2017. 07. 21. péntek
Dániel, Daniella
: 306 Ft   : 266 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A TOLDI I. harckocsi

Art of WAR  |  2006-08-14 06:16:49

Ezen a héten egy sorozatot indítunk el, melyben ismertetjük a II. világháború híres magyar páncélosait. Minden héten egy típust mutatunk be. A sort a Toldi I. könnyű harckocsi bemutatásával kezdjük.  

A trianoni békeszerződésben a győztes hatalmak jelentős mértékben korlátozták a magyar haderő létszámát és technikai fejlesztésének lehetőségét. Többek között megtiltotta páncélosalakulatok felállítását, ezzel mérhetetlen hátrányt okozva a többi országgal szemben. A fejlődéshez komoly lehetőséget adtak a szomszédos államok, amikor 1938-ban a beldi konferencián hozzájárultak a Magyar Honvédség fejlesztéséhez. Mindaddig a hadseregnek, gépjármüszázadok fedőnév alatt mindösszesen 150 darab olasz 35. M Ansaldó kis harckocsija állt hadrendben.

 A „babakocsi” gúnynévre hallgató Ansaldót elsősorban képzésre használták

A Toldi I. könnyü harckocsi

Az 1938-as év volt tehát a fejlesztés lehetőségének első éve. A hadvezetés a költségtakarékosság és természetesen a nemzettudat erősítése érdekében ragaszkodott ahhoz, hogy magyar gyártmányú jármüvekkel lássák el a páncélosalakulatokat. Magyar tervezésü jármü fejlesztésére és tesztelésére nem állt rendelkezésre elegendő idő, így egy már bevált típus gyártási jogának megvásárlása mellett döntöttek. Ennek fényében esett a választás a svéd Landsver cég által kifejlesztett L-60-as típusú könnyü harckocsira. A 155 LE-s, 8 hengeres motorral ellátott, 8,5 tonnás, 4,75 méter hosszú, 2,14 méter széles és 1,8 méter magas jármü megfelelt a magyar igényeknek. A 13 mm-es mellső és oldalfalpáncél-vastagság is elegendőnek tünt. A lánctalpakat négy nagy futógörgővel látták el, mely a járóképességet növelte, és a karbantartást jelentős mértékben könnyítette. Az L-60-as egyik érdekessége volt, hogy a fordulást nem a hagyományos botkormánnyal, hanem kormánykerékkel lehetett végrehajtani. A kormánykerék elfordításával a lánctalp féke müködésbe lépett. Minél jobban elfordult a kormány, annál lassabban forgott a lánctalp. Hátrányt jelentett, hogy a páncélos nem volt képes „sarkon fordulni”, csak egy 8 méter átmérőjü körben tudott íven fordulni. A háromfős kezelőszemélyzetből a vezető a torony előtt balra, a homloklemez mögött kapott helyet. A parancsnok és a toronylövész a forgatható toronyban helyezkedett el.

  

Jól látható a négy futógörgő, valamint a páncéltest korszerü vonalvezetése

A harckocsi forgótornyában lévő 20 mm-es gépágyút és a párhuzamosított géppuskát nem vásárolták meg, mert a hozzájuk való lőszerek a Magyar Honvédségben nem voltak rendszeresítve. Helyettük egy hasonló vagy jobb tüzerővel rendelkező fegyvert kellett keresni. Két fegyvert lehetett ebben az időben számításba venni. A haditechnikai intézet javaslatára a 20 mm-es nehézpuska mellett döntöttek. A döntést a könnyü harckocsi rendeltetése is indokolta, hiszen ezt a jármüvet felderítésre, üldözésre, kisebb helyi ellenállások felszámolására, hasonló páncélozottsággal rendelkező ellenséges jármüvek leküzdésére kívánták rendszerbe állítani. Eldöntésre várt még a párhuzamosított géppuska kérdése is. A haditechnikai intézet a 8 mm-es Gebauer géppuska beépítését javasolta.

 

     A párhuzamosított fegyverek és a lőszer-javadalmazás mellett kevés hely maradt a parancsnok, valamint a toronylövész számára

A módosításokat követően az L-60-as a Magyar Honvédségnél a 38 M. Toldi könnyü harckocsi típusnevet kapta. A Honvédelmi Minisztérium 1939. február 6-án 40-40 páncélost rendelt a MÁVAG-tól és a Ganz gyártól. A magyar páncélosgyártás első gyöngyszemét 1939 augusztusában adták át Toldi I. néven, hiszen már a gyártáskor kiderült: további módosításokkal még hatékonyabbá tehető. Az orosz fronton bebizonyosodott, hogy nem felel meg a kor követelményeinek, páncélzata minimális védelmet sem nyújt, tüzereje az ellenséges páncélosoknak a legkisebb kárt sem okozza. A hadszíntéren csak felderítésre alkalmazták (a képen egy frontra vonuló Toldi látható).

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-13 09:49:16
Büszkék vagyunk katonáinkra. Kiválóan felkészült katonákat láthattunk a gyakorlat során, példaértékű volt a bemutató − fogalmazott dr. Simicskó István honvédelmi miniszter július 12-én, a Black Swan 2017 elnevezésű nemzetközi gyakorlat kiemelt látogatói napján.
2017-07-14 09:26:18
Megérkeztek Csehországba az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred honvédei. A győri katonák a következő két hét során a TOBRUQ LEGACY 2017 elnevezésű gyakorlaton képviselik hazánkat.
2017-07-10 11:10:04
Korántsem hétköznapi lehetőség adódott Szolnokon, az Aba-Novák Kulturális Központban július 8-án, szombaton: magyar és amerikai katonák, valamint haditechnikai eszközeik töltötték meg a közeli parkolót, hogy a Black Swan 2017 nemzetközi gyakorlat résztvevői hivatalosan is bemutatkozhassanak a város lakóinak.
2017-07-06 09:50:17
Az első szó, ami eszembe jut arról, amit itt láttunk, az az együttműködés volt. Ennek láttuk ékes bizonyítékát, és szeretnék gratulálni minden egyes katonának, aki a felkészülésben és a bemutatóban részt vett, hiszen magas szinten, magas színvonalon művelik mesterségüket.
2017-07-06 09:42:12
A francia–brit erők nagy reményekkel indított 1917-es tavaszi offenzívája az első világháború korábbi éveinek forgatókönyve szerint zajlott: a német vonalakat nem sikerült áttörni, s a csupán méterekben mérhető előrenyomulásnak hatalmas ára volt.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 20., 09:14

Videón a drónvadász lézerfegyver

A világ első aktívan használt lézerfegyverét mutatta be az Egyesült Államok haditengerészete a CNN riportereinek, akik működés közben készíthettek videót a csendben támadó hadieszközről.
2017. 07. 19., 13:35
A Saber Guardian (Szablya Őre) 2017 fedőnevű rendezvénysorozat része az a keddi ejtőernyős légideszant-művelet is, melyet a pápai légibázis és a bulgáriai Bezmer repülőtere között végeztek.
2017. 07. 19., 13:22
Harminc év után látogatott izraeli kormányfő Magyarországra, Benjámin Netanjahu július 18-án, kedden Orbán Viktor miniszterelnökkel tárgyalt az Országházban. A magyar delegáció tagja volt többek között dr. Simicskó István honvédelmi miniszter is.
2017. 07. 18., 16:17
Az Oroszország ellen érvényben lévő szankciókkal indokolja a Honvédelmi Minisztérium (HM), hogy Mi–17-es szállítóhelikoptereinek nemrégiben Oroszországban elvégzett nagyjavítását nem használta ki arra, hogy egyúttal modernizálja az elavult, 30 éves gépeket.

  JETfly Magazin

A kazanyi Gorbunov repülőgépgyár végső összeszerelő üzemegységébe vontatták át az utolsó munkálatok elvégzésére a Tu-160M2 stratégiai bombázó prototípusát.