2017. 02. 21. kedd
: 308 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Izraeli Merkavák a Gázai övezetben

Art of WAR  |  2006-08-25 07:50:15

Izraeli katonák csütörtök hajnalban behatoltak a Gázai övezetbe, ahol egy rajtaütés során elfogták a Hamász egyik helyi vezetőjét, testvérét pedig megölték. Palesztin diplomaták attól tartanak, hogy a zsidó állam a Hezbollahhal folytatott libanoni harcokat követően most teljes erővel a Gázai övezetre összpontosít. A képen látható harckocsitípus is részt vett az akcióban. Ha tömegesen megindulnak, nehéz őket feltartóztatni.

A tankokkal és nehézfegyverzetü helikopterekkel fedezett izraeli katonák Abasan térségébe vonultak be, ahol ezt követően heves harcok bontakoztak ki. A harcokban az izraeli hadsereg néhány Merkava nehéz harckocsija is részt vett.

Korábbi felvétel egy Merkava harckocsiról harc közben

A Merkava harckocsikról röviden, általánosságban

Ez a típus már régóta szolgálatban áll a közel-keleti államban, története egészen a 60-as évekig vezethető vissza. Ebben az időben az izraeli hadsereg páncélosainak gerincét a brit Centurion, az amerikai Sherman és az M48-as harckocsik adták. Az 1967-es közel-keleti válság után rá kellett ébrednie a hadvezetésnek, hogy az eddigi beszerzési útvonalak bedugultak, egy saját tervezésü jármüvet kell rendszerbe állítani. A tervezés katonai irányításával Tal tábornokot bízták meg. A terveket 1977-ben mutatták be, majd 1979-ben a sorozatgyártás is beindult. Az első izraeli harckocsi a Merkava (vagy Chariott) nevet kapta. Egyes becslések szerint 1982-ig 250 darab készült el az első generációs Merkavákból, melyet még ebben az évben a Dél-Libanonban müködő szíriai egységek ellen be is vetettek.

 A Merkava 1 a T-62-esek és T-72-esek félelmetes ellensége volt 

A Merkava felépítését különlegessé teszi a teljes elejét elfoglaló motor, hütőrendszer, üzemanyagtartályok és a váltómü. Ennek köszönhetően a vezető a lövegtorony bal elejében kapott helyet. Az öntött és hegesztett elemekből álló torony a felépítmény hátulsó szegmensében helyezkedik el. A torony jobb oldalában a parancsnok és az irányzó, a vezető mögött pedig a töltőkezelő ül. A lövegtorony dőlésszöge miatt jó páncélvédettséget biztosít. Védettségét növeli a kis keresztmetszeti felület, aminek köszönhetően nehéz kilőni. A páncél típusára vonatkozó adatokat az izraeli hadsereg titkosan kezeli. A felépítmény hátsó részét tartalék lőszerek számára alakították ki, azonban szükség esetén négy hordágy is elhelyezhető benne, vagy tízfős deszant szállítására is alkalmas. A jármü speciális éjjellátó eszközökkel van felszerelve. Találat esetén automatikus tüzvédelmi vegyvédelmi rendszer növeli a kezelőszemélyzet biztonságát. A fő fegyverzete egy 105 mm-es huzagolt csövü löveg, mely többfajta lőszer kilövésére alkalmas. Ezek közül a legveszélyesebb az APFSDS-T M111 lőszer, mely a libanoni harcokban a T-62 és T-72 harckocsik homlokpáncélján úgy hatolt át, mint forró kés a vajon.  A harmadik és negyedik generációs jármüvekbe már 120 mm-es sima csövü löveget építettek.

 A Merkava 3 már 120 mm-es löveggel volt felszerelve

A löveg 20°-ig emelhető, és -8,5°-ig süllyeszthető. A mozgatást elektrohidraulikus rendszer teszi könnyebbé. A menet közbeni pontos célzást egy menetstabilizátor, míg a gyors tüzvezetést az Elbit tüzvezetési rendszer biztosítja. A viszonylag kis teljesítményü motor miatt a kortársaihoz képest nagyon lassú, és a teljesítmény-tömeg aránya sem a legjobb. A 8,35 méter hosszú, 7,45 méter széles és 3,72 méter magas harckocsi csak 60 km/h-s sebességre képes.

 Vajon lesz ellenfele a sivatagban ennek a modern harci szekérnek?

Végül nem szabad elfelejtenünk, hogy a második világháborút követően a páncélosgyártáshoz szükséges harci tapasztalatok terén Izrael az élen járt. A folyamatos háborús helyzet rákényszerítette, és kényszeríti máig, hogy a páncélosai a lehető legmodernebbek legyenek.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-02-08 09:16:55
A második világháború vérzivataros évei után pár hónappal, 1946. február 6-án Bay Zoltán és tudóscsoportja hatalmas horderejű bejelentést tett. Radarjelek segítségével sikerült megmérniük a Föld-Hold távolságot, ezzel megalapozva a modern rádiócsillagászatot.
2017-02-02 12:05:53
Február 3-án lesz a hivatalos búcsúztatása a világ első nukleáris meghajtású repülőgép-hordozójának, az USS Enterprise-nak. A hordozó kulcsfontosságú szereplője volt több fontos eseménynek, így az 1962-es kubai rakétaválságnak, de a részt vett az iraki és az afganisztáni missziókban is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 21., 14:16
A fegyverkereskedelem a hidegháború óta nem látott szintre emelkedett a legutóbbi öt évben a világban.
2017. 02. 15., 09:29
Napjaink folyamatosan változó világában is a régi értékek, így a bajtársiasság, a bátorság, az önfeláldozás, a közösségért való kiállás a legfőbb katonai erények – fogalmazott dr. Simicskó István honvédelmi miniszter február 14-én, Budapesten, a haderő éves értékelő és feladatszabó vezetői értekezletén.
2017. 02. 13., 09:37
Amikor minden veszni látszott, Ernest E. Evans sorhajóhadnagy teljes gőzzel a japán flottára rontott.
2017. 02. 10., 09:20
Nincs is olyan messze határainktól a legközelebbi nukleáris támaszpont.

  JETfly Magazin

Az Air&Cosmos újság a napokban tette közzé a hírt, miszerint rövidesen múzeumba kerülnek az A320-as, az A340-es és az A380-as utasszállító repülőgépek prototípusai.