2017. 08. 19. szombat
Huba
: 304 Ft   : 259 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Willys Jeep

Art of WAR  |  2006-08-13 10:36:29

Az American Bantam Car Company tette le annak a terepjáró személygépkocsinak az alapjait, mely a Willys-Overland Motors Inc. továbbfejlesztése után az amerikai hadsereg meghatározó és közkedvelt járműve lett. Ha valahol meghalljuk azt a szót, hogy dzsip, azonnal az a forma ugrik be, amit a Willys Jeep képvisel. 

A négyütemü autók elterjedésével a US War Departments igényt tartott arra, hogy egy új felderítő és szállító jármüvet terveztessen ebben a kategóriában. 1940 szeptemberében az American Bantam Car Company a hadsereggel együttmüködésben megtervezte azt a jármüvet, mely II. világháború meghatározó terepjáró személygépkocsijává vált, és melyet később Willys MB és Ford GPW néven tömegesen gyártottak. A Bantam Company azonban nem rendelkezett megfelelő anyagi forrásokkal (az alkatrészeket is úgy rendelték) ahhoz, hogy tömeges gyártásba kezdjen. Pályázatot kellett tehát kiírni a gyártásra.

A US Army kb. 135 gyártót kért fel a feladatra, és a kitételek nagyon szigorúak voltak.  Meg kellett felelni az amerikai hadsereg II. világháborús kiképzési utasításában foglaltaknak (TM 9-803). A terepjárónak 590 kg önsúly mellett 272 kg hasznos terhet kellett elbírnia. A motortól 11,7 mkg forgatónyomatékot vártak, a gépkocsi nyomtávja legfeljebb 1190 mm lehetett. A gyártó cégek 49 napot kaptak, hogy a prototípust bemutassák. A szoros határidejü pályázatra mindössze három gyár jelentkezett: az American Bantam Car Company, a Ford Motor Company és Willys-Overland Motors Inc. A Bantamnak meg kellett osztani az előzetes terveket a másik két céggel, hiszen a hadseregnek az volt az utasítása, hogy a felépítés és dizájn ne változzon - ezért a három prototípus nagyon hasonló volt. A Bantam BRC 40-nek nevezte a jármüvét, a Willys Quadnak hívta, a Ford pedig a Pygmy vagy GP nevet adta neki.

Korabeli kép a Bantam BRC 40 dzsipről... 

...a Ford GP dzsipről 

...és a győztes Willys MA-3 dzsipről 

A hadsereg mind a három cég jármüvét alaposan megvizsgálta, és új kívánalmakkal állt elő:

A gyártandó gépkocsi

- jó úton legyen képes 88 km/h sebességgel haladni;

- tartósan tudjon 5 km/h sebességgel "araszolni"

- 5 km/h sebesség és teljes terhelés mellett elvárt gázlómélysége 460 mm,

- a teljesen megterhelt gépkocsi mellső terepszöge 45°, a hátsó 35° legyen.

A három gyártó cég ezután azt a feladatot kapta, hogy saját gépkocsijából 1500-1500 db-ot gyártson csapatpróbára.A fejlesztés rövid ideje miatt a csapatpróbákon a meghibásodások száma nagy volt: a Ford kapcsolhatatlan sebességváltói vagy állandóan leszakadó akkumulátora, a Bantam túl gyorsan elkopó fogaskerekei, mélyen ülő váltója stb. 

A motorok között viszont a Willys erőforrása egyértelmüen sikeresnek bizonyult: a Bantam 40 és a Ford 46 LE-jével szemben 55 LE-t teljesített. A másik pozitívum a folyamatos üzemelés volt. A fenti okok miatt a Willys cég MA nevü jármüve nyerte a versenykiírást. A gyártó cég megbízást kapott 18 600 db jármü legyártására.

A végső változat gyártása előtt azonban - a hosszú próbák összegzéseként - a terveken ismét módosításokat hajtottak végre. Ezek közül csak néhányat megemlítve:

- a kézifékkart középre szerelték, így ketten is hozzáfértek;

- más levegőszürőt, fényszórókat és akkumulátort építettek be;

- a kormányváltó helyett az egyszerübb "bot" sebességváltó kart alkalmazták;

- módosítottak a kormányösszekötők elhelyezésén és a gumi fékcsövek védettségén.

Mindezek és számos más kisebb módosítás után született meg az addigi MA modellből az MB változat, a háborús Willys Jeep, melynek gyártása 1941 októberében indult meg. A vesztes, a Ford gyár is kivette a részét a gyártásból: a díjmentesen átadott tervek alapján szintén a győztes típust kezdte el gyártani.

Képek a Willys Jeepről

A II. világháború alatt a Willys cég 363 000 db-ot gyártott a jármüből, míg a Ford 280 000 db-ot. A háború után a Willys átadta a gépet polgári felhasználásra Jeep CJ-2A néven.

TECHNIKAI ADATOK

Motor: 2199 lMax. teljesítmény: 61 LEMax sebesség: 100 km/hHosszúság: 3353 mmSzélesség: 1575 mmMagasság: 1829 mmTengelytáv: 2032 mm

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-31 11:17:54
1914. szeptember 5-én még csak egy hónapja tartott az I. világháború, de aznap délután örökre megváltozott a tengeri hadviselés, mert egy tengeralattjáró először süllyesztett el modern torpedóval egy hadihajót.
2017-07-27 10:08:12
Az alakulat Szomódon található helyőrségi lőterén ünnepelték fegyvernemi napjukat a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár 11. Harckocsi Zászlóaljának katonái július 25-én, kedden.
2017-07-26 13:47:10
A sikeresen teljesített Tobruq Legacy 2017 többnemzeti, kis-közeli hatótávolságú légvédelmi rakéta harcászati gyakorlat, valamint az éleslövészet után hazatértek az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred honvédjei Csehországból.
2017-07-20 10:06:56
Magazinunkban évek óta beszámolunk az MH 1. Honvéd Tűzszerész- és Hadihajós Ezred kábító- és robbanószer-kereső kutyáinak, illetve vezetőiknek tevékenységéről, májusi számunkban pedig bemutatkoztak az MH Katonai Rendészeti Központ „kutyásai” is.
2017-07-20 09:51:47
Elérkezett a régóta várt alkalom. Az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred honvédei két év után ismét légvédelmi rakéta éleslövészeten bizonyíthatták szakmai felkészültségüket, melyre idén a TOBRUQ LEGACY 2017 gyakorlat kínált lehetőséget Csehországban.
2017-07-19 10:14:30
A TOBRUQ LEGACY 2017 többnemzeti, kis-közeli hatótávolságú, légvédelmi rakéta harcászati gyakorlat és a TOBRUQ ARROW 2017 éleslövészet már javában tart, a rendezvények fő napjai azonban még hátra vannak.
2017-07-18 11:17:34
Tizenhét ország hatvanhat csapata vett részt májusban az Országos Rendőr-főkapitányság Rendőrségi Oktatási és Kiképző Központjának nagytétényi, illetve a Magyar Honvédség tatárszentgyörgyi lőterén megrendezett XV. rendőri és katonai mesterlövő világkupán, amelyen a magyar specialisták tiszteletre méltó eredményeket értek el.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 08. 17., 12:03
Kiválóan teljesít a kiképzéseken az észtországi Training Bridge 2017 feladaton résztvevő Lövészszázad Harccsoport állománya. A terep sajátosságai miatt a foglalkozások fő hangsúlyát a gyalogos harcászatra helyezték.
2017. 08. 15., 15:54
Kína lassan a világ vezető gazdasági hatalma lesz, de hadereje közel sem olyan ütőképes, mint létszáma és az ország forrásai alapján sejteni lehetne.
2017. 08. 08., 14:45
Kritikus időszakot élünk a magyar honvédelem ügye szempontjából.

  JETfly Magazin

Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület augusztus 5-én Emlékhely avatót tartott Balatonalmádiban. A 70-es évek közepén két Mi-8-as és egy Kamov Ka-26-os típusú helikopter zuhant a Balatonba.