2017. 04. 26. szerda
Ervin
: 312 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Leopard 1 harckocsi - Típusismertető

Art of WAR  |  2006-07-18 01:23:53

A Leopard 1 harckocsit a Krauss-Maffei vállalat fejlesztette ki. Több mint 6000 darab készült belőle, melynek nagy részét kilenc NATO-ország hadereje kapta meg: Belgium, Dánia, Németország, Görögország, Olaszország, Kanada, Hollandia, Norvégia, Törökország. Még Ausztráliába is szállítottak belőle.

A Leopard projekt 1956. november hónapban indult. Egy modern tankra volt szükség, ami leváltja a Bundeswehr amerikai gyártmányú M-47 és M48 harckocsijait. 1957-ben létrejött az elsődleges forma gondolata. A páncélzatnak ellen kellett állni a 20 mm-es páncéltörő lövedékeknek, védelmet kellett nyújtani az ABV fegyverek ellen. A fő fegyvernek az L7A3 105 mm-es ágyút választották.  1957 júniusában az NSZK és Franciaország megállapodott, hogy megkezdik egy harckocsi (Standard-Panzer) fejlesztését. Két német és egy francia fejlesztőcsoport nevezett a fejlesztési versenyre. Minden csoport két harckocsi-prototípust készített. 1958. szeptember hónapban Olaszország is csatlakozott. Számos prototípust teszteltek 1960-ig, ezek közül a  Porsche, Model 734 látszott a legesélyesebbnek. A Porsche verziót 1963-ban kiáltották ki győztesnek, de új toronnyal és számos, a páncéltesten történő változtatáson esett át az alapmodell.

A gyártást a müncheni Krauss-Maffei cég kezdte meg. Az első szállításokra 1965. szeptember és 1966. július között került sor.

A Leopard 1

Leopard 1A1

A harmadik gyártási széria, ami elkészült a harckocsiból, már a Leopard 1A1 nevet kapta. Természetesen az első példányokhoz képest ezek fejlettebbek voltak. Az eszköz új ágyústabilizátort kapott a Cadillac-Gage-től. Ekkor jelent meg a harckocsin a híres Leopard 1 "szoknya", ami a lánctalpakat védte. A harckocsi ágyúja kapott még egy ún. termálpajzsot a hütés kontrollálása érdekében.

1974–1977 között szállítás során a (negyedik széria) standard Leopard 1A1-et nem nagyon fejlesztették tovább. Bár voltak változások a torony páncélzata terén – a Blohm + Voss által –, további lényeges fejlesztésre csak 1980-ban került sor.

Alvariánsai: Leopard 1A1A1, Leopard 1A1A2, Leopard 1A1A3.

A Leopard 1A1

Leopard 1A2

Az ötödik gyártási szériában gyártott (232 harckocsi) eszközöket Leopard 1A2-nek nevezték. Az A2-es nehezebb és jobb tornyot, új digitális rádiót és egy passzív éjjellátó készüléket (PZB 200) kapott.

Alvariánsai: Leopard 1A2A1, Leopard 1A2A2, Leopard 1A2A3.

A Leopard 1A2

Leopard 1A3

A következő 110 db jármü tornya réteges páncélzattal készült. Új, TRP 2A típusú parancsnoki figyelőmüszert kapott a harckocsiparancsnok. A Leopard 1A3A1 éjjellátó készüléket, a Leopard 1A3A2 új rádiót (SEM80/90 VHF) és a Leopard 1A3A3 mindkét, előbb felsorolt újdonságot megkapta.

A Leopard 1A3

Leopard 1A4

A Leopard 1A4-ből 250 db készült. Alapvetően hasonló volt, mint az 1A3-as, de a toronyban már az új komputerizált tüzvezető rendszer és az EMES 12A1 figyelőrendszer is beszerelésre került. A parancsnok részére független, PERI R12 típusú éjjellátó készüléket is beszereltek. Az új berendezések beépítése azonban csökkentette a harckocsin belüli teret, így az eszköz csak 55 db ágyúlőszert tudott magával vinni.

A Leopard 1A4

Leopard 1A5

A Leopard 1A5 tervezési bázisa szintén a Leopard 1A1A1 modell volt. Az 1A5 teljesen új, jóval nagyobb tornyot kapott, mint elődje. Az ágyúlőszerek nagy részét el tudták helyezni a torony hátsó részébe. Ez a torony már elő volt készítve az Leopard 2 120 mm-es ágyújának befogadására is.

A Leopard 1A5

Leopard 1A6

A Rheinmetall 120 mm-es ágyújával gyártott változat volt ez a harckocsi, a torony páncélzatát pedig megerősítették.

A Leopard 1A6 prototípusa

Technikai adatok (Leopard 1A5)

A motor teljesítménye: 610 kW (830 lóerő) Súlya: 42,4 tonna Maximális sebessége: 65 km/h Hatótávolság: 600 km Fegyverzet:Ágyú: 105 mm 7,62 mm párhuzamosított géppuska7,62 mm, a parancsnok géppuskája

Személyzet: négy fő (parancsnok, vezető, irányzó és rádióoperátor/töltő) Hossz: 8,17 m (ágyú 6 óránál)9,54 m (ágyú 12 óránál) Szélesség: 3,37 m Magasság: 2,62 m Súly: 42,5 t Max. sebesség: 65 km/h

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-12 11:12:52
A fehérorosz Belta hírügynökség a napokban tette közzé, hogy 2017. április 7-én újabb Mi-8MTV-5 típusú forgószárnyasokat vehetett át az ország légiereje. A helikopterek a Macsulisah légibázisra érkezek, összesen 6 példány.
2017-04-05 09:24:10
A NATO-tag Lengyelország – földrajzi fekvésénél és történelménél fogva – jogosan tekint aggodalommal keleti határain túlra. Az észak-atlanti szövetség és Oroszország szembenállása egyre fokozódik, s ennek megfelelően a lengyel védelmi képesség, így a légvédelem erősítése sem maradhat el.
2017-04-04 09:15:03
Nem sok idejük lesz a Bakony természeti szépségeit csodálni az MH Bakony Harckiképző Központ katonáinak az idén sem, mert a sűrű tavalyi évhez képest 2017-ben tovább emelkedik a központ kezelésében lévő lő- és gyakorlótereken a különféle kiképzési napok száma.
2017-04-03 09:29:24
1942. október 2-án délután a Queen Mary óceánjáró Írország partjaitól északnyugatra járt, fedélzetén 843 főnyi személyzetén kívül csaknem 15 000 amerikai katonával.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 26., 11:39
Látogatás a besti Museum Wings of Liberation-ban.
2017. 04. 25., 09:56
A USS Tang nevű amerikai tengeralattjáró 1943-ban merült először a víz alá, és a második világháború végéig csaknem húsz japán hajót süllyesztett el.
2017. 04. 24., 10:13
A volt NDK és NSZK határán található múzeum galériája, Németország, 2017. április.
2017. 04. 21., 09:51
Fontos követelmény lesz a radartendernél az olcsó működtetés, a rádióelektronikai fedés és a felderíthetőség csökkentése is.

  JETfly Magazin

Az Amerikai Haditengerészet feloldotta a Boeing T-45 Goshawk kiképzőgépekre elrendelt repülési tilalmat, ám bizonyos korlátozásokkal, mivel a fedélzeti oxigénellátó rendszer (Onboard Oxygen Generation System - OBOGS) vizsgálata még folytatódik.