2017. 02. 23. csütörtök
: 308 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Turán I. könnyű harckocsi

Art of WAR  |  2006-08-28 11:34:57

A II. világháború híres magyar páncélosait bemutató sorozatunkat a Turán I. könnyű harckocsi bemutatásával folytatjuk.

A magyar hadvezetés a különböző fejlesztések ellenére nem rendelkezett olyan harckocsival, melynek páncélzata megfelelő védelmet nyújt négy-öt fős kezelőszemélyzetének, forgatható tornyába legalább 40 mm-es harckocsilöveg van beépítve, a motor teljesítménye lehetővé teszi a gyors manőverezést, és a páncélzata a kor követelményeinek megfelelően ferde síkokban helyezkedik el. A beszerzés szempontjából számításba vehető országok korszerü jármüveire a Wehrmacht már rátette a kezét, így be kellett érnünk a maradékkal. A pilseni Skoda gyár által kifejlesztett T-21-es könnyü harckocsi mutatkozott a körülményekhez képest a legjobb megoldásnak.

 

Turán I. harckocsi és vezetője a keleti fronton

A jármü kezelőszemélyzete négyfős volt, 16,5 tonnájával, 8-35 mm-es páncélvastagságával viszonylag korszerünek volt mondható. A páncélos 5,25 m hosszú, 2,25 méter széles és 2,3 méter magas volt. A 47 mm-es harckocsiágyúja és a párhuzamosított, 7,9 mm-es géppuska megfelelt a terveknek. A pneumatikus tengelykapcsoló, kormány-, illetve fékrendszer újszerü megoldást jelentett. Szintén modern elemként jelentkezett az íven és sarkon fordulást biztosító, egymástól elkülönülő kormányszerkezet is. A páncéltest viszonylagos meredeksége és szegecseléssel megoldott rögzítése azonban nem felelt meg a kor követelményeinek. További gondot jelentett, hogy egyetlen példány érkezett tesztelésre, melyet csak a gyári sofőrök vezettek, magyar harckocsizó azt nem próbálhatta ki. A bizottság csak szemrevételezés alapján tett megállapításokat, melyek részben hibásnak bizonyultak. Annak ellenére, hogy a gyár által biztosított dokumentációk hiányosak voltak, a hadvezetés a jármü licencét 1940 augusztusában megvásárolta. 

A meredek páncéltest sebezhetővé tette a Turánt, a szegecselés miatt pedig - találat esetén - a páncéltest darabjaira hullott

A négy fővállalkozó (Weiss Manfréd, Győri Waggon és Gépgyár, MÁVAG, Ganz), valamint a folyamatokat felügyelő Haditechnikai Intézet a gyártás megkezdése előtt több módosítás végrehajtására tett javaslatot. A 47 mm-es ágyú ürméretét 40 mm-re csökkentették, hogy alkalmas legyen a magyar gyártású lövedék használatára. A szokásoknak megfelelően a géppuska helyére a magyar gyártmányú Gebauer géppuskát építették. Növelték a toronykoszorú átmérőjét is, hogy a kétfős kezelőszemélyzet mögött a jármü parancsnoka is helyet kapjon. A gyártás során derült ki, hogy egy teljesen nyers tesztelés előtt álló, sok hibával rendelkező konstrukciót vásároltak. A Skoda gyár folyamatosan küldte a különböző tervmódosításokat, ami miatt legyártott alkatrészek kerültek az olvasztóba, hogy újragyártsák a módosításoknak megfelelően. A tesztelések során derült fény arra, hogy a motor hütőrendszere nem funkcionál. A hütőrendszer átdolgozása mellett a Skoda által fejlesztett motort egy 260 LE-s, 8 hengeres Weiss Manfréd benzinüzemü motorra cserélték. A módosítások után elkészült, minden darabjában magyar, közepes harckocsi (a Turán csak a magyar hadrendben számított közepesnek, más hadseregben ezek csak könnyü jelölést kaptak volna) Turán I. típusnévvel került hadrendbe, melyből 230 darabot gyártottak le. A jármüvekkel az 1. és a 2. páncéloshadosztályt, valamint az 1. lovashadosztályt szerelték fel az 1942. év végén.A legyártott darabok a csapatoknál rosszul teljesítettek. A személyzet nehezen kezelhetőnek és könnyen sebezhetőnek tartotta. A hadvezetés számára is világossá vált, hogy ezek az eszközök nem képesek felvenni a harcot a T-34-essel. A minisztérium újabb megrendeléseket adott le, de már jelentős módosításokat kért.

  Jól látható a parancsnok búvónyílása alatt a kezelőszemélyzet oldalsó vészkijárata is

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-02-15 11:16:13
Az Nigériai Légierő vezetése a napokban jelentette be, hogy a brazil kormány jóváhagyta, hogy az Embraer Defence and Security Limited vállalat közreműködésével, A-29 Super Tucano típusú könnyű-támadó repülőgépet vásároljanak.
2017-02-08 09:16:55
A második világháború vérzivataros évei után pár hónappal, 1946. február 6-án Bay Zoltán és tudóscsoportja hatalmas horderejű bejelentést tett. Radarjelek segítségével sikerült megmérniük a Föld-Hold távolságot, ezzel megalapozva a modern rádiócsillagászatot.
2017-02-02 12:05:53
Február 3-án lesz a hivatalos búcsúztatása a világ első nukleáris meghajtású repülőgép-hordozójának, az USS Enterprise-nak. A hordozó kulcsfontosságú szereplője volt több fontos eseménynek, így az 1962-es kubai rakétaválságnak, de a részt vett az iraki és az afganisztáni missziókban is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 21., 14:16
A fegyverkereskedelem a hidegháború óta nem látott szintre emelkedett a legutóbbi öt évben a világban.
2017. 02. 15., 09:29
Napjaink folyamatosan változó világában is a régi értékek, így a bajtársiasság, a bátorság, az önfeláldozás, a közösségért való kiállás a legfőbb katonai erények – fogalmazott dr. Simicskó István honvédelmi miniszter február 14-én, Budapesten, a haderő éves értékelő és feladatszabó vezetői értekezletén.
2017. 02. 13., 09:37
Amikor minden veszni látszott, Ernest E. Evans sorhajóhadnagy teljes gőzzel a japán flottára rontott.
2017. 02. 10., 09:20
Nincs is olyan messze határainktól a legközelebbi nukleáris támaszpont.

  JETfly Magazin

A napokban megérkezett az első, speciálisan a sarkvidéki körülményekre felkészített Mi-8AMTS-VA típusú szállító-harci helikopter a Csendes-óceáni Flottához.