2017. 06. 26. hétfő
János, Pál
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Willys Jeep

Art of WAR  |  2006-08-13 10:36:29

Az American Bantam Car Company tette le annak a terepjáró személygépkocsinak az alapjait, mely a Willys-Overland Motors Inc. továbbfejlesztése után az amerikai hadsereg meghatározó és közkedvelt járműve lett. Ha valahol meghalljuk azt a szót, hogy dzsip, azonnal az a forma ugrik be, amit a Willys Jeep képvisel. 

A négyütemü autók elterjedésével a US War Departments igényt tartott arra, hogy egy új felderítő és szállító jármüvet terveztessen ebben a kategóriában. 1940 szeptemberében az American Bantam Car Company a hadsereggel együttmüködésben megtervezte azt a jármüvet, mely II. világháború meghatározó terepjáró személygépkocsijává vált, és melyet később Willys MB és Ford GPW néven tömegesen gyártottak. A Bantam Company azonban nem rendelkezett megfelelő anyagi forrásokkal (az alkatrészeket is úgy rendelték) ahhoz, hogy tömeges gyártásba kezdjen. Pályázatot kellett tehát kiírni a gyártásra.

A US Army kb. 135 gyártót kért fel a feladatra, és a kitételek nagyon szigorúak voltak.  Meg kellett felelni az amerikai hadsereg II. világháborús kiképzési utasításában foglaltaknak (TM 9-803). A terepjárónak 590 kg önsúly mellett 272 kg hasznos terhet kellett elbírnia. A motortól 11,7 mkg forgatónyomatékot vártak, a gépkocsi nyomtávja legfeljebb 1190 mm lehetett. A gyártó cégek 49 napot kaptak, hogy a prototípust bemutassák. A szoros határidejü pályázatra mindössze három gyár jelentkezett: az American Bantam Car Company, a Ford Motor Company és Willys-Overland Motors Inc. A Bantamnak meg kellett osztani az előzetes terveket a másik két céggel, hiszen a hadseregnek az volt az utasítása, hogy a felépítés és dizájn ne változzon - ezért a három prototípus nagyon hasonló volt. A Bantam BRC 40-nek nevezte a jármüvét, a Willys Quadnak hívta, a Ford pedig a Pygmy vagy GP nevet adta neki.

Korabeli kép a Bantam BRC 40 dzsipről... 

...a Ford GP dzsipről 

...és a győztes Willys MA-3 dzsipről 

A hadsereg mind a három cég jármüvét alaposan megvizsgálta, és új kívánalmakkal állt elő:

A gyártandó gépkocsi

- jó úton legyen képes 88 km/h sebességgel haladni;

- tartósan tudjon 5 km/h sebességgel "araszolni"

- 5 km/h sebesség és teljes terhelés mellett elvárt gázlómélysége 460 mm,

- a teljesen megterhelt gépkocsi mellső terepszöge 45°, a hátsó 35° legyen.

A három gyártó cég ezután azt a feladatot kapta, hogy saját gépkocsijából 1500-1500 db-ot gyártson csapatpróbára.A fejlesztés rövid ideje miatt a csapatpróbákon a meghibásodások száma nagy volt: a Ford kapcsolhatatlan sebességváltói vagy állandóan leszakadó akkumulátora, a Bantam túl gyorsan elkopó fogaskerekei, mélyen ülő váltója stb. 

A motorok között viszont a Willys erőforrása egyértelmüen sikeresnek bizonyult: a Bantam 40 és a Ford 46 LE-jével szemben 55 LE-t teljesített. A másik pozitívum a folyamatos üzemelés volt. A fenti okok miatt a Willys cég MA nevü jármüve nyerte a versenykiírást. A gyártó cég megbízást kapott 18 600 db jármü legyártására.

A végső változat gyártása előtt azonban - a hosszú próbák összegzéseként - a terveken ismét módosításokat hajtottak végre. Ezek közül csak néhányat megemlítve:

- a kézifékkart középre szerelték, így ketten is hozzáfértek;

- más levegőszürőt, fényszórókat és akkumulátort építettek be;

- a kormányváltó helyett az egyszerübb "bot" sebességváltó kart alkalmazták;

- módosítottak a kormányösszekötők elhelyezésén és a gumi fékcsövek védettségén.

Mindezek és számos más kisebb módosítás után született meg az addigi MA modellből az MB változat, a háborús Willys Jeep, melynek gyártása 1941 októberében indult meg. A vesztes, a Ford gyár is kivette a részét a gyártásból: a díjmentesen átadott tervek alapján szintén a győztes típust kezdte el gyártani.

Képek a Willys Jeepről

A II. világháború alatt a Willys cég 363 000 db-ot gyártott a jármüből, míg a Ford 280 000 db-ot. A háború után a Willys átadta a gépet polgári felhasználásra Jeep CJ-2A néven.

TECHNIKAI ADATOK

Motor: 2199 lMax. teljesítmény: 61 LEMax sebesség: 100 km/hHosszúság: 3353 mmSzélesség: 1575 mmMagasság: 1829 mmTengelytáv: 2032 mm

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-15 10:11:21
A tajvani kormány a napokban ingyen és bérmentve 2 darab UH-1H típusú forgószárnyast adott át Burkina Faso-nak. Az ünnepélyes átadáson részt vett a Tajvani Légierő parancsnoka, Wang Shin-Lung altábornagy is, aki épp az országban tartózkodott.
2017-06-14 10:37:40
Európai és magyar szempontból egyaránt fontos döntés a honvédség iraki szerepvállalásának meghosszabbítása és kibővítése, a 2018-as honvédelmi költségvetésből pedig a katonák illetményének emelésére és fejlesztésekre egyaránt jut forrás – mondta Vargha Tamás, a honvédelmi tárca parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes június 13-án, Budapesten.
2017-06-13 09:40:32
Műveleti készenlétet jelentett az MH Légi Tanácsadó Csoport. A helikoptervezetők, fedélzeti technikusok és repülő-műszaki kiszolgáló személyzet tagjai május közepén érkeztek meg afganisztáni állomáshelyükre.
2017-06-06 09:54:37
Kéthetes harckocsizó altiszti szakmai tanfolyamot tartott az MH Altiszti Akadémia a „nullaponti” lő- és gyakorlótéren május végén. Érdekesség, hogy a tanfolyam részeként lefolytatott harckocsiparancsnok-képzésre tizenhárom esztendeje nem volt példa az akadémián, illetve jogelőd szervezeteinél.
   MÁSOK ÍRTÁK
Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis harmadik alkalommal szervezte meg a nyári Honvédelmi Tábort.
2017. 06. 21., 15:33
A Magyar Honvédség szervezeteinek hajtó-, kenő- és karbantartó anyagokkal, üzemanyag-technikai eszközökkel, hűtőfolyadékkal történő ellátásáért az MH Anyagellátó Raktárbázis hetényegyházi bázisparancsnoksága a felelős.
2017. 06. 21., 15:30
A kecskeméti születésű Ács Arnold Bence fiatalon kezdett oroszul tanulni. Egyetemistaként már önkéntes­ volt Oroszországban, ahová­ azóta is rendszeresen vissza­jár. A Don-kanyarban a magyar hadsereg emlé­keit kutatja.
2017. 06. 16., 14:01
Elismeréssel köszöntötte az afgán hadsereg légierejének kiképzését végző RSM egyéni tanácsadó csoport tizenegy fős váltását újra Szolnokon Kiss Róbert ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis törzsfőnöke.

  JETfly Magazin

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.