2017. 05. 30. kedd
Janka, Zsanett
: 308 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Izrael ökle - a Merkava 4 harckocsi

Art of WAR  |  2009-01-03 06:06:48

A világ egyik legmodernebb harckocsijának tartják a Merkava 4-et. Egy biztos: annyi fejlesztő- és gyártó cég dolgozik rajta, hogy felsorolni is sok. Ennak a nagy harcértékű tanknak a részletes bemutatását az izraeli hadsereg gázai offenzívája teszi aktuálissá.

A 65 tonnás Merkava 4 harckocsi fejlesztését 2001-ben fejezték be. Az Israel Defence Force-nál 2003 júliusában jelentek meg először. Az első Merkava 4 harckocsizászlóalj 2004-ben kezdte meg tényleges szolgálatát, ugyanott. A védelmi minisztérium tervei szerint 50 és 70 Merkava 4-es harckocsit gyártanának évente, amelyet folyamatosan fejlesztenek a gyártás során, különös tekintettel a páncélvédettségre, a fegyverzetre és az elektronikai berendezésekre.

A Merkava 4 láthatóan termetre is nagyobb, mint a 3-as, mely 1990 óta van rendszerben az IDF-nél. Ezt a típust egyébként felajánlották exportra, a 4-est azonban - némely alkatrészének kivételével - nem.

A Merkava 4

A harckocsi személyzete négy főből áll: parancsnok, töltő-kezelő, irányzó és harckocsivezető. A harckocsi magával vihet még nyolc gyalogos katonát (például sebesültet). Képes mozgás közben mozgó célokra tüzelni, valamint leküzdi a harci helikoptereket hagyományos lőszerrel.

A harckocsi és kezelőszemélyzete

A fő fejlesztők és gyártók: az El-Op Electro-Optic Industries, az Elbit Systems leányvállalata, amely az irányzással és tüzeléssel kapcsolatos berendezésekért felelős; az Israel Defence Force, mely összefogja a gyártást, és a tesztekre figyel; az Israel Military Industries a fő fegyverzetért és lőszerért; az Imco Industries az elektronikus berendezésekért felel; az Urdan Industries a páncéltest és a torony kialakításával és gyártásával bízták meg; az IAI Ramta pedig a védelmi berendezéseket felügyeli.

A harckocsi végleges összeszerelése az Israel Defence Force Workshopban történik.

A harckocsi fegyverzete

A Merkava 4 újfajta elektronikai berendezésekkel szerelt toronnyal rendelkezik, melyet az Elbit és leányvállalata, az El-Op gyárt. Lényeges változás az is, hogy csak egy búvónyílás található rajta, ami a parancsnoké. A 120 mm-es sima csövü ágyút az Israel Military Industries gyártja. Az ágyút takaró Vidco thermal burkolat csökkenti a cső eltörésének vagy görbülésének esélyét, melyet a terepviszonyok okozhatnak. A töltő egy félautomata töltőberendezés segítségével választja ki a kívánt lőszert. A harckocsi 48 db lőszert vihet magával biztonsági konténerben, ebből 10 db azonnali tüzelésre kész.

Az ágyú közvetlen közelről

A töltőnyílás

A lőszer fajtái: APFSDS-T M711 (CL 3254), HEAT-MP-T M325 (CL 3105) és TPCSDS-T M324 (CL 3139). Ezeket az Israel Military Industries szolgáltatja. Az ágyú kilőhet még francia, német és US 120 mm-es ágyúlőszert is.

A Merkava 4-est felszerelték továbbá egy 7,62 mm-es géppuskával és egy 60 mm-es vetőcsővel, mellyel robbanó és világító gránátokat lehet kilőni 2700 m-es távolságra.

Az EL-OP irányzó-tüzvezető rendszer

A számítógép által vezérelt irányzó-tüzvezető rendszer magában foglalja a közvetlen irányzást biztosító berendezést stabilizátorral (az irányzó látja a célt), egy második generációs televíziót az automata, hőérzékelős célmeghatározó mérőmüszerrel, egy lézeres irányzóberendezést és egy hőképes éjjellátó készüléket. A parancsnok pedig egy kétcsatornás panorámairányzékkal rendelkezik. A harckocsi kommunikációs berendezései a Tadiran cég fejlesztései, beleértve a hagyományos eszközöket, a VRC 120 hordozható rádiót és a beépített belső beszélgetőberendezéseket.

Ehhez a manőverhez szükségesek az erős erőátviteli berendezések

GD 883 V-12 dízelmotor

A Merkava 4 egy V-12 dízelmotorral rendelkezik, melynek teljesítménye 1500 lóerő. A motor és egy üzemanyagtartály a harckocsi első részében, két tartály pedig hátul kapott helyet.A német gyártó cég, az MTU készíti a motort és segédberendezéseit. A GD 883 típusú motor a General Dynamics Land Systems licence alapján készül. A motort Izraelbe szállítják, majd ott szerelik össze az automata váltóval és a motor müködését szabályozó számítógéppel. A harckocsinak egy automata, ötfokozatú sebességváltója van, amelyet viszont a Renk cég gyárt.

Páncéltest

Az új fejlesztésü fegyverrendszer és erőforrás megkövetelte a páncéltest védettségének fejlesztését is - ez megtörtént.

A torony külső páncélzata kiemelt figyelmet kapott a Merkava 4 esetében. A fegyverek széles skálájával szemben hatékonyan véd a páncélzat, még a felülről támadó páncéltörő rakéták esetében is (pl. BILL 2). A harckocsiban automata tüzérzékelő található, valamint egy tüzoltó berendezést is beszereltek. A harckocsi haspáncélzatát megerősítették az aknák elleni védelem miatt. A harcjármü kezelőszemélyzetének állásai légkondicionáltak (hideg-meleg). Az ABV védelemről a Shalon Chemical Industries gondoskodott egy kombinált egyéni és kollektív, túlnyomásos védelmi rendszerrel.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-19 10:41:02
A Polish Armaments Group-hoz tartozó Nitro-Chem S.A. vegyi üzem a Rheinmetall Defence-hez tartozó RWM Italia céggel közösen gyárthat Mk-82 és Mk-84 jelzésű bombákat a lengyel F-16-osok számára a lengyelországi Bydgoszcz-ban.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 26., 09:44

Éleslövészetet tartottak a központi gyakorlótéren

Az MH 25. Klapka György Lövészdandár 101. Tüzérosztálya és 36. Páncéltörő Rakétaosztálya közvetlen irányzású lövészetet hajtott végre május 25-én, csütörtökön a Magyar Honvédség Központi Gyakorlótéren.
2017. 05. 25., 13:46
Galéria a Fire Blade helikopteres hadgyakorlat zárónapjáról.
2017. 05. 23., 10:04
Precíz mentés slágerekkel: felkészült forgószárnyasok versenyeztek a német bázison.
2017. 05. 22., 12:44
Donald Trump amerikai elnök május 20-ai Szaúd-Arábiai látogatása mega üzletet hozott az Egyesült Államok két legnagyobb katonai gyártójának, a Lockheed Martinnak és a Boeingnak.

  JETfly Magazin

2017. május 28-án az irkutszki repülőgépgyár területéről levegőbe emelkedett az első MSz-21-300 típusú utasszállító repülőgép. A repülés 30 percig tartott, melyet többnyire 1 000 méter magasan töltött el.