2017. 01. 19. csütörtök
Márió, Sára
: 308 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Turán I. könnyű harckocsi

Art of WAR  |  2006-08-28 11:34:57

A II. világháború híres magyar páncélosait bemutató sorozatunkat a Turán I. könnyű harckocsi bemutatásával folytatjuk.

A magyar hadvezetés a különböző fejlesztések ellenére nem rendelkezett olyan harckocsival, melynek páncélzata megfelelő védelmet nyújt négy-öt fős kezelőszemélyzetének, forgatható tornyába legalább 40 mm-es harckocsilöveg van beépítve, a motor teljesítménye lehetővé teszi a gyors manőverezést, és a páncélzata a kor követelményeinek megfelelően ferde síkokban helyezkedik el. A beszerzés szempontjából számításba vehető országok korszerü jármüveire a Wehrmacht már rátette a kezét, így be kellett érnünk a maradékkal. A pilseni Skoda gyár által kifejlesztett T-21-es könnyü harckocsi mutatkozott a körülményekhez képest a legjobb megoldásnak.

 

Turán I. harckocsi és vezetője a keleti fronton

A jármü kezelőszemélyzete négyfős volt, 16,5 tonnájával, 8-35 mm-es páncélvastagságával viszonylag korszerünek volt mondható. A páncélos 5,25 m hosszú, 2,25 méter széles és 2,3 méter magas volt. A 47 mm-es harckocsiágyúja és a párhuzamosított, 7,9 mm-es géppuska megfelelt a terveknek. A pneumatikus tengelykapcsoló, kormány-, illetve fékrendszer újszerü megoldást jelentett. Szintén modern elemként jelentkezett az íven és sarkon fordulást biztosító, egymástól elkülönülő kormányszerkezet is. A páncéltest viszonylagos meredeksége és szegecseléssel megoldott rögzítése azonban nem felelt meg a kor követelményeinek. További gondot jelentett, hogy egyetlen példány érkezett tesztelésre, melyet csak a gyári sofőrök vezettek, magyar harckocsizó azt nem próbálhatta ki. A bizottság csak szemrevételezés alapján tett megállapításokat, melyek részben hibásnak bizonyultak. Annak ellenére, hogy a gyár által biztosított dokumentációk hiányosak voltak, a hadvezetés a jármü licencét 1940 augusztusában megvásárolta. 

A meredek páncéltest sebezhetővé tette a Turánt, a szegecselés miatt pedig - találat esetén - a páncéltest darabjaira hullott

A négy fővállalkozó (Weiss Manfréd, Győri Waggon és Gépgyár, MÁVAG, Ganz), valamint a folyamatokat felügyelő Haditechnikai Intézet a gyártás megkezdése előtt több módosítás végrehajtására tett javaslatot. A 47 mm-es ágyú ürméretét 40 mm-re csökkentették, hogy alkalmas legyen a magyar gyártású lövedék használatára. A szokásoknak megfelelően a géppuska helyére a magyar gyártmányú Gebauer géppuskát építették. Növelték a toronykoszorú átmérőjét is, hogy a kétfős kezelőszemélyzet mögött a jármü parancsnoka is helyet kapjon. A gyártás során derült ki, hogy egy teljesen nyers tesztelés előtt álló, sok hibával rendelkező konstrukciót vásároltak. A Skoda gyár folyamatosan küldte a különböző tervmódosításokat, ami miatt legyártott alkatrészek kerültek az olvasztóba, hogy újragyártsák a módosításoknak megfelelően. A tesztelések során derült fény arra, hogy a motor hütőrendszere nem funkcionál. A hütőrendszer átdolgozása mellett a Skoda által fejlesztett motort egy 260 LE-s, 8 hengeres Weiss Manfréd benzinüzemü motorra cserélték. A módosítások után elkészült, minden darabjában magyar, közepes harckocsi (a Turán csak a magyar hadrendben számított közepesnek, más hadseregben ezek csak könnyü jelölést kaptak volna) Turán I. típusnévvel került hadrendbe, melyből 230 darabot gyártottak le. A jármüvekkel az 1. és a 2. páncéloshadosztályt, valamint az 1. lovashadosztályt szerelték fel az 1942. év végén.A legyártott darabok a csapatoknál rosszul teljesítettek. A személyzet nehezen kezelhetőnek és könnyen sebezhetőnek tartotta. A hadvezetés számára is világossá vált, hogy ezek az eszközök nem képesek felvenni a harcot a T-34-essel. A minisztérium újabb megrendeléseket adott le, de már jelentős módosításokat kért.

  Jól látható a parancsnok búvónyílása alatt a kezelőszemélyzet oldalsó vészkijárata is

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-01-11 12:14:03
A szerb védelmi és belügyminisztérium a napokban szerződést kötött az európai Airbus Helicopers vállalattal 9 darab H-145M típusú forgószárnyas vásárlásáról. Korábban, még 2016. októberben a felek már aláírtak egy memorandumot az ügyben.
2017-01-03 13:39:26
Nem panaszkodhatunk: a 2016-os év számos haditechnikai csemegével szolgált az érdeklődők számára. Ezekből választottunk ki „hadszínterenként” egyet-egyet, a világűrtől a tengerekig.
2016-12-27 20:13:51
Dr. Koller József ezredessel, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis megbízott parancsnokával az elmúlt időszak helyi tapasztalatainak összegzése mellett áttekintettük a megvalósításra váró jelentősebb terveket, fejlesztéseket is.
2016-12-21 12:32:39
A Brit Hadsereg létrehozott egy új kiképző csoportot, amely célja az újonnan kialakítandó „Csapásmérő Dandárok” harci alkalmazási elveinek kidolgozása lesz. Az új szervezeti egységek a General Dynamics Ajax harcjármű-családjának eszközeivel lesznek felszerelve.
2016-12-21 09:21:09
Zrínyi 2026 névvel, tízéves honvédelmi és haderőfejlesztési programot indít a Magyar Honvédség jövő januárban, ez lesz az elmúlt 26 év legnagyobb haderőfejlesztési vállalkozása - jelentette be dr. Simicskó István honvédelmi miniszter december 20-án, kedden, Budapesten, egy háttérbeszélgetésen.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 18., 11:24
Afganisztáni egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt kollégáitól köszönt el január 16-án, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka nevében dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka.
2017. 01. 12., 09:18

Tűzszerészek és hadihajósok – 2016.

Tragikus és szomorú évként vonul be 2016 az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred történetébe.
2017. 01. 11., 10:55
Az orosz haditengerészet zászlóshajója a 60 ezer tonnás Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó első alkalommal került éles harci bevetésre.
2017. 01. 09., 12:27

A nagy hidegben is helytállnak a katonák a határon

  JETfly Magazin

Az Egyesült Államok tengerészgyalogságának (USMC) vezetése a napokban egy századnyi új, ötödik generációs F-35-öst küldött Japánba.