóan dolgozott a harckocsi fejlesztésén.

Arjun

Általános tulajdonságok

Személyzet: 4 fő (parancsnok, vezető, irányzó, töltő)Hosszúság: 10.19 mSzélesség: 3.85 mMagasság: 2.32 mTömeg: 58,5 tonna

Páncélzat és fegyverzet

Páncélzat: Kompozit páncélzatElsődleges fegyverzet: 120 mm, Lahat páncéltörő rakétaMásodlagos fegyverzet: 12.7 mm légvédelmi géppuska, 7.62mm párhuzamosított géppuska

Mozgékonyság

Motor: MTU 838 Ka 50 dízel motor 1400 Le (1040 kW)Felfüggesztés: hidropneumatikusSebesség: 72 km/h (müúton); 40 km/h (terepen)Fajlagos teljesítmény: 24 Le/tonnaHatótávolság: 450 km

T–90

Általános tulajdonságok

Személyzet: 3 (parancsnok, vezető, irányzó)Hosszúság: 9,53 mSzélesség: 3,78 mMagasság: 2,225 mTömeg: 46,2 tonna

Páncélzat és fegyverzet

Páncélzat: nem ismertElsődleges fegyverzet: 125 mm-es 2A46M harckocsiágyúMásodlagos fegyverzet: 7,62 mm-es PKT párhuzamosított géppuska, 12,7 mm-es légvédelmi géppuska

Mozgékonyság

Motor: V–84MSZ dízelmotor, 618 kW (840 LE)Felfüggesztés: torziós rugókSebesség: 70 km/h (müúton), 50 km/h (terepen)Fajlagos teljesítmény: 13,4 LE/tonnaHatótávolság: 550 km

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-15 10:11:21
A tajvani kormány a napokban ingyen és bérmentve 2 darab UH-1H típusú forgószárnyast adott át Burkina Faso-nak. Az ünnepélyes átadáson részt vett a Tajvani Légierő parancsnoka, Wang Shin-Lung altábornagy is, aki épp az országban tartózkodott.
2017-06-14 10:37:40
Európai és magyar szempontból egyaránt fontos döntés a honvédség iraki szerepvállalásának meghosszabbítása és kibővítése, a 2018-as honvédelmi költségvetésből pedig a katonák illetményének emelésére és fejlesztésekre egyaránt jut forrás – mondta Vargha Tamás, a honvédelmi tárca parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes június 13-án, Budapesten.
2017-06-13 09:40:32
Műveleti készenlétet jelentett az MH Légi Tanácsadó Csoport. A helikoptervezetők, fedélzeti technikusok és repülő-műszaki kiszolgáló személyzet tagjai május közepén érkeztek meg afganisztáni állomáshelyükre.
2017-06-06 09:54:37
Kéthetes harckocsizó altiszti szakmai tanfolyamot tartott az MH Altiszti Akadémia a „nullaponti” lő- és gyakorlótéren május végén. Érdekesség, hogy a tanfolyam részeként lefolytatott harckocsiparancsnok-képzésre tizenhárom esztendeje nem volt példa az akadémián, illetve jogelőd szervezeteinél.
   MÁSOK ÍRTÁK
Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis harmadik alkalommal szervezte meg a nyári Honvédelmi Tábort.
2017. 06. 21., 15:33
A Magyar Honvédség szervezeteinek hajtó-, kenő- és karbantartó anyagokkal, üzemanyag-technikai eszközökkel, hűtőfolyadékkal történő ellátásáért az MH Anyagellátó Raktárbázis hetényegyházi bázisparancsnoksága a felelős.
2017. 06. 21., 15:30
A kecskeméti születésű Ács Arnold Bence fiatalon kezdett oroszul tanulni. Egyetemistaként már önkéntes­ volt Oroszországban, ahová­ azóta is rendszeresen vissza­jár. A Don-kanyarban a magyar hadsereg emlé­keit kutatja.
2017. 06. 16., 14:01
Elismeréssel köszöntötte az afgán hadsereg légierejének kiképzését végző RSM egyéni tanácsadó csoport tizenegy fős váltását újra Szolnokon Kiss Róbert ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis törzsfőnöke.

  JETfly Magazin

2017. június 21-én, szerdán, ünnepélyes keretek között érkezett meg az első Gulfstream G550 kormánygép Varsó nemzetközi repülőterére, melyet várhatóan júliusban követhet a második példány, leváltva ezzel a korábban szolgáló Tu-154M és Jak-40 VIP repülőgépeket.