2017. 01. 22.
Artúr, Vince
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Királytigris a föld alatt

Art of WAR  |  2006-08-16 18:05:55

Egy Királytigris maradványaira bukkantak a Pest megyei Hantháza mellett. A jármű darabjai több mint 60 éve vannak a föld alatt, a feltárás nemrég kezdődött.

A Tigris II. a kor legnagyobb méretü páncélosa volt. Páncélzata, tüzereje a többi harckocsi fölé emelte. Bármennyire hihetetlen, ezt a monstrumot az anyaghiány hívta életre.

Már a Király Tigris megjelenése is nagy riadalmat keltett az ellenség soraiban

A német szakemberek 1944 januárjában döntöttek arról, hogy a Párduc és Tigris típusok gyártását beszüntetik, és a kettő ötvözetéből egy hatékonyabb nehézpáncélost alkotnak. A tervezés során valóban összegyúrták a két jármü erényeit, azonban a Tigris II. leginkább a Párduc harckocsira hasonlít. A gyártása 1944 februárjában kezdődött meg. Az új jármü a Tigris II/B típusnevet kapta. A Király előnevet hivatalosan sohasem használta a német hadvezetés, ezt a becenevet a német katonáktól kapta. A gyártás jogáért két rivális cég, a Porsche és a Henschel vetélkedett, amiből a Henschel került ki győztesen. Meg kell azonban említeni, hogy az első 50 darab Tigris Porsche toronnyal gördült le a futószalagról.

Tigris II. a Porsche által gyártott toronnyal...

...valamint a Henschel toronnyal

A Tigris félelmetes páncélvastagsággal rendelkezett: a veszélyes irányokban 180 mm, míg egyéb irányokban 40-80 mm között volt. Hosszúsága meghaladta a 10 métert, szélessége majd 4 méter lett, míg a magassága 3,08 méter volt. A toronyba egy 88 mm-es KwK 43/3 L71 típusú harckocsiágyút építettek, amely néhány modern típussal még ma is felvenné a versenyt. Az ágyú mellé egy 7,92 mm-es MG 34-es géppuskát építettek be, és ugyanilyen fegyver került a  homlokpáncél tüzelőnyílásába is. A jármü súlya megközelítőleg 70 tonna lett, azonban új motor tervezésére és elkészítésére a német hadiiparban már nem volt elég erő. A korábbi változat 700 LE-s motorját építették be, amitől a jármü sebessége 38 km/h-ra, hatótávolsága 110 km-re csökkent. Ez rengeteg gondot okozott a harctéren, hiszen manőverezni szinte képtelenség volt vele. A hidak nagy része nem bírta el, és sárosabb, mocsarasabb területen egyszerüen elsüllyedt. A legnagyobb problémája azonban az volt, hogy „zabálta” az üzemanyagot. Sokszor fordult elő, hogy teljesen ép, kiszáradt tankú Tigrist hagyott hátra a kezelőszemélyzete.

 Az üzemanyaghiány több veszteséget okozott, mint az ellenséges harckocsik

Mindezen hibái ellenére az ellenség rettegett tőle. Félelmetes tüzereje mindent elpusztított. Az a legenda keringett róla, hogy nem lehet kilőni. Egyes források szerint egyet sem lőttek ki a háborúban, ami persze nem igaz. Az orosz JS nehézharckocsi 1500 méterről is képes volt megsemmisíteni, ha oldalról találta el. Elképzelhető, hogy Hantháza mellett egy teljesen ép jármüvet találtak, ami az őszi esőzésektől felázott talajon már nem tudott tovább menni.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-01-11 12:14:03
A szerb védelmi és belügyminisztérium a napokban szerződést kötött az európai Airbus Helicopers vállalattal 9 darab H-145M típusú forgószárnyas vásárlásáról. Korábban, még 2016. októberben a felek már aláírtak egy memorandumot az ügyben.
2017-01-03 13:39:26
Nem panaszkodhatunk: a 2016-os év számos haditechnikai csemegével szolgált az érdeklődők számára. Ezekből választottunk ki „hadszínterenként” egyet-egyet, a világűrtől a tengerekig.
2016-12-27 20:13:51
Dr. Koller József ezredessel, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis megbízott parancsnokával az elmúlt időszak helyi tapasztalatainak összegzése mellett áttekintettük a megvalósításra váró jelentősebb terveket, fejlesztéseket is.
2016-12-21 12:32:39
A Brit Hadsereg létrehozott egy új kiképző csoportot, amely célja az újonnan kialakítandó „Csapásmérő Dandárok” harci alkalmazási elveinek kidolgozása lesz. Az új szervezeti egységek a General Dynamics Ajax harcjármű-családjának eszközeivel lesznek felszerelve.
2016-12-21 09:21:09
Zrínyi 2026 névvel, tízéves honvédelmi és haderőfejlesztési programot indít a Magyar Honvédség jövő januárban, ez lesz az elmúlt 26 év legnagyobb haderőfejlesztési vállalkozása - jelentette be dr. Simicskó István honvédelmi miniszter december 20-án, kedden, Budapesten, egy háttérbeszélgetésen.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 18., 11:24
Afganisztáni egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt kollégáitól köszönt el január 16-án, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka nevében dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka.
2017. 01. 12., 09:18

Tűzszerészek és hadihajósok – 2016.

Tragikus és szomorú évként vonul be 2016 az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred történetébe.
2017. 01. 11., 10:55
Az orosz haditengerészet zászlóshajója a 60 ezer tonnás Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó első alkalommal került éles harci bevetésre.
2017. 01. 09., 12:27

A nagy hidegben is helytállnak a katonák a határon

  JETfly Magazin

Az Olasz Légierő aláírta a szerződést a Leonardo konszernnel, így megkezdődhet az első 5 darab Alenia Aermacchi M-345-ös kiképzőgép gyártása a berendelt 45 darabos tételből.