2017. 03. 23. csütörtök
Emőke
: 309 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Izraeli Merkavák a Gázai övezetben

Art of WAR  |  2006-08-25 07:50:15

Izraeli katonák csütörtök hajnalban behatoltak a Gázai övezetbe, ahol egy rajtaütés során elfogták a Hamász egyik helyi vezetőjét, testvérét pedig megölték. Palesztin diplomaták attól tartanak, hogy a zsidó állam a Hezbollahhal folytatott libanoni harcokat követően most teljes erővel a Gázai övezetre összpontosít. A képen látható harckocsitípus is részt vett az akcióban. Ha tömegesen megindulnak, nehéz őket feltartóztatni.

A tankokkal és nehézfegyverzetü helikopterekkel fedezett izraeli katonák Abasan térségébe vonultak be, ahol ezt követően heves harcok bontakoztak ki. A harcokban az izraeli hadsereg néhány Merkava nehéz harckocsija is részt vett.

Korábbi felvétel egy Merkava harckocsiról harc közben

A Merkava harckocsikról röviden, általánosságban

Ez a típus már régóta szolgálatban áll a közel-keleti államban, története egészen a 60-as évekig vezethető vissza. Ebben az időben az izraeli hadsereg páncélosainak gerincét a brit Centurion, az amerikai Sherman és az M48-as harckocsik adták. Az 1967-es közel-keleti válság után rá kellett ébrednie a hadvezetésnek, hogy az eddigi beszerzési útvonalak bedugultak, egy saját tervezésü jármüvet kell rendszerbe állítani. A tervezés katonai irányításával Tal tábornokot bízták meg. A terveket 1977-ben mutatták be, majd 1979-ben a sorozatgyártás is beindult. Az első izraeli harckocsi a Merkava (vagy Chariott) nevet kapta. Egyes becslések szerint 1982-ig 250 darab készült el az első generációs Merkavákból, melyet még ebben az évben a Dél-Libanonban müködő szíriai egységek ellen be is vetettek.

 A Merkava 1 a T-62-esek és T-72-esek félelmetes ellensége volt 

A Merkava felépítését különlegessé teszi a teljes elejét elfoglaló motor, hütőrendszer, üzemanyagtartályok és a váltómü. Ennek köszönhetően a vezető a lövegtorony bal elejében kapott helyet. Az öntött és hegesztett elemekből álló torony a felépítmény hátulsó szegmensében helyezkedik el. A torony jobb oldalában a parancsnok és az irányzó, a vezető mögött pedig a töltőkezelő ül. A lövegtorony dőlésszöge miatt jó páncélvédettséget biztosít. Védettségét növeli a kis keresztmetszeti felület, aminek köszönhetően nehéz kilőni. A páncél típusára vonatkozó adatokat az izraeli hadsereg titkosan kezeli. A felépítmény hátsó részét tartalék lőszerek számára alakították ki, azonban szükség esetén négy hordágy is elhelyezhető benne, vagy tízfős deszant szállítására is alkalmas. A jármü speciális éjjellátó eszközökkel van felszerelve. Találat esetén automatikus tüzvédelmi vegyvédelmi rendszer növeli a kezelőszemélyzet biztonságát. A fő fegyverzete egy 105 mm-es huzagolt csövü löveg, mely többfajta lőszer kilövésére alkalmas. Ezek közül a legveszélyesebb az APFSDS-T M111 lőszer, mely a libanoni harcokban a T-62 és T-72 harckocsik homlokpáncélján úgy hatolt át, mint forró kés a vajon.  A harmadik és negyedik generációs jármüvekbe már 120 mm-es sima csövü löveget építettek.

 A Merkava 3 már 120 mm-es löveggel volt felszerelve

A löveg 20°-ig emelhető, és -8,5°-ig süllyeszthető. A mozgatást elektrohidraulikus rendszer teszi könnyebbé. A menet közbeni pontos célzást egy menetstabilizátor, míg a gyors tüzvezetést az Elbit tüzvezetési rendszer biztosítja. A viszonylag kis teljesítményü motor miatt a kortársaihoz képest nagyon lassú, és a teljesítmény-tömeg aránya sem a legjobb. A 8,35 méter hosszú, 7,45 méter széles és 3,72 méter magas harckocsi csak 60 km/h-s sebességre képes.

 Vajon lesz ellenfele a sivatagban ennek a modern harci szekérnek?

Végül nem szabad elfelejtenünk, hogy a második világháborút követően a páncélosgyártáshoz szükséges harci tapasztalatok terén Izrael az élen járt. A folyamatos háborús helyzet rákényszerítette, és kényszeríti máig, hogy a páncélosai a lehető legmodernebbek legyenek.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-13 15:40:22
A német védelmi minisztérium a napokban döntést hozott arról, hogy az amerikai Northrop Grumman vállalattól MQ-4C Triton típusú pilóta nélküli repülőeszközöket vásárol. A Tritonok leszállítása 2025 után kezdődik meg.
2017-03-10 11:38:40
2017. február 27-én levegőbe emelkedett a legújabb kínai felderítő és csapásmérő feladatokra is alkalmas Wing-Loong II típusú drón. A pilóta nélküli repülőgép összesen 31 percet töltött a levegőben.
2017-03-14 11:36:54
Mindkét kontingens katonái tisztességgel és becsülettel helytálltak − jelentette ki Huszár János vezérőrnagy, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka március 13-án, hétfőn Tatán, az MH Iraki Kiképzés Biztosító Kontingens (MH IKBK) harmadik, valamint az MH KFOR Kontingens tizenötödik váltásának visszafogadó ünnepségén.
2017-03-02 09:19:39
A Krím orosz katonai erőkkel történt elfoglalásának, majd a kelet-ukrajnai háború eseményeinek köszönhetően ismét az országvédelmi képességek kerültek előtérbe a NATO-ban. Fokozottan vonatkozik ez a leginkább érintett kelet-európai tagországokra.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 23., 09:31
Hét Bács-Kiskun megyei katona is tagja az ENSZ ciprusi békefenntartó missziója következő váltásának. Valamennyien a kecskeméti repülőbázison dolgoznak, egy év külszolgálatot vállaltak.
2017. 03. 16., 11:39
A magyar katonák eddig is bebizonyították, hogy tudásban, felkészültségben bármikor felveszik a versenyt más nemzetbeli bajtársaikkal.
2017. 03. 14., 11:01
A bukaresti szociálliberális kormány hatályon kívül fogja helyezni az előző szakértői kabinet holland hadihajók beszerzéséről szóló határozatát.
2017. 03. 10., 10:25
A Magyar Honvédség szeretné megnyugtatni a lakosságot, hogy semmilyen veszély nem fenyegeti a szentendrei laktanya környékén sétálókat.

  JETfly Magazin

2017. március 16-tól április közepéig hat darab Eurofighter Typhoon állomásozik az izlandi Keflavik repülőterén. A vadászrepülőgépek az Olasz Légierő alakulataitól érkeztek és a NATO észak-európai légvédelmi készültségi erőit fogják támogatni.