2017. 03. 29. szerda
Auguszta
: 309 Ft   : 285 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Királytigris a föld alatt

Art of WAR  |  2006-08-16 18:05:55

Egy Királytigris maradványaira bukkantak a Pest megyei Hantháza mellett. A jármű darabjai több mint 60 éve vannak a föld alatt, a feltárás nemrég kezdődött.

A Tigris II. a kor legnagyobb méretü páncélosa volt. Páncélzata, tüzereje a többi harckocsi fölé emelte. Bármennyire hihetetlen, ezt a monstrumot az anyaghiány hívta életre.

Már a Király Tigris megjelenése is nagy riadalmat keltett az ellenség soraiban

A német szakemberek 1944 januárjában döntöttek arról, hogy a Párduc és Tigris típusok gyártását beszüntetik, és a kettő ötvözetéből egy hatékonyabb nehézpáncélost alkotnak. A tervezés során valóban összegyúrták a két jármü erényeit, azonban a Tigris II. leginkább a Párduc harckocsira hasonlít. A gyártása 1944 februárjában kezdődött meg. Az új jármü a Tigris II/B típusnevet kapta. A Király előnevet hivatalosan sohasem használta a német hadvezetés, ezt a becenevet a német katonáktól kapta. A gyártás jogáért két rivális cég, a Porsche és a Henschel vetélkedett, amiből a Henschel került ki győztesen. Meg kell azonban említeni, hogy az első 50 darab Tigris Porsche toronnyal gördült le a futószalagról.

Tigris II. a Porsche által gyártott toronnyal...

...valamint a Henschel toronnyal

A Tigris félelmetes páncélvastagsággal rendelkezett: a veszélyes irányokban 180 mm, míg egyéb irányokban 40-80 mm között volt. Hosszúsága meghaladta a 10 métert, szélessége majd 4 méter lett, míg a magassága 3,08 méter volt. A toronyba egy 88 mm-es KwK 43/3 L71 típusú harckocsiágyút építettek, amely néhány modern típussal még ma is felvenné a versenyt. Az ágyú mellé egy 7,92 mm-es MG 34-es géppuskát építettek be, és ugyanilyen fegyver került a  homlokpáncél tüzelőnyílásába is. A jármü súlya megközelítőleg 70 tonna lett, azonban új motor tervezésére és elkészítésére a német hadiiparban már nem volt elég erő. A korábbi változat 700 LE-s motorját építették be, amitől a jármü sebessége 38 km/h-ra, hatótávolsága 110 km-re csökkent. Ez rengeteg gondot okozott a harctéren, hiszen manőverezni szinte képtelenség volt vele. A hidak nagy része nem bírta el, és sárosabb, mocsarasabb területen egyszerüen elsüllyedt. A legnagyobb problémája azonban az volt, hogy „zabálta” az üzemanyagot. Sokszor fordult elő, hogy teljesen ép, kiszáradt tankú Tigrist hagyott hátra a kezelőszemélyzete.

 Az üzemanyaghiány több veszteséget okozott, mint az ellenséges harckocsik

Mindezen hibái ellenére az ellenség rettegett tőle. Félelmetes tüzereje mindent elpusztított. Az a legenda keringett róla, hogy nem lehet kilőni. Egyes források szerint egyet sem lőttek ki a háborúban, ami persze nem igaz. Az orosz JS nehézharckocsi 1500 méterről is képes volt megsemmisíteni, ha oldalról találta el. Elképzelhető, hogy Hantháza mellett egy teljesen ép jármüvet találtak, ami az őszi esőzésektől felázott talajon már nem tudott tovább menni.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-20 09:56:37
Nehéz esztendő vár a honvédségre 2017-ben, ám folytatódnak a megkezdett intézkedések, amelyek az állomány méltóbb megbecsülését célozzák, a fejlesztések pedig rég nem látott tempóban valósulnak meg a következő időszakban. Dr. Benkő Tibor vezérezredessel, a Honvéd Vezérkar főnökével tekintettünk előre az idei esztendőt illetően.
2017-03-17 11:56:28
A magyar katonák eddig is bebizonyították, hogy tudásban, felkészültségben bármikor felveszik a versenyt más nemzetbeli bajtársaikkal – köszönt el az ENSZ Ciprusi Békefenntartó Misszió (UNFICYP) magyar kontingens 41. váltásának tagjaitól dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka.
2017-03-14 11:36:54
Mindkét kontingens katonái tisztességgel és becsülettel helytálltak − jelentette ki Huszár János vezérőrnagy, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka március 13-án, hétfőn Tatán, az MH Iraki Kiképzés Biztosító Kontingens (MH IKBK) harmadik, valamint az MH KFOR Kontingens tizenötödik váltásának visszafogadó ünnepségén.
2017-03-08 15:10:24
Indiai küldöttség tárgyalt a Novoszibirszki Légijármű-javító Üzemben (NARZ) február végén. Az előzetes tárgyalások pontosítása után szerződést írtak alá a gyárral, melynek értelmében 30 darab Mi-17-1V helikopter nagyjavítására kerül sor.
2017-03-07 10:33:32
Komoly képességnövekedést jelent az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred számára az MBDA Mistral légvédelmi rakétarendszer továbbfejlesztése. Új generációs rakéták és kamerarendszerek érkeztek Győrbe, de a fejlődés még csak most kezdődik el igazán.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 28., 13:54
18 évvel ezelőtt, vagyis 1999. március 27-én hadtörténelmi jelentőségű esemény történt a NATO Szerbia elleni akciója során. A légvédelemnek sikerült megsemmisítenie az amerikai légierő egyik F-117A Nighthawk „lopakodó” bombázóját.
2017. 03. 27., 09:55
1968 elejétől az észak-vietnami légvédelem új taktikát kezdett alkalmazni az amerikai repülőgépek ellen azzal, hogy a támadó kötelékekre több tüzelőállás indított rakétát.
2017. 03. 24., 09:09

Magyar-amerikai közös kiképzés

Háromnapos közös kézi lőfegyvergyakorlaton vett részt a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár kijelölt állománya, illetve az amerikai 10. páncélos felderítőezred 4. zászlóaljának „Apache” százada a szomódi lőtéren.
2017. 03. 23., 09:31
Hét Bács-Kiskun megyei katona is tagja az ENSZ ciprusi békefenntartó missziója következő váltásának. Valamennyien a kecskeméti repülőbázison dolgoznak, egy év külszolgálatot vállaltak.